Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eiköhän ratkaisevaa ole kuinka monta astetta hakupää kääntyy keskilinjalta. AIM-9M taitaa olla 40-astetta.

HUD ja HMD käytetään samaan tarkoitukseen. Toinen vaan on kiinteästi asennettu koneeseen nähden. Jos konetyyppi on yhteensopiva kypänäytön ja ohjuksen osalta voi silloin ohjuksen hakupäätä "ohjata" myös HUDin näkymän ulkopuolellakin ja rajana hakupään liikealue. Sitä liikealuetta pystyy sitten hyödyntämään kaikkien muidenkin maalinosoitusvaihtoehtojen kanssa eli tutka, maalinosoituspodi yms.
Juuri näin. -9M ei kuitenkaan kykene ohjautumaan ohjuksen näkökulmasta suurilla kulmanopeuksilla liikkuviin kohteisiin, vaikka lukituksen hetkellisesti saisikin eli ei se kypärätähtäimelläkään -9X/vast veroiseksi muutu.
 
Mielestäni ei. Sillä on vähän tähtäysmoodista riippuen semmonen "kehä" siinä etusektorilla mistä se haravoi itse maalia ja samaten sen saa etusektorille lukittautumaan tutkan osoittamaan maaliin. Ei sillä juuri olisi vaikutusta vaikka sen voisikin tähdätä manuaalisesti etusektoriin tuijottaessa kun sieltä se kyllä bongaa itsekkin potentiaaliset maalit.
Eikös siinä noiden lisäksi ole slave-moodit, jossa se hakeutuu tutkan STT/TWS-maaliin? Miksei siis myös kypärätähtäimenkin?

[edit] konetyypistä riippuen taisi olla niin, että siinä eteenpäintuijotusmoodissa cage/uncage -nappia pitäen lähtee hakupää seuraamaan kypärätähtäintä... korjatkaa joku viisaampi! :confused:
 
Viimeksi muokattu:
DCS:n Hornetissa taitaa toimia siten, että jos tutkalla/liteningillä on kohde seurannassa, katsoo siihen suuntaan, muuten katsoo kypärätähtäimen suuntaan ja jos se on pois päältä tai kuski katsoo HUD:iin niin ohjus katsoo suoraan eteen. Cage/uncage -nappi vapauttaa kaikissa tilanteissa ohjuksen oman hakupään seuraamaan itsenäisesti näkyvissä olevaa maalia.
 
Ja varmasti kaikki pitää paikkansa kun "expertit" ja asiantuntijat näin sanovat...


"Kiinan kansantasavallan ja Thaimaan kuningaskunnan pitämän yhteisen ilmataisteluharjoituksen "Exercise Falcon Strike 2015" yksityiskohdat tulivat julkisuuteen jokin aikaa sitten, intialainen EurAsian Times -julkaisu kertoo.

Ilmasodankäynnin asiantuntijoiden mukaan harjoitellut skenaariot osoittavat, että kiinalaisten J-11-hävittäjä jäi selvästi alakynteen Thaimaan ruotsalaisvalmisteisille Saab JAS 39 C/D Gripeneille yhteenotoissa, jotka tapahtuivat näköyhteyttä kauemmilla etäisyyksillä (beyond-visual-range, BVR).

Vaikka Kiinan J-11-hävittäjät ovat uudempia kuin C/D -malliset Gripenit, kiinalaishävittäjän konstruktio perustuu neuvostosuunnittelua olevaan Suhoi Su-27 -hävittäjään. Konetyyppiä on kuitenkin kehitetty runsaasti mm. ohjaamon instrumentaation, varoitusjärjestelmien ja ilmataisteluohjusaseistuksen suhteen. Kiinan kansantasavallan ilmavoimilla on käytössään yli 400 J-11-hävittäjää.
Viikon mittaisen harjoituksen aikana kiinalaiset J-11-hävittäjät "ampuivat alas" 16 Gripenia näköetäisyydellä tapahtuneissa ilmataisteluissa, mutta kun siirryttiin suuremmille etäisyyksille, thaimaalaiset Gripenit pudottivat 41 kiinalaishävittäjää omien tappioiden ollessa vain kuusi.

