Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
FMV on informoinut Ruotsin valtiopäiviä, että Gripen E on valmis operatiiviseen käyttöön vuonna 2021(eli aikataulussa) ja että moottoriin panostetaan n. 10 miljoonaa euroa lisää (loppu on maksumuurin takana).

https://www.svd.se/beskedet-gripen-e-kan-flyga-operativt-2021
Beskedet: Gripen E kan flyga operativt 2021

Stridsflygplanet Gripen E kan flyga i operativt stridsdugligt skick i det svenska flygvapnet 2021. Det beskedet lämnade Försvarets Materielverk (FMV) vid en utfrågning i riksdagen på torsdagen. FMV satsar också 100 miljoner extra på att öka effekten i planens motorer.

Sitä minä vaan, että lisää moottoritehoa siihen kieltämättä on kaivattukin. Onkohan kellään foorumistilla hajuaistimusta artikkelin sisällöstä?
 
It is a possible development of Gripen E later on, where one can increase the effect in the engine
Eli ei mitään tietoa minkä verran se tehostaisi nykyisellään varsin laiskaa konetta, ja on siis mahdollisesti tulossa myöhemmin? :unsure:
 
Ei 10 miljoonalla eurolla varmaan kovin paljoa saada aikaan, ehkä kyse on jonkinlaisesta esiselvityksestä, tai Ruotsin osuudesta kehitystyöstä johon tulisi muitakin osallistujia. EPE/EDE-päivitys tekisi kyllä hyvää Gripenille.
 
Ei 10 miljoonalla eurolla varmaan kovin paljoa saada aikaan, ehkä kyse on jonkinlaisesta esiselvityksestä, tai Ruotsin osuudesta kehitystyöstä johon tulisi muitakin osallistujia. EPE/EDE-päivitys tekisi kyllä hyvää Gripenille.
No ei varmasti kun 10 miljoonalla ei saa ostettua kuin kaksi-kolme sarjatuotantomottia ($3.71M v. 2015). Sataluokassa liikkunee jatkot.
 
Ei 10 miljoonalla eurolla varmaan kovin paljoa saada aikaan, ehkä kyse on jonkinlaisesta esiselvityksestä, tai Ruotsin osuudesta kehitystyöstä johon tulisi muitakin osallistujia. EPE/EDE-päivitys tekisi kyllä hyvää Gripenille.

Kiinnostava seikka on se, olisiko tehokkaampi mylly GE:n Enhanced Engine, Volvon tuninki vai jokin muu EPE/EDE -juttu? Ja lisäksi se, paljonko lisätehoa olisi luvassa ja missä aikataulussa sitä saataisiin käyttöön. HX -hankkeen kannalta vasemman jalan tahti saisi olla melkoisen ripeä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole Gripenin kannalla, mutta se on poliittisesti varmaan helpoin vaihtoehto. Jos Gripen valitaan, se on luonnollisesti paras kone meidän erityisolosuhteisiimme. Sen lisäksi, mitäs hyviä puolia ratkaisusta löytyisi?
 
En ole Gripenin kannalla, mutta se on poliittisesti varmaan helpoin vaihtoehto. Jos Gripen valitaan, se on luonnollisesti paras kone meidän erityisolosuhteisiimme. Sen lisäksi, mitäs hyviä puolia ratkaisusta löytyisi?

Jaa-a, poliittisesti helpoin vaihtoehto jos asiaa katsoo vain puna-lasien läpi.

Enkä siis viittaa sinuun, vaan että jos kuuntelee Suomen vasenta laitaa tässä asiassa.
 
Jaa-a, poliittisesti helpoin vaihtoehto jos asiaa katsoo vain puna-lasien läpi.

Enkä siis viittaa sinuun, vaan että jos kuuntelee Suomen vasenta laitaa tässä asiassa.

On sillä kannattajansa muissakin puolueissa. Ovat vaan hiljaa. Vielä. Mutta en kyllä ymmärrä, miten voitaisiin sitoutua tilaamaan kone, jota ei ole olemassakaan vielä? :cool:
 
Ruotsin 2021 IOC onkin tässä suhteessa tärkeä, Suomen hallitus voi sanoa, että tilattu konetyyppi on operatiivisessa käytössä, eikä pelkästään koelento-vaiheessa.
///
Jotkut ovat ihmetelleet miksi Ruotsin puolustusvoimat tilasi Gripen E:n, tässä selitys:

https://www.fmv.se/en/Projects/Jas-39-Gripen/

"Developing an advanced next-generation Gripen, which adds a number of completely new features, is the quickest and most cost-effective for Sweden to improve capabilities within armament, protection and reach, in order to address the threats of the future".
 
Viimeksi muokattu:
FMV on informoinut Ruotsin valtiopäiviä, että Gripen E on valmis operatiiviseen käyttöön vuonna 2021(eli aikataulussa) ja että moottoriin panostetaan n. 10 miljoonaa euroa lisää (loppu on maksumuurin takana).

https://www.svd.se/beskedet-gripen-e-kan-flyga-operativt-2021

Ruotsalaisilla lienee joku oma venäläistyyppinen määritelmä tuolle "operatiiviselle käytölle". Länsimaisesta näkövinkkelistä katsottuna väite pääsystä parissa vuodessa operatiiviseen käyttöön tilanteesta jossa vasta pari prototyyppiä on lentänyt kuulostaa bullshitiltä...
 
En ole Gripenin kannalla, mutta se on poliittisesti varmaan helpoin vaihtoehto. Jos Gripen valitaan, se on luonnollisesti paras kone meidän erityisolosuhteisiimme. Sen lisäksi, mitäs hyviä puolia ratkaisusta löytyisi?

Raskas huolto, varaosia ja koneita löytyy Pohjanlahden takaa. Yhteisoperaatiot helpottuvat, kun samoja koneita osataan käsitellä kummassakin maassa. Lisäksi etuna on uskottava kiistettävyys sotatoimissa: "Ruotsi ei ole osallisena konfliktissa, pudonnut kone oli Hallissa koottu suomalainen kone, katsokaa vaikka, siinä oli suomalaiset tunnuksetkin."
 
..Koska kyytiin mahtuu vähemmän kuin muilla.

Onko tämä kuitenkaan niin merkittävä seikka? Mukava määrä A-A varustusta mahtuu kyytiin joka tapauksessa ja Meteor on pääaseena. Pistetäänpä Gripenin puolesta yksi seikka: Koska Suomi olisi suuri tai suurin käyttäjä, (maksajan) ääni kuuluisi päivityksissä.
 
Back
Top