Gripen E/F

Talvela

Ylipäällikkö

fulcrum

Ylipäällikkö
Niinhän huhuiltiin että Super Hornet oli voittamassa brassien hävittäjäskabaa kunnes kiusallinen salakuunteluskandaali tuli julki.
Taitaa olla kuitenkin myöhäistä enää veikata toista hevosta. Ensimmäiset koneet Brasiliaan on jo työn alla. Periaatteessa toki voi käydä niin että kaavailtujen/toivottujen lisätilausten sijaan hankitaankin jotain jenkkikonetta.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Niin, kyllähän Gripen-valinnasta huolimatta on vaikea uskoa, että esim. erillistä mariiniversiota kannattaisi ainakaan käydä sohlaamaan kun ostajia on luvassa suurella todennäköisyydellä vain yksi, Brasilian laivasto.
 

HotShot

Kersantti
Niin, kyllähän Gripen-valinnasta huolimatta on vaikea uskoa, että esim. erillistä mariiniversiota kannattaisi ainakaan käydä sohlaamaan kun ostajia on luvassa suurella todennäköisyydellä vain yksi, Brasilian laivasto.
Sao Paulo on poistettu käytöstä 2017 tarkoitus oli kai peruskorjata se mutta suunnitelma lienee hylätty. Heillä on myös suunnitelmia uuden tukialuksen hankkimisesta mutta se projekti on vasta puheiden asteella, joten eivät tarvitse mariiniversiota ainakaan 15 vuoteen.
Sao Pauloa korvaamaan hankittu ex. Royal Navyn helikopteritukialus on sen verran pieni että suihkuhävittäjien operointiin sitä ei voi modifioida.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Sao Paulo on poistettu käytöstä 2017 tarkoitus oli kai peruskorjata se mutta suunnitelma lienee hylätty. Heillä on myös suunnitelmia uuden tukialuksen hankkimisesta mutta se projekti on vasta puheiden asteella, joten eivät tarvitse mariiniversiota ainakaan 15 vuoteen.
Sao Pauloa korvaamaan hankittu ex. Royal Navyn helikopteritukialus on sen verran pieni että suihkuhävittäjien operointiin sitä ei voi modifioida.
Brasseilla on kunnianhimoisia hankkeita. Atomisuklariakin ovat kai havitelleet jo puolen vuosisadan verran. Lentotukialus on tietysti teknisesti helpompi hankittava mutta noinkohan paukut riittävät? Voi hyvin olla ettei Gripenkään ole brasseilla enää käytössä kun mahdollinen tukialus kaukana tulevaisuudessa purjehtii sotasatamaan. Tai sitten britit huomaavat ettei heillä olekaan varaa kuin yhteen tukilaivaan ja toinen siirtyy Brasilian lipun alle heti kohta.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Niin, kyllähän Gripen-valinnasta huolimatta on vaikea uskoa, että esim. erillistä mariiniversiota kannattaisi ainakaan käydä sohlaamaan kun ostajia on luvassa suurella todennäköisyydellä vain yksi, Brasilian laivasto.
CTOL-tukialuksia on maailmalla todella vähän ja niille on jo koneita tarjolla: Rafale, Super Hornet, MiG-29K, F-35C...
Vaikea nähdä että Gripen M saisi jalkaa ovenrakoon. Inkkaritkin ennemmin varmaan tilaavat Naval Tejasin sitten joskus kun se valmistuu.

Brassien tukialushaaveet mennevät samaan romulaariin kuin Sao Paulo.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Sao Paulo on poistettu käytöstä 2017 tarkoitus oli kai peruskorjata se mutta suunnitelma lienee hylätty. Heillä on myös suunnitelmia uuden tukialuksen hankkimisesta mutta se projekti on vasta puheiden asteella, joten eivät tarvitse mariiniversiota ainakaan 15 vuoteen.
Sao Pauloa korvaamaan hankittu ex. Royal Navyn helikopteritukialus on sen verran pieni että suihkuhävittäjien operointiin sitä ei voi modifioida.
HMS Oceanin voisi todennäköisesti modifioida F-35B:n operointiin. Rampin lisäämistähän se toki käytännössä vaatisi, jotta koneet saataisiin taivaalle mielekkäässä ase- ja polttoainekuormassa. Nykyiset hissit lienevät myös liian kapeat F-35B:lle, sikäli kuin kuvat internetissä ovat edustavia, eli niitäkin pitäisi muokata.

