Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä se aika paljon tarjoaa. FA-50 on koulutukseen ja kevyeen ilmasta-maahan toimintaan soveltuva, se hankittiin lähinnä COIN-toimintaan ja kehittämään maan ilmavoimien kykyä operoida ja ylläpitää moderneja hävittäjiä, Filippiinien ilmavoimilla ei ole ollut muutaman hassun Broncon lisäksi hävittäjälentokalustoa yli kymmeneen vuoteen kun F-5:t poistuivat 2000-luvun alussa. Gripen ja F-16 kisasivat varsinaisen monitoimihävittäjän roolista, jonka tarpeeseen liittyy paljon Etelä-Kiinan meren tilanne ja vastailmatoiminta. Varmasti parempaa suorituskykyä saisi isommilla koneilla, mutta ei oikein rahkeet eikä budjetti riitä sinne asti.

Gripen C/D on joka tapauksessa käytännössä saman painoluokan kone kuin FA-50 (6800 kg ja 6470 kg), FA-50:n kehityspotentiaalista vain on paljon vielä ulosmittaamatta. Nykyiset kyvyt ovat toki Gripenissä huomattavasti paremmat ilmataistelun saralla (BVR-ohjus, kypärätähtäin), mutta A2G-toiminnassa erot ovat paljon pienemmät. Tulevaisuudessa erot todennäköisesti kapenevat selkeästi, kun Gripenin käyttäjäpohja ja sitä myöten päivitystahti hiipuvat.

En vain saa Gripeniä näyttämään mitenkään hyvältä valinnalta millään muotoa. Konetyypin tulevaisuus on synkeä, huoltovarmuus on sidonnainen Yhdysvaltoihin eikä suorituskyky poikkea riittävästi FA-50:stä oikeuttamaan kaksinkertaista logistista jalanjälkeä.

Budjetin ja rahkeiden suhteen en ota jyrkkää kantaa, ilmeisesti Duterte katsoo olevan tärkeämpiäkin prioriteetteja kuin ilmavoimat. BKT:n osalta Filippiinit on kuitenkin käytännössä samaa luokkaa Malesian ja Singaporen kanssa, ja molemmat maat operoivat raskaita koneita (Su-30MKM ja F-15SG). Valtiolla on bruttokansantuotteeseen suhteutettuna vähemmän velkaa kuin Suomella ja talous kasvaa 6-7 prosentin vuosivauhtia.

Lisäksi uhkaympäristö on vaativa. Kiina, Vietnam, Malesia ja Indonesia kaikki operoivat raskaita konetyyppejä. Gripen sopii siinä piirissä lähinnä voimannäyttöön, ei voimankäyttöön.
 
Gripen C/D on joka tapauksessa käytännössä saman painoluokan kone kuin FA-50 (6800 kg ja 6470 kg), FA-50:n kehityspotentiaalista vain on paljon vielä ulosmittaamatta. Nykyiset kyvyt ovat toki Gripenissä huomattavasti paremmat ilmataistelun saralla (BVR-ohjus, kypärätähtäin), mutta A2G-toiminnassa erot ovat paljon pienemmät. Tulevaisuudessa erot todennäköisesti kapenevat selkeästi, kun Gripenin käyttäjäpohja ja sitä myöten päivitystahti hiipuvat.

En vain saa Gripeniä näyttämään mitenkään hyvältä valinnalta millään muotoa. Konetyypin tulevaisuus on synkeä, huoltovarmuus on sidonnainen Yhdysvaltoihin eikä suorituskyky poikkea riittävästi FA-50:stä oikeuttamaan kaksinkertaista logistista jalanjälkeä.

Budjetin ja rahkeiden suhteen en ota jyrkkää kantaa, ilmeisesti Duterte katsoo olevan tärkeämpiäkin prioriteetteja kuin ilmavoimat. BKT:n osalta Filippiinit on kuitenkin käytännössä samaa luokkaa Malesian ja Singaporen kanssa, ja molemmat maat operoivat raskaita koneita (Su-30MKM ja F-15SG). Valtiolla on bruttokansantuotteeseen suhteutettuna vähemmän velkaa kuin Suomella ja talous kasvaa 6-7 prosentin vuosivauhtia.

Lisäksi uhkaympäristö on vaativa. Kiina, Vietnam, Malesia ja Indonesia kaikki operoivat raskaita konetyyppejä. Gripen sopii siinä piirissä lähinnä voimannäyttöön, ei voimankäyttöön.

