Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Saab ja Ruotsin hallitus on tehnyt vastustamattoman tarjouksen : 64 monitoimihävittäjää, 2 tutkakonetta ja 100 000 vähänkäytettyä moni-osaajaa etelä-ruotsista kestävyysvajetta paikkaamaan. Tosin käyttökulut tuolla yhdistelmällä taitaa roimasti ylittää f-35 käyttökulut.
 
Joten kerro millaisesta suunnasta ja mikä elementti siinä tekisi pakko-ostoksen?

Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.

En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.

Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....

Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.
 
Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.

En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.

Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....

Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.

en itsekään keksi muuta liikkuvaa palaa kuin koneiden lukumäärä. 100 x Gripen E ja 3 x GlobalEye, niin voi olla paketti, josta on vaikea kieltäytyä.
 
Tottakai yritystä piisaa kun on hiton iso kauppa ja kallista osallistua. Silti luulisi jotain viitettä tarvittavan, että nousisi huhuksi eikä olisi vain fanien epätoivoista ajattelua.

Ilmeisin sanity check on, että mikä tekisi paketista sellaisen, joka voittaa suorituskykyvertailun (taistelukestävyys, suoritteet). Sillä ilman sitä on vaikea olla pakko-ostos.
Ongelma on, että tässä vaiheessa ei osaa varmuudella sanoa millä ko. testi aikanaan voitetaan. Ei edes PV:stä yksittäiset henkilöt.
 
Ota huomioon, että tässä vaiheessa on pakko sanoa: huhu.

En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon. Tai sitten joku ylläpito-huolto-palvelupaketti, jonka saa sääntöjen mukaisesti ujutettua mukaan.

Ruotsin aseteollisuus tarvitsee huutaen Gripen-kauppaa. Jos se onnistutaan myymään Suomeen syntyy melkoinen preferenssi, vai mitä? Ruotsalainen markkinointi osaa hyödyntää sen seikan, että -kone kelpuutetaan Venäjän rajanaapuriin-.....

Olen tänä kesänä kuullut tämän huhun kahdesta eri paikasta, jotain tuossa on tekeillä tai ainakin yritystä piisaa.
en itsekään keksi muuta liikkuvaa palaa kuin koneiden lukumäärä. 100 x Gripen E ja 3 x GlobalEye, niin voi olla paketti, josta on vaikea kieltäytyä.
Ja kun tähän lisätään, että Saab on noin 3,5 mrd € liikevaihdon pumppu, on selvää, ettei Saab omin voimin pysty esimerkiksi myymään koneita noin 50% hinnalla markkinahinnasta. Subventio vaatisi Ruotsin valtion mukaantuloa ja sitä puolestaan ei muut kilpakumppanit katsoisi kovinkaan hyvin.

F35:n osalta on ollut parranpärinää, ettei 64 koneen laivaston operointiin välttämättä riitä suunnitellut toimintamenot. Toimintamenot eivät myöskään riittäisi 100 koneen operointoiin, eli Saab ei välttämättä saisi edes konemääriä kasvattamalla voittavaa tarjousta...

Teoriassa jokin ylläpito-huoltohimmeli voisi olla sellainen houkutin, joka voisi olla tarjouksessa mukana. Tuokaan ei toisaalta takaisi voittoa, koska tarjousten arviointi tapahtuu kuitenkin suorituskyky edellä.
 
Joo ei Gripukkaa voi alkaa myydä Ruotsin valtion käsien läpi superalella sillä silloin ruotsalaiset ja brasilialaiset veronmaksajat pillastuisi.

Millaista olisi Ruotsin valtion myynninedistäminen kun eivät saa edes omaa puolustusbudjettiaan näyttämään tyydyttävältä?
Se olisikin muuten hauska kuvio. Kiristäisivät sillä, etteivät rahoittaisi senkään vertaa omaa puolustustaan jos ei ostettaisi. :LOL:
 
En keksi äkkiseltään muuta kuin sen, että koneiden lkm on SE liikkuva palikka, jos euromäärä on lyöty suunnilleen lukkoon.
Toimintamenot on lyöty lukkoon ihan yhtä lailla ja Puranen on todennut että a. kaikilla tarjoajilla on vaikeuksia mahduttaa ~60 koneen fleetti niihin ja b. koneiden käyttökustannukset ovat muutamien kymmenien prosenttien sisällä toisistaan.

Eli merkittävä lukumäärän kasvattaminen merkitsisi sitä, että Puranen valehtelee jostain syystä ja Janeksen tutqmiukset ovat muutakin kuin Saabin maksamaa propagandaa. Sallinette epäillä.
 
Tottakai yritystä piisaa kun on hiton iso kauppa ja kallista osallistua. Silti luulisi jotain viitettä tarvittavan, että nousisi huhuksi eikä olisi vain fanien epätoivoista ajattelua.

Ilmeisin sanity check on, että mikä tekisi paketista sellaisen, joka voittaa suorituskykyvertailun (taistelukestävyys, suoritteet). Sillä ilman sitä on vaikea olla pakko-ostos.
Ongelma on, että tässä vaiheessa ei osaa varmuudella sanoa millä ko. testi aikanaan voitetaan. Ei edes PV:stä yksittäiset henkilöt.
Hmmm miten olisi erittäin "halpa" opitio hawkkien korvaamisesta erääseen hiljattain Yhdysvaltojenkin kilpailun voittaneeseen harjoitushävittäjään:unsure:
 
Jaa Boeing myy Suomeen puoli-ilmaiseksi harjoitushävittäjiä jos Geipen valitaan?
En tiiä tämä oli vain arvailua.
Mutta eikös boeingiä syytetty jo tuon USA:n kilpailun jälkeen että myi liian halvalla?

