Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ruotsin 2021 IOC onkin tässä suhteessa tärkeä, Suomen hallitus voi sanoa, että tilattu konetyyppi on operatiivisessa käytössä, eikä pelkästään koelento-vaiheessa.
///
Jotkut ovat ihmetelleet miksi Ruotsin puolustusvoimat tilasi Gripen E:n, tässä selitys:

https://www.fmv.se/en/Projects/Jas-39-Gripen/

"Developing an advanced next-generation Gripen, which adds a number of completely new features, is the quickest and most cost-effective for Sweden to improve capabilities within armament, protection and reach, in order to address the threats of the future".

Mitähän mieltä Ruotsin ilmavoimat oikeasti ovat tulevasta koneestaan, ja olisivatko päätyneet siihen, mikäli olisivat joutuneet valitsemaan koneen samankaltaisessa kilpailutuksessa kuin Suomi?
 
Gripen lienee nopein kääntää uudelle keikalle.
Norjalaisten mukaan F35 lähtee kentältä uudelle keikalle minuuteissa. Ei siis tunteja. Eihän se edellinenkään parvi sieltä taivaalta saman tien palaa joten en usko tämän asian konevalintaa ratkaisevan.

Tässä L.M. edustavan jenkin kuvaus aiheesta:

F-35:n kääntöaika maassa on Northin mukaan myös lyhyt, kunhan miehistö on koulutettu hyvin:
− Koneen kääntöaika on alle tunti, mutta kun täytyy olla nopea, niin kääntyminen on nopea. Aavikkomyrsky-operaatiossa F-16-hävittäjäni kääntö, johon kuului tankkaus ja neljän pommin asennus koneen alle, kesti alle 30 minuuttia.

Kenraali Gary North USAFin Tyynenmeren ilmavoimien komentajana huhtikuussa 2011. Nykyään neljän sodan veteraani on Lockheed-Martinin palveluksessa. Kuva: USAF / Chad C. Strohmeyer
 
Viimeksi muokattu:
Norjalaisten mukaan F35 lähtee kentältä uudelle keikalle minuuteissa. Ei siis tunteja. Eihän se edellinenkään parvi sieltä taivaalta saman tien palaa joten en usko tämän asian konevalintaa ratkaisevan.

Tässä L.M. edustavan jenkin kuvaus aiheesta:

F-35:n kääntöaika maassa on Northin mukaan myös lyhyt, kunhan miehistö on koulutettu hyvin:
− Koneen kääntöaika on alle tunti, mutta kun täytyy olla nopea, niin kääntyminen on nopea. Aavikkomyrsky-operaatiossa F-16-hävittäjäni kääntö, johon kuului tankkaus ja neljän pommin asennus koneen alle, kesti alle 30 minuuttia.

Kenraali Gary North USAFin Tyynenmeren ilmavoimien komentajana huhtikuussa 2011. Nykyään neljän sodan veteraani on Lockheed-Martinin palveluksessa. Kuva: USAF / Chad C. Strohmeyer

En ottanut mitään kantaa F-35:n kääntöaikaan mutta ei tarvi olla kummoinen matemaatikko todetakseen että pienemmän bensatankin tankkaa nopeammin kuin suuremman.
 
Jos ei huomioida F 35:ttä ja annetaan Gripenille sen verran tasoitusta että luotetaan että järjestelmät toimivat kuten on suunniteltu ja isommilta lastentaudeilta säästytään ,niin mitkä ovat ne keskeiset tekijät millä niin monien mielestä Gripen häviää suorituskyvyssä muille kilpailioille ( puhtaassa suorituskyvyssä,ei huomioida ylläpitokustannuksia ym.) Pienempi asekuorma ei ainakaan liene Suomelle ongelma koska ohjuksia on käytössä muutenkin rajoitetusti. Eikö tutka,asejärjestelmät ym. ole suht samassa linjassa ,ohjaamossa informaation välittäminen ohjaajalle ehkä jopa hieman edellä joihinkin verrattuna. Onko sitten moottorin teho se tekijä missä Gripen jää ratkaisevasti muista jälkeen. Olisi kiva kuulla niiltä jotka tietävät paremmin.
 
Tästä väitteestä haluaisin kuulla lisää.
Viitattiin varmaankin siihen että meillä ei puikot riitä täyteen kuormaan. Toisaalta siihen että toimitaan omalla alueella.
 
Montako kertaa meidän Hornetit on nousseet taivaalle täydessä 6 tn asekuormassa? Ei ole ainakaan kuvia näkynyt joissa olisi kovin mittavaa arsenaalia kyydissä. IT-aseistus ei paljoa paina 6 AMRAAM ja 2 Sidewinder yhdistelmä painaa n. 1100 kg. JASSM vähän yli tonnin/kpl. Uskoisin että kaikkien HX-kandidaattien asekuorma on riittävä meille. Paljon merkittävämpää on se kuinka pitkälle kone voi kuljettaa reilun 2,5-3 tn asekuorman ja sitä tietoa ei helposti ole julkisesti saatavilla kaikkien koneiden kohdalla (mm. Gripen E)
 
Vai että asekuorman kantokyvyllä ei väliä koska ei meillä kuitenkaan koskaan massit riitä kantamaan täyttä lastia / runsasta kuormaa ilmasta-maahan aseita. Oli ilo tulla taas ketjua lukemaan kahvin seurassa :coffee::giggle:
 
Voisi olla muissakin vitjoissa, mutta pistän tänne. Gripenin osalta kohtalaisen suuri siivu ei ole ruotsalaista tuotantoa, ymmärtääkseni. Miten on muiden tarjokkaiden osalta? Lähinnä tuota varaosaverkostoa ja sen saatavuutta ajatellen.
 
