Paitsi että ruotsalaiset ovat ihan kelpo insinöörejä, ovat he kovia markkinointimiehiä, ainakin suomalaisiin verrattuna. Ehkä tässä on kysymys jostain muusta kuin konetyypin sotilaallisesta suorituskyvystä. Esimerkiksi siitä, että yrittävät yleistä keskustelua herättämällä nostaa hieman takamatkalle jäänyttä Gripen-vaihtoehtoa takaisin parrasvaloihin. Tai jostain isommasta sotilaspoliittisesta kuviosta, johon Gripenin valinta istuu ruotsalaisten mielestä hyvin.
Tämä tuntuu todennäköisimmälle. Poliittinen vaikuttaminen keittiön oven kautta. Suomalaiset pitäisi saada sivuuttamaan suorituskyky ensisijaisena kriteerinä ja nostamaan turvallisuuspoliittinen ulottuvuus sen edelle. Tässä tapauksessa käytännössä jonkinlainen haavekuva yhteisestä puolustuksesta johon ei kuitenkaan oikeasti tarvitse sitoutua.