Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Harmi, että @Mustaruuti ei ole kirjoittamassa Gripenistä. Ehkäpä Gripenissä on edistynein ELSO-järjestelmä? Vaikea uskoa kyllä.
 
No hyvä. Mä taisin huolestua ihan turhaan.

Ainoa varma asia lienee se että kehitys kehittyy. Mitään yhtäkkistä ja kertakaikkista keikausta ei silti ole tuloillaan. Häiveen merkityksen häviämistä on ennusteltu jo vuosikaudet ja siinä taitaa olla enemmän toivetta siitä että vanhoista kaluista tulisi kuin taikaiskusta taas kuuminta hottia ja häiveominaisuudet muuttuisivatkin yhtäkkiä heikkoudeksi. Ei erityisen todennäköinen kehityskulku.
 
Arvasin, että kierrokset nousevat ketjussa kun sitrushedelmä tuodaan tarjolle. Hapokasta, hapokasta. :D

Olikos se niin, että tällä kierroksella koetetaan todentaa valmistajien antamia lupauksia todellisissa olosuhteissa?
Jahka Gripenkin saa suoritettua osansa, niin totuuden ja fantasian välinen ero selviää Ilmavoimille. Onko se suuri vai pieni, kas siinä vasta kysymys. ;)
 
Siiven tyvessä on möykky. Möykyssä on kuoppa. Kuopassa on kiiltävä puolipallomainen... jokin? Mikä se on?
Saab käyttää nimeä MAWSU eli ilmeisesti "Missile Approach Warning Sensor Unit". Canardien edessä yhdet, siiven takatyvessä toiset ja ylöspäin vielä yksi. Keskusyksikön kuvailusta päätellen infrapunapohjainen, ei enää UV niinkuin Saabin omat.
Untitled 29.png
(kuva täältä: )
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se niin, että tällä kierroksella koetetaan todentaa valmistajien antamia lupauksia todellisissa olosuhteissa?
Oli. Ja jos jää tuolle koettamisen tasolle (kuten on hyvin mahdollista tämän nimenomaisen kandidaatin kohdalla), penalttia tulee siinä myöhemmin pelattavassa sotasimulaatiossa.
 
Jaa-a, mitkähän noista vierailevista koneista on sellaisia, joissa on jo asennettuna ostohetkelle suunniteltua kalustoa, ja mitkä joutuvat turvautumaan suunnitelmiin myöhemmin ehkä toteutettavista ominaisuuksista penaltteineen...? Sääli kun sitä ei tulla kuulemaan. Voidaan vain spekuloida kaikella tarmolla. Odotan mielenkiinnolla mitä kalustoa jäljellä olevat tuovat. Tähän mennessä on nähty Suomen talvessa kolme valmistajaa testbed-koneineen. Mahtaako AF-? lentää Edwardsista tänne?
 
Jaa-a, mitkähän noista vierailevista koneista on sellaisia, joissa on jo asennettuna ostohetkelle suunniteltua kalustoa, ja mitkä joutuvat turvautumaan suunnitelmiin myöhemmin ehkä toteutettavista ominaisuuksista penaltteineen...? Odotan mielenkiinnolla mitä kalustoa toiset tuovat. Tähän mennessä on nähty Suomen talvessa kolme valmistajaa testbed-koneineen. Mahtaako AF-? lentää Edwardsista tänne?
Niin, tilanne oli muutamia kuukausia sitten tämä:

In its periodic communications with all contenders since the beginning of last year, armasuisse has explained the process and the criteria expected to be met. Based on recent information and analyses on both the maturity and the integration of the subsystems, experts from armasuisse and the Swiss Air Force concluded that several of the planned missions could not be carried out meaningfully. Hence armasuisse recommended to Saab to withdraw from the evaluation. Saab obviously arrived of its own accord at the conclusion not to participate in the flight and ground tests.

Ehkä on kehitystä tapahtunut, ehkä ei.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Niin, tilanne oli muutamia kuukausia sitten tämä:
Ja sen jälkeen koneisiin on ilmestynyt näkyvänä osana esimerkiksi IRST ja MAW paikalleen ja linjalta on tullut useita koneita lisää, ja ES-05 on ilmeisesti paikallaan kaikissa yksilöissä. Ei ole mahdotonta, että ruotsalainen hanke olisi aikataulussa, ja vaatimusten aikataulu oli liian nopea Sveitsissä verrattuna Saabin omaan aikatauluun. Mutta kuten sanottua; koska HX ei tiedota eikä valmistajilla ole lupaa tiedottaa, kaikki voivat pitää omat odotuksensa voimassa. Vajaan vuoden päästä kuullaan lopputulos ja jokainen voi spekuloida mistä se koostuu.
 
