Gripen E/F

Siis Ruska21 osallistuu 6 Ruotsin Ilmavoimien Gripeniä Pirkkalan tukikohdasta. Ryhmityksessä tietysti voi aina tapahtua muutoksia. Täysin normaalia että tuollainen asia on tiedotettu ja veikkaisin että tiedottamisesta on enemmän hyötyä kuin haittaa.
 
Aika hyvä käytettävyys Horneteilla, jos 48 saadaan ilmaan. Eli yli 75 prosenttia on käytettävissä ihan harjoitustilanteessa. Jos tuohon päälle on vielä jokunen päivystyskone, niin käytettävyys nousee yli 80 prosentin.
 
Aika hyvä käytettävyys Horneteilla, jos 48 saadaan ilmaan. Eli yli 75 prosenttia on käytettävissä ihan harjoitustilanteessa. Jos tuohon päälle on vielä jokunen päivystyskone, niin käytettävyys nousee yli 80 prosentin.
Juuri nytkin Rovaniemellä kuuluu Hornetit kämpän sisälle asti. Tuossa meni pari lähekkäin matalalentoa kun vein roskia roskakatokseen.
 
Lisäksi "kaikkiaan 48 Hornetia" ei tarkoita, että ne kaikki olisivat yhtä aikaa kiinni harjoituksessa. Se on se koneiden määrä, joka osallistuu siihen kaiken kaikkiaan, todennäköisesti niitä tulee ja menee. Vähän kuin "harjoitukseen osallistui 10 000 varusmiestä", aivan varmasti 10 000 varusmiestä ei ollut yhdellä kertaa harjoittelemassa kahden prikaatin kohtaamistaistelua täydessä määräkokoonapnossa, vaan harjoitus jakaantuu kymmeniin osaharjoituksiin, joista osa on suurempia, osa pienempiä. Esmes itse loppusodassani olin 2 viikkoa yhden tai kahden pioneeriryhmän ylimenoharjoituksissa, ja yhden viikon pioneerijoukkueen tst-harjoituksissa. Tähän yhteen PV:n pääsotaharjoituksista osallistui kuitenkin muistaakseni 5500 varusmiestä. Voisin kuvitella, että Rovajärvellä suurimmat kerrallaan toimivat kokoonpanot olivat jääkäripataljoonia. Kapiaisten harjoitussuunnittelusta varmasti aika suuri osa menee logistiseen järjestelyyn, että harjoittelevat osastot eivät ole toistensa tiellä ja liikkuvat vain niille määrätyssä tilassa. En tiedä käytäntöä muun häirinnän kuin suunniteltujen maaliosastojen käytöstä ampuma-alueiden ulkopuolella, omalle osalleni niitä ei sattunut, vaan me kuskit yleensä enemmänkin olimme niitä määrättyjä maaliosastoja, tehtävänä tehdä häirintää jonkin muun yksikön leirissä tai kulku.uralla. En tiedä onko vaikka JPr-KaiPr jimmyillä ollut vapaammat kädet jäynätä toisiaan.

Meni höpinäksi. Asiaan!

Itse ymmärsin viestin siten, että näistä 48:sta harjoitukseen osallistuvasta 6 päivystää Pirkkalassa harjoitustehtäväänsä varten. QRA-päivystäjien määrää ja sijaintia PV ei varmasti kerro jossain tviitissä julkisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ymmärsin viestin siten, että näistä 48:sta harjoitukseen osallistuvasta 6 päivystää Pirkkalassa harjoitustehtäväänsä varten. QRA-päivystäjien määrää ja sijaintia PV ei varmasti kerro jossain tviitissä julkisuuteen.

Siis Horneteja on koko harjoituksessa yhteensä 48, ja Tampere-Pirkkalassa on 6 Gripeniä! Ei mitään tekemistä toistensa kanssa noilla luvuilla.

Joukkojen perustamisella maanantaina 4. lokakuuta käynnistyneeseen Ruskaan osallistuu peräti 48 Boeing F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Lisäksi mukana on vajaat kymmenen BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskonetta.

