Gripen E/F

magitsu

Respected Leader

Kiintoisasti alun brosyyrissä on Global 6500, joka on meille tarjottu voimakkaammilla RR Pearl 15 -moottoreilla oleva versio. Tämä valmis UAE:n kone on kuitenkin Global 6000.
 
Viimeksi muokattu:

Hanski

Ylipäällikkö
Juu kyllä pitäisi lentää toistakymmentä tuntia kestävä siirtolento.

Onhan tuo ensilinjan taisteluhävittäjälle aika vitun nolo tapa saapua yleisön eteen. Mitä siirtolentoihin tulee, niin hyvää sisäänajoa olisi ollut uudelle koneelle. Nyt on pakko vähän piruilla, että saabilla ei onnistu siirtolento edes hyvien säiden aikaan ja silti nauroivat naamat krampissa henkseleitä paukutellen kun F-35 siirtolennot eivät tahtoneet onnistua kunnon myrskyssä.

Sivuhuomiona tuosta brassienkin greippenistä puuttuu muuten se IRST sensori. Alkaa oikeasti haisemaan kakka tuossa selittelyssä että ei oo paikallaan jos ei tarvita.
 

Hairysteed

Luutnantti
Nyt on pakko vähän piruilla, että saabilla ei onnistu siirtolento edes hyvien säiden aikaan ja silti nauroivat naamat krampissa henkseleitä paukutellen kun F-35 siirtolennot eivät tahtoneet onnistua kunnon myrskyssä.
Ja niissäkinhän ongelma oli ilmatankkauksessa eikä niin huonossa säässä lentäminen. Kaksi F-35:sta jäi Englantiinkin juuri sen takia, ettei toista tankkeria saatu mukaan
 
Ehkä tuosta sais jonkinlaisen saab tyylisen propagandapläjäyksen aikaiseksi. "Uusi saab gripen teki hidasmatkustamisen maailmanennätyksen matkustamalla ruotsista brasseihin hitaammin ja taloudellisemmin kuin yksikään hävittäjä tätä ennen. Hävittäjä demonstroi myös ällistyttävän lyhyttä laskeutumismatkaa laskeutumalla nosturilla rahtilaivan ruumaan. Koelentäjä Palle Svensson kommentoi, että operaatio vaati suurta keskittymistä, koska tuuli heilutteli konetta laskun aikana ikävästi ja välistä käytiin ikävän lähellä luukun reunaa. Teräväsilmäisten huoli puuttuvasta IRST sensorista saabilla kuitattiin näin. "Meildän lentäjillä on niin jäätävä katse, että se havaitsee kuumat vihollishävittäjät 200 kilometrin päästä säällä kuin säällä. Me enne tarvitse sellaisia erillisiä hapatuksia ja säästyyhän tässä vähän painoakin.""
 

tutka

Majuri
Onhan tuo ensilinjan taisteluhävittäjälle aika vitun nolo tapa saapua yleisön eteen. Mitä siirtolentoihin tulee, niin hyvää sisäänajoa olisi ollut uudelle koneelle. Nyt on pakko vähän piruilla, että saabilla ei onnistu siirtolento edes hyvien säiden aikaan ja silti nauroivat naamat krampissa henkseleitä paukutellen kun F-35 siirtolennot eivät tahtoneet onnistua kunnon myrskyssä.

Sivuhuomiona tuosta brassienkin greippenistä puuttuu muuten se IRST sensori. Alkaa oikeasti haisemaan kakka tuossa selittelyssä että ei oo paikallaan jos ei tarvita.
Mites monta vuotta meni vertailumalleilla ennen ensimmäistä lyhyttä Pohjois-Atlantin ylitystä, taikka toimivan IRST:n kanssa lentämistä...? Enemmän, muistaakseni. Sitten olisi eri asia, jos olisivat mainostaneet tulevaa lentoa ja se olisikin jouduttu korvaamaan laivaamisella. (toki nämähän on lentäneet jo IRST:n kera eikä ollut harmaata rasiaa sen paikalla. Nenänpään puhtaus kannattaa tsekata.)