Näinhän se on, mutta tässä taisi olla yksi kriteeri ylitse muiden, eli hinta. Eihän näillä hävittäjillä ole mitään listahintaa, vaan myyntihinta voi elää hyvinkin paljon ostajan maksukyvyn ja myyjän halukkuuden mukaan. Esim. Rafalen tarjoushinta tippui 40% Brasiliassa kun kauppa ei enää ollutkaan kirkossa kuulutettu. Saab voi olla halukas myydään poistolaareja tyhjiksi jotta saa kasvatettua kapeaa käyttäjäkuntaa ja lisää pääomaa jatkokehitykseen. Politiikallakin on lähes aina osuutta näissä, voi olla myös että Duterten viilennet välit Yhdysvaltoihin vaikuttivat asiaan.

Eikä se Gripen C mikään huono kone tänäkään päivänä ole, joidenkin palstalaisten mukaan jopa kehittyneempi kuin Rafale tai Eurofighter. Avioniikan suhteen ollaan aika eri ulottuvuuksissa kuin FA-50, varsinkin A2A-toiminnassa.

On myös ihan mahdollista ettei tämäkään hankinta mene ihan putkeen, kuten kävi Filippiinien fregattikauppojen tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Gripen C/D voisi olla yhtä kehittynyt, mutta resurssipulan johdosta ei ole näkynyt esim. AESA-tutkaa, joka on 4.5g verrokkien keskuudessa kai se olennaisin suorituskykyparannus.
 
Gripen C/D voisi olla yhtä kehittynyt, mutta resurssipulan johdosta ei ole näkynyt esim. AESA-tutkaa, joka on 4.5g verrokkien keskuudessa kai se olennaisin suorituskykyparannus.

No jaa, E/F:ään tulee AESA, tulisi C/D:nkin jos C/D -version käyttäjien piirissä olisi tähän kiinnostusta. Ei ole Suomen über-Hornetistakaan AESA:nkannattajaksi Suomen budjetilla...
 
Kuten tästä kuvasta näkee, Gripen C/D:n tutka ei seiso paikoillaan saappaat suossa: https://pbs.twimg.com/media/CDtfgooXIAAgMJE.jpg
Uusi GaN-tutka tulee aikanaan tarjolle kun nykyisen kehityspolku loppuu. Harjoitus&maarynnäkkö hävittäjän vertaaminen täysiveriseen ilmataistelukoneeseen on korkeintaan viihteellistä.
///
https://www.aamulehti.fi/uutiset/il...puvan-testeihin-suomeen-vuonna-2020-201184518

"Tähtäämme siihen, että kone tulisi Suomeen evaluoitavaksi vuonna 2020, Saabin HX-hankevastaava Magnus Skogberg kertoi yhtiön Kokonaisturvallisuus 2018 -messujen yhteydessä pitämässä lehdistötilaisuudessa Lahdessa torstaina."
"Koelento-ohjelmassa valmistaudutaan seuraavaksi laukaisukokeisiin. Gripen E on jo lentänyt esimerkiksi IRIS-T -ilmataisteluohjuksen sekä ulkoisten polttoainetankkien kanssa. "

"Suomen tarjouspyyntö käsittelee muun muassa koneen kyvykkyyttä, erilaisia skenaarioita ja operatiivista toimintaa. Gripen E ja (kaksipaikkainen) F ovat järjestelmiltään tarkasti määriteltyjä, joten pystymme vastaamaan tarkkoihinkin kysymyksiin."

"Osa niistä teknologioista, joita tarjotaan vuosille 2025-2030, ei vielä lennä, ja näin on kaikilla kandidaateilla. Muuten tarjottaisiin vanhentuneita asioita. "

"Gripen F:ää voi käyttää esimerkiksi edistyneeseen elektroniseen sodankäyntiin niin, että takapenkillä istuu järjestelmäoperaattori. Lentokoulutus ei nykyään ehkä ole tärkein syy kaksipaikkaisille monitoimihävittäjille"

Eli 39-7:llä ei Suomeen tulla eikä välttämättä edes 39-10:lla mikäli siinä on ylimääräistä mittausteknistä roinaa(painoa) kiinni. Hankintapäätös on siirretty tammikuulta 2021, vuoden 2021 loppupuolelle eli analysointi-aikaa on kyllä ja en ylläty jos täsmentävää evaluointia tehdään vielä 2021 alkuvuonna yksittäisten järjestelmien/aseiden osalta. 2021 on myös Brasilian IOC-tavoite.
 
