Tää on kyllä hauskaa, miten joku ihme refleksi saa ihmiset heti "heittämään pyyhkeen kehään" ja todistamaan, että Saab ei pysty siihen mitä lupaa. Varmaan tällä on joku perinneyhteys siihen, että 1970-luvulla maantiellä liikkuvia Saabeja katsottiin vinoon, ja se on periytynyt.
Samainen firma juuri loi tyhjästä muutamassa vuodessa koneen, joka voitti yhden maailman suurimmista kilpailuista ja muodostaa peruskoulutuksen rungon seuraavat 60 vuotta Amerikassa.
En tarkoita etteikö Saab voisi hävitä tätä enkä väitä, että Gripen on paras kone. Eikä voi väittää kukaan muukaan koska ei tiedä mitä HX koneelta tarkalleen vaatii ja miten se asiat pisteyttää. Mutta näillä merkeillä mitä on nähty, keli on tymä, ja 39-10 läpäisi ensimmäisen testin kirkkaasti eilen iltapäivällä ainoana HX-kandidaattina. Kukaan ei tiedä, mitä samasa kelissä muut tarjoajat olisivat tehneet. Harmi Saabille, ettei muilla ole vielä ollut samaa.
Lisätään nyt vielä, että tämä keli ei ole paha taistelukoneille. Jos se jollekulle oli epäselvää. Pitää vaan katsoa mitä tällaisessa kelissä kannattaa tehdä. Saabin olisi kannattanut investoida turhaan lentoon tänään, ja olisi kannattanut tuoda 39-7 myös eilen riviin. Virhepiste PR-puolen mokaamisesta. Mutta Kuten yllä on todettu, Saab on tehokas no-nonsense -firma näissä asioissa. PR:ää eivät oikein osaa nyt.