Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kaikki kannattaa koettaa leimata mitä itse ei ymmärrä, elämä on yksinkertaisempaa silloin. ("Tällä foorumilla minä päätän, mikä on relevanttia ja mikä on kauppa- ja valtapolitiikan suhde kalustohankintoihin, ja sanon kaikkea muuta traumaksi tai fanittamiseksi."?)
 

Saab vastaa: Tämän takia Gripen-hävittäjä ei lentänyt Suomessa

Ruotsalaishävittäjälle suunniteltuja testejä ei voitu suorittaa sään takia.

Gripen-hävittäjää Suomelle kauppaavan ruotsalaisen Saabin mukaan huono sää ei estä koneen lentoja.

– Se kuitenkin estää niiden evaluointivaiheiden suorittamisen, jotka tälle lennolle oli ilmavoimien kanssa suunniteltu.
Tästä syystä kyseinen lento suoritetaan hieman tuonnempana, Saabin viralliselta Suomen tililtä tviitataan.

Suomeen testilentoihin saapunut Gripen E ei päässyt torstaina iltapäivällä suunnitellusti taivaalle Pirkkalassa.
Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi asiasta tästä löytyvässä jutussa otsikolla ” Gripen-hävittäjä ei päässyt testilennolle Suomessa – syynä pilvet ja sää”.
Tapaus on herättänyt ihmettelyä ja monelle ehti muodostua sellainen käsitys, että sää esti koneella lentämisen.
Todellisuudessa kyse oli siis kuitenkin siitä, ettei suunniteltuja testejä voitu suorittaa tällaisessa säässä.
IS täydensi myöhemmin juttuaan lennon peruuntumisen syillä.

Saab suuntasi vastauksensa keskustan kansanedustaja Mikko Kärnälle. Kärnä oli todennut, että ”Gripen taisi reputtaa testit ennen kuin ne alkoivatkaan”.

Saab kertoo, ettei evaluointien yksityiskohtia voida avata tarkemmin.

– Mutta yhtenä yleisenä esimerkkinä on mm. infrapunaperusteiset sensorit. HX Challengen päätarkoitusenahan on verifioida eri järjestelmien toimivuus, Saabilta todetaan.

Ulkopuoliset eivät tiedä mitä testiohjelma sisältää. Ellei tämän päivän ohjelmaa voi viedä läpi sääolosuhteiden takia, ei kannata lentää.
 
Saab kertoo, ettei evaluointien yksityiskohtia voida avata tarkemmin.

– Mutta yhtenä yleisenä esimerkkinä on mm. infrapunaperusteiset sensorit. HX Challengen päätarkoitusenahan on verifioida eri järjestelmien toimivuus, Saabilta todetaan.
Ihan mielenkiinnosta, herääkö "stelthillä ei tee kymmenen vuoden päästä mitään" -osastolla tästä mitään ajatuksia?

Muutamaankin otteeseen on meinaan kuultu miten irst tekee tutkahäiveen tarpeettomaksi.
 
Modernit taistelukoneet ja häivekoneet voivat molemmat lentää stratuspilvien välisissä kerroksissa pimeänä ja odotella, tuleeko jostain maalia tai uhkaa osoittavia radiosignaaleja tunnistettavaksi ja paikallistettavaksi (jollei tilannekuva anna muualla tunnistettuja maaleja). Häivekoneella on se etu, että se ei hävittäjän tai aktiiviohjuksen tutkassa anna yhtä pitkälle kaikua kuin muut modernit taistelukoneet. Kaikki muu on sille paikallistamisuhkaa yhtä lailla kuin muillekin. Kummankaan ei parane itse säteillä mitään radiotaajuuksilla.

Normaalisti väännöt ilmaherruudesta käydään 30.000 jalassa tai yli, jossa harvoin on pilvikerroksia. Ilmeisesti sellaisen testaus ei tänään kuulunut HX:n ohjelmaan. Monet koneet on optimoitu toimimaan myös alempiin lentokorkeuksiin, mutta ei kai yksikään häivekone. (Korjaan: B-2 on optimoitu myös matalalentoon, mutta ko. metodia ei käytetä operatiivisesti ainakaan nykymaaleja vastaan, vaan halutaan pysyä turvassa matalia uhkia vastaan siellä, missä korkeita uhkia ei ole.)
 