Ilmeisesti joku voi kokea tärkeäksi hahmottaa Saabin taloudellista tilannetta, joka osaltaan vaikuttaa Gripen järjestelmän tulevaisuuteen ja uskottavuuteen.

Tässä muutamia seikkoja:

-Yhtiö on kasvanut voimakkaasti viime vuodet, kuten pörssikurssista voi nähdä
-Yhtiöllä on T-X:n, sensorijärjestelmien ja A26-ohjelman myötä "momentum", joka halutaan hyödyntää yhtiön viemiseksi jälleen uudelle tasolle
-Gripen E/F:n, T-X:n, tutkakoneen ja sukellusveneen jäljiltä yhtiöllä on paljon konsultti/suunnittelu-työvoimaa, jota vähennetään
-Isot kertatilaukset(kuten tutkakone tai hävittäjä) ovat pelkkää menoerää kunnes toimitus tapahtuu, siksi kasvu on tiliteknisesti haasteellista
-Vuosikymmenien aikana suureksi paisunutta tuoteportfolia tullaan tarkentamaan/supistamaan
-CEO kehuu vuolaasti yhteistyötä Boeingin kanssa, vaikka he ovat samalla myös kovia kilpailijoita
-Ensi yhteydenotto vuonna 2010, Boeing oli kiinnostunut tietämään miten Saab voi suunnitella ja tuottaa hävittäjiä niin kustannustehokkaasti, tästä kehittyi T-X sopimus
-T-X:n globaali markkinapotentiaali on n. 2000 konetta
-T-X:n tuotantovoluumi vie alihankkijasuhteet uudelle tasolle, joka hyödyttää myös Gripen E/F:ää
-Brasilian kanssa on aloitettu neuvottelut seuraavasta 36 koneen tuotantoerästä(kokonaisuus: 36+36+36 = 108 konetta)
 
Ilmeisesti joku voi kokea tärkeäksi hahmottaa Saabin taloudellista tilannetta, joka osaltaan vaikuttaa Gripen järjestelmän tulevaisuuteen ja uskottavuuteen.
Saab on tehnyt viime tilikausina noin sata miljoonaa dollaria liikevoittoa noin kolmen miljardin liikevaihdolla. Näihin suhteutettuna tuo tappio näyttää suht pahalta.

Verokkina Boeing teki 2017 reilun yhdeksänkymmenen miljardin liikevaihdolla kymmenen miljardia voittoa (yli kolme kertaa Saabin koko liikevaihto).

-Ensi yhteydenotto vuonna 2010, Boeing oli kiinnostunut tietämään miten Saab voi suunnitella ja tuottaa hävittäjiä niin kustannustehokkaasti, tästä kehittyi T-X sopimus
Ilmeisesti sittemmin ovat tuossa menneet Saabin ohi, kommentti tältä vuodelta:

“The potential is great. If you apply Boeing’s’ cost control methods and supply management methods to the Gripen, you get the Gripen product at a lower price point,” he said. “That’s always been the Gripen’s problem. Great plane. Way too expensive for what it is.”

https://www.defensenews.com/digital...ew-deal-what-it-means-for-defense-is-unclear/
 
Brasiliassa valta vaihtuu, Presidentti marxilaisista oikeistolaiseksi. Saa nähdä mitä uuden tulevan presidentin korruption vastainen linja vaikuttaa Gripen-kauppoihin joista on vakavia korruptioepäilyjä. Peruuntuvatko kaupat ja joutuvatko asianosaiset tiilenpäitä lukemaan?
 
Brasiliassa valta vaihtuu, Presidentti marxilaisista oikeistolaiseksi. Saa nähdä mitä uuden tulevan presidentin korruption vastainen linja vaikuttaa Gripen-kauppoihin joista on vakavia korruptioepäilyjä. Peruuntuvatko kaupat ja joutuvatko asianosaiset tiilenpäitä lukemaan?

Tai lyödäänkö vetoa milloin tämä korruption ylväs vastustaja narahtaa lahjuksen ottamisesta. Se on siinä maailmankolkassa semmoista...
 
Brasiliassa valta vaihtuu, Presidentti marxilaisista oikeistolaiseksi. Saa nähdä mitä uuden tulevan presidentin korruption vastainen linja vaikuttaa Gripen-kauppoihin joista on vakavia korruptioepäilyjä. Peruuntuvatko kaupat ja joutuvatko asianosaiset tiilenpäitä lukemaan?

Näytä minulle rehellinen oikeistopopulisti... tai vaikka vasemmistopopulisti...
 
Back
Top