Olen samaa mieltä Second:n kanssa siitä, että sivistys ja opiskelu vaikuttaa henkilkön ammattitaitoon välillä melkoisesti. Sanoisinko, että se opiskelu on (useimmiten) ammattitaidon peruskivi. Mutta se, että on jonkun alan tohtori, ei lisää ammattitaitoa sotilasasioista, ellei sitten ole Sotatieteen tohtori, mitä ko. henkilö ei ole. Ainoat, joilla on oikeata ammattitaitoa sotilasasioissa, ovat ne ammattisotilaat, ts. PV:n kantahenkilökunta. Heilläkään ei kaikilla ole ihan jokaisesta PV:n yksityiskohdasta syvällistä ammattitaitoa. Sitä varten ovat eri alojen ukot ( ja akat ) olemassa.
Mekin, jotka täällä kirjoittelemme, ehkä omaamme ( ainakin osittain ) suuremman tiedon sotilasasioista kuin keskivertoihminen, mutta tuskin meilläkään on mitään eväitä suorittaa tuollaista selvitystyötä. Ehkäpä joillakin meistä on, en tietetenkään tiedä itse kunkin ammattia ja/tai työtehtävää.
Sivistys tuo tietty tietoa muiltakin kuin vain siltä omalta ammattialalta, jos niihin riittää kiinnostusta. Sivistyksen pitäisi myös tuoda oikeanlaista itsekriittisyyttä. Minähän olen itse insinööri, mutta en osallistu sellaiseen selvitystyöryhmään, joka esim. selvittää sähkö- ja/tai IT-asioita. En siis ole sähkö- enkä IT-insinööri.
Tuon työryhmän pääasiallinen tehtävä on (ymmärtääkseni) ollut löytää säästökohteita, koska rahat ei riitä. Jotta voi miettiä säästöjä, pitää tuntea prosessi, tässä tapauksessa PV ja sen toiminta. Joka alalla on sama juttu. Jos säästät väärässä paikassa, pahimmassa tapauksessa koko homma kaatuu.
Keitä siihen työryhmään olisi sitten pitänyt valita? E tiedä, mutta mun ei tarviikaan tietää.
En tiedä, miksi tämän nyt kirjoitin, mutta kirjoitinpa kuitenkin. Jos se jotain ärsyttää, niin en voi mitään. Ehkä kirjoitin perusteluni sille, miksi en tuon tapaisiin työryhmiin oikein usko ja tyylilleni uskollisena menin liian pitkälle.