Gripen E/F

Ja nyt ne lopettaa lähetyksen, kun 39-10 on laskeutunut. Argh.

(No joo on se tietysti kamalaa värjötellä tuossa kelissä täysin pihalla, kun ei ole edes kentän taajuutta mistä saisi kuvaa, mitä pilven päältä on vielä tulossa ja kapparitkaan ei suostu juttelemaan suorassa lähetyksessä tarkempia infoja.)
 
Ei ainakaan pikkukelejä pelätä Saabilla protojenkaan osalta, 39-10 tuli mittarilaskuun sohjoliukkaalle kiitotielle seitsemän solmun myötätuulikomponentilla, mikä ihan hyvä statement koneen kypsyydestä lentolaitteena. (Meinaan siis että laskeutuminen yms on hyvin koeteltua osastoa edellisistä malleista ja ei-protomaista toimintaa.)
 
Näin viime yönä unta, että Gripen on Suomen valinta. Olen aiemminkin nähnyt enneunia kuten esimerkiksi Estonian uppoamisen. @Gyllis1

Minä näin kerran unta, jossa oli älytön määrä 23mm Sergeitä tuliasemissa silmän kantamattomiin. Venäläisiä rynnäkköhelikoptereita tuli aalto aallon jälkeen ja ne ammuttiin kaikki alas. Illalla juotiin kaljaa ja muisteltiin päivän sankartöitä. Sitten heräsin. Mitäköhän tällainen uni tarkoittaa?
 
Ei ainakaan pikkukelejä pelätä Saabilla protojenkaan osalta, 39-10 tuli mittarilaskuun sohjoliukkaalle kiitotielle seitsemän solmun myötätuulikomponentilla, mikä ihan hyvä statement koneen kypsyydestä lentolaitteena. (Meinaan siis että laskeutuminen yms on hyvin koeteltua osastoa edellisistä malleista ja ei-protomaista toimintaa.)

Talviset olosuhteet vaikuttavat erityisesti elektro-optisten sensorien sekä mahdollisesti muidenkin aktiivisten ja passiivisten järjestelmien suorituskykyyn. Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin, toteaa Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen ( Ilmavoimien HX-hankejohtaja ).
 
Minä näin kerran unta, jossa oli älytön määrä 23mm Sergeitä tuliasemissa silmän kantamattomiin. Venäläisiä rynnäkköhelikoptereita tuli aalto aallon jälkeen ja ne ammuttiin kaikki alas. Illalla juotiin kaljaa ja muisteltiin päivän sankartöitä. Sitten heräsin. Mitäköhän tällainen uni tarkoittaa?
Sitä että kaikki lyhyen kantaman ohjushankinnat jäihin ja äkkiä.
 
Kyllä se kuulkaa valitettavasti yhtä vanhalta näyttää kuin Legacy Hornet.
Vanhuus on katsojan silmässä ;) Kaikki näyttää vanhalta, jos on ehdollistunut ajattelemaan uuden näyttävän joltakin tietyltä eikä näe juuri sitä. Viidennen sukupolven määritelmäkin muuttui kuin itsestään heti, kun markkinoijille tulikin toisenlainen kone markkinoitavaksi, ja läpi meni kuin häkä. Toistolla kaikki muuttuu todeksi. Toisten kotimaissa on vähemmän alan julkaisuja, joten näemme niitä vähemmän.

On se 25 vuotta uudempi kone, ja sisuskalut oleellisesti uudenaikaisempia kuin MLU2. Canardin etupään juuressakin näyttää jo pilkottavan ohjuskameratkin paikallaan (eivät olleet vielä syksyllä kun IRST jo oli).
 
Todella hyvän VLO-koneen tekeminen on aika paljon vaikeampaa kuin todella hyvän taistelukoneen tekeminen. Semmoisia ei ole vielä nähty. F-23:sta olisi ehkä voinut tulla sellainen ilmaherruustehtävänsä osalta. Kompromisseja kaikki, ja suunniteltu tiettyihin asioihin primäärisesti ja toisiin toissijaisesti. Joskus "vanhan" näköinen aerodynaaminen muoto antaakin suurta pelivaraa ja joustavuutta, jota lukkoon lyödyllä VLO-kuorella ei saa. Se, mitä sen kuoren sisälle laitetaan, vaikuttaa huomattavan paljon. Kaikki tärkeä on kiinni siitä, miten sensorit, EW ja aseet todellisuudessa toimivat, ja kuinka nopeasti ne saadaan oikeaan paikkaan tekemään oikeita asioita. Sitä ei täällä tiedetä, eikä varmaan tullakaan tietämään vielä pariinkymmeneen vuoteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan, mikä on Saabin virallinen selitys sille, että tänään tuli vain yksi kone? Eikös Ilmavoimien nimenomaisena vaatimuksena ole kaksi, jotta voidaan dokumentoida keskinäinen kommunikointi?
 
Back
Top