Tämä Gripen alkaa näyttää yhdeltä suurelta vitsiltä. Ikäänkuin epätoivosesti yritetään laskea spefikaatioita jotta Gripen jollain tavalla ylittäisi riman.
Samaan aika suoritusarvot ovat ylioptimistisia ja koko koneen väitetään vielä olevan halpa.

Sitten huonoista suoritusarvoja peitellään sillä ettei Saab muka ole niitä antanut.
On aivan selvää että Gripenin suritusarvo eivät voi olla ihmeellisiä kun kerran F-35 moottori on kaksi kertaa tehokkaampi.

Ainoa asia missä Saab luonnollisestikin pärjää on sen polttoaineenkulutus. Pieni moottori kuluttaa aina vähän.
Silloin kun hankinnan konemäärää pudotetaan Gripen on sillä samalla hetkellä kilpailusta pois koska sen suorituskyky ei riitä.
Gripenin kustannuksia lisää sekin että tarvitaan kaksipaikkaisia koulutusversiota.
Se lisää opetustuntien määrää koneilla kun taas kilpailijalla niitä opetustunteja voidaan tehdä enemmän simulaattorlla.

Sana simulaattori voi tarkoittaa monenlaista laitetta. Ei riitä että sanotaan että kyllä meilläkin on simulaattori.
 
Lähinnä mietin tilannetta kriisiaikana, eikö todellakaan aseistusta hankita koneisiin lisää vaan mennään sillä mitä varastoissa on? Muutoin väittämä ei ole validi.
Varmaan yritettäisiin hankkia. Mikään ei ole niin epävarmaan kuin asetoimitukset kriisiaikana. Eikä se tarkoita sitä, että meille ilmestyisi jostain muutama tuhat puikkoa. Vajailla varmaan mentäisiin edelleenkin.
 
Vai että asekuorman kantokyvyllä ei väliä koska ei meillä kuitenkaan koskaan massit riitä kantamaan täyttä lastia / runsasta kuormaa ilmasta-maahan aseita. Oli ilo tulla taas ketjua lukemaan kahvin seurassa :coffee::giggle:
Onhan sillä väliä. Onko sillä sitten merkitystä meneekö gripenin kyytiin 6 amraamia kun F-35:n kyytiin menee neljä? Toki ulkoisesti menee enemmän mutta sisäisesti niitä on ajateltu kannettavan. Toisin sanoen jos vaikka F-35 ottaa enemmän kyytiin mitä Gripen onko siitä paperilla mitään iloa kun sisäiseen kuiluun menee kuintekin vain se x määrä.
 
Tämä Gripen alkaa näyttää yhdeltä suurelta vitsiltä. Ikäänkuin epätoivosesti yritetään laskea spefikaatioita jotta Gripen jollain tavalla ylittäisi riman.
Samaan aika suoritusarvot ovat ylioptimistisia ja koko koneen väitetään vielä olevan halpa.

Sitten huonoista suoritusarvoja peitellään sillä ettei Saab muka ole niitä antanut.
On aivan selvää että Gripenin suritusarvo eivät voi olla ihmeellisiä kun kerran F-35 moottori on kaksi kertaa tehokkaampi.

Ainoa asia missä Saab luonnollisestikin pärjää on sen polttoaineenkulutus. Pieni moottori kuluttaa aina vähän.
Silloin kun hankinnan konemäärää pudotetaan Gripen on sillä samalla hetkellä kilpailusta pois koska sen suorituskyky ei riitä.
Gripenin kustannuksia lisää sekin että tarvitaan kaksipaikkaisia koulutusversiota.
Se lisää opetustuntien määrää koneilla kun taas kilpailijalla niitä opetustunteja voidaan tehdä enemmän simulaattorlla.

Sana simulaattori voi tarkoittaa monenlaista laitetta. Ei riitä että sanotaan että kyllä meilläkin on simulaattori.
PV on jostain syystä arvioinut, että tämä E malli täyttää vaatimukset koska se on ainakin vielä kisassa mukana.
Mikä Gripenin suorituskyvyssä on riittämätöntä siihen tehtävään johon sitä on ajateltu? Eli Suomen ilmatilan puolustamiseen.
 
PV on jostain syystä arvioinut, että tämä E malli täyttää vaatimukset koska se on ainakin vielä kisassa mukana.
Mikä Gripenin suorituskyvyssä on riittämätöntä siihen tehtävään johon sitä on ajateltu? Eli Suomen ilmatilan puolustamiseen.

Gripen ja F-35 ovat ainakin voimakkaimmin tunteita herättävät kandidaatit. Gripenissä on kuitenkin AESA, IRST ja laadukas tutka- ja ip-ohjus. ELSO-kyvyistä kenellekään ei ole kompetenssia sanoa mitään.
 
Back
Top