Gripen E/F

En tiedä kumpi tämä on, c vai e, mutta nätti kuva :D

Tsekkikone eli C-mallia, NATO Tigermeetistä. Tässä toinen:

WfLHObE.jpg
 
Onpas Rafale siro Gripenin verrattuna :unsure:
Katso liite: 27172

Niin, paitsi että Gripen on yhdellä moottorilla. Tästähän on täällä keskusteltu ennenkin, Gripen ei ole kovin paljoa pienempi kone, varsinkaan E-muodossaan. Onneksi meille on foorumilla vakuutettu, että Gripen on aerodynaamisen suunnittelun ihme, mitä ei moinen työntövoiman puute haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäpäs oli mainio pikku lukutuokio tähän iltaan, kiitän. Oikein elävästi kirjoitettu. Vaikken ihan päässytkään selvyyteen mitä "murhakulli" oikeastaan tarkoittaakaan :D

Oli siellä muutakin hyvää.

Tästä tempusta USAF sai orgasmin ja Neuvostoliitto paskahalvauksen.

MiG lähetettiin 67 vuorokauden tökkimisen jälkeen purettuna takaisin Neuvostoliittoon (missä se muuten koottiin uudelleen ja on nyt muistomerkkinä Nizhni Novgorodissa) ja Belenko viiden kuukauden grillaamisen jälkeen Amerikkaan, minne presidentti Gerald Ford antoi tälle pysyvän turvapaikan, sekä käytännössä rajattoman luottotilin.

Sen sijaan se oli kauhea murhakulli, joka oli rakennettu tasan yhtä tarkoitusta varten: lentämään niin lujaa kuin mahdollista, ja teki sen hyvin alkukantaisella ja tehokkaalla tavalla. Se käytti raakaa voimaa. Se oli kuin koneteekkari sängyssä.

Muutaman kerran esinahattomat väijyttivät syyrialaisia Foxbateja ja ampuivat niitä alas F-4 Phantomeilla, mutta George H.W.Bushin öljysodassa Persianlahdella 1991 irakilainen MiG-25PD ampui alas amerikkalaisen F-18 Hornetin.

Rakenteita on vahvistettu merkittävästi, ja materiaaliluolta on päivitetty. Rosterin osuus on laskenut 49 %:iin, 33 % on kevytmetalleja, 19 % titaania ja pari prosenttia kompostia.

Se on Siperian isännätön hurtta.
 
Niin, paitsi että Gripen on yhdellä moottorilla. Tästähän on täällä keskusteltu ennenkin, Gripen ei ole kovin paljoa pienempi kone, varsinkaan E-muodossaan. Onneksi meille on foorumilla vakuutettu, että Gripen on aerodynaamisen suunnittelun ihme, mitä ei moinen työntövoiman puute haittaa.
Työntö ja tuijotus -metodi. ;)
 
Tämä kuva ei juuri muuta paljasta, että Gripeniin mahtuu isompi tutka.
Jos pinta-aloja yrittää arvioida, niin taitaa Gripen olla kuitenkin pienempi.
Kun ottaa huomioon, että Rafale on lähes metrin korkeampi, niin epäilempä, että kuvat eivät ole suhteessa.
Minäpäs en puhunut mitään koosta, mittasuhteista tai tutkista, vaan siroudesta ;)
 
Oikein elävästi kirjoitettu. Vaikken ihan päässytkään selvyyteen mitä "murhakulli" oikeastaan tarkoittaakaan
Elävästi kirjoitettuja juttuja, joten tekstejä on hauska lukea. Kirjoittaja myös tuntee tekniikkaa. Yllä ihmetelty mystinen usein toistuva sanakin löytyi "Urban Dictionarystä" mutta en sitä tähän kuitenkaan kopioi.
 
Minäpäs en puhunut mitään koosta, mittasuhteista tai tutkista, vaan siroudesta ;)
Rafale on ilmojen minkki* ja sirous on varsin kuvaava termi. (*Vrt. foorumin minkkiketju.)
58514E00-7163-41F5-AEFC-A802270BA7AD.jpeg

Gripenin E/F on ”tyskiruppisempi” kuin varhaisemmat mallit. Ei kohtuuttoman vanttera kuitenkaan.
91A43893-6929-4FCF-AB69-CA9D6B831F7B.jpeg

Typhoon on varreltaan edellisiä tasapaksumpi.
56706D8E-D3F0-4AB2-B8FB-56C5F8C92D7A.jpeg

Super Hornetin muodossa on paljon tuttua, mutta XL-koossa tarjoiltuna.
27B9BD78-F4B6-4EC6-88E0-10BB0486B159.jpeg

F-35 Lightning II on muodoltaan omintakeinen. Tässä otos ehkä parhaasta kulmasta.
290BC830-8947-4CC8-A447-5EF4D5CB5EF6.jpeg

Sulavalinjaisin kone eli HX -hankkeen missikisojen ylivoimainen voittaja on Rafale. Muista sijoituksista voi olla eriäviä tulkintoja. Ulkonäkö ei ole kuitenkaan Ilmavoimien kilpailutuksessa valintakriteeri, vaan muut asiat ratkaisevat.
 
Back
Top