Ja sen jälkeen koneisiin on ilmestynyt näkyvänä osana esimerkiksi IRST ja MAW paikalleen ja linjalta on tullut useita koneita lisää, ja ES-05 on ilmeisesti paikallaan kaikissa yksilöissä. Ei ole mahdotonta, että ruotsalainen hanke olisi aikataulussa, ja vaatimusten aikataulu oli liian nopea Sveitsissä verrattuna Saabin omaan aikatauluun.
Kyllä tuo viittaa erittäin vahvasti ohjusvaroittimen sensorien puuttumista pahempiin ongelmiin.

Ja kyllä, on täysin mahdollista että Saab on aikataulussa, hyvin mahdollista on myös että nämä meidänkin testit tulevat siihen Ruotsalaisten aikatauluun nähden liian nopeasti. Ei muutamassa kuukaudessa kukaan tee ihmeitä, ei edes Saab.
 
Youtubeen ilmestyi uusi 45 min video jossa haastatellaan SAAB:in koelentäjää SAAB:in tehtaalla. Siinä kerrotaan mm. minkälaisia asioita on testattu tähän saakka. Kertoo siis jotain missä vaiheessa kehitystyö oli tuossa vaiheessa. Mutta videolla EI kerrota milloin se on kuvattu.

 
Kyllä tuo viittaa erittäin vahvasti ohjusvaroittimen sensorien puuttumista pahempiin ongelmiin.

Ja kyllä, on täysin mahdollista että Saab on aikataulussa, hyvin mahdollista on myös että nämä meidänkin testit tulevat siihen Ruotsalaisten aikatauluun nähden liian nopeasti. Ei muutamassa kuukaudessa kukaan tee ihmeitä, ei edes Saab.
Liittyen vielä tähän tuomaan hieman perspektiiviä:
Luin joskus (oli kenties täällä?) ruotsalaisen artikkelin, jonka mukaan alkuperäinen Gripen oli useamman vuoden laivuekäyttössä ennen kuin sen tutkan ilmasta ilmaan -moodit valmistuivat. Nykyaikaisen huipputeknisen monitoimihävittäjän kehittäminen vaatii hirvittävästi resursseja ja paljon aikaa. Vaikka markkinointiosasto yrittää vakuuttaa muuta, tuo pätee Saabinkin kohdalla. Jos kone tosiaan oli alijärjestelmien integroinnin osalta niin keskeneräinen kuin armasuisse antoi joitain kuukausia sitten ymmärtää, olisi todellinen "Ruotsin temppu" saada noin lyhyessä ajassa isoja asioita aikaan. Uskoo ken haluaa.
 
Luin joskus (oli kenties täällä?) ruotsalaisen artikkelin, jonka mukaan alkuperäinen Gripen oli useamman vuoden laivuekäyttössä ennen kuin sen tutkan ilmasta ilmaan -moodit valmistuivat.

Tämmöistä on taistelulentäjien elämä kaikkialla. Redditissä oli joskus pari vuotta sitten säie, jossa F-35-pilotti haukkui näkemäänsä rajusti voimatta kertoa mikä niin sapettaa. Sanoi jotain tyyliin "You civilians will never have an idea what the real pain points are".
 
Joo se oli se yksimoottorinen malli E, montakohan moottoria siinä äffässä on :ROFLMAO:
No jos toimittelija oletti sen ihan täydeksi IKEA:n tuotteeksi. Ulkoisen tankin tilalle vaan ripustimiin kiinni ulkoinen moottori. Painoa moottorissa on (noin 1100 kg) suurinta yksittäistä asekuormaa (ainakin 1500 kg esim Tauruksessa) vähemmän, ja polttoaineliitäntäkin on jo valmiiksi. Pitää vaan muistaa tarkistaa että polttoaine liikkuu tarvittaessa myös ns väärään suuntaan.
Ja lopputuloksen saavutetaan reiluilla tehoilla hetkessä tyhjenevä tankki, sekä todella suuri tutkapoikkipinta suojaamattomasta puhaltimen siivistä (vaiko lavoista), mutta kiihtyvyyttä kyllä sen jälkeen löytyisi, kun työntövoima tuplattaisiin (mikäli käytössä keskiripustin rungon alla) tai sitten triplattaisiin (jos käytössä ripustimet siivissä symmetrisesti). Riesana saattaisi olla myös harmillisen usein esiintyvä foreign object damage lisämoottorissa.
:ROFLMAO:
 
Tämmöistä on taistelulentäjien elämä kaikkialla. Redditissä oli joskus pari vuotta sitten säie, jossa F-35-pilotti haukkui näkemäänsä rajusti voimatta kertoa mikä niin sapettaa. Sanoi jotain tyyliin "You civilians will never have an idea what the real pain points are".
Olikos ne pilottien hapen laatu ongelmat aikanaan vain F-22 Raptorissa, vaiko sittenkin F-35:ssä? Ainakin sopii tuohon "real pain point" ilmaisuun.
 
Back
Top