Haglund on puhunut !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juke: aseta kysymys itsellesi siten, että oleta toimittajan tietävän kuinka Venäjä aktiivisesti pinnan alla tarjoaa sotamateriaalia Suomen ostettavaksi. Toimittajat tietävät paljon sellaista, mistä me tavikset emme näe edes pahaa unta. Sitten tämä sama inhoittava toimittaja on perillä pm:n Gripen-fantasioista....vekkulia vedätystä ja Haggis töräyttää vaalien alla pommin: hän ei luota venäläiseen toimittajaosapuoleen. Mikä käsittämätön yllätys varmaan kaikille. :p Normi vaalienalusjeesustelut päälle ja jymyotsikko. Ja miehen kravattikin on ihan perseestä, en panisi tuollaista edes päiväkodin iltajuhlaan. :rolleyes: Mutta mitäpä voi odottaa ministeriltä, joka ei ole nyky-Suomessa käynyt inttiäkään. Ihme homma, ja sotilaat kuolaavat miehen perään niin että meinaa oikein myötähäpeää sivusta katsoen syntyä.

Mitä tulee korrektiin kielenkäyttöön tms. Naapureiden välillä sitten. No tämä foorumin rajattomasti ihailema calle on tietysti epädiplomaattisesti möläytellyt jo kaikenlaista. Toisaalta Venäjä paskat nakkaa lepertelyllekään, en usko, että isossa kuvassa tulee sen enempää vahinkoa kuin hyötyäkään siitä, että suomalainen pm toteaa Venäjän olevan epäluotettava toimittajaosapuoli ja että pm on kerrassaan haluton hankkimaan venäläistä sotamateriaalia. Olisikin todella verraton signaali maailmalle, kun pm ilmoittaisi, että venäläisten konetarjonta on pirun mieluista.

Hävittäjäkonehankinta on näetsen Suomen oloissa muutakin kuin sotaresurssin hankintaa, se on myös ulkopoliittinen linjaus, sitä se oli Hornet-hankinnan aikaan ja tässä maailman ajassa aihe on korostunut potenssiin kolme. Jos ruotsalaiset tekevät sitovan poliittisen päätöksen Suomen kriisinajan tukemisesta kaikilla mausteilla, niin voit uskoa, että seuraava lentäjäsukupolvi lentää votvottaa Gripenillä. Mikä ei sekään ole kenties edes huono ratkaisu. Liittolaisen hankinta läheltä on yleensä maailmassa ollut viisasta meininkiä, sillä apuun rientää se mies lahdentakainen, mutta ehtiikö merentakainen, kuten wanha viidakonsanontakin jo paljastaa.


Tässä on suoraselkäistä puhetta. Silmälasit oli muodissa 12 vuotta sitten...nykyään täyspyöreät.

Vaatteet ovat puhtaat ja hyvin silitetyt...joten vaimolle pusuja täältä.

Calle on kuitenkin lukutaitoinen ja osaa huomattavasti paremmin suomea kuin useimmat hankken/ankkalampi akselilla.

Toivottavasti en sanonut mitään ikävää tästä bättre folken puhemiehestä.

Kuusiston linnan polttamista en kuitenkaan anna anteeksi koskaan svenssoneille....( enkä pakkoruotsia ).
 
Viimeksi muokattu:
Gripenin seuraaja voi olla jotain tähän suuntaan

http://defence.pk/threads/swedish-stealth-fighter-concept-fs-2020.118265/

VxAgP.jpg


Vaikka tästä ei nyt puhuta, on selvää että SAABilla on ns. kehityspolku työn alla.

Jos seuraavasta sukupolvesta puhutaan liikaa, kärsii nykyisten mallien myynti.


Onkohan lainattu täältä suoraan; http://paralay.com/lfi_mig.html

Josef Gatial on velho !

41220.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin, Ruotsissa se hänen kommenttinsa että ostetaan paras kone joka rahalla saadaan, aiheutti kiukkua.
Lisätietoa tästä?

Olenko missannut jotain, mutta miksi jotkut täällä tuntuvat ajattelevan että Haglund haikailisi Gripenien perään?
 
  • EDIT:
Siinähän se saabin suunnittelun helppous piilee, että moottori ja järjestelmät saadaan suoraan eri yhteistyökumppaneita valmiina. Sitten vain kasataan niistä toimiva paketti. Tähänmennessä ovat onnistuneet luomaan erittäin suorituiskykyisen paketin minimikustannuksilla.