Viimeksi muokattu:
Häivekoneella on se etu, että se ei hävittäjän tai aktiiviohjuksen tutkassa anna yhtä pitkälle kaikua kuin muut modernit taistelukoneet. Kaikki muu on sille paikallistamisuhkaa yhtä lailla kuin muillekin. Kummankaan ei parane itse säteillä mitään radiotaajuuksilla.
Jos puhutaan laajemmin häiveestä, eikä vain tulenjohtotutkia vastaan suunnatusta poikkipinta-alan pienentämisestä, etuja on muitakin. Mm suunnatut parvilinkit ja LPI-tutkat. Tuon emmissiokontrollin takia ei se elektorinen säteilykään ole välttämättä kuolemantuomio.

Tiettyjä toimenpiteitä on myös tehty lämpöjäljen pienentämistä varten.
 
Jos puhutaan laajemmin häiveestä, eikä vain tulenjohtotutkia vastaan suunnatusta poikkipinta-alan pienentämisestä, etuja on muitakin. Mm suunnatut parvilinkit ja LPI-tutkat. Tuon emmissiokontrollin takia ei se elektorinen säteilykään ole välttämättä kuolemantuomio.

Tiettyjä toimenpiteitä on myös tehty lämpöjäljen pienentämistä varten.


Mutta nuo ovat normaaleja ilmiöitä useissa moderneissa taistelukoneissa. Jostain syystä häivekoneeksi lasketaan vain ne, joiden ulkokuoren tutkavaste on minimoitu tietyn näköisin ratkaisuin. Kun sitä viidennen sukupolven määritelmää muutettiin amerikkalaisissa markkinointiartikkeleissa yllättäen. 360° täysautomaattiset lähipuolustusjärjestelmät, parvilinkit, IR-emission pienentäminen, supercruise ohjusvarustuksessa, radioemission minimointi, LPI-tutkat ovat vakiotavaraa modernissa koneessa. Moottorin IR-jälkeä on vähennetty ohivirtauksella kahdessa HX-kandidaatissa. Parvilinkin käyttölogiikasta ja emission minimoinnista tiedetään aika vähän, paitsi että yksi kandidaatti markkinoi lateraalisten antennien olevan suuntaavia.
tuyerevoletspost.png
 
Viimeksi muokattu:
Antennien lukumäärästä voi päätellä jotain.
Aika vähän; antennien sisuskalut merkitsevät enemmän. Jos yhdellä reunalla konetta on yksi levy, se säteilee aika laajalle ellei säde ole antennin sisällä hyvin tarkasti muodostettu aktiivisen suuntaavaksi. Muutoin täytyy kääntää kone tarkalleen sellaiseen suuntaan, että sen levyn kiinteä suuntaus osuu kaverin vastaanottimeen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ihan kuin tuosta puuttuisi jotain kun laitteisto ja piuhat on noin esillä?
Ylimääräisiä koelentoinstrumentoinnin piuhoja menee eri puolilla konetta, tuossa voi olla niiden solmupiste kätevästi esillä. Vanhemmassa mallissa lennontallentimen telakka taitaa olla suunnilleen tuossa; laatikko peittää piuhoja näkyvistä. Yleensä noissa kohdissa on joku kansi päällä ja alla hirmuinen laatikko- ja kaapelijoukko., voi olla että gripeniinkin tulee.
 
Aika olematon humina kuului, kun GLEX meni tästä päältä yhdeksässä kilometrissä. 190KIAS nopeuksilla ei kummoisia tehoja ja polttoaineenkulutuksia tarvita. Taitaa olla joku testaus käynnissä Suomen ilmatilassa aiemmista uutisista poiketen.
 
Aikataulu noiden testauksella on ainakin omasta mielestä senverran tiukka, että ihan hyvä vaan jos ovat saaneet tungettua jotain muuta testiä tähän rakoon jos alkuperäiset ilmeisesti IRST järjestelmää testaavat kokeet meni puihin sään takia. Tuon takia olisi varmaan ollut järkevää saada molemmat testikoneet samaan aikaan tänne että testijärjestystä voi tarvittaessa muuttaa. Mutta ei sitten näköjään ruotsalaisten mielestä.

Aika olematon humina kuului, kun GLEX meni tästä päältä yhdeksässä kilometrissä. 190KIAS nopeuksilla ei kummoisia tehoja ja polttoaineenkulutuksia tarvita. Taitaa olla joku testaus käynnissä Suomen ilmatilassa aiemmista uutisista poiketen.
 
Kyseessä oli testialueen tutustumislento mikä peruttiin tänään. Vähän taas lähti laukkaamaan homma. Ihan ymmärrettävää ettei sitä mielellään tällä säällä tehdä. Mutta olisi Saab toki vähän paremmin voinut tiedottaa.
 
Back
Top