Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joskus (ainakin RIATissa, oliko As the crow flies- vai juuri tuo Bader-trophy) esityksen arvioinnissa otetaan huomioon koneen suorituskyky, ettei palkinnot mene aina parhaille koneille.
Lentonäytöksissä eniten suosiota tuntuvat saavan koneet jotka pystyvät lentämään isoilla kohtauskulmilla. Kohtauskulma'vammaiset' koneet kuten F-16 ja Mirage 2000 eivät useinkaan samalla tavalla säväytä näytöslennoissa.
Tietysti koska kyseessä on show eikä sillä ole mitään tekemistä taistelukyvyn kanssa. Monikaan kone ei loista kun niihin lyödään siipien alle tankit ja puikkoja +podeja. Poikkeus lienee tässäkin häivekoneet F-22 ja F-35 joilla on sisäinen asekuilu.

Boeing teki oivan tempun kun toi Growlerin kuorman kanssa Tikkakoskelle, koska halusivat näyttää että kone pystyy liikehtimään varsin hyvin myös kuorman kanssa. Mikään kone ei taistele ja kiepputtele näytöstyyliin kun lähdetään tositoimiin.
 
Joskus (ainakin RIATissa, oliko As the crow flies- vai juuri tuo Bader-trophy) esityksen arvioinnissa otetaan huomioon koneen suorituskyky, ettei palkinnot mene aina parhaille koneille.
Lentonäytöksissä eniten suosiota tuntuvat saavan koneet jotka pystyvät lentämään isoilla kohtauskulmilla. Kohtauskulma'vammaiset' koneet kuten F-16 ja Mirage 2000 eivät useinkaan samalla tavalla säväytä näytöslennoissa.

Niin siis tässä on kolme eri asiaa; koneen ominaisudet, esityksen näyttävyys sekä varsinainen ohjelma, josta mahdolliset palkinnot annetaan.

Taitolento on oma lajinsa ja siinä oleellista on tarkkuus ja liikkeiden puhtaus. Jokainen taitolentäjä suunnittelee numeronsa koneen ominaisuuksien mukaan, ja sotakoneiden kyseessäollessa lisää siihen myös näyttävyyselementtejä, jotka purevat "suureen yleisöön" (markkinoinnista ja edustustehtävästä kun on kyse). Lentäjä ilmoittaa, mitä aikoo tehdä, ja arvostelu tulee sen mukaan miten tarkasti hän toteuttaa ennalta ilmoittamansa ohjelman. Tässä mitataan liikkeiden muoto sekä tarkkuus mm. siinä, kuinka monen metrin päässä ollaan suunnitellusta lentolinjasta. Sotilasnäytöksissä toki voi olla muitakin arvosteluelementtejä, esim "tyylipisteitä" näiden näyttävien asioiden osalta. Tietty myös politiikalla voi olla yhteys asiaan. (Jos olette joskus kentän lähellä kun joku treenaa taitolentoa, kaivakaapa taajuus esiin ja kuunnelkaa keskustelua maatarkkailijan ja pilotin kesken. Kuulostaa ihan urheilulta, niinkuin onkin.)

"Suuri yleisö" reagoi näyttäviin asioihin ja pitää puhtaita taitolentoesityksiä luultavasti "väsyneinä", vaikka ne voittaisivat kisan. Näyttäviä asioita voivat olla esim suuren kohtauskulman liikkeet taikka moottorin tehon esittely, kun konetta hiljalleen palautellaan vauhtiin tällaisen liikkeen jälkeen. Jyrinä tuo näyttävyyttä ja useat liikkeet näyttävät jyrinän kanssa pystysuorilta, vaikkeivät sitä olisikaan. Ranskalaiset esitykset (Rafale, M2000) ovat huomattavan näyttäviä sillä, että lepohetkiä ei juurikaan ole, vaan esitys on äärimmäisen aggressiivinen ja energinen. Vastaavasti ruotsalainen ohjelma on huomattavan G-intensiivinen ja esittelee koneen kykyä toimia vajaatehoisen moottorinsa kanssa melko hyvin ja tarkasti. Gripenin hidas vaakakierre esim. on sellainen johon moni ei yhtä puhtaasti pysty. Mutta se ei näytä juuri miltään. Ruotsalaiset ovat lisäksi muutenkin omaksuneet huomattavan varovaisen ohjelman, ehkä Vattenfestin ja toisaalta kaukaisempien vuosikymmenten suurten kuolonuhrimäärien vuoksi. Kuulunee kulttuuriin. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä showta ranskalainen tai suomalainen pilotti saisi kehitettyä Gripenillä, jos valmistaja ei estele.