Kokonaistilanne päätyi Gripenin eduksi 42/34 ilmavoitolla per omat tappiot.

Analyytikoiden mukaan kiinalaiset hävittäjät kärsivät pidemmillä etäisyyksillä erityisesti puutteellisesta tilannekuvasta sekä ilmataisteluohjuksiensa kehittymättömämmästä tekniikasta.
Intialainen EurAsian times valaakin uskoa kotimaansa kansalaisiin: lehden päättelyn mukaan jos ja kun neljättä hävittäjäsukupolvea edustava Gripen on ylivoimainen kiinalaisten J-11-hävittäjää vastaan, Intian omilla 4,5 -sukupolvea edustavilla ranskalaisilla Rafale-hävittäjillä niiden torjunta olisi vielä helpompaa.
Lehti kuitenkin jättää varauman kiinalaisten uusimman J-20 -häivehävittäjän suhteen, joka lienee Rafalelle kovempi vastus. EurAsian Times kuitenkin muistuttaa, että Rafale on testattu tositoimissa konfliktialueilla siinä missä kiinalaisten häivehävittäjä ei ole."


Tuosta artikkelista herää kysymys.

"Analyytikoiden mukaan kiinalaiset hävittäjät kärsivät pidemmillä etäisyyksillä erityisesti puutteellisesta tilannekuvasta sekä ilmataisteluohjuksiensa kehittymättömämmästä tekniikasta."

Voin ymmärtää sen, että tilannekuvan heikkous vaikuttaa harjoituksen lopputulokseen. Vaikeampi sen sijaan on ymmärtää millä mittarilla on arvioitu ohjusten teknisten erojen vaikutus. Tuskin ne sentään ampuivat toisiaan vaikka se olisikin toki harjoituksen realismin ja uusien koneiden myyjien kannalta optimaalinen harjoitusmoodi.

Tarkoitettiinkohan tuossa tutkan teknologiaa eikä niinkään ohjuksen tekniikkaa kun BWR:stä kuitenkin puhutaan vai miten tuollainen tekninen ero todennetaan?
 
Puoliaktiivinen ohjus vs. aktiivinen. Harjoituksissa simuloidaan ohjusammunnan jälkeinen maalitiedon päivitys tai maalin valaisu ohjukselle.
 
Ei se nyt voi kellekään tulla yllätyksenä, että puoliaktiivisella ohjuksella varustettu hävittäjä on alakynnessä täysaktiivista ampuvaan nähden. Jälkimmäinen on vapaa liikehtimään laukaisun jälkeen, toinen ei ole. Sama tulos saatiin aikanaan varmasti Sparrowia ampuvan F-4:n ja AMRAAMia ampuvan F-16:n välillä.

Ehkä pienen ja "ketterän" Gripenin suoranainen selkäsauna (16-0) brutaalissa lähinahistelussa siihen verrattuna suorastaan mastodonttimaista Su-27:ää on jotain, mitä Saabin "Suhoin tappajan" myyntiesitteissä ei mielellään mainita? Tämäkin on tosin vastaavasti aika odotettava tulos, kevyempirakenteiset alkupään Su-27-variantit ovat aika tiukkoja kaartajia ja varustetttu kypärätähtäimin.

34-42 ei nyt kuitenkaan kokonaistuloksenakaan ole mitenkään järisyttävät turpakäräjät, sanoisin että se olisi vielä selitettävissä muuttujilla. WW2 aikaan ilmataistelua noilla pudotuksilla oltaisiin varmaan pidetty ratkaisemattomana tai voitto määritelty sen mukaan,että onnistuiko hyökkääjä tuhoamaan kohteen vai ei.