Täytyy sanoa että en tiedä saab-Boeing yhteistyön taustasta riittävästi mutta kuvittelisi että sotatarvikkeissakin on ns"kate" ja se kate saattaa olla varsin huomattava jos kalliit kehitys kustannukset pystytään kuolettamaan lukumäärällä.

voihan olla että saab esim olisi valmis nipistämään omasta osuudestaan noista harjoitushävittäjistä jos sillä saisi myytyä oikeita hävittäjiä.
Tämä nyt on vain tämmöistä hauskaa pohdintaa
 
En tiiä tämä oli vain arvailua.
Mutta eikös boeingiä syytetty jo tuon USA:n kilpailun jälkeen että myi liian halvalla?

Täytyy sanoa että en tiedä saab-Boeing yhteistyön taustasta riittävästi mutta kuvittelisi että sotatarvikkeissakin on ns"kate" ja se kate saattaa olla varsin huomattava jos kalliit kehitys kustannukset pystytään kuolettamaan lukumäärällä.

voihan olla että saab esim olisi valmis nipistämään omasta osuudestaan noista harjoitushävittäjistä jos sillä saisi myytyä oikeita hävittäjiä.
Tämä nyt on vain tämmöistä hauskaa pohdintaa
Mikä se Saabin osuus mahtaa olla?
 
Veikkaan että enemmän kuin nolla. Onko sinulla tietoa?
Tekevät muistaakseni takarungon. Mitenhän paljon koneen kokonaiskustannuksista takarunko muodostaa. Eli vaikka tekisivät sen ilmaiseksi, laskeeko Red Hawkin hinnan niin paljon halvemmaksi että optio tekee Geipenistä "pakko ostoksen"?

Aika epätodennäköistä...
 
Tekevät muistaakseni takarungon. Mitenhän paljon koneen kokonaiskustannuksista takarunko muodostaa. Eli vaikka tekisivät sen ilmaiseksi, laskeeko Red Hawkin hinnan niin paljon halvemmaksi että optio tekee Geipenistä "pakko ostoksen"?

Aika epätodennäköistä...
Itseasiassa taisi olla että ainakin suunnittelupuolelta oli jotain juttua saabilta. Lähdettä en nyt jaksa kaivaa joten voit olla uskomatta.

Enkä minä nyt todellakaan meinannut että tuolla pohdinnallani yksin myydään greippiä mutta yhtenä pienenä osasena tarjousta voisi olla mahdollista.
 
Itseasiassa taisi olla että ainakin suunnittelupuolelta oli jotain juttua saabilta. Lähdettä en nyt jaksa kaivaa joten voit olla uskomatta.

Enkä minä nyt todellakaan meinannut että tuolla pohdinnallani yksin myydään greippiä mutta yhtenä pienenä osasena tarjousta voisi olla mahdollista.
Vaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?

Eihän tuossa ole mitään järkeä...
 
Vaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?

Eihän tuossa ole mitään järkeä...
No jos sulla on tietoa että koneet on 100%sti Boeingin niin sitten ei ole mitään järkiä.
 
Vaikka olisivat suunnitteleet koko vehkeen, miten voivat luvata toisen valmistajan koneesta alennusta osana omaa konekauppaansa?

Eihän tuossa ole mitään järkeä...
PS faktahan on että Yhdysvallat pelaa niin vahvalla protektionismillä että tuonne olisi turha kaupata muuta kun yhdysvaltalaista konetta. Veikkaan että jos tuota konetta joskus tarjotaan Eurooppaan niin se myydään saab-boeinginä
 
No jos sulla on tietoa että koneet on 100%sti Boeingin niin sitten ei ole mitään järkiä.
Ei F-35 ole 100% Lockheed Martinin valmistama kone eikä Gripen Saabin. Niissähän on kaikkissa miljardi alihankkijaa mukana. Esimerkiksi Northrop Grumman valmistaa rungon osia salama kakkoseen, miten järkevänä näet ajatuksen että NG edistääkseen jonkun oman asejärjestelmänsä myyntiä antaa option ostaa F-35:ia lämäriltä - 50%. Varsinkin jos ko kisassa lämäri sattuu olemaan kilpailija. Edelleen, ei mitään järkeä.
 
Ei F-35 ole 100% Lockheed Martinin valmistama kone eikä Gripen Saabin. Niissähän on kaikkissa miljardi alihankkijaa mukana. Esimerkiksi Northrop Grumman valmistaa rungon osia salama kakkoseen, miten järkevänä näet ajatuksen että NG edistääkseen jonkun oman asejärjestelmänsä myyntiä antaa option ostaa F-35:ia lämäriltä - 50%. Varsinkin jos ko kisassa lämäri sattuu olemaan kilpailija. Edelleen, ei mitään järkeä.
Juu tottakai on mutta on vahvoja viitteitä että saab ja Boeing liittoutui yhteen tuon harjoitus koneen kehittelemiseksi ja se on Hippasen eriasia kuin käyttää alihankkijoita
 
Back
Top