Operatiivisen toiminnan kanssa näillä ei ole mitään tekemistä, kuten ei taitolento-ohjelmallakaan. Taitolento-ohjelma sen sijaan esittelee lentäjän lisäksi hänen taustallaan olevan organisaation taitoa ja kurinalaisuutta.

E: Gripenin ohjelman näyttävyyttä vähentää myös se, että kone on visuaalisesti erittäin pieni ja liukas, pienempi kuin Harrier useimmista kulmista. Sama ja samankokoinen liike näyttää ihan erilaiselta ison ja pienen koneen tekemänä. Kun iso kone lähtee jyristelemään 150-200 solmun vauhdilla ylöspäin jostain alfaliikkeestä, se näyttää voimakkaalta ja nousu pystysuoralta. Kun Gripen tekee saman, se näyttää menevän ylöspäin loivemmassa kulmassa pienuutensa vuoksi. Ja isompaan koneeseen on helpompi zoomata lähikuvaa, jolloin se näyttää olevan melkein paikallaan.

E2: Tulipa vielä mieleen Gripen-esitysten epänäyttävyydestä hidaslento-osuuden jälkeinen kiihdytys. Muut laittavat usein tehon päälle ja lähtevät "pystysuoraan" nousuun ja esittelevät voimaa. Myös ruotsalaiskoneet ovat tehneet samaa toisinaan (eli RM12 pystyy siihen kyllä), mutta nyt ilmeisesti he mieluummin haluavat esitellä sitä, että koneen voi huoletta kaartaa pois esityslinjalta vaikka vauhti on edelleen hyvin pieni (Rafale tekee saman tämänvuotisessa vakio-ohjelmassaan; sivulle, ei ylös). Esittelevät siis luotettavaa ohjattavuutta. Samaa hidaskaartokykyä esittelevät Rafale ja EF omissa esityksissään silloin, kun saapuvat hidaslento-osuuteen. Visuaalisesti nuo näyttävät isoine deltasiipineen olevan hetken kuin paikallaan (vaikka vauhtia on vielä joku parisataa solmua). Ruotsalaiset ja muut Gripen-ilmavoimat ei oikein näitä näyttävyyksiä hallitse tai havittele. Eipä EF-esityksetkään kummoisia olisi samoine alfarajoineen, ellei kone esittelisi excess poweriaan jatkuvasti näyttävillä tynnyreillä ja nousuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Brazil updates offset agreement with Saab

The Brazilian Air Force’s purchasing organisation (COPAC) has signed an amendment to an offset agreement with Swedish firm Saab on behalf of the service’s Aeronautical Command (COMAER).
The USD9.1 billion offset deal, originally agreed on 24 October 2014, is linked to a contract signed on the same date for the acquisition of 36 Gripen E/F multirole fighters worth USD5.4 billion.
The amendment oversees adjustment to 13 projects related to transfer of technology (ToT) and the work package (also known as industrial co-operation) in order to meet the latest requirements in areas such as the development of the Link BR2 airborne datalink system, the integration of armament, and the assembly of structural components.
https://www.janes.com/article/82629/brazil-updates-offset-agreement-with-saab
 
Ruotsi yrittää uudestaan hävittäjäkauppoja Bulgariaan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005848540.html
Ruotsalaisen Saabin Gripen -hävittäjät ovat mukana kisassa Bulgarian MiGien korvaajiksi.
Bulgarian puolustusministeriö ilmoitti maanantaina aloittavansa tarjouskisan uusista hävittäjälentokoneista. Bulgarian tavoitteena on hankkia kahdeksan hävittäjää, joilla korvataan vanhentuneet neuvostoliittolaisperäiset MiG-29-koneet. Kaupan arvo on noin 0,9 miljardia euroa.

