Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pistä runkkari lähde tuollaiselle vitun siansaksalle. Äitini osaa onneksi kirjoittaa parempaa englantia. Taisi olla omaa tuotantoasi?
Ilmainen vinkki. Samalla vaivalla copy pasteat pätkän googleen niin löydät sen lähteen suht helposti.

Nuo Sveitsin vanhan hankinnan jutut ovat pääsääntöisesti Saksaa, ja ne kun googlekääntäjä kääntää niin lopputulos voi olla lähellä siansaksaa. Varsinkin jos on vastaanottajalla vähän rajallisempi kapasiteetti.
 
Knoppitieto: Gripen C:ssä on hieman suurempi sisäinen polttoainemäärä (luokkaa 10%, en nyt muista tarkasti) kuin A:ssä.
Eli meidän käyttöön olisi ollut aika köppäinen tekele. 59 Gripukkaa, joilla ei tuskin edes kerettäisi tekemään tunnistuslentoja ennen kun polttoaine loppuu ja sodassa oltaisiin jatkuvasti palaamassa kentälle, kun meidän vielä Sveitsiä isommassa maassa etäisyydet vielä suuremmat.
 
Eli meidän käyttöön olisi ollut aika köppäinen tekele. 59 Gripukkaa, joilla ei tuskin edes kerettäisi tekemään tunnistuslentoja ennen kun polttoaine loppuu ja sodassa oltaisiin jatkuvasti palaamassa kentälle, kun meidän vielä Sveitsiä isommassa maassa etäisyydet vielä suuremmat.
Jos Gripeniin olisi DX:ssä päädytty, olisi MLU1 todennäköisesti ollut sama kuin Ruotsilla: Uudella rungolla olevat C:t tilalle, moottorit ym. kierrätettynä.
 
Lentäviä tuttipulloja saa kaupallisilta toimijoilta, jos nyt ei ihan etulinjaan tarvitse tankkausta - näinhän Suomikin asian hoitaa. Kotimaan puolustuksessa ilmatankkauksen merkitys taas lienee vähäinen Unkarin tapauksessa.
Unkarilla on muitakin sitoumuksia.
Se tälläästä kun "vekseliin" nimen laittaa. Suomessa on vielä järki voittanut.
 
Ilmainen vinkki. Samalla vaivalla copy pasteat pätkän googleen niin löydät sen lähteen suht helposti.

Nuo Sveitsin vanhan hankinnan jutut ovat pääsääntöisesti Saksaa, ja ne kun googlekääntäjä kääntää niin lopputulos voi olla lähellä siansaksaa. Varsinkin jos on vastaanottajalla vähän rajallisempi kapasiteetti.
Kyllä se lähde olisi silti kohteliasta laittaa.
Orbiter.ch näköjään lähteenä, onko mitään käsitystä miten luotettava lähde tuo on?
 
Orbiter.ch näköjään lähteenä, onko mitään käsitystä miten luotettava lähde tuo on?
Olisi kyllä kohteliasta, myönnän. Mutta tosiaan sen löytäisi pienellä vaivalla kyllä itsekin.

On tuosta ko tapauksesta ollut juttua muuallakin, mm täällä. Tuo nyt sattui olemaan ensimmäinen jonka löysin.
 
Kyllä se lähde olisi silti kohteliasta laittaa.
Orbiter.ch näköjään lähteenä, onko mitään käsitystä miten luotettava lähde tuo on?
Tässä alkuperäinen ranskaksi kirjoitettu:
 
Jos siellä on tunnistuslennot menneet kuin Sveitsin testeissä; jää tunnistamati kun bensa loppuu.

Toisaalta pääsi edes ilmaan, F-35 joutuu odottelemaan kun Windows buuttaa...

Vakavasti puhuen, Sveitsin vaatimukset lentoajan suhteen näyttävät todella kovilta: myös Eurofighterille kävi samoin, gaso ei riittänyt. Vain Rafale pääsi niukin naukin yli vaaditun lentoaikavaatimuksen.
En tiedä kuinka relevantteja tuollaiset vaatimukset meidän suhteemme ovat. Meillä lennettiin (ja monessa muussakin maassa) tunnistuslentoja MiG-21:llä jonka toimintasäde on noin puolet Gripenin vastaavasta.
 
Toisaalta pääsi edes ilmaan, F-35 joutuu odottelemaan kun Windows buuttaa...

Vakavasti puhuen, Sveitsin vaatimukset lentoajan suhteen näyttävät todella kovilta: myös Eurofighterille kävi samoin, gaso ei riittänyt. Vain Rafale pääsi niukin naukin yli vaaditun lentoaikavaatimuksen.
En tiedä kuinka relevantteja tuollaiset vaatimukset meidän suhteemme ovat. Meillä lennettiin (ja monessa muussakin maassa) tunnistuslentoja MiG-21:llä jonka toimintasäde on noin puolet Gripenin vastaavasta.
Edelle oleva ei kyllä mitenkään liittynyt F-35:een tai meidän vaatimuksiin.
 
Gripen E:n pneumaattilaukaisimista:

L3 Harris toimittaa koneisiin PMEL-laukaisinta 3 rungon hardpointtiin. Sepä onkin mielenkiintoinen kysymys että voidaanko rungon alle noihin asentaa mitään muuta kuin Meteor / AMRAAM- ohjuksia?

