Gripen E/F

Jos Red Hawkkeja Suomelle hankittaisiin niin taitaisivat mennä FMS-myyntinä jossa käsittääkseni tällaiset aletarjoukset on kielletty. Edes Boeing ei pystyisi omin päin laskemaan koneiden hintaa, saati Saab.

Jos Saabilla on keksitty jotain uusia makeutusaineita niin voisi olla yksinkertaisesti hinnanalennus tai sitten joku huomattava ase/varusteoptio. Risteilyohjuksia, häirintälaitteita yms.
Tyhymä. Saapi pystyy mihinvaan kun se ei oo vaan mikään subcontractori. Ne red Hawkit ostetaanki Ruotsista Saapilta ni ei tarvi mistään FMS-jutuista höpistä.
 
Tyhymä. Saapi pystyy mihinvaan kun se ei oo vaan mikään subcontractori. Ne red Hawkit ostetaanki Ruotsista Saapilta ni ei tarvi mistään FMS-jutuista höpistä.
Nyt kun pistät tähän jonkun vakuuttavan linkin missä kerrotaan että redhawkki on täysin bojoingin luomus niin olis kyllä hyvä. Ja oletko edelleen erimieltä että kyseistä konetta ei Eurooppaan myytäisi enemmänkin Saabin nimellä?
 
Varmistan nyt vielä ymmärsinkö oikein?

Salaisena valttikorttinaan Saab antaa Suomelle osana tarjoustaan option ostaa tulevaisuudessa Boeingilta harjoitushävittäjiä pienellä alennuksella?
Varmistan nyt vielä että teikäläisellä on tuo lukemisen ymmärtäminen kohdallaan eli yhtenä pienenä osana tarjousta.
 
Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.

En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.

Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....

Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.

Saabilla on muutama valttikortti tässä kisassa, nimittäin ilmavalvonta- ja ELSO-kone. Boeingilla on jälkimmäinen mutta ei ensimmäistä, muilla ei suoraan vastaavia ole. Kun lähtee miettimään asiaa yksittäisten hävittäjien keskinäistä vertailua laajemmin, ja ajattelemaan millainen suora tai epäsuora vaikutus noilla voisi juuri meidän eri skenarioissa olla, niin sieltä saattaa löytyä jotain olennaista. Niiden lopullista merkitystä ei voi tietää kuin hankeryhmä simulaatioiden ja arvioiden pohjalta, mutta veikkaan että Saab keskittyy tarjouksessaan noiden suorituskykyjen maksimoimiseen. Ruotsissa ollaan uusimassa vanhoja ASC890-ilmavalvontakoneita 2025-2030 aikataululla, voi olla että sieltä on jonkinlaista kustannusten ja suorituskyvyn jakoa esillä.

Varsinaisten koneiden lukumäärän lisäksi aseistuksen määrällä ja laadulla on itse asiassa vielä suurempi merkitys asejärjestelmän kannalta, vastaus voi löytyä myös sieltä suunnalta.
 
Mä keksin!

Ruotsin vanha ydinaseohjelma on salaa jatkunut ja greipin kylkiäisenä tulee piirustukset. Koeräjäytys Lapin jänkhällä joskus 2030.

No can defend... :uzi:
 
Mä keksin!

Ruotsin vanha ydinaseohjelma on salaa jatkunut ja greipin kylkiäisenä tulee piirustukset. Koeräjäytys Lapin jänkhällä joskus 2030.

No can defend... :uzi:
Muuten hyvä mutta jänkhää ei saa pilata
 
Tuskin Growlerin veroista, mutta kuitenkin samoilla taajuusalueilla toimitaan.
Olen ymmärtänyt että Growlerin temppukirjasta löytyy aika paljon muutakin kuin vihollisen tutkien häirintä. Svedut muistaakseni ovat puhuneet myös varsinaisen elso-variantin suunnittelusta mutta ei ole ollut mitään konkreettista missään.
 
