Gripen E/F

Slovakia valitsi F-16 koneet, ei Gripeniä

Uusimmassa Siivet-lehdessä on muuten Saabin edustajan maininta että Slovakia on valinnut Gripenit ja homma odottaa vain hankintasopimuksen allekirjoitusta...
Toki on mahdollista että Gripen olisi ollut ilmavoimien preferenssi mutta poliitikot valitsivat halvemman. Toki pistää kyseenalaistamaan väitteitä Gripenin halpuudesta, jos hinnan vuoksi hankintakisoissa tulee takkiin vähän väliä.
 
Uusimmassa Siivet-lehdessä on muuten Saabin edustajan maininta että Slovakia on valinnut Gripenit ja homma odottaa vain hankintasopimuksen allekirjoitusta...
Toki on mahdollista että Gripen olisi ollut ilmavoimien preferenssi mutta poliitikot valitsivat halvemman. Toki pistää kyseenalaistamaan väitteitä Gripenin halpuudesta, jos hinnan vuoksi hankintakisoissa tulee takkiin vähän väliä.

Myynnit ovat ne joista oikeammin voi vetää johtopäätökset niinkun sanot. Aina voidaan tosiaan spekuloida (yleensä eri mallejen fanejen keskuudessa) mitä kulisseissa on tapahtunut, politikoitu jne.
Jos Gripen olisi sellainen kuin Saab väittää ja hinta/laatusuhteeltaan hyvä, niin se myysi todella hyvin.
 
Saabin edustajan mukaan kyse olisi C/D-mallista, jota Slovakialle on tarjottu.
Se että, jotakin konetta valmistetaan vain marginaallisesti, ei ole koskaan hyvä huoltoa ja varaosatoimituksia ajatellen.
Vanhempia Aarnikotkiakin on besorkattu erinäisiä kertoja varaosiksiksi, mikäli oikein olen ymmärtänyt.
 
Uusimmassa Siivet-lehdessä on muuten Saabin edustajan maininta että Slovakia on valinnut Gripenit ja homma odottaa vain hankintasopimuksen allekirjoitusta...
Toki on mahdollista että Gripen olisi ollut ilmavoimien preferenssi mutta poliitikot valitsivat halvemman. Toki pistää kyseenalaistamaan väitteitä Gripenin halpuudesta, jos hinnan vuoksi hankintakisoissa tulee takkiin vähän väliä.
Saabin edustajan mukaan omat koneet ovat parhaita ja halvimpia ja kiinnostusta ostajien taholta riittää aina ihan hirveästi. Harmittavan harvoin kiinnostus kuitenkin realisoituu kaupoiksi asti. Samalta hepulta kysyttäessä ovat varmasti HX:ssäkin todella vahvoilla aina siihen asti kun jokin toinen valmistaja ilmoitetaan voittajaksi.


Slovakiassa puhuivat F-16:n edullisemmista elinkaarikustannuksista (8%).
 
Kyllä, Slovakiaan tarjolla oli C/D. Sitäkin kaupataan nimenomaan käytön edullisuudella. Voi toki ollakin mutta hankintahinnassa F-16 näyttää edullisemmalta ainakin nykyisillä valuuttakursseilla.

Markkinamiehen ominaisuuksiin tietysti kuuluu pohjaton optimisti, ei sitä hommaa muuten kestä.
DX-kisan tiimoilta tarina että joku Dassaultin edustaja oli kerran möläyttänyt suomalaisille sensuuntaista että "nämä koneet muuten maksaa sitten ihan **tusti, onko teillä oikeasti rahaa niihin?" Ao. henkilö poistui myyntikuvioista tämän jälkeen.
 
Saabin edustajan mukaan kyse olisi C/D-mallista, jota Slovakialle on tarjottu.
Kyllä, sitä ne myyvät noille itä-euroopan maille, rikkaammille tyrkyttävät E-mallia.
Se että, jotakin konetta valmistetaan vain marginaallisesti, ei ole koskaan hyvä huoltoa ja varaosatoimituksia ajatellen.
Vanhempia Aarnikotkiakin on besorkattu erinäisiä kertoja varaosiksiksi, mikäli oikein olen ymmärtänyt.
Kyllä, käyttäjien ja myytyjen koneiden pieni määrä varmastikin vaikuttaa negatiivisesti kun ostajat arvioivat elinkaarikustannuksia.
 
Kyllä, sitä ne myyvät noille itä-euroopan maille, rikkaammille tyrkyttävät E-mallia.

Kyllä, käyttäjien ja myytyjen koneiden pieni määrä varmastikin vaikuttaa negatiivisesti kun ostajat arvioivat elinkaarikustannuksia.

Ja jos käyttäjiä on vähän, jatkokehityskulut kasvavat kohtuuttomasti.
Olisi naivia kuvitella, että Saab kykenisi kehittämään tuotettaan merkittävästi halvemmalla, kuin muut valmistajat.
 
Tuli ylläolevasta mieleen, tietääkö kukaan onko vanhempaa mallia vaivanneet ongelmat tutka ja navigointinäyttöjen sammuilun kanssa jo korjattu? Ovatko maksimikorkeus ja G:t vielä rajoitettuja?
 
Laitetaan jäniskevennys. Nils Holgersson sai ensimmäisen ilmapudotuksensa. Ei ollut E eikä F, mutta Gripen kuitenkin. Parviäly 1 - Aarnikotkat 0.