Kustannustehokkuuden kannalta voisi tosin olla fiksumpaa tilata ihan uusi alus. Ei sinne kauheasti helikoptereita enää mahdu, jos kyytiin laitetaan edes kymmenkunta hävittäjää.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Helikopteritukialuksia on rakenneltu viime aikoina tuntuvasti, jotta uusi kyllä olisi sinänsä. Brasilialla voi noita sisäisiä ongelmia tosin riittää hetken.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
HMS Oceanin voisi todennäköisesti modifioida F-35B:n operointiin. Rampin lisäämistähän se toki käytännössä vaatisi, jotta koneet saataisiin taivaalle mielekkäässä ase- ja polttoainekuormassa. Nykyiset hissit lienevät myös liian kapeat F-35B:lle, sikäli kuin kuvat internetissä ovat edustavia, eli niitäkin pitäisi muokata.

Kustannustehokkuuden kannalta voisi tosin olla fiksumpaa tilata ihan uusi alus. Ei sinne kauheasti helikoptereita enää mahdu, jos kyytiin laitetaan edes kymmenkunta hävittäjää.
Myös lähes koko kansi menis uusiksi, ei varmaan ole tehty nykyinen tehty kestämään niitä lämpötiloja
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Myös lähes koko kansi menis uusiksi, ei varmaan ole tehty nykyinen tehty kestämään niitä lämpötiloja
Mariineillahan on se jonkinlainen kitti hajautetuista tukikohdista operointia varten... kenties sen voisi asentaa nykyisen kannen päälle?
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/saab_gripen_e_h_vitt_j_lensi_meteor_ohjuksien_kanssa

Saab Gripen E -hävittäjä lensi Meteor-ohjuksien kanssa

Saab 39E Gripen -hävittäjän koelennot ovat jatkuneet Meteor-ilmataisteluohjuksen aseintegroinnilla. Kyseessä on tärkeä virstanpylväs hävittäjäohjelmalle. Seuraavia vaiheita ovat lennot eri asekuormilla sekä lento-ominaisuuksien varmentaminen laajemmalla alueella.

Gripen E 39-8 -koelentokone lensi kahdella Meteor-ohjuksella varustettuna lokakuussa Ruotsin Linköpingissä.
“Koneen käyttäytyminen on ollut erittäin vakaata jokaisessa koelento-ohjelman vaiheessa, mukaan luettuna ulkoisten kuormien kanssa suoritetut lennot. Odotan innolla seuraavia koelento-ohjelman vaiheita, jotka vievät meitä jatkuvasti lähemmäs aseintegroinnin valmistumista. Meteor yhdistettynä IRIS-T-ilmataisteluohjukseen tekee Gripen E:stä erittäin suorituskykyisen ilmaherruusroolissa”, sanoo Saabin Gripen-koelentäjä Robin Nordlander.

Meteor on aktiivisella tutkahakupäällä varustettu BVRAAM-ohjus (beyond visual range air-to-air missile) ja ylivoimainen muihin ilmataisteluohjustyyppeihin verrattuna. Se kykenee kohteiden tuhoamiseen autonomisesti, vuorokauden ajasta tai sääolosuhteista riippumatta, ja toimimaan tehokkaasti haastavissa elektronisen sodankäynnin ympäristöissä.
Ohjuksen patopainemoottoriin perustuva propulsiojärjestelmä antaa Meteorille erittäin suuren nopeuden sekä energiaa voittamaan nopeita kohteita erittäin pitkiltä etäisyyksiltä. Ruotsin ilmavoimien Gripen C/D on maailman ensimmäinen hävittäjä, jossa Meteor-ohjus otettiin operatiiviseen käyttöön. Ruotsin ilmavoimilla ohjus on ollut käytössä jo vuodesta 2016.
MBDA UK:n Meteor-ohjelma on Iso-Britannian, Italian, Saksan, Espanjan ja Ruotsin yhteistyön tulos. Ohjelmaan osallistuvat maat ovat jakaneet teknologiaa ja asiantuntemusta eri osa-alueilta.
 
Koelaukauksia suoritettiin myös:
Saab announces first Meteor firing from Gripen E
Gareth Jennings, London - IHS Jane's Missiles & Rockets
12 November 2018
Saab announced the first launch of the MBDA Meteor beyond visual range air-to-air missile (BVRAAM) from its Gripen E fighter on 12 November.

