Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voi olla että pienemmässä koneessa linnun osuma tekee suuremman vahingon?

vrt: https://www.timesofisrael.com/storks-hit-f-35-sending-stealth-jet-to-garage/

Joissain kilpailijoissa on myös ohjainpintojen liikuttelu tehty keskitetyn hydraulisen järjestelmän sijaan sähköisesti, ja paljon häiriövarmemmalla tavalla:

file.php

file.php
 
Voi olla että pienemmässä koneessa linnun osuma tekee suuremman vahingon?

Pienemmässä koneessa on vähemmän mihin törmätä.

Suihkumoottorissa taasen ei ole erityistä väliä moottorin koolla; jos sopivia kappaleita ohjautuu väärään kanavaan (esim korkeapaineturbiiniin), tuhoon riittää vaikkapa yhden turbiinisiivekkeen katkeaminen tai polttokammion virtauksen hetkellinen häiriintyminen. Yleensä ohivirtausmoottorit muotoillaan niin, että moottorin sisään joutuvat kappaleet ohjautuisivat pääasiassa ohivirtauspuolelle. Tästä lienee kyse myös RM12:ssa, jota viriteltiin F404:stä juurikin yksimoottorisuuden vuoksi. Mutta päivän ruotsalainen lehtilainaus ei tosiaan viittaa moottorin suuntaan; sammunutta konetta ei "pyritä tuomaan takaisin kentälle", se suunnataan tuolla korkeudella etuviistoon pois asutuksesta ja kuski poistuu. Sullylla oli erilainen liitosuhde käytettävissään plus matkustajat.

Joissain koneissa pintarakenteissa kulkee myös kerosiinia jäähdytysaineena. Kaikissa siis omat heikkoutensa fyysisiä osumia ajatellen, ja kuten ammattilaisetkin ovat tänään todenneet, mikään taistelukone ei kestä isoja törmäyksiä. Mahdollisimman kevyiksi tehdyistä alumiini-/komposiittirakenteista yleensä kuitenkin kyse kaikkien maalipintojen alla, ja pääfokus ei ole lintukestävyydessä missään muualla kuin etukuomussa ja moottorissa.

(Toki lehtijutut yleensä perustuvat puutteelliseen aineistoon tai toimittajan tulkintaan. Täytyy vaan odotella.)
 
Viimeksi muokattu:
Niin, eiväthän kai nuo nykyaikaisetkaan monitoimikoneet lentäviä tankkeja taida olla? Törmäysnopeus vaikuttaa aika tavalla siihen, kuinka kohtalokasta tuhoa koneeseen voi tulla. Ja tietysti se, mihin lintu tai tässä tapauksessa mahdollisesti parvi tärähtää.
0DD575F9-1FB0-4B31-93D4-D235DD7732BD.jpeg
 
Kuten on ollut jo aiemmin tiedossa, Ruotsin ilmavoimat haluaa lisää Gripen E/F koneita, tavoitetaso 120 konetta, muussa tapauksessa alkaa Suomalaisittain tuttu keskustelu siitä, mitä osaa Ruotsista ei puolusteta.
...

Mä jotenkin kuvittelin että Ruotsin armeijan osalta katsotaan suurennuslasin kanssa että mitä osaa ne puolustaa :)
 
Milläköhän resursseilla ruotsalaiset operoisivat tuollaista konemäärää? Tai sitten änkevät koneet kolmeen baseen ja ihmettelevät lopulta, että miksi tässä kävi samoin kuin irakilaisille -91...
 
Harvinaisen herkullista liikehdintää ollut tarjolla eilisessä näytöksessä Ruotsissa. Harmi että ruotsalainen sooloesitys ei juurikaan esittele koneen liikehtimiskykyä ja ohjattavuutta hitaissa vauhdeissa, niinkuin tässä. Ja kaksin aina kaunihimpaa.

 
Harvinaisen herkullista liikehdintää ollut tarjolla eilisessä näytöksessä Ruotsissa. Harmi että ruotsalainen sooloesitys ei juurikaan esittele koneen liikehtimiskykyä ja ohjattavuutta hitaissa vauhdeissa, niinkuin tässä. Ja kaksin aina kaunihimpaa.

Ei niin kovin harvinaista, onhan noita nähty.

Onko Gripukalla muuten voitettu ikinä "show paras" - pyttyä missään näissä isoissa kansainvälisissä lentonäytöksissä? Jotenkin väsähtäneen näköistä pyörimistä tuo on. No, ei kai mopolla mahdottomia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niin kovin harvinaista, onhan noita nähty.

Onko Gripukalla muuten voitettu ikinä "show paras" - pyttyä missään näissä isoissa kansainvälisissä lentonäytöksissä? Jotenkin väsähtäneen näköistä pyörimistä tuo on. No, ei kai mopolla mahdottomia.

Pikainen googlaus tuotti seuraavat:

http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?t=149244

The RAFCTE Trophy (Best Flying Demonstration by an Overseas Participant): Czech Air Force - Saab JAS-39C Gripen

http://www.military-airshows.co.uk/riattrophies/riat2006trophies.htm

Lockheed Martin Cannestra Trophy (Best Overseas Flying Demonstration): Captain Henric Holm in the SAAB Gripen of F7 Wing, Swedish Air Force.

http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?t=133982

The Sir Douglas Bader Trophy (Best Individual Flying Demonstration): Swedish JAS-39C Gripen
 
Ei niin kovin harvinaista, onhan noita nähty.

