Kyllä siellä kehityspolku on. Muistelen että olen tuosta projektista nähnyt jonkun videon pienoismallin lennosta. Tuossa työ oli ulkoistettu jollekin yliopistolle, mutta ei SAAB laakereillaan lepää, vaikka Ruotsille ja Brasilialle toimitetaan mallin E ja F koneita. Brasilian koneet tultaneen panemaan kokoon Brasilassa ekojen Ruotsissa koottavien jälkeen, ja siellä pyrkivär myymään muulle Latinalaisamerikalle. Argentiin ilmaisi kiinnostuksensa, mutta Britit sanovat ei, joten argentiina mennee itäkoneisiin.
Ei siellä F-35:een ole varaa, joten Gripen on hyvä vaihtoehto, jos oikeita koneita haluavat, eikä vain Super-Tucanoa tai Textron
AirLand Scorpionia (joka on ilman tutkaa).
Super-Tucano
Textron
Noilla körmyytetään lähinnä pyjamataistelijoita.
Vähän sama tilanne on laajasti Aasiassakin. Jos haluat päästä länsikoneeseen kiinni, se on joko Gripen tai F-16. F-16:han on hieman uudempi kuin Viggen 37. Aasiaanhan Gripeniä on myyty Thaimaalle. Siellä on maita jotka pähkivät lähinnä Venäläiskoneiden ja Gripenin välillä. Venäläiskoneet lienevät halvempia hankinnassa mutta kalliimpia käytössä+ moottori lienee vieläkin huomattavasti lyhytikäisempi kuin länsikoneilla ja venäläisten varaosahuollolla on todella todella huono maine Intiasta.
Slovakiahan taitaa nyt vuokrata 6 kpl Gripen C:tä. Sinne tulee siis pieni keskittymä kun myös Unkarilla ettö Tsekeillä on kone.
Eli markkinaa löytynee, vielä Gripen E-ja F mallille, joka sitten antaa mahdollisuuden seuraavan sukupolveen. Ruotsalaisilla taitaa olla vielä tatsi suunnitteluun, ilman että se menee överiksi kuten jenkeissä. Jenkeissä teollisuus on paisuttanut projektit aivan järkyttäviksi, joten korjausliikettä sielläkin on tulossa.
Jenkeissähän on menossa myös suihkukoulukoneen hankinta, tosin alkuvaiheessa. Siellä SAAB ja Boeing laittavat yhteisprojektin liikkeelle
http://archive.defensenews.com/arti...aab-Team-Up-Offers-Forward-Thinking-Approach-
------
Summa summarum, kyllä SAABin lentokonetuotannossa vielä puhtia on. Ei sen tarvitse kuolla Gripen E ja F mallien myötä