Tarjoukset pyydetään kolmesta maasta. Yhdysvalloista tarjotaan uusia Lockheed Martinin F-16V -hävittäjiä tai Boeingin F-18 Super Hornetteja.

Ruotsista tarjolla ovat uudet Saabin Gripen -hävittäjät ja Italiasta käytettyjä Eurofighter-hävittäjiä.

– Arvioimme tarjoukset ja teemme poliittiset päätökset sen jälkeen, varapuolustusministeri Atanas Zaprianov totesi.

Hän ei täsmentänyt, kuinka kauan päätösprosessi kestää.

Tarjouspyynnöt täytyi lähettää tämän vuoden aika kun aiempi hankiprosessi päätettiin parlamentissa keskeyttää viime vuonna. Tuolloin Bulgaria oli ilmoittanut neuvottelevansa ruotsalaisten Gripeneiden ostosta, mutta poliitikot esittivät epäilyjä siitä, oliko kaikkia ehdokkaita kohdeltu reilusti.

Saab tarjosi tuolloin Bulgarialle nykyisin käytössä olevaa Gripenin C/D-versiota, jonka valmistus oli ehditty jo lopettaa 2015. Saab kuitenkin lupasi käynnistää tuotantolinjan uudestaan Bulgarian tilaukselle.

Suomella on myös käynnissä uusien, Hornet-hävittäjiä korvaavien koneiden hankintaprosessi. Siinä ovat mukana Bulgarialle tarjottavista koneista Super Hornet ja Eurofighter sekä Saabin kehittelemä Gripen E -malli.

Bulgaria on Nato-maa ja pyrkii kehittämään asevoimiaan liittouman vaatimusten mukaisiksi. Nato on rohkaissut itäisiä jäsenmaitaan kehittämään, ostamaan ja käyttämään muissa jäsenmaissa tuotettavia uusia asejärjestelmiä.
 
Saabs ess i rockärmen ska lyfta Gripen

Svenska staten hoppas sälja 16 Gripenplan till Bulgarien. Saabs flygchef Jonas Hjelm räknar dessutom med att det fortfarande finns en chans att sälja Gripen till Slovakien och Kroatien. Men konkurrensen är hård, framför allt från två amerikanska bolag.




Svenska flygvapnet använder Gripen C sedan länge. Nu hoppas Saab och FMV i en första omgång sälja 6 Gripen C och 2 Gripen D till Bulgarien. Foto: Tomas Augustsson
Efter att tidigare ha gått på bakslag i Slovakien och Kroatien försöker svenska staten och Saab sälja stridsflygplanet Gripen till Bulgarien. Och i veckan blev det klart att regeringen i Bulgarien nu väljer mellan fyra alternativ.
Vid sidan av Gripen finns amerikanska Lockheed Martin och Boeing som lockar med nya F-16 respektive F-18. Dessutom försöker Italien sälja några av sina gamla Eurofighterplan.
Totalt vill Bulgarien ha 16 nya stridsflygplan som kan ersätta deras gamla sovjetiska MiG-29. I en första omgång gäller det ett kontrakt på åtta plan, en affär som med all kringutrustning och serviceavtal bedöms vara värd omkring 10 miljarder kronor.


– Vi har en bra chans och erbjuder ett plan som i många fall är bättre än konkurrenternas. I andra fall minst lika bra, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs flygverksamhet.




Saab och FMV hoppas i en första omgång sälja 6 Gripen C och 2 Gripen D till Bulgarien. Foto: Saab
Nu är det inte bara prestanda det handlar om. Bulgariens försvarsminister Krasimir Karakachanov har gjort klart att pengarna ska räcka till mycket och det finns fler delar av det bulgariska försvaret som behöver ny utrustning. Det kan möjligen tala för Italien som erbjuder begagnade plan.
Vår största fördel är leveranstiden.​



De amerikanska bolagen utmärks av att de har två väl etablerade plan. Dessutom har de en uppenbar fördel av att komma från en stormakt och vara helt inne i Nato:s system.