Onko Gripukalla muuten voitettu ikinä "show paras" - pyttyä missään näissä isoissa kansainvälisissä lentonäytöksissä? Jotenkin väsähtäneen näköistä pyörimistä tuo on. No, ei kai mopolla mahdottomia.
On, esimerkiksi
http://www.nsd.se/nyheter/kalixoverkalix/tidigare-kalixbo-tog-hem-finaste-priset-10258722.aspx ja
http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1716

edit:olikin jo tullut
 
Milläköhän resursseilla ruotsalaiset operoisivat tuollaista konemäärää? Tai sitten änkevät koneet kolmeen baseen ja ihmettelevät lopulta, että miksi tässä kävi samoin kuin irakilaisille -91...

Irakilaisille 1991? Lensivät kaikki koneet naapuriin Iraniin turvaan, mutta joka sitten takavarikoi ne ja laittoi omiin ilmavoimiinsa palvelukseen? Tästä siis seuraa analogia, että kriisin tullen Ruotsi lentää kaikki koneensa Suomeen ja sitten me takavarikoidaan ne Suomen ilmavoimiin lisäkoneiksi.. eiku...?

Jäi muuten aikoinaan epäselväksi, että käskikö Saddam lentää koneet Iraniin, vai tekivätkö lentäjän omat johtopäätöksensä ja loikkasivat? Nimittäin aika hassua kuvitella, että olisi saanut koneet takaisin, kun juuri olivat vuosikausia kurmuuttaneet iranilaisia Irak-Iran -sodassa.
 
Irakilaisille 1991? Lensivät kaikki koneet naapuriin Iraniin turvaan, mutta joka sitten takavarikoi ne ja laittoi omiin ilmavoimiinsa palvelukseen? Tästä siis seuraa analogia, että kriisin tullen Ruotsi lentää kaikki koneensa Suomeen ja sitten me takavarikoidaan ne Suomen ilmavoimiin lisäkoneiksi.. eiku...?

Jäi muuten aikoinaan epäselväksi, että käskikö Saddam lentää koneet Iraniin, vai tekivätkö lentäjän omat johtopäätöksensä ja loikkasivat? Nimittäin aika hassua kuvitella, että olisi saanut koneet takaisin, kun juuri olivat vuosikausia kurmuuttaneet iranilaisia Irak-Iran -sodassa.

Parempi analogia olisi ehkä ollut kuuden päivän sodan tapahtumat. Anyway, kiinteäsiipisiä tuhottiin maahan luokkaa kolmannes kokonaisvahvuudesta ja huomattavasti enemmän kuin ilmaan.

During Operation DESERT STORM, the air forces of the United States and its allies
destroyed or otherwise eliminated the majority of the fixed-wing aircraft of the Iraqi Air Force,
shooting down 32 in the air and 254 on the ground, 113 of them in the open, and 141 in shelters.
In other words, the United States and its allies destroyed 286 of the 729 fixed-wing combat
aircraft of the Iraqi Air Force.

Mitä tulee tuohon Iran-evakuaatioon, niin kyllä kyse oli organisoidusta toiminnasta.

Iraqi airfields received more Desert Storm air strikes than any other target set except the
Iraqi field army in Kuwait. During the operation, the coalition flew 2,990 air strikes against Iraqi
air fields. Realizing that their aircraft were systematically being eliminated both in the air and on
the ground, the Iraqis began to seek ways to save them by flying them to a neighboring country.
Jordan was the logical choice, because of formerly friendly relations, but Jordan was too far
away, and Iraqi pilots realized that flights from Iraq to Jordan would be detected and intercepted,
with more aerial victories for the Americans and their allies. Iran was a possibility, but Iran had
been the arch-enemy of Iraq less than four years earlier. Flying Iraqi aircraft to Iran for their
protection required some diplomacy.
The Iraqis were able to persuade the Iranians to allow Iraqi
combat aircraft to fly to Iran, but the Iranians made no guarantee that they would ever be given
back. In fact, by the end of Operation DESERT STORM, 121 Iraqi aircraft made it safely to
Iran, but they never returned. The Iranians kept the aircraft as a sort of reparations payment for
the 8-year conflict of the previous decade.

https://www.afhra.af.mil/Portals/16...HappenedIraqiAF.pdf?ver=2016-08-22-131410-023
 
Ei niin kovin harvinaista, onhan noita nähty.

Onko Gripukalla muuten voitettu ikinä "show paras" - pyttyä missään näissä isoissa kansainvälisissä lentonäytöksissä? Jotenkin väsähtäneen näköistä pyörimistä tuo on. No, ei kai mopolla mahdottomia.
ON
 
Joskus (ainakin RIATissa, oliko As the crow flies- vai juuri tuo Bader-trophy) esityksen arvioinnissa otetaan huomioon koneen suorituskyky, ettei palkinnot mene aina parhaille koneille.
Lentonäytöksissä eniten suosiota tuntuvat saavan koneet jotka pystyvät lentämään isoilla kohtauskulmilla. Kohtauskulma'vammaiset' koneet kuten F-16 ja Mirage 2000 eivät useinkaan samalla tavalla säväytä näytöslennoissa.
 
Back
Top