Ilmavoimien kansainvälisyydestä ja yhteisoperointikyvystä kertoo kuuden Ruotsin Flygvapnetin Saab JAS 39 C/D Gripen -hävittäjän osallistuminen harjoitukseen. Ne tukeutuvat Ilmavoimien Pirkkalan tukikohtaan.

 
Ok, luin sitaatin väärin.
 
Hämmentävää. Olen ymmärtänyt ruotsalaisten omien puheiden perusteella, että yhteisoperaatiot onnistuvat vain jos Suomi valitsee Gripenit ;)

"Seuraa hyvin tarkasti yhteisoperaatioiden harjoittelun loppumista, kun HX-valinta on tehty..."
 
Ehkä, mutta heilläkin on syytä tyytyväisyyteen kun huomaavat saaneensa vedätettyä Ruotsin päättäjiä toimimaan Gripenin toiminnallisuuspuutteiden ja Globaalien hankinnan aikaistamiseksi.
 
Ruotsin hallitus on antanut luvan hankkia GlobalEyen

suomeksi
 
Viimeksi muokattu:
Käykö niin, että Ruotsi ostaa kaiken mitä Suomi "vaati" HX:ssä? Vai meneekö Taurus-esite roskiin kuukauden päästä HX-hylsyn myötä? EAJP-podi?
 
Käykö niin, että Ruotsi ostaa kaiken mitä Suomi "vaati" HX:ssä? Vai meneekö Taurus-esite roskiin kuukauden päästä HX-hylsyn myötä? EAJP-podi?
GlobalEye:stähän on hyötyä koko ajan myös rauhan aikana joten sen hankinta oli varmaan HX:n liittyvien ostojen kärjessä. Muita asioita vaikea kommentoida kun ei tiedä mitä kaikkea Suomelle on tarjottu. Luulisi että meritorjuntaohjuksen uusin versio tulisi uusiin Gripeneihin kun joskus valmistuu.
 
Tätä SAABin tarjouksen analyysiä ei ehkä ole vielä käsitelty tässä ketjussa; se on kirjoitettu eilen. Hyvä analyysi; jotenkin kuitenkin mietityttää että analyysin mukaan parasta SAABin tarjouksessa ei ole itse hävittäjä vaan Global Eye. Keskustelussa nimimerkki "Uroxenin" analyysi eri tarjouksista oli hyvin kirjoitettu.
 
Tätä SAABin tarjouksen analyysiä ei ehkä ole vielä käsitelty tässä ketjussa; se on kirjoitettu eilen. Hyvä analyysi; jotenkin kuitenkin mietityttää että analyysin mukaan parasta SAABin tarjouksessa ei ole itse hävittäjä vaan Global Eye. Keskustelussa nimimerkki "Uroxenin" analyysi eri tarjouksista oli hyvin kirjoitettu.
Jokseenkin eri mieltä. Ensinnäkin Gripenin edullisuus mm polttoainekulutuksessa kääntyy päälaelleen kun kone lastataan täyteen kuormaan ja huomioidaan vielä sen toiminta-aika. Toimii ilmavalvontakoneena mutta on oikeaan totaalisotaan alimitoitettu. Ja lisäksi vasta puolivalmis. Vielä erikoisemmaksi Gripenin edullisuus kääntyy kun kokonaiskuluihin lisätään Global Eye:n ylläpito ja toimintakulut. Samaten korpraali liittää GE saatavuuden HX-hankkeeseen vaikka tottakai Saab myy konetta siitä kiinnostuneille ilman hävittäjiäkin. Vielä lisäksi voidaan kyseenalaistaa kahden GE operatiivinen riittävyys kriisissä jos niille kuitenkin resurssoidaan koko koneiden vaatima logistiikka.

Sikäli korpraali on varmaan oikeassa, Saabin tarjouksen parasta antia on Global Eye mutta siltäkin osin tarjolla on tätä vähän mutta ei kuitenkaan riittävässä määrässä. Hieman kuin Gripen itse - vähän hienoa pientä hävittäjää mutta ei kunnon sotapeliä kuitenkaan.

