Saabs ess i rockärmen ska lyfta Gripen
Svenska staten hoppas sälja 16 Gripenplan till Bulgarien. Saabs flygchef Jonas Hjelm räknar dessutom med att det fortfarande finns en chans att sälja Gripen till Slovakien och Kroatien. Men konkurrensen är hård, framför allt från två amerikanska bolag.
Svenska flygvapnet använder Gripen C sedan länge. Nu hoppas Saab och FMV i en första omgång sälja 6 Gripen C och 2 Gripen D till Bulgarien. Foto: Tomas Augustsson
Efter att tidigare ha gått på bakslag i Slovakien och Kroatien försöker svenska staten och Saab sälja stridsflygplanet Gripen till Bulgarien. Och i veckan blev det klart att regeringen i Bulgarien nu väljer mellan fyra alternativ.
Vid sidan av Gripen finns amerikanska Lockheed Martin och Boeing som lockar med nya F-16 respektive F-18. Dessutom försöker Italien sälja några av sina gamla Eurofighterplan.
Totalt vill Bulgarien ha 16 nya stridsflygplan som kan ersätta deras gamla sovjetiska MiG-29. I en första omgång gäller det ett kontrakt på åtta plan, en affär som med all kringutrustning och serviceavtal bedöms vara värd omkring 10 miljarder kronor.
– Vi har en bra chans och erbjuder ett plan som i många fall är bättre än konkurrenternas. I andra fall minst lika bra, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs flygverksamhet.
Saab och FMV hoppas i en första omgång sälja 6 Gripen C och 2 Gripen D till Bulgarien. Foto: Saab
Nu är det inte bara prestanda det handlar om. Bulgariens försvarsminister Krasimir Karakachanov har gjort klart att pengarna ska räcka till mycket och det finns fler delar av det bulgariska försvaret som behöver ny utrustning. Det kan möjligen tala för Italien som erbjuder begagnade plan.
Vår största fördel är leveranstiden.
De amerikanska bolagen utmärks av att de har två väl etablerade plan. Dessutom har de en uppenbar fördel av att komma från en stormakt och vara helt inne i Nato:s system.
Men Joakim Wallin, ansvarig för försvarsexport på statliga FMV, påpekar att med Gripen kan Bulgarien inom 24 månader få nya plan som direkt kan sättas in i Nato:s incidentberedskap.
– Vår största fördel är leveranstiden. Det gör att Bulgarien snabbt kan ersätta sina nuvarande system, säger Joakim Wallin.
Det är sannolikt en viktig faktor. För Bulgarien ska som Nato-medlem ha stridsflygplan redo och det har blivit allt svårare att klara med gamla planen.
Någon gång före årsskiftet väntas regeringen i Bulgarien fatta beslut om vilket plan man väljer. Ett sånt beslut har fattats även tidigare och då föll valet på Gripen. Men regeringen tvingades göra om processen och dra igång den upphandling som nu är på gång.
Vid sidan av Bulgarien hoppas Jonas Hjelm också kunna sälja Gripen till Österrike. Det är ett land som har historiska kopplingar till Saab, bland annat som användare av stridsflygplanet Draken.
Kontrakten är inte undertecknade än och så länge de inte är det finns det en chans.
Dessutom räknar han med att både Slovakien och Kroatien ska kunna ändra sig och välja Gripen. Båda länderna bestämde sig tidigare i år för att nobba Gripen och i stället satsa på F-16.
Besluten var rejäla bakslag för Saab och svenska staten. Framför allt gällde det Slovakien som har ett nära samarbete med Gripen-landet Tjeckien.
– Kontrakten är inte undertecknade än och så länge de inte är det finns det en chans, säger Jonas Hjelm.
Där kan man väl säga att han talar av egen erfarenhet. Bulgarien valde ju Gripen en gång tidigare men kontraktet var inte undertecknat och hela processen görs nu om.
På samma sätt har flera uppgörelser om nya plan varit klara för att sedan bara göras om igen. Ett närmast ökänt exempel i den nischen är Indiens köp av stridsflygplanet Rafale från Frankrike.