Men Joakim Wallin, ansvarig för försvarsexport på statliga FMV, påpekar att med Gripen kan Bulgarien inom 24 månader få nya plan som direkt kan sättas in i Nato:s incidentberedskap.

– Vår största fördel är leveranstiden. Det gör att Bulgarien snabbt kan ersätta sina nuvarande system, säger Joakim Wallin.

Det är sannolikt en viktig faktor. För Bulgarien ska som Nato-medlem ha stridsflygplan redo och det har blivit allt svårare att klara med gamla planen.

Någon gång före årsskiftet väntas regeringen i Bulgarien fatta beslut om vilket plan man väljer. Ett sånt beslut har fattats även tidigare och då föll valet på Gripen. Men regeringen tvingades göra om processen och dra igång den upphandling som nu är på gång.

Vid sidan av Bulgarien hoppas Jonas Hjelm också kunna sälja Gripen till Österrike. Det är ett land som har historiska kopplingar till Saab, bland annat som användare av stridsflygplanet Draken.

Kontrakten är inte undertecknade än och så länge de inte är det finns det en chans.​

Dessutom räknar han med att både Slovakien och Kroatien ska kunna ändra sig och välja Gripen. Båda länderna bestämde sig tidigare i år för att nobba Gripen och i stället satsa på F-16.

Besluten var rejäla bakslag för Saab och svenska staten. Framför allt gällde det Slovakien som har ett nära samarbete med Gripen-landet Tjeckien.

– Kontrakten är inte undertecknade än och så länge de inte är det finns det en chans, säger Jonas Hjelm.

Där kan man väl säga att han talar av egen erfarenhet. Bulgarien valde ju Gripen en gång tidigare men kontraktet var inte undertecknat och hela processen görs nu om.

På samma sätt har flera uppgörelser om nya plan varit klara för att sedan bara göras om igen. Ett närmast ökänt exempel i den nischen är Indiens köp av stridsflygplanet Rafale från Frankrike.
 
Viimeksi muokattu:
Gripen (C) näyttää odotetusti voittavan tarjouskilpailun Filippiineillä.

DND likely to acquire Swedish-made fighter jets
By Ben Cal October 15, 2018, 5:41 pm
Share

MANILA – After a thorough study and research, the Department of National Defense (DND) is most likely to buy the Swedish-made Gripenmulti-role supersonic jet fighter for the Philippine Air Force (PAF).
Defense Secretary Delfin Lorenzana made this disclosure in an exclusive interview with the Philippine News Agency (PNA) on the sidelines of the book launching of former President Fidel V. Ramos at the Manila Hotel on Sunday.
Lorenzana said aside from being cheaper and less expensive in maintenance cost, the Gripen has been proven to be an excellent supersonic fighter aircraft with a top speed of Mach 2 or 1,236 kilometers per hour, or twice the speed of sound.
The Gripen has a delta wing and canard configuration and is powered by the Volvo RM12. It is being used by various countries in Europe and the Middle East.
The PAF has been scouting for over a decade of what jetfighter aircraft it would buy to replace the US-made F5A/B jet interceptors that retired in 2005 due to old age and lack of spare parts.
Since the F-5s were pulled from service, the Air Force tried to acquire advanced jetfighters such as the supersonic F-16 from the United States, but no progress was made.
Lorenzana said the United States government offered anew to sell F-16 fighter jets to the Philippines.
The offer, Lorenzana added, was made by US Defense Secretary James Mattis when the DND secretary visited Washington last month.
Lorenzana confirmed the US offer, but said the F-16 supersonic jetfighter interceptors are too expensive.
In comparison, the Gripen costs less and has the same capability with other multi-role jetfighters, including the F-16.
Since F-5s were put out of service, the PAF has no multi-role jetfighters in its arsenal, although it had bought from South Korea a dozen of F-50 jets but the planes’ capability is limited compared with the Gripen, F-16 and similar aircraft.
The acquisition of multi-role jetfighters, Lorenzana said, is badly needed to protect the country’s airspace.
It may be recalled that in 1995 during the administration of President Fidel V. Ramos, Congress passed the modernization program of the Armed Forces of the Philippines that includes the acquisition of new planes, helicopters and naval vessels to replace aging ones. (PNA)

http://www.pna.gov.ph/articles/1051...mupDjF3wJcL8ua0GujE2lnHipxIq9SYcgM1XpRxRsjlqg
 