Se, mitä tuossa keississä pidän mielenkiintoisimpana, on se, miten BVRAAMit ovat selvästi Suhoille keskimääräistä vakavampi uhka, ja jos C-AMRAAM todella pelaa sitä vastaan näin hyvin, Meteor on jo suorastaan wunderwaffe. Suosittelen kuitenkin pukemaan kondomin ennen liian pitkälle vietyä hurmosta.
 
Tuosta artikkelista herää kysymys.

"Analyytikoiden mukaan kiinalaiset hävittäjät kärsivät pidemmillä etäisyyksillä erityisesti puutteellisesta tilannekuvasta sekä ilmataisteluohjuksiensa kehittymättömämmästä tekniikasta."

Voin ymmärtää sen, että tilannekuvan heikkous vaikuttaa harjoituksen lopputulokseen. Vaikeampi sen sijaan on ymmärtää millä mittarilla on arvioitu ohjusten teknisten erojen vaikutus. Tuskin ne sentään ampuivat toisiaan vaikka se olisikin toki harjoituksen realismin ja uusien koneiden myyjien kannalta optimaalinen harjoitusmoodi.

Tarkoitettiinkohan tuossa tutkan teknologiaa eikä niinkään ohjuksen tekniikkaa kun BWR:stä kuitenkin puhutaan vai miten tuollainen tekninen ero todennetaan?
Kumpikaan osapuoli ei pääse purkamaan toisen puolen dataa joten nämä taistelut käydään ns harjoitusarvoilla. Voidaan siis ampua kauempaa tai lähempää kuin oikeasti voitaisiin ja simuloida osumia ja todennäköisyyksiä. Ei nämä koko totuutta kerro, varsinkaan bvr tapauksessa, suorituskykyä salataan vähättelemällä tai liioittelemalla ihan kaikkialla.
 
Näistä sotapeleistä voinee vetää vain suuntaa antavia päätelmiä, koska esimerkiksi täydet elso-moodit eivät ole päällä, eikä kaikki mitä tutkista irti lähtee. PS-05/A lienee kuitenkin kehittyneempi huomattavuudessa ja signaaliprosessoinnissa kuin Kiinalaisten Venäläinen kopio. Gripen on 4-sukupolven koneista varsin arvostettu taistelujärjestelmiltään sekä elson osalta, mitä haastatteluista käy esille. Gripukka on myös pieni ja edestä vaikeasti havaittava verrattuna SU-kopioihin, joissa häivettä ei alunperin suunniteltu lainkaan mukaan.

Uusin PS-05 /A mk4 on selvästi parannettu 90-luvun tuotteesta, jos valmistajaa käy uskominen:

Radar air-to-air operations​

The PS-05/A has an automated search mode for best performance in the actual scenario as well as dedicated modes for long-range target acquisition and low probability of intercept. All search modes are designed to automatically detect and track targets and jammers. The radar has three levels of air target tracking, allowing the pilot to prioritise targets for optimum tracking performance.
Raid assessment is performed automatically and Non Cooperative Target Recognition (NCTR) measurements may be selected for prioritised targets. The radar also offers several air combat modes, including helmet search.

The new PS-05/A Mk4 version is ready for incorporation of a wide range of different functionalities to meet future operational needs and requirements. The growth potential includes the following:

Extended air-to-air operating range​

Extended tracking range taking full advantage of the signal processing capacity and the flexible waveform generation of the PS-05/A Mk4. Acquisition range is increased by 100% at low altitudes and 40% at high altitudes compared to the previous version of PS-05/A. This option is also useful for detection of targets with very low RCS. Moreover, the acquisition range in the legacy air-to-air modes is improved by 20 – 50% and the two-way Meteor missile data link range is extended.
https://www.saab.com/products/ps-05a-fighter-radar
 
Aika jännä vanhempi juttu tuli vastaan vuodelta 2019. Siinä Thaimaa väittää, että F-5E:n päivityksellä siitä tuli oikeastaan heidän Gripukka C/D:eidensä veroinen. No, selvää on vain etteivät lisägripukkaa tilanneet. Vieläkö päivittävät C/D:tä ja katselevatko ollenkaan E:tä?
 
