TT
Eversti
Eikös Brasiliassa ole tämä tilanne? Yhdysvallat on suhtautunut kielteisesti uusimman sotateknologian myymiseen Etelä-Amerikkaan, ja toisaalta Brasilia on taloudellisesti voimakas tekijä alueella. Jokin Kolumbia, Venezuela tai Peru ovat taloudellisesti heikkoja pelaajia, ja kalusto on pääasiallisesti hieman vanhempaa/huonompaa. Jos joku noista maista nyt ostaa rysäyttää 30 kpl J-31 tai T-50, niin ei niillä hirveitä ilmaoperaatioita tehdä lukumääräisesti voimakkaampaa Brasiliaa vastaan, vaikka käytössä olisikin vain Gripen E/F. (Lähden tässä oletuksesta, että Brasilia korvaa vanhentuvat koneensa Gripenien lisähankinnoilla tulevaisuudessa.)
Brasilian kohdalla käsittääkseni isohko tekijä on Embraer. Saab kai oli halukkaampi (tai vain tiukemmassa jamassa) kuin Dassault tai Suhonen tai Lämäri antamaan ison kaakkupalan valmistuksesta ja ties mitä tarpeellista teknologiasiirtoa brasseille. Oli enemmästä kyse kuin vain kuka suostuu myymään. (Korjailkaa jos olen ymmärtänyt väärin.)
Sveitsiä voisi pitää toisena. Tai noh, en tiedä paikallisesta strategiasta, mutta Ranskan/Italian/Saksan/Itävallan hyökkäys maahan ei vaikuta kovin todennäköiseltä. Tosin, suurempi uhka se Sveitsille on kuin Putinin hyökkäys.
Vielä enemmän ihmettelen Espanjaa. Maarajan naapurit Ranska ja Portugali eivät kovin uhkaa, imperiumi on menneen maailman lumia, ainoat kytevät konfliktit on pikku baskialue ja Brittien ryöväämä Gibraltar, Marokko ei enää ole musulmaanien hyökkäyksen kehto, Venäjä Kiina Pohjois-Korea eivät ole ihan lähellä. Silti ilmavoimia ja laivastoa on kuin koulun pihalla pipoa ei ole.
)
Vaikea sanoa. Toisen valmistajan tuotteista ja niiden sovittamisen vaikeuksista on nojatuolista käsin paha sanoa mitään. APUt jne. näyttävät asiasta tarkemmin tietämättömän silmään aika tavalla samankaltaisilta, mutta luonnollisesti eroja koossa ja muodossa käyttötarkoituksen ja -kohteen mukaan on. Tarvitseeko nyt rakennettavan Gripenin (E/F) laskutelineitä tai niiden osia vaihtaa toisenlaisiin? Jos valmistaja vaihtuu, onko se ongelma?