Saabilla on muutama valttikortti tässä kisassa, nimittäin ilmavalvonta- ja ELSO-kone. Boeingilla on jälkimmäinen mutta ei ensimmäistä, muilla ei suoraan vastaavia ole. Kun lähtee miettimään asiaa yksittäisten hävittäjien keskinäistä vertailua laajemmin, ja ajattelemaan millainen suora tai epäsuora vaikutus noilla voisi juuri meidän eri skenarioissa olla, niin sieltä saattaa löytyä jotain olennaista. Niiden lopullista merkitystä ei voi tietää kuin hankeryhmä simulaatioiden ja arvioiden pohjalta, mutta veikkaan että Saab keskittyy tarjouksessaan noiden suorituskykyjen maksimoimiseen. Ruotsissa ollaan uusimassa vanhoja ASC890-ilmavalvontakoneita 2025-2030 aikataululla, voi olla että sieltä on jonkinlaista kustannusten ja suorituskyvyn jakoa esillä.

Varsinaisten koneiden lukumäärän lisäksi aseistuksen määrällä ja laadulla on itse asiassa vielä suurempi merkitys asejärjestelmän kannalta, vastaus voi löytyä myös sieltä suunnalta.

Tiedämmekö me tarjousten sisältöä tuolla tasolla? Boeingin tuotevalikoimasta löytyy Wedgetail. Eikä mikään kai estä konemyyjää partneroitumasta tutkavalvontalentokoneen valmistajan kanssa, jos omaan portfolioon ei tuotetta kuulu.
 
Todennäköisesti tämä on enemmän pelkkää spekulointia kuin oikea huhu.
Melko hankalaa saada oletusarvoisesti heikompi hävittäjä pärjäämään suorituskykyvertailussa: konemäärää kun ei voi kasvattaa rajattomasti käyttökulujen takia. Eikä pelkkä konemäärän kasvattaminenkaan riitä kovin pitkälle.

Yhtenä keinona voisi olla käyttöasteen keinotekoinen nostaminen, jolloin koneita olisi periaatteessa määräänsä enempi käytössä. Huollossa olevat koneet korvattaisiin (ainakin paperilla) Saabin lainakoneilla. Joku 64 omaa + 24 lainattavaa voisi olla tarjouksella. Ja luonnollisesti pakettiin kuuluisi optio ostaa nuo lainakoneet omaksi jos kriisi näyttäisi todennäköiseltä.
 
Ainoa kikka millä saab saisi greippenistä pakko ostoksen olisi se suorituskyky. Ronski myyntimies voisi koettaa tunkea pakettiin mukaan ilmaiset MLU päivitykset (mahdollisine uusine sensoreineen yms.) ilmaiset integraatiot uusille aseille, moottoripäivitykset joilla hurjasti lisää kantamaa nykyistä paremmalla moottoriteholla ja kirsikaksi kakun päälle saabin valmistaman kuolemansäteen jolla vanjan lentokoneet voi pyyhkäistä taivaalta huispois satojen kilometrien päästä samoin kuin kohti ammutut ohjukset, iskender kebabit ja risteilyohjukset. Sitten vaadittaisiin vielä tarpeeksi tyhmä ostaja ja reikiä täynnä oleva sopimus ettei mitään tarvi oikeasti toimittaa jos ei koskaan tulekkaan valmista näistä päivityksistä.
 
Paitsi että ruotsalaiset ovat ihan kelpo insinöörejä, ovat he kovia markkinointimiehiä, ainakin suomalaisiin verrattuna. Ehkä tässä on kysymys jostain muusta kuin konetyypin sotilaallisesta suorituskyvystä. Esimerkiksi siitä, että yrittävät yleistä keskustelua herättämällä nostaa hieman takamatkalle jäänyttä Gripen-vaihtoehtoa takaisin parrasvaloihin. Tai jostain isommasta sotilaspoliittisesta kuviosta, johon Gripenin valinta istuu ruotsalaisten mielestä hyvin.
 
Back
Top