Aika jännä vanhempi juttu tuli vastaan vuodelta 2019. Siinä Thaimaa väittää, että F-5E:n päivityksellä siitä tuli oikeastaan heidän Gripukka C/D:eidensä veroinen. No, selvää on vain etteivät lisägripukkaa tilanneet. Vieläkö päivittävät C/D:tä ja katselevatko ollenkaan E:tä?


Mielenkiinnosta E-mallia kohtaan en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän uudempaa juttua samasta lähteestä. Köyhää on thaikuilla. F-5, F-16 ja jo eläköitynyt L-39 pitäisi korvata. Lähivuosina ehdotetaan hankittavan yksi Gripen lisää ja F-16:n korvaaminen aloitettavan 20-luvun lopulla.

On mielenkiintoista nähdä, mihin ratkaisuihin thaikut päätyvät. Nykykalusto on käytännössä länsimaista, vaikka pari venäläistä kuljetuskonetta inventaariosta löytyykin. Lisäksi kuulemma harkittiin kiinalaista vaihtoehtoa, kun valittiin KAI T-50. Käytetyt Gripenithän olisivat looginen vaihtoehto, kun niitä jo on, mikäli niitä saisi edullisesti. Ruotsi tosin on ollut ilmeisen haluton myymään käytettyjä, miten lie sitten jatkossa, jos/kun Tsekin/Unkarin leasing-koneet palautuvat myyjälle.


Thai Air Force Lists Fighter Jet, Other Procurement Programs in White Paper 2020​

  • Our Bureau
  • 03:11 PM, February 20, 2020
  • 6591

Thai Air Force Lists Fighter Jet, Other Procurement Programs in White Paper 2020


F-16 (Source : Royal Thai Air Force)
Replacement for F-16 fighter jets, L-39s trainers; upgrade of Saab Early Warning System; purchase of transport, VIP, helicopters and unmanned aircraft besides spy satellites figure in the Royal Thai Air Force (RTAF) White Paper 2020 released today.
Procurement plans stretching into the next decade include new combat aircraft to replace the RTAF’s F-5, F-16, L-39s light attack, replacement of C-130H, Saab 340B and BT-67; a new VVIP aircraft and helicopter type to serve the royal family, and a VIP aircraft to replace the Airbus ACJ319.
The F-16A/B replacement involves one squadron of 12 multi-role aircraft being procured through FY 2028-31 (Phase 1 for six aircraft) and FY 2030-33 (Phase 2 for six aircraft) funding.
An unmanned aerial vehicle (UAV) to replace the current U1 platform and a new helicopter type to replace the Bell 412 are in the pipeline. A military satellite program is also included in the program.
The White Paper proposes fiscal year (FY) 2023-25 funding to procure a single Saab Gripen C/D aircraft to replace one lost to an accident in 2017, and to bring the fleet back up to 12 (eight single-seat Gripen C and four twin-seat Gripen D). The Gripen C/D is already earmarked as the RTAF's eventual F-5 replacement platform, although for the near-term it has opted to upgrade rather than retire these ageing air-frames. No funding level has been decided.
The RTAF will be tasked to develop an indigenous armed UAV for reconnaissance and combat capabilities with funding being spread over the 6 fiscal years from 2023 to 2027.
The Procurement of six DA-40 training aircraft along with relevant ground support equipment, Spares and training with funds from years 2025 to 2026 is on the books for the replacement of CT-4B training aircraft to be decommissioned in 2026.In an attempt to replace ageing CT-4E training aircraft in 2031 , 24 training aircraft with corresponding spares and training will be acquired with the payment obligated over a 6 year period from 2026 to 2029.


The RTAF plans to purchase 3 helicopters for the Royal family and Royal missions with funds allocated over a period of 3 years from 2026 to 2028.