Gripen (C) näyttää odotetusti voittavan tarjouskilpailun Filippiineillä.


http://www.pna.gov.ph/articles/1051...mupDjF3wJcL8ua0GujE2lnHipxIq9SYcgM1XpRxRsjlqg

WTF?! MV!!??

Vanha Gripen ei ihan hirveästi tarjoa verrattuna FA-50:een. Kummallakin on aneeminen toimintasäde ja asekuorma, Gripenin aseintegraatiot ja sensorit ovat toki edellä. Vanhan Gripenin kehitystarina on kuitenkin käytännöllisesti katsoen lopussa ja FA-50:n vasta alussa, joten miksi? Luulisi olevan fiksumpaa panostaa isoihin koneisiin (Typhoon, Rafale, F-15, F-35, Super Hornet, Su-30, Su-35), joilla saataisiin täysin toisen mittakaavan suorituskykyä, tai sitten F-16:een AESA-tutkalla ja muilla herkuilla, jos rahaa ei oikeasti ole enempää.
 
WTF?! MV!!??

Vanha Gripen ei ihan hirveästi tarjoa verrattuna FA-50:een. Kummallakin on aneeminen toimintasäde ja asekuorma, Gripenin aseintegraatiot ja sensorit ovat toki edellä. Vanhan Gripenin kehitystarina on kuitenkin käytännöllisesti katsoen lopussa ja FA-50:n vasta alussa, joten miksi? Luulisi olevan fiksumpaa panostaa isoihin koneisiin (Typhoon, Rafale, F-15, F-35, Super Hornet, Su-30, Su-35), joilla saataisiin täysin toisen mittakaavan suorituskykyä, tai sitten F-16:een AESA-tutkalla ja muilla herkuilla, jos rahaa ei oikeasti ole enempää.

Kyllä se aika paljon tarjoaa. FA-50 on koulutukseen ja kevyeen ilmasta-maahan toimintaan soveltuva, se hankittiin lähinnä COIN-toimintaan ja kehittämään maan ilmavoimien kykyä operoida ja ylläpitää moderneja hävittäjiä, Filippiinien ilmavoimilla ei ole ollut muutaman hassun Broncon lisäksi hävittäjälentokalustoa yli kymmeneen vuoteen kun F-5:t poistuivat 2000-luvun alussa. Gripen ja F-16 kisasivat varsinaisen monitoimihävittäjän roolista, jonka tarpeeseen liittyy paljon Etelä-Kiinan meren tilanne ja vastailmatoiminta. Varmasti parempaa suorituskykyä saisi isommilla koneilla, mutta ei oikein rahkeet eikä budjetti riitä sinne asti.
 
Tuntuisi silti erikoiselta että tuon kisan voittaisi juuri Gripen, kun Euroopassa käydyissä skaboissa hintaetu on ollut F-16:n puolella. Lisäksi LockMartilla on läheiset yhteydet FA-50:n valmistajaan. Mutta ehkä Saab on ottanut käyttöön vanhat hyvät Boforsin aikaiset markkinointimenetelmät.
Ans ny kattoo, onhan Botswanankin Gripen-kauppa ollut 'selvä juttu' jo vuosia eikä ole mihinkään edennyt.
 