Eiköhän tässä ole siitä kyse, että ilmatankkausta ei ole vielä sertifioitu. (F-35B:n ilmatankkausta kokeiltiin ensimmäisen kerran elokuussa 2009, F-35A:lla 3/2008, ilmatankkaus kaiketi sertifioitu 2010, ensimmäinen Atlantin ylitys vuonna 2016 Italiassa valmistetulla koneella.)
 
Viimeksi muokattu:
Mites monta vuotta meni vertailumalleilla ennen ensimmäistä lyhyttä Pohjois-Atlantin ylitystä, taikka toimivan IRST:n kanssa lentämistä...? Enemmän, muistaakseni. Sitten olisi eri asia, jos olisivat mainostaneet tulevaa lentoa ja se olisikin jouduttu korvaamaan laivaamisella. (toki nämähän on lentäneet jo IRST:n kera eikä ollut harmaata rasiaa sen paikalla)

Eiköhän tässä ole siitä kyse, että ilmatankkausta ei ole vielä sertifioitu.

Eipäs yritetä nyt pilata hyvää pilkkaa faktoilla. Ei se oo Saabiakaan koskaan ennen hidastanut.
 

rty19

Majuri
Eilen katsoin Youtubesta videoita joissa Kroatian kilpailutukseen osallistuvia koneita arvioitiin. Ei siis mitään Kroatian valtion virallisia videoita, vaan yksittäisen ihmisen tekemiä pätkiä joita sitten paikallisia asiasta kiinnostuneita oli asiaa kommentoimassa. Siellä osa loukkaantui kun SAAB ei tarjonnut uusinta Gripen E:tä vaan vanhempia C/D koneita. E-malli olisi useilta alueilta saanut paremmat pisteet, mutta nyt tarjottu C jäi kilpailijoiden jälkeen monella alueella. Rafalea pidettiin selvästi parhaana vaihtoehtona jos vaan hinta on kohdallaan. Ilmeisesti siellä ei pyydetty tarjousta jossa maksimihinta olisi ilmoitettu vaan konemäärä.
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Respected Leader
Eilen katsoin Youtubesta videoita joissa Kroatian kilpailutukseen osallistuvia koneita arvioitiin. Ei siis mitään Kroatian valtion virallisia videoita, vaan yksittäisen ihmisen tekemiä pätkiä joita sitten paikallisia asiasta kiinnostuneita oli asiaa kommentoimassa. Siellä osa loukkaantui kun SAAB ei tarjonnut uusinta Gripen E:tä vaan vanhempia C/D koneita.
Minkäs teet kun kilpailukyvyn ei katsota riittävän siinä yhteydessä. Eihän Lämärikään tarjoa kuin F-16 Block 70:sta. 12 kappaletta ja uutena, kuten Gripen C/D.
Rafalet olisi puolestaan käytettyjä. Joten siellä menisi Kreikan kauppojen viitoittamalla tiellä.
 
Viimeksi muokattu:

fulcrum

Respected Leader
Minkäs teet kun kilpailukyvyn ei katsota riittävän siinä yhteydessä. Eihän Lämärikään tarjoa kuin F-16 Block 70:sta. 12 kappaletta ja uutena, kuten Gripen C/D.
Rafalet olisi puolestaan käytettyjä. Joten siellä menisi Kreikan kauppojen viitoittamalla tiellä.

" Namely, in his inaugural speech at the end of July, Banozic pointed out that he expects that by the end of the mandate of this government, ie in mid-2024, a decision will be made on the best fighter aircraft bidder. "

Aika laveat aikataulut tuntuu olevan. Nykyisissä MiGeissä riittää tiimaa vielä kaksi vuotta joten kiirettä pitää. Romania on luopumassa Lancereista, olisiko sieltä vielä saatavissa lentokuntoisia MiGejä...?
 
Top