Sain sen käsityksen allaolevasta brosyyristä että PMEL on suunniteltu max. 190 kg painaville ilmataisteluohjuksille ainoastaan. Se tarkoittaisi että pa-säiliöt ja pommit yms. kannettaisiin vain Saab-39E:n siivissä:unsure:.

F-35A:n BRU-68A laukaisimet kykenevät sentään tuohon 2000 paunan kuormaan.

https://www.l3harris.com/all-capabilities/pneumatic-eject-missile-launchers
https://www.l3harris.com/sites/defa...tic-missile-eject-launcher-sell-sheet-sas.pdf
https://www.l3harris.com/sites/defa...arris-release-systems-product-catalog-sas.pdf
 
Gripen E:n pneumaattilaukaisimista:

L3 Harris toimittaa koneisiin PMEL-laukaisinta 3 rungon hardpointtiin. Sepä onkin mielenkiintoinen kysymys että voidaanko rungon alle noihin asentaa mitään muuta kuin Meteor / AMRAAM- ohjuksia?

Sain sen käsityksen allaolevasta brosyyristä että PMEL on suunniteltu max. 190 kg painaville ilmataisteluohjuksille ainoastaan. Se tarkoittaisi että pa-säiliöt ja pommit yms. kannettaisiin vain Saab-39E:n siivissä:unsure:.

geripen-ng_loadout400.jpg


Tuon mukaan rungon ripustimiin menee kyllä raskaampiakin kuormia (ei tosin sanota minkä painoisia 'smart bombeja' - voi olla vaikka SDB?edit. No eikai sentään kun niille on erikseen ilmoitettu quad-carryt). Sivuripustimet voivat kuitenkin kantaa merimaaliohjuksia ja keskiripustimeen menee lisätankki. Nelosripustin on tarkoitettu vain pienille järjestelmäsäiliöille.
 
Ilmeisesti ilmataisteluohjusten käyttö keskiripustimissa vaatii ainakin ripustimen vaihtamisen joka on sekin hieman outoa ja hankalaa. Tuo havainnekuva on vähän erikoinen siksi että jos ilmataisteluohjuksia varten on kehitetty konetyyppiin nimenomaan pneumaattilaukaisimet keskirunkoon, niin miksi siinä paikalla kannettaisiin pommeja ja lyötäisiin siipien perinteisiin kannakkeisiin AA-ohjukset?

Nuo havainnekuvat on siinä mielessä vähän harhaanjohtavia kun miettii vaikka Laivue 2020 kuvia. Niitäkin on ollut jo monenlaista ja pelkkien hahmotelmien mukaan ei voi päätellä kaikkea.
 
Katso liite: 45422
Ainakin tässä on E yhdessä konfiguraatiossaan. Aikamoinen ilmanvastustus kyllä tällaisella latauksella, kun taas F-35:ssa nuo olisi siististi sisällä.

Täyttä mallintajan mielikuvitusta tämä konfiguraatio kun vertaa yläpuolella olevaan kaaviokuvaan, joka esittää virallisia konfiguraatioita. Joskus laskelin näiden Saabin markkinointikonfiguraatioiden painoja, ja vaikutti siltä että kone ei pääsisi edes ilmaan niiden kanssa. Tietty voi jättää polttoaineen minimiin ja ilmatankata heti nousun jälkeen, mutta mutta...
 
Katso liite: 45422
Ainakin tässä on E yhdessä konfiguraatiossaan. Aikamoinen ilmanvastustus kyllä tällaisella latauksella, kun taas F-35:ssa nuo olisi siististi sisällä.
Mikähän tehtävätyyppi tässä olisi kyseessä? Mukana samassa koneessa on 4 lyhyen kantaman pommia ja 4 BVRAAM-ohjusta:rolleyes:. Kuten sanoit ilmanvastus on melkoinen jo muutenkin hengettömälle koneelle jossa on vähän sisäistä polttoainetta. Gripukka on hidas ja kömpelö tuossa lastissa eikä toimintasädekään ole kummoinen ilman ilmatankkausta.

Suomi-Hornetilla lyhyen kantaman AG-tehtävässä olisi kuormana varmaankin : 2-4 kpl GBU-31/32/38 pommia, 2 siipisäiliötä 1-2 AMRAAM ja 1-2 AIM-9. Sitten parin toisella koneella Litening-säiliö mahdollisesti.
 
Täyttä mallintajan mielikuvitusta tämä konfiguraatio kun vertaa yläpuolella olevaan kaaviokuvaan, joka esittää virallisia konfiguraatioita. Joskus laskelin näiden Saabin markkinointikonfiguraatioiden painoja, ja vaikutti siltä että kone ei pääsisi edes ilmaan niiden kanssa. Tietty voi jättää polttoaineen minimiin ja ilmatankata heti nousun jälkeen, mutta mutta...
Ja tästä syystä pelkästään jo en pidä Gripeniä todennäköisenä. Siltä loppuu hööki jo ennen kun se oikein edes kerkeää kunnolla alkamaan.

Kun taas muihin kandidaatteihin saa jo paljon isommat aselastit kiinni ilman mainitsemiasi ongelmia. Tästä syystä uskonkin, että jopa Typhoonilla on paremmat mahdollisuudet.
 
Back
Top