Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joten kerro millaisesta suunnasta ja mikä elementti siinä tekisi pakko-ostoksen?
Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.
En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.
Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....
Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.
Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.
En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.
Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....
Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.
Ja kun tähän lisätään, että Saab on noin 3,5 mrd € liikevaihdon pumppu, on selvää, ettei Saab omin voimin pysty esimerkiksi myymään koneita noin 50% hinnalla markkinahinnasta. Subventio vaatisi Ruotsin valtion mukaantuloa ja sitä puolestaan ei muut kilpakumppanit katsoisi kovinkaan hyvin.en itsekään keksi muuta liikkuvaa palaa kuin koneiden lukumäärä. 100 x Gripen E ja 3 x GlobalEye, niin voi olla paketti, josta on vaikea kieltäytyä.
Tottakai yritystä piisaa kun on hiton iso kauppa ja kallista osallistua. Silti luulisi jotain viitettä tarvittavan, että nousisi huhuksi eikä olisi vain fanien epätoivoista ajattelua
Toimintamenot on lyöty lukkoon ihan yhtä lailla ja Puranen on todennut että a. kaikilla tarjoajilla on vaikeuksia mahduttaa ~60 koneen fleetti niihin ja b. koneiden käyttökustannukset ovat muutamien kymmenien prosenttien sisällä toisistaan.En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon.
Hmmm miten olisi erittäin "halpa" opitio hawkkien korvaamisesta erääseen hiljattain Yhdysvaltojenkin kilpailun voittaneeseen harjoitushävittäjäänTottakai yritystä piisaa kun on hiton iso kauppa ja kallista osallistua. Silti luulisi jotain viitettä tarvittavan, että nousisi huhuksi eikä olisi vain fanien epätoivoista ajattelua.
Ilmeisin sanity check on, että mikä tekisi paketista sellaisen, joka voittaa suorituskykyvertailun (taistelukestävyys, suoritteet). Sillä ilman sitä on vaikea olla pakko-ostos.
Ongelma on, että tässä vaiheessa ei osaa varmuudella sanoa millä ko. testi aikanaan voitetaan. Ei edes PV:stä yksittäiset henkilöt.
Jaa Boeing myy Suomeen puoli-ilmaiseksi harjoitushävittäjiä jos Geipen valitaan?Hmmm miten olisi erittäin "halpa" opitio hawkkien korvaamisesta erääseen hiljattain Yhdysvaltojenkin kilpailun voittaneeseen harjoitushävittäjään
En tiiä tämä oli vain arvailua.Jaa Boeing myy Suomeen puoli-ilmaiseksi harjoitushävittäjiä jos Geipen valitaan?
Mikä se Saabin osuus mahtaa olla?En tiiä tämä oli vain arvailua.
Mutta eikös boeingiä syytetty jo tuon USA:n kilpailun jälkeen että myi liian halvalla?
Täytyy sanoa että en tiedä saab-Boeing yhteistyön taustasta riittävästi mutta kuvittelisi että sotatarvikkeissakin on ns"kate" ja se kate saattaa olla varsin huomattava jos kalliit kehitys kustannukset pystytään kuolettamaan lukumäärällä.
voihan olla että saab esim olisi valmis nipistämään omasta osuudestaan noista harjoitushävittäjistä jos sillä saisi myytyä oikeita hävittäjiä.
Tämä nyt on vain tämmöistä hauskaa pohdintaa
Veikkaan että enemmän kuin nolla. Onko sinulla tietoa?Mikä se Saabin osuus mahtaa olla?
Tekevät muistaakseni takarungon. Mitenhän paljon koneen kokonaiskustannuksista takarunko muodostaa. Eli vaikka tekisivät sen ilmaiseksi, laskeeko Red Hawkin hinnan niin paljon halvemmaksi että optio tekee Geipenistä "pakko ostoksen"?Veikkaan että enemmän kuin nolla. Onko sinulla tietoa?
Itseasiassa taisi olla että ainakin suunnittelupuolelta oli jotain juttua saabilta. Lähdettä en nyt jaksa kaivaa joten voit olla uskomatta.Tekevät muistaakseni takarungon. Mitenhän paljon koneen kokonaiskustannuksista takarunko muodostaa. Eli vaikka tekisivät sen ilmaiseksi, laskeeko Red Hawkin hinnan niin paljon halvemmaksi että optio tekee Geipenistä "pakko ostoksen"?
Aika epätodennäköistä...
Vaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?Itseasiassa taisi olla että ainakin suunnittelupuolelta oli jotain juttua saabilta. Lähdettä en nyt jaksa kaivaa joten voit olla uskomatta.
Enkä minä nyt todellakaan meinannut että tuolla pohdinnallani yksin myydään greippiä mutta yhtenä pienenä osasena tarjousta voisi olla mahdollista.
No jos sulla on tietoa että koneet on 100%sti Boeingin niin sitten ei ole mitään järkiä.Vaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?
Eihän tuossa ole mitään järkeä...
PS faktahan on että Yhdysvallat pelaa niin vahvalla protektionismillä että tuonne olisi turha kaupata muuta kun yhdysvaltalaista konetta. Veikkaan että jos tuota konetta joskus tarjotaan Eurooppaan niin se myydään saab-boeinginäVaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?
Eihän tuossa ole mitään järkeä...
Ei F-35 ole 100% Lockheed Martinin valmistama kone eikä Gripen Saabin. Niissähän on kaikkissa miljardi alihankkijaa mukana. Esimerkiksi Northrop Grumman valmistaa rungon osia salama kakkoseen, miten järkevänä näet ajatuksen että NG edistääkseen jonkun oman asejärjestelmänsä myyntiä antaa option ostaa F-35:ia lämäriltä - 50%. Varsinkin jos ko kisassa lämäri sattuu olemaan kilpailija. Edelleen, ei mitään järkeä.No jos sulla on tietoa että koneet on 100%sti Boeingin niin sitten ei ole mitään järkiä.
Juu tottakai on mutta on vahvoja viitteitä että saab ja Boeing liittoutui yhteen tuon harjoitus koneen kehittelemiseksi ja se on Hippasen eriasia kuin käyttää alihankkijoitaEi F-35 ole 100% Lockheed Martinin valmistama kone eikä Gripen Saabin. Niissähän on kaikkissa miljardi alihankkijaa mukana. Esimerkiksi Northrop Grumman valmistaa rungon osia salama kakkoseen, miten järkevänä näet ajatuksen että NG edistääkseen jonkun oman asejärjestelmänsä myyntiä antaa option ostaa F-35:ia lämäriltä - 50%. Varsinkin jos ko kisassa lämäri sattuu olemaan kilpailija. Edelleen, ei mitään järkeä.