wargame
Kapteeni
Pistä runkkari lähde tuollaiselle vitun siansaksalle. Äitini osaa onneksi kirjoittaa parempaa englantia. Taisi olla omaa tuotantoasi?Sun äidiltä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pistä runkkari lähde tuollaiselle vitun siansaksalle. Äitini osaa onneksi kirjoittaa parempaa englantia. Taisi olla omaa tuotantoasi?Sun äidiltä.
Ilmainen vinkki. Samalla vaivalla copy pasteat pätkän googleen niin löydät sen lähteen suht helposti.Pistä runkkari lähde tuollaiselle vitun siansaksalle. Äitini osaa onneksi kirjoittaa parempaa englantia. Taisi olla omaa tuotantoasi?
Knoppitieto: Gripen C:ssä on hieman suurempi sisäinen polttoainemäärä (luokkaa 10%, en nyt muista tarkasti) kuin A:ssä.Ei sinänsä kyllä merkitystä tässä keskustelussa. C:n ja A:n erot ovat ilmatankkausvarustuksessa ja NATO-yhteensopivuudessa, jalat ovat yhtä lyhyet molemmilla.
Eli meidän käyttöön olisi ollut aika köppäinen tekele. 59 Gripukkaa, joilla ei tuskin edes kerettäisi tekemään tunnistuslentoja ennen kun polttoaine loppuu ja sodassa oltaisiin jatkuvasti palaamassa kentälle, kun meidän vielä Sveitsiä isommassa maassa etäisyydet vielä suuremmat.Knoppitieto: Gripen C:ssä on hieman suurempi sisäinen polttoainemäärä (luokkaa 10%, en nyt muista tarkasti) kuin A:ssä.
Ok, 1 tankkauskone ja useampi pelkkään kuljetuskäyttöön.Hercules, 1 kpl KC-130
Jos Gripeniin olisi DX:ssä päädytty, olisi MLU1 todennäköisesti ollut sama kuin Ruotsilla: Uudella rungolla olevat C:t tilalle, moottorit ym. kierrätettynä.Eli meidän käyttöön olisi ollut aika köppäinen tekele. 59 Gripukkaa, joilla ei tuskin edes kerettäisi tekemään tunnistuslentoja ennen kun polttoaine loppuu ja sodassa oltaisiin jatkuvasti palaamassa kentälle, kun meidän vielä Sveitsiä isommassa maassa etäisyydet vielä suuremmat.
Unkarilla on muitakin sitoumuksia.Lentäviä tuttipulloja saa kaupallisilta toimijoilta, jos nyt ei ihan etulinjaan tarvitse tankkausta - näinhän Suomikin asian hoitaa. Kotimaan puolustuksessa ilmatankkauksen merkitys taas lienee vähäinen Unkarin tapauksessa.
Kyllä se lähde olisi silti kohteliasta laittaa.Ilmainen vinkki. Samalla vaivalla copy pasteat pätkän googleen niin löydät sen lähteen suht helposti.
Nuo Sveitsin vanhan hankinnan jutut ovat pääsääntöisesti Saksaa, ja ne kun googlekääntäjä kääntää niin lopputulos voi olla lähellä siansaksaa. Varsinkin jos on vastaanottajalla vähän rajallisempi kapasiteetti.
Olisi kyllä kohteliasta, myönnän. Mutta tosiaan sen löytäisi pienellä vaivalla kyllä itsekin.Orbiter.ch näköjään lähteenä, onko mitään käsitystä miten luotettava lähde tuo on?
Tässä alkuperäinen ranskaksi kirjoitettu:Kyllä se lähde olisi silti kohteliasta laittaa.
Orbiter.ch näköjään lähteenä, onko mitään käsitystä miten luotettava lähde tuo on?
Jos siellä on tunnistuslennot menneet kuin Sveitsin testeissä; jää tunnistamati kun bensa loppuu.
Edelle oleva ei kyllä mitenkään liittynyt F-35:een tai meidän vaatimuksiin.Toisaalta pääsi edes ilmaan, F-35 joutuu odottelemaan kun Windows buuttaa...
Vakavasti puhuen, Sveitsin vaatimukset lentoajan suhteen näyttävät todella kovilta: myös Eurofighterille kävi samoin, gaso ei riittänyt. Vain Rafale pääsi niukin naukin yli vaaditun lentoaikavaatimuksen.
En tiedä kuinka relevantteja tuollaiset vaatimukset meidän suhteemme ovat. Meillä lennettiin (ja monessa muussakin maassa) tunnistuslentoja MiG-21:llä jonka toimintasäde on noin puolet Gripenin vastaavasta.
Edelle oleva ei kyllä mitenkään liittynyt F-35:een tai meidän vaatimuksiin.
Gripen E:n pneumaattilaukaisimista:
L3 Harris toimittaa koneisiin PMEL-laukaisinta 3 rungon hardpointtiin. Sepä onkin mielenkiintoinen kysymys että voidaanko rungon alle noihin asentaa mitään muuta kuin Meteor / AMRAAM- ohjuksia?
Sain sen käsityksen allaolevasta brosyyristä että PMEL on suunniteltu max. 190 kg painaville ilmataisteluohjuksille ainoastaan. Se tarkoittaisi että pa-säiliöt ja pommit yms. kannettaisiin vain Saab-39E:n siivissä.
Katso liite: 45422
Ainakin tässä on E yhdessä konfiguraatiossaan. Aikamoinen ilmanvastustus kyllä tällaisella latauksella, kun taas F-35:ssa nuo olisi siististi sisällä.
Mikähän tehtävätyyppi tässä olisi kyseessä? Mukana samassa koneessa on 4 lyhyen kantaman pommia ja 4 BVRAAM-ohjusta. Kuten sanoit ilmanvastus on melkoinen jo muutenkin hengettömälle koneelle jossa on vähän sisäistä polttoainetta. Gripukka on hidas ja kömpelö tuossa lastissa eikä toimintasädekään ole kummoinen ilman ilmatankkausta.Katso liite: 45422
Ainakin tässä on E yhdessä konfiguraatiossaan. Aikamoinen ilmanvastustus kyllä tällaisella latauksella, kun taas F-35:ssa nuo olisi siististi sisällä.
Ja tästä syystä pelkästään jo en pidä Gripeniä todennäköisenä. Siltä loppuu hööki jo ennen kun se oikein edes kerkeää kunnolla alkamaan.Täyttä mallintajan mielikuvitusta tämä konfiguraatio kun vertaa yläpuolella olevaan kaaviokuvaan, joka esittää virallisia konfiguraatioita. Joskus laskelin näiden Saabin markkinointikonfiguraatioiden painoja, ja vaikutti siltä että kone ei pääsisi edes ilmaan niiden kanssa. Tietty voi jättää polttoaineen minimiin ja ilmatankata heti nousun jälkeen, mutta mutta...