Gripen E/F

Ilta-Sanomat lähettää juuri suoraa lähetystä saapuvista Gripukoista.

Katsomisnautinnon tappamiseksi valotusta ja valkotasapainoa ei ole säädetty vallitsevan valon mukaisiksi. Kun kuvassa on lunta ja taivasta, niin keskiharmaata tarjoava automatiikka tietenkin alivalottaa. Ja kun umpipilvisellä kelillä ei säädetä värilämpötilaa esim. lumen valkoisuuden perusteella oikeisiin lukuihin, niin kuva on sitten vihertävänharmaata suttua.

Ääni on ihan ok.

Kaksi säätöä - värilämpötila ja valotus - kohdalleen niin jälki olisi lähes ok. Ei se voi olla noin vaikeaa kun on kuitenkin kyse Sanoma Oy:n tapaisesta isosta toimijasta.

Ja tuo ”toimittaja” selittelee niitä näitä. Gripenien kuljettajat, koneissa kaikki on uusinta uutta. Tuliterää...
Toivottavasti @Gyllis1 ei seuraa.
 
Toimittajan IPad hyytyy hetkellä millä hyvänsä nollakelissä. Sitten menee herralla kieli solmuun.
 
Itse asiassa Gripen ei kauhiasti jylise.

Enemmän se on kuin Svea-mamman se tytär joka hiipii aittaan kun on ensin sytyttänyt tallin tuleen harhautukseksi ;)
 
Katsomisnautinnon tappamiseksi valotusta ja valkotasapainoa ei ole säädetty vallitsevan valon mukaisiksi. Kun kuvassa on lunta ja taivasta, niin keskiharmaata tarjoava automatiikka tietenkin alivalottaa. Ja kun umpipilvisellä kelillä ei säädetä värilämpötilaa esim. lumen valkoisuuden perusteella oikeisiin lukuihin, niin kuva on sitten vihertävänharmaata suttua.

Ääni on ihan ok.

Kaksi säätöä - värilämpötila ja valotus - kohdalleen niin jälki olisi lähes ok. Ei se voi olla noin vaikeaa kun on kuitenkin kyse Sanoma Oy:n tapaisesta isosta toimijasta.

Rafaleiden lähdöt mediatilaisuuden jälkeen onnistuttiin tuhoamaan autofokuksella. En tajua miten joku voi rämpiä kiitotien laitaan asti kuvaamaan taivasta vasten olevia pieniä objekteja ilman, että tulee mieleen laittaa autofokus pois päältä. Varsinkaan verkkoaidan läpi. Tuhoaa tallenteen kuin tallenteen. Äskeinen Hawkin rullaus ei ruvennut sahaamaan fokusta; olisiko opittu tai eri kuvaaja.
 
Mekaanikko tekee ATR:lle viimeisen päälle tarkastuskierroksen, kun tietää kuvan näkyvän livenä.
 
Rafaleiden lähdöt mediatilaisuuden jälkeen onnistuttiin tuhoamaan autofokuksella. En tajua miten joku voi rämpiä kiitotien laitaan asti kuvaamaan taivasta vasten olevia pieniä objekteja ilman, että tulee mieleen laittaa autofokus pois päältä. Varsinkaan verkkoaidan läpi. Tuhoaa tallenteen kuin tallenteen. Äskeinen Hawkin rullaus ei ruvennut sahaamaan fokusta; olisiko opittu tai eri kuvaaja.

Jos on sama kuvaaja, niin ehkä se opettelee palkallisessa työssä kuvaamisen perusasiat.

Ekassa kaikki automatiikalle. Hups. Ei toiminut.

Seuraavaksi tarkennuksen automatiikka pois. Jaa harmaata alivalottunutta kuraa.

Ehkä seuraavalla kerralla nähdään tilanne missä joko valotus tai WB on oikein ja sitä seuraavalla sitten se toinenkin...

Noh... Mulla on tapana kritisoida ahkerasti suomalaisen journalismin tasoa ja tässä on hyvä esimerkki siitä miksi.
 
Mitenköhän nyt kun kaksipaikkaiseen Gripen F ei ole käytettävissä tässä koelennossa, meinaa PV testata noita Gripeneitä? Siis tuo modattu D ei voi täysin vastata F:ää.

Onko E:n lentäjillä kypärässä go-pro, tjms... jolla nauhoittavat lentonsa ja PV sitten katsoo lentäjän perspektiivin suoritetuista tehtävistä videolta?
 
Mitenköhän nyt kun kaksipaikkaiseen Gripen F ei ole käytettävissä tässä koelennossa, meinaa PV testata noita Gripeneitä? Siis tuo modattu D ei voi täysin vastata F:ää.

Onko E:n lentäjillä kypärässä go-pro, tjms... jolla nauhoittavat lentonsa ja PV sitten katsoo lentäjän perspektiivin suoritetuista tehtävistä videolta?
En usko että niiden tarvitsee missään vaiheessa testata F:ää, kaikki erot E:hen tai D:hen voidaan verifioida simulaation perusteella, erot niin pieniä ja ennalta laskettuja. E on myytävä pääkalusto ja koneen avioniikka se tärkein osa. Jos fyysisiä suoritusarvoja verifioidaan, E:n testien perusteella tiedetään mihin F pystyy.

Sama juttu kaikilla; osittain koelentolaitteita ja mahdollisesti väliaikaisilla softilla. Voi olla hankkeen vaatimuskin, koska emme tiedä millä tarkkuudella hanke haluaa tallenteet lennon tapahtumista, tai onko pyydetty esittelemään betaversioita tulevista ohjelmistoista. Jos haluavat verifioida avioniikan lisäksi koneen käyttäytymistä, koelentoinstrumentoitu kone ei ole ollenkaan huono idea tuoda.
 
Mitenköhän nyt kun kaksipaikkaiseen Gripen F ei ole käytettävissä tässä koelennossa, meinaa PV testata noita Gripeneitä? Siis tuo modattu D ei voi täysin vastata F:ää.

Onko E:n lentäjillä kypärässä go-pro, tjms... jolla nauhoittavat lentonsa ja PV sitten katsoo lentäjän perspektiivin suoritetuista tehtävistä videolta?
Kaksipaikkaista uutta Greippiä ei ole vielä olemassa. Taitaa olla Brasilian projekti, Ruotsi ei ole ainakaan vielä tilannut.

Mitä tulee toiseen kohtaan nuo koneet on täynnä sensoreita, ei sinne takapenkille välttämättä ketään tarvita. Verrokkina voisi käyttää vaikka kilpa-autoa, mekaanikon tai inssin ei tarvi olla autossa mukana, hän näkee läppäriltään tarkat telemetriatiedot.
 
Hawk lähti äsken svenskejä vastaan. Toimittajan mukaan tehtävään varattu Hornet meni epäkuntoon aiemmin.
 
Back
Top