Hävittäjien suorituskykyvaatimukset tosin kasvavat hurjaa vauhtia, enkä oikein enää jaksa uskoa että Ruotsin valtiolla on käytännössä mahdollisuuksia tuottaa 5-sukupolven koneita, koska niissä käytetään paljon sellaista teknologiaa, joka taitaa olla pysyvästi svedujen ulottumattomissa. Vaan aika näyttää. Nythän on niin ettei Ruotsin hallitus tilaa uusia koneita ainakaan vuosikymmeniin, paitsi päivitettynä E-malleja. Vasta tilatun E-mallin moottorit kestää ainakin 2040-luvun puoliväliin asti. Tänä aikana ruotsalaiset löytänevät uusia yhteistyökumppaneita projektilleen. 20 vuoden päästä tiedetään enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Siinähän se saabin suunnittelun helppous piilee, että moottori saadaan suoraan boeingilta ja siinä on jo puolivalmiskone.

Se on totta suunnittelukustannukset pysyy minimissä eikä aikaa tuhraannu.

Hieman aavistelen, että tässä ensin slobo on kopioinut Gripeniä ja sitten taas svenssoni tätä.
 
Lisätietoa tästä?

Olenko missannut jotain, mutta miksi jotkut täällä tuntuvat ajattelevan että Haglund haikailisi Gripenien perään?

En usko että haikailee lainkaan Gripenin perään, mutta haluaa auttaa maanmiehiään myymään konetta joka aivan ok juttu...itseasiassa Gripenkin on aivan ok.
 
En usko että haikailee lainkaan Gripenin perään, mutta haluaa auttaa maanmiehiään myymään konetta joka aivan ok juttu...itseasiassa Gripenkin on aivan ok.
En tiennytkään että suomalaiset myyvät Gripenia.
 
En tiennytkään että suomalaiset myyvät Gripenia.

Kyllä mä ainakin myyn vaikka villasukkia jos niikseen tulee.

Voin kuvitella kun Suomi päättää ostaa tämän negatiivisilla 200% vastakaupoilla ja svenssoni ilmoittaa seuraavalla viikolla paljastavansa mullistavan 6nen sukupolven faitterin ja Suomelle jää vanha design tassuun.
 
Se oli tuo alkutaival Jasilla hankala. Tuon jälkimmäisen sain itse nähdä ja tuli silloin mieleen, että ehkäpä jotain muuta. Vaan hyvä kone siitä tuli.

 
EDIT:

Mig29 oli länsimaisia lentokoneita edullisempi ja erittäin suorituskykyinen kone, eikä se Suomelle kelvannut.

Kukaan ei kiistänyt tuolloin koneen suorituskykyä tai hintaa, mutta mitä olen ilmavoimien taholla työskennelleiden kanssa keskustellut niin MiG-29:n kohdalla oli selkeitä ongelmia jotka pudottivat sitä monta pykälää alaspäin (sen ohella, että se oli idästä). Esim. koneen ohjaamosuunnittelua ja lentäjän "toimiympäristöä" kritisoitiin juuri lentäjien taholta voimakkaasti ja lentäjät olivat sitä mieltä, että sen suunnittelussa ei oltu otettu huomioon riittävästi lentäjien tarpeita - tätä pidettiin selkeänä puutteena vrt. kilpailijoina olleet länsimaiset koneet. Samoin huollon suhteen kone taisi olla tietyiltä ratkaisuiltaan ongelmallinen, ei välttämättä sovelias Suomen vaativiin oloihin. Lisäksi ongelmana oli se, että Suomeen olisi myyty versiota joka oli riisuttu vrt. Venäjän ilmavoimille toimitetut koneet - Neuvostoliitto kauppasi ja Venäjä kauppaa aseita edelleen sillä tyylillä jossa on olemassa erilliset vientiversiot ja sitten omalle armeijalle tarkoitetut versiot ja vientiin myydään riisuttuja malleja.

vlad.
 
Kukaan ei kiistänyt tuolloin koneen suorituskykyä tai hintaa, mutta mitä olen ilmavoimien taholla työskennelleiden kanssa keskustellut niin MiG-29:n kohdalla oli selkeitä ongelmia jotka pudottivat sitä monta pykälää alaspäin (sen ohella, että se oli idästä). Esim. koneen ohjaamosuunnittelua ja lentäjän "toimiympäristöä" kritisoitiin juuri lentäjien taholta voimakkaasti ja lentäjät olivat sