Gripen E/F

Tarjoukset oli kai pyydettä 64 koneelle, sen jälkeen alkaa hinkkaus lukumäärästä ja kokonaispaketista. Mutta ei yhden Gripenin hinnalla varmaankaan saa edes yhtä Super Hornetia, elinkaarikustannuksissa voidaan sitten ehkä säästää.

Tarjoukset eli RFI pyydettiin 48-72 koneelle. Sitovista tarjouksista ja paketeista tuskin tällä formumilla kukaan tietää.
 
OK, eli Gripen on ulkona. Viimeinen mahku oli määrällä korvata laatu ja tarjota meille se 72 konetta 64:n Super Hornetin hinnalla, mutta jos tarjottu määrä on 52 + 12, niin Game Over, Sorry No Bonus.
Ei grippen ole ulkona. Saab tarjosi pyydetyn 64 koneen mukaisen ratkaisun.
 
On tuo Gripenin kuomu ihmetyttänyt. Muissa ehdokkaissa mielestäni pilotti istuu korkeammalla ja kuomu on pallomainen. Gripenissä se on vähän sellainen, että tulee mieleen, että onko näkyvyys välttämättä parasta luokkaa?
 
Tarjoukset eli RFI pyydettiin 48-72 koneelle. Sitovista tarjouksista ja paketeista tuskin tällä formumilla kukaan tietää.

RFI on tietopyyntö, jossa pyydettiin alustavat tarjoukset eri lukumääristä. RFQ eli tarjouspyyntö tehtiin 64 koneesta, ja muistaakseni on sanottu että kaikki vastasivat samalla konemäärällä. Ainakin Saab ja BAE ovat omasta puolesta ilmoittaneet tuon luvun 64.
 
RFI on tietopyyntö, jossa pyydettiin alustavat tarjoukset eri lukumääristä. RFQ eli tarjouspyyntö tehtiin 64 koneesta, ja muistaakseni on sanottu että kaikki vastasivat samalla konemäärällä. Ainakin Saab ja BAE ovat omasta puolesta ilmoittaneet tuon luvun 64.

Tietenkään mikään ei estä laittamasta tarjoukseen täkyksi valinnaista optiota vaikkapa 24 kpl lisäkoneita hintaan x €. Tosin poliittisesti ollaan kyllä aika lukkiintuneita tuohon 64 kpl max määrään, koska jos joku tarjoaa 80 kpl ja PV sanoo, että saadaan samaan hintaan, niin Toveri Marin on heti hakemassa säästöjä, että 64 piti riittää, joten jos rahat riittää 80 kpl, niin budjettia on syytä leikata...
 
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotim...suomen-havittajavalinnan-aikataulussa/814926/

"Hyvää Gripenin kannalta on se, että kaikki teknologia on Saabin mukaan viimeistä huutoa ja nopeasti päivitettävissä.
– Kesti neljä vuotta sopimuksesta Gripen E:n ensilentoon. Minusta se on vaikuttavaa, Saabin ilmailuliiketoiminnan johtaja Jonas Hjelm sanoo lentokonetehtaalla Linköpingissä."

"Brännströmin mukaan koelennoilla on jo testattu Gripenin aseistusta ja elektronisen sodankäynnin kykyä. Yöllä ei ole toistaiseksi lennetty."

"Testejä tekee tällä hetkellä kuusi pilottia kahdella erikoisvalmisteisella testi-Gripenillä, joissa on mittauslaitteet analysointia varten. Maassa on 300 henkilöä, jotka voivat analysoida koelento-ohjelman tuottamia tietoja jo lennon aikana. "

"Lentokonetehtaalla Linköpingissä sarjatuotanto on alkamassa vähitellen. Tänä vuonna valmistuu neljä ensimmäistä hävittäjää, jotka jakautuvat Ruotsin ja asiakasmaa Brasilian kesken."

"Torstaina Gripenin piti lentää Linköpingissä päivän koelento. Niissä testataan eri asioita, joita mitataan samalla lennonjohdosta. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi korkeus-, nopeus-, liikehtimiskyvyn mittauksiin tai lentämiseen kuormattuna. Sää oli pilvinen ja lämpötila lähellä nollaa, mikä ei sinänsä olisi estänyt lentoa. Kuitenkin testialueella Itämeren yllä Ruotsin itärannikolla sää oli epävakaampi.
– Sää ei ollut huono lentokoneelle, mutta se oli huono testaamisen kannalta. Tuloksien saaminen olisi ollut hankalaa, kertoi Saabin koelentäjä Andre Brännström."
 
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotim...suomen-havittajavalinnan-aikataulussa/814926/

"Hyvää Gripenin kannalta on se, että kaikki teknologia on Saabin mukaan viimeistä huutoa ja nopeasti päivitettävissä.
– Kesti neljä vuotta sopimuksesta Gripen E:n ensilentoon. Minusta se on vaikuttavaa, Saabin ilmailuliiketoiminnan johtaja Jonas Hjelm sanoo lentokonetehtaalla Linköpingissä."

"Brännströmin mukaan koelennoilla on jo testattu Gripenin aseistusta ja elektronisen sodankäynnin kykyä. Yöllä ei ole toistaiseksi lennetty."

"Testejä tekee tällä hetkellä kuusi pilottia kahdella erikoisvalmisteisella testi-Gripenillä, joissa on mittauslaitteet analysointia varten. Maassa on 300 henkilöä, jotka voivat analysoida koelento-ohjelman tuottamia tietoja jo lennon aikana. "

"Lentokonetehtaalla Linköpingissä sarjatuotanto on alkamassa vähitellen. Tänä vuonna valmistuu neljä ensimmäistä hävittäjää, jotka jakautuvat Ruotsin ja asiakasmaa Brasilian kesken."

"Torstaina Gripenin piti lentää Linköpingissä päivän koelento. Niissä testataan eri asioita, joita mitataan samalla lennonjohdosta. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi korkeus-, nopeus-, liikehtimiskyvyn mittauksiin tai lentämiseen kuormattuna. Sää oli pilvinen ja lämpötila lähellä nollaa, mikä ei sinänsä olisi estänyt lentoa. Kuitenkin testialueella Itämeren yllä Ruotsin itärannikolla sää oli epävakaampi.
– Sää ei ollut huono lentokoneelle, mutta se oli huono testaamisen kannalta. Tuloksien saaminen olisi ollut hankalaa, kertoi Saabin koelentäjä Andre Brännström."
Näen jo otsikot jos kyseessä olisi F-35: Kone on täysi floppi, ei voi lentää yöllä eikä huonolla säällä.
 
Ei mulla tuota aarnikotkaa vastaan ole mitään. Mutta kiirus niille tulee saada se IOC.
 
Suomen Ilmavoimat joutuu jossain määrin veikkaamaan, pitävätkö ruotsalaisten myyntipuheet paikkaansa.
Historiasta voisi jo oppia, tuskin.
Saabin kannalta miljardien kruunujen kysymys kuuluu, ehtiikö Gripen valmiiksi Suomen kunnolliseen kykyjen koetteluun. Onko Gripen valmis?
Toivottavasti, jokainen erilainen kone Venäjän ympärillä vaikeuttaa yhteisen vastustajamme työtä kaikkien meidän voittamiseksi. Pantteri meille Aarnikotka teille, arpanoppa arvaamaton Venäjälle.

Ruotsalainen Gripen E on aivan uusinta uutta - se ei ole vielä edes valmis.

Hyvää Gripenin kannalta on se, että kaikki teknologia on Saabin mukaan viimeistä huutoa ja nopeasti päivitettävissä.
– Kesti neljä vuotta sopimuksesta Gripen E:n ensilentoon. Minusta se on vaikuttavaa, Saabin ilmailuliiketoiminnan johtaja Jonas Hjelm sanoo lentokonetehtaalla Linköpingissä
Vaikuttavaa se olisi jos oltaisiin tehty jotain uutta ja mullistavaa kuten F-35 tai 6th gen. Levitetyt kaaret ja isompi spoileri eivät tee Turbo Saabista Ferraria.
 
Vaikuttavaa se olisi jos oltaisiin tehty jotain uutta ja mullistavaa kuten F-35 tai 6th gen. Levitetyt kaaret ja isompi spoileri eivät tee Turbo Saabista Ferraria.
Meinaatko, että olisi kuin Fredrikin aforismissa?
"- Kun nainen laittaa silikonit tisseihin, se on sama kuin laittaisi
Ladaan jalopuuratin. Kiva hivellä, mutta kyyti ei juurikaan parane."
 
Kolumni koskien Gripen E:tä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a40a070e-9585-4b37-8ce0-996d8941822d

"Eurofighter-hävittäjää kauppaava brittiläinen BAE Systems pystyy kuorruttamaan pakettinsa risteilyohjuksilla. Ruotsalaisilta ei niitä katalogistaan löydy. "

Tästä harhakuvitelmasta pitää ilmeisesti kiittää BAE:n tehokasta markkinointikoneistoa. Katalogista löytyy risteilyohjus https://saab.com/air/weapon-systems/air-to-surface-missile-systems/taurus_kepd_350/ ja koneeseen voidaan integroida mikä tahansa länsimainen risteilyohjus, jos USA ei anna lupaa, sitten jäljelle jää Euroopan ja Israelin vaihtoehdot.

Toisaalta peli toimii myös toiseen suuntaan, MDBA ei välttämättä anna Meteorin myyntilupaa Suomelle, jos koneessa on ei-Eurooppalainen tutka.
 
Toisaalta taitaapa tauruskin kuulua Gripenin asevalikoimaan?
 
Kolumni koskien Gripen E:tä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a40a070e-9585-4b37-8ce0-996d8941822d

"Eurofighter-hävittäjää kauppaava brittiläinen BAE Systems pystyy kuorruttamaan pakettinsa risteilyohjuksilla. Ruotsalaisilta ei niitä katalogistaan löydy. "

Tästä harhakuvitelmasta pitää ilmeisesti kiittää BAE:n tehokasta markkinointikoneistoa. Katalogista löytyy risteilyohjus https://saab.com/air/weapon-systems/air-to-surface-missile-systems/taurus_kepd_350/ ja koneeseen voidaan integroida mikä tahansa länsimainen risteilyohjus, jos USA ei anna lupaa, sitten jäljelle jää Euroopan ja Israelin vaihtoehdot.

Toisaalta peli toimii myös toiseen suuntaan, MDBA ei välttämättä anna Meteorin myyntilupaa Suomelle, jos koneessa on ei-Eurooppalainen tutka.

Miksi MBDA kieltäytyisi suuresta kaupasta? Eihän heillä ole vaikeuksia toimittaa Meteoria F-35:een, vaikka MBDA:n omistajille olisikin ollut parempi, jos Britannia olisi ostanut navalisoidun Typhoonin...

-- In the Middle East, MBDA faces "serious competition" from Turkey and Russia, which have teamed up, Laird said. But the European company has an advantage over U.S. competitors as the Washington approach is to sell U.S. weapons on U.S. platforms. MBDA missiles can work on different platforms, which gives the European firm a "strategic advantage" over Lockheed and Raytheon. --

https://www.defensenews.com/global/...moves-away-from-saturated-u-s-missile-market/

Eikä tässä nyt mennä edes siihen kysymykseen, kuinka houkutteleva Meteor lopulta on. Uusin AMRAAM lienee sekin ihan pätevä, ja Yhdysvalloissa kun on jo seuraavat ohjukset tuloillaan - SACM ja LREW.
 
Eikös BAE omista melko suuren osan Gripenistä?

Edit: Offtopicina tuli vaan mieleen; koskeeko Meteor-integraatio kaikkia F-35B:tä (Italian F-35:lle Meteor-integraatio samalla?) vai vain RN/RAF:n?
 
Back
Top