During the test, which took place in October, two missiles were fired from prototype aircraft 39-8 flying out of Saab’s Linkoping production facility in southern Sweden, and marked a major milestone in the weapons integration phase of the ongoing flight trials programme.
https://www.janes.com/article/84532/saab-announces-first-meteor-firing-from-gripen-e
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Jos F-35:n myyminen Turkille oli huono idea, sveduilla on näemmä vakaa aikomus pistää paremmaksi:

‘No decision at this moment’ – caretaker defense minister on rumors about Armenia’s plans to acquire Swedish Saab JAS 39 Gripen fighter jets

https://armenpress.am/eng/news/954191
 

jokuvaan

Ylipäällikkö
Saabin mediapuolen Sofia Thulin marraskuun 1. päivänä twitterissä: "Just to make it clear, this is not true. We do not offer Gripen to Armenia." Myös Saabin Richard Smith(Head of Marketing and Sales for Gripen) oli kiistänyt Armenia-tiedon hetkeä aiemmin. Ylipäätään Ruotsin hallitus määrittää vientiluvat, esim. Gripeniä ei saa rahallakaan ostettua lähi-idässä. Se miksi Armenia pyörittää tälläistä juttua vaatisi varmaan maan poliittiseen tilanteen tuntemista.
 

jokuvaan

Ylipäällikkö
Viimeksi muokattu:

Soldierblue

Kenraali
Lahjoittaja
Svenska stridsflyget – som ska utmana ryska plan

Nya Gripen E ska klara mötet med de nya mest avancerade ryska planen och med nytt ryskt luftvärn. Jämfört med nuvarande Gripen blir det en avsevärd förbättring.



Det är svårt att se någon yttre skillnad mellan nya och gamla Gripen. Men på insidan är däremot det mesta nytt. Här är de viktigaste nya funktionerna med Gripen E.


Ny radar ser fienden åt alla håll



Gripen E får en ny AESA-radar som ser fiender på betydligt längre håll. Signalen från radarn riktas elektroniskt och sitter på en vridbar plattform. Det gör att man kan söka åt flera håll samtidigt.

Med hjälp av den nya radarn kan Gripen E lättare upptäcka plan som byggts med stealth-teknik som normalt gör dem väldigt svåra att hitta.


AESA-radarn gör också att Gripenpiloterna kan upptäcka och följa kryssningsmissiler. Informationen kan sedan föras vidare till luftvärnet som kan skjuta ned missilerna innan de når viktiga mål som stora städer, flygbaser och marinens anläggningar.

Ny datalänk ger bredband till piloterna



Tidigare fick stridspiloterna använda radio för att kommunicera med varandra och med stridsledningen på marken. Men när Saab 35 Draken kom började flygvapnet i Sverige även använda datalänkar.

Datalänkarna är inte lika lätta att störa. Information som kommer från andra plan, eller från marken, kan automatiskt föras in i planets system utan att piloten behöver lyssna på ett radiomeddelande och sedan mata in uppgifterna manuellt.

Sverige hade länge ett eget länksystem men när nuvarande Gripen C/D kom införde man också amerikanska Link 16. Det gör att Gripen fungerar med Nato-länderna.

Nya Gripen E ska enbart använda Link 16. Genom en uppgradering får piloterna då betydligt mer bandbredd i sin datakommunikation.

Det går helt enkelt att skicka över mer information på kortare tid. Det blir lite som när man går från att surfa med datorn via ett mobilnät med dålig täckning till att använda en fiberanslutning.

Mer vapen i luften



Gripen E kan ta med sig fler vapen upp i luften. Jämfört med föregångaren kan de hänga på två robotar till och det ger piloterna en stor fördel.

Gripen E ska bland annat börja använda den nya radarjaktroboten Meteor som svenska flygvapnet var först i världen med att införa. Meteor har förbättrat kapaciteten rejält redan för nuvarande Gripen C/D som nu kan slå ut fientliga plan betydligt längre bort än tidigare. I praktiken kan Gripenpiloterna skjuta innan de själva kommit så nära att motståndaren kan skjuta tillbaka.



Gripen E kan även ta jaktroboten IRIS-T, sjömålsroboten Robot 15 Mk4 och två olika typer av bomber. Nuvarande Gripen C/D använder även Amraam, Jaktrobot 99. Men det är inte klart om även Gripen E ska använda Amraam. Det finns nu inga pengar till att ta den i bruk även där.

Flygvapnet vill även ha en ny robot, en kryssningsmissil, som kan slå ut mål på marken. Finland har infört en kryssningsmissil till sina F-18 Hornet men i Sverige är inget beslut fattat
 
Viimeksi muokattu:
Top