Jas-hävittäjä syöksyi maahan Ruotsissa – Pilotti kertoi lentäneensä lintuparveen

https://yle.fi/uutiset/3-10362556

Ruotsin puolustusvoimien mukaan lentäjä pelastautui koneesta heittoistuimella.

Jas-hävittäjä on syöksynyt maahan Ruotsissa lähellä Ronnebyn lentokenttää.
Ruotsin puolustusvoimien mukaan lentäjä pelastautui koneesta heittoistuimella ennen kuin kone putosi maahan.
Lentäjä voi hyvin, mutta hänet kuljetettiin sairaalaan. Kenenkään muun ei tiedetä loukkaantuneen.
Puolustusvoimien mukaan lentäjä on kertonut törmänneensä yhteen tai useampaan isokokoiseen lintuun. Pian tämän jälkeen pilotti menetti koneen hallinnan. Tapaus sattui tiistaina aamulla noin kello 10.45. Suomen aikaa

Ruotsalaisen Aftonbladetin mukaan https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1AR7Q/jas-plan-har-kraschat-i-ronneby

hävittäjä on mallia Jas 39 Gripen. Sen valmistaja Saab AB ei ole halunnut kommentoida onnettomuutta.
Pelastajat ovat paikalla, ja onnettomuusalue on suljettu.
– Tuli on levinnyt maahan, ja pyrimme nyt estämään sen leviämisen, kertoo Jörgen Persson Itä-Blekingen pelastuslaitokselta Aftonbladetille.
Pelastuslaitos varoittaa, että onnettomuuspaikalta saattaa vielä levitä mahdollisesti myrkyllisiä kaasuja.
Ronnebyn kenttää operoivan Swedavian mukaan onnettomuus ei vaikuta kentän tavallisiin reittilentoihin.

Törmäyksiä lintuihin sattuu silloin tällöin
Maahansyöksyn tarkka syy on vielä epäselvä.
Ruotsin puolustusvoimien viestintäpäällikön Philip Simonin mukaan tämäntyyppisillä koneilla lennettäessä törmäyksiä lintuihin sattuu silloin tällöin.
– Sekä moottorit että ohjaamon koppa on suunniteltu siten, että ne kestävät tällaiset törmäykset, Simon sanoi SVT:lle.
Simonin mukaan puolustusvoimat aloittaa perusteellisen tutkinnan onnettomuudesta.
Silminnäkijät kertovat valtavasta savupilvestä
Silminnäkijöiden mukaan törmäyksestä syntyi valtava savupilvi.
– Näin koneen menevän alaspäin, ja yhtäkkiä se oli kadonnut. Seuraavaksi näin paikalla paljon savua ja tulta, kertoo Cristian Cardemil Aftonbladetille.
Adam Jansson näki koneen 20 minuttia ennen maahansyöksyä. Hänen mukaansa kone kääntyili paljon ja näytti siltä, kuin se olisi yrittänyt lähestyä.
Inge Pettersson asuu 1,5 kilometrin päässä onnettomuuspaikasta.
– Olin kotona puutarhassa. Näin savua, ja sitten alkoi tulla helikoptereita, Pettersson sanoo SVT:lle.

Aiheesta muualla:
SVT: Jas-plan krockade med fågel – piloten sköt ut sig
 
Onneksi ei ollut toinen E:istä, johon osui lintu. Olisi mennyt aikataulut vituiksi.

Toivottavasti on kuski niin hyvässä voinnissa kuin mahdollista.

"Ruotsissa sattuu vuosittain noin 400 tapausta, joissa lentokone törmää lintuun, kertoo asiantuntija Charlotte Billgren Ruotsin kuljetushallituksesta. Hänen mukaansa on suhteellisen yleistä, että kone on kontaktissa linnun kanssa.

– Se, että lentokone vaurioituu näin pahasti, on epätavallista, Billgren sanoo.

Billgrenin mukaan onnettomuudet ovat yleisiä, sillä lintuja on kokonsa takia vaikea havaita. Hän korostaa, että ilmailu Ruotsissa on turvallista, ja lintuja vastaan tehdään toimia lentokentillä."
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nähdään yksimoottorisen riski
Lentäjä ei tietääkseni raportoinut mitään moottoriongelmia, vaan hallittavuuden ongelmia, joka johti päätökseen käyttää heittoistuinta, mikä viittaisi enemmänkin siipi-osumaan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/haveri-vid-flygplatsen

"Enligt Försvarsmakten har piloten uppfattat det som att han flugit in i en flock större fåglar och efter kollisionen fått problem med att manövrera planet och försökte då återvända för landning. Han upplevde det som att planet inte var manöverdugligt och tog då beslutet att skjuta ut sig. "

https://yle.fi/uutiset/3-10362994

"Isokokoinen lintu voi pudottaa minkä tahansa kovassa vauhdissa liikkuvan moottorikoneen siihen törmätessään, kertoo eläkkeellä oleva Suomen ilmavoimien koelentäjä"
 
Viimeksi muokattu:
Jep, Ruotsi on markkinoinut RM12:n olevan erittäin vaikea rikkoa linnulla. Odotamme mielenkiinnolla raporttia aikanaan (sen pari vuotta kun sitä saa odotella). Jos ei ollut moottori, veikkaan hydrauliikkaa.
 
Back
Top