En näe tuossa sinänsä mitään väärää, mutta mitä nuo oletettavat lingot suojaisivat Lpr-Kouvola alueella? Varuskunnat tuolla alueella ovat Vekaralla ja Utissa sekä sitten maasotakoulu on Lpr:ssä. Niitäkö vai joukkoja?
Luulen että Daavidin linko koko järjestelmänä on himpun verran kalliimpi ostos kuin NASAMS II/III ja ehkä samaa luokkaa Mamban kanssa. Raytheon tekee yhteistyötä Rafaelin kanssa ja tarjoaa järjestelmää Skyceptor-nimellä. Luulen että tutkat ja tst-järjestelmä ovat kalliimpia kuin NASAMS. Ehkä yhteen-kahteen patteriin voisi olla teoriassa varaa, mutta ne menisivät minun mielestäni pk-seudun puolustukseen pelkästään.
Jokin NASAMS-kombinaatio (patteri) olisi silloin irroitettavissa maataistelujen ja oper.joukkojen tueksi hyökkäyksiin.
Tämä oikeastaan kuuluisi tuonne ilmatorjunnan puolelle.
Päälimmäinen ajatus oli luoda suuri "sateenvarjo" jonka alla voi muodostaa, siirrellä ja ryhmitellä joukoja, jonkinlaisessa suojassa, ja samalla vaikeuttaa maahanlaskuja selustaan. Tietysti tarvittas maajoukoille Asrad-r / Stinger tyyppistä lähi-ilmatorjuntaa, joka on liikkuvaa ja nopeaan tulenavaukseen kykenevää, matalalla lentäviä kohteita vastaan. Kun ilmavoimat ei välttämättä kerkiä eikä koneita riitä jokapaikkaan. NASAMS olisi sitten täydentämään alueilmatorjuntaa muualla ja tärkeiden kohteiden suojaukseen Crotale NG :n kanssa.
Nämä on siis "maalikkosaarnaajan" puheita, suoritin varusmiespalveluksen aikana jolloin liikuttiin traktoreilla ja polkupyörillä, enkä ole ollut tekemisissä nykyaikaisen sodankäynnin, taktiikan yms. kuvioiden kanssa yli 25 vuoteen, kaikki on muuttunut täydellisesti, joten ei 56+vuotiaalta entiseltä tykistön mieheltä voikkaan odotta pätevää ilmatorjunnan ymmärrystä, mutta mukana muissa kuvioissa ihan viimevuosiin asti.
Tein huvikseni kartta harjoituksen selventämään ajatustani. Vihreät ympyrät ovat 100km säteellä koska Wikipedian mukaan David'S Slingin Operational range on 160+ km mutta hävittäjä maaliin tuskin kannatta ampua yli 100km kauempaa, punainen taas on vain vertailun vuoksi, miltä 160km:n säde näyttää.