The purchase of additional 2 medium sized transport aircraft is planned as replacement of SAAB 340B to maintain airlift capabilities with the funds obligated from 3 yearly budgets from 2027 to 2029.
 
Osaako joku muuten sanoa, mikä on tämän kuvan tarina? Miksi toisessa koneessa Sidewinderit on siivenkärjissä, toisessa ulommissa siipiripustimissa? Onko kyse jostakin tasaisesta kulumisesta, vaihdetaan ohjusten paikkoja koneissa, jotta runko väsyy halutulla tavalla?

1630619418100.png

 
@Huhta onko takimmassa tutkavaroitinväkkyrät kiinni siiven kärjissä? Ne on normaalit ripustimet, mutta kun muuta kuormaa siivissä ei ole niin ehkä siinä syy?
 
@Huhta onko takimmassa tutkavaroitinväkkyrät kiinni siiven kärjissä? Ne on normaalit ripustimet, mutta kun muuta kuormaa siivissä ei ole niin ehkä siinä syy?

Hmm, hyvä huomio! Eli mahdollisesti Saabin ESTL?

Laitetaan pari muuta kuvaa, kovasti on erinäköisiä siivenkärkiä.

1630655598400.png

1630655630900.png

1630655686000.png

Lisäys: Vaikka jos tarkkaan katsoo, niin minusta myös taaemmassa koneessa on vasen siivenkärki samanlainen kuin etualan koneessa. Tuo pieni, vaalea neliö näkyy, vaikka paljon muuta ei.

Lisäys 2: Ei prkl, sinne eksyi E-malli mukaan kuviin. :D
 
Ehkä syy on vain se, että opitaan toimimaan erilaisten konfiguraatioiden kanssa (ei taida Thaikuissa kovin montaa AMRAAM:ia olla siipipaikoille ripustettaviksi?) tai toisen koneen siivenkärjen laukaisulaite on viallinen tms. Tai sitten on vain haluttu kuvaan erilaiset varustukset.

Ilmavoimien Hornetitkin lentävät jatkuvasti varsin kirjavassa varustuksessa ihan vain siksi, että monelle harjoituslennolle kone ei vaadi mitään tiettyä konfiguraatiota, joten ei niitä ole järkeä aina jumpata.
 
Ehkä syy on vain se, että opitaan toimimaan erilaisten konfiguraatioiden kanssa (ei taida Thaikuissa kovin montaa AMRAAM:ia olla siipipaikoille ripustettaviksi?) tai toisen koneen siivenkärjen laukaisulaite on viallinen tms. Tai sitten on vain haluttu kuvaan erilaiset varustukset.

Ilmavoimien Hornetitkin lentävät jatkuvasti varsin kirjavassa varustuksessa ihan vain siksi, että monelle harjoituslennolle kone ei vaadi mitään tiettyä konfiguraatiota, joten ei niitä ole järkeä aina jumpata.
Nää on jänniä nää koulukuntaerot; Gripenistä ilmeisesti yleensä otetaan ohjuskiskot samantien pois jos ei tarvita (niissähän käytetään edelleen yleensä niitä A-mallin USN-kiinnitteisiä ripustimia ja kiskoja), mutta ripustimia ei oteta ikinä pois. Ranskalaiset taasen siivoaa aina välittömästi kaiken ylimääräisen koneesta pois ja ripustimista on mukana vain ne joissa on kuormaa. Suomessa taasen (ainakin kymmenisen vuotta sitten kun näitä tuli enemmän katseltua läheltä) tuntui yleensä aina olevan päällä sisemmät ripustimet ja niissä tuplakiskot. (Jos oltiin kovien kanssa liikkeellä, rungossa oli yhdet ja tuplaripustimissa toiset AMRAAMit) Tuplakiskot sentään otettiin yleensä irti näytöslentokoneesta, mutta ei niitä ripustimia. Sitten taas ulommat ripustimet on laitettu kai päälle silloin kun on heitetty kahden tai kolmen säiliön keikkoja harjoituksissa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top