Ja mitä Uroxenin kommenttiin tulee niin hän olettaa F35 toiminta- ja ylläpitokulujen yllittävän annetut raamit 64:llä koneella mutta sellaista tarjoustahan ei ole voitu hyväksytysti esittää. Edelleen niin Global Eye:n kuin F35:n suorituskykyjen kuten S-Hornet paketinkin myötä tarjolla on uutta toimintamallia ylitse jopa eri puolustushaarojen ja tiedustelunkin saralle, että näiden ominaisuuksien kustannusarviointi ei ehkä tapahdu pelkästään hävittäjille jyvitetystä ylläpitokulusta.
 
Viimeksi muokattu:
Samaten korpraali liittää GE saatavuuden HX-hankkeeseen vaikka tottakai Saab myy konetta siitä kiinnostuneille ilman hävittäjiäkin.
Teoriassa näin, mutta Frisk suhtautuu skeptisesti siihen, että jos nyt hankitaan 64 F-35 esimerkiksi että politiikkojen siivilistä pääsisi enää AWACS-hanke lävitse, koska juurihan Gripenien mukana olisi saanut AWACS-koneet tuohon 10 miljardiin euroon.
 
Teoriassa näin, mutta Frisk suhtautuu skeptisesti siihen, että jos nyt hankitaan 64 F-35 esimerkiksi että politiikkojen siivilistä pääsisi enää AWACS-hanke lävitse, koska juurihan Gripenien mukana olisi saanut AWACS-koneet tuohon 10 miljardiin euroon.
No skeptistähän se onkin. Vielä kun F35 korvaa joitakin ja joiltakin osin tutkakoneen ominaisuuksia. Mutta konsepti tuskin toimisi vain kahden tutkakoneen varassa kun kuitenkin vaatisi saman infran jos koneita olisi vaikka kriisiin riittävät neljä kappaletta. Kaksi konetta palvelisi enemmän Ruotsia niiden toimiessa oman tutkakonelaivaston eteen työnnettyinä ensivaiheen koneina (jos ilmatilannekuva olisi yhteinen).

Summattuna siis. Tutkakone on toki hyödyllinen etu varsinkin hyvin toteutettuna mutta omana elementtinään meille vielä liian kallis.
 
Jo Gripenin kakkostila on toiveajattelua, jolle ei esitetä erityisiä perusteluja. Ellei turpo-helppoutta haluta väkisin yliarvostaa.
Tuskin ne T ja R tarjoavat sellaista mihin ei ole varaa, muuten olisi tullut vuosia neuvoteltua turhaan. Ehkä pystyvät sisällyttämään vähemmän aseita (toisaalta GE-lisä ei ole ilmainen Saab-paketissa), mutta ne voi silti olla parempia kuin Saabin paketti sillä Gripen runkona antaa tasoitusta kaikille.

Esim. Globaalia kannattaa mainostaa muiden myyntien kannalta.
Olen itse edelleen sillä kannalla, että Gripen "voittaa" päästessään maaliin vertailukelpoisena näihin muihin.
Mutta valitettavasti sen pitäisi myös oikeasti voittaa, sillä Suomen jälkeen ei ole näkyvissä kauppoja kuin Ruotsin hallitukselle ostamaan osa niistä lisätarvikkeista mitä Suomi vaati.
Se kommenteissa oli kiinnostavaa, että sanottiin häviön johtavan tarpeeseen uudelleenarvioida Saabin strategisten hankkeiden ja Ruotsin kytky. A26 ja E tulevat maksamaan Ruotsille tolkuttomasti jos tuotantomäärät jää surkeiksi. Ruotsin hallitus on ollut lammas ennenkin tämän kehityksen edessä, joten se saattaa kuitata laskun. Seuraavaa ruotsalaista hävittäjää tosin enää tule, se on viimeistään C/D->NG->E myötä nähty.

Brasiliassa ei taida olla eväitä kasvattaa ostoja. Vaikka sillekin kelvannee pelkkä maaliin ajo. Sillä sekin on eka kerta Gripen E:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top