Slovakia on käsittääkseni ensimmäinen maa mikä on ilmoittanut tehdas-uuden F-16:n olevan halvempi kuin tehdas-uusi Gripen. Kun Saabin CEO:lta kysyttiin tätä kvartaali-tilaisuudessa, hän sanoi Slovakian joutuneen kovaan poliittiseen painostukseen(siis USA:n taholta). Mikä voi tarkoittaa sitä, että Slovakia puhui tietoisesti paskaa F-16V halpuudesta. Monissa Euroopan maissa on poliittisesti hyvin vaikeaa/mahdotonta ajaa läpi erittäin kallista hävittäjähanketta niin, että halvinta vaihtoehtoa ei valita. Saab ilmoitti tuolloin heti, että ovat yhä valmiita jatkamaan neuvotteluja Slovakian kanssa, eli tiesivät, että Slovakia on pinteessä F-16V kauppojen hieromisessa ja kisa on yhä auki.

Tätä ennen tehdas-uusi Gripen on ollut kahdessa julkisuuteen tulleessa miljardi-summissa halvempi kuin kunnostetut vanhat F-16 koneet, ainoana poikkeuksena ne Israelin vanhat koneet Kroatialle.

Botswanan kaupan esteenä on se, että armeija ei ole saanut rahoitusta miljardikauppaan. Nyt ilmeisesti Saab pyrkii järjestelemään jotain lainapakettia, riittävän houkuttelevalla korolla. Myös Kenian ja Namibian on raportoitu olevan kiinnostuneita Gripenistä, rahat puuttuvat myös näiltä mailta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ennen tehdas-uusi Gripen on ollut kahdessa julkisuuteen tulleessa miljardi-summissa halvempi kuin kunnostetut vanhat F-16 koneet, ainoana poikkeuksena ne Israelin vanhat koneet Kroatialle.

Kenen mukaan? Millä toimitussisällöllä, ilman moottoria ja varaosia? :ROFLMAO:


Jos markkinamieheltä kysytään, niin vastaus on aina kaikkea paskaa. Dassault'n mukaan Puola olisi saanut Mirage 2000:n ostamalla tuhansien kilometrien iskukyvyn tarjoavat risteilyohjukset... joo, niin varmaan.

According to Yves Robins,
Deputy Chairman of International Affairs for Dassault-Breguet, Poland was offered “…a new
generation of Mirage 2000, equipped with the superior quality hardware, such as, for example,
cruise missiles with a range of 3,000 kilometers. In NATO, Poland might find itself a member of
a very exclusive club of five countries that have cruise missiles.”

http://www.marshallcenter.org/mcpub.../F_Publications/occPapers/occ-paper_11-en.pdf


Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mitään muuta ei enää myytäisikään kuin Gripeneitä... miksi Gripen häviää kilvat, kuten arabit sodat?

April 15/10: Gripen. Agence France Presse quotes
external.png
Jerry Lindbergh, a Swedish government official in charge of defense exports, who says that Sweden could provide 24 new “fully NATO interoperable Gripen C/D fighters, including training, support, logistics and 100 percent offset for the amount of one billion euros ($1.3 billion),” paid off over 15 years with low interest rates.

https://www.defenseindustrydaily.co...romanias-new-fighters-come-from-israel-01499/


Totuus on kuitenkin, että Suomelle Gripen olisi ollut yli 20% kalliimpi hankkia kuin F-16. Gripenin halpuus on siis lähinnä myytti, ruotsalaiset osaavat todistetusti ylihinnoitella itsensä ulos yrittäessään myydä mielikuvia. En ymmärrä, millä logiikalla käytetty F-16 voisi olla kalliimpi kuin uusi Gripen, kun uusi Gripen on todistetusti kalliimpi kuin F-16.
 
Tässä pitää tietää että Filippiinit pommitti Broncoilla islamisteja vuonna 2017. Lisäksi käytössä oli 50-luvun panssariautoja puuvahvikkeilla. Rahaa ei yksinkertaisesti ole ja f16 hylättiin liian kalliina.

"Second Horizon" kokonaisbudjetti lienee 5.4 miljardia, jolla ostetaan:

Hävittäjiä, kuljetuskoneita, tst helikoptereita, sukellusveneitä, fregatteja, corvetteja, tykkejä ja niin edelleen. Käytännössä koko armeijan modernisaatio ja rahaa on ehkä neljäsosaan. Oikeastaan yllätys ettei f50stä valittu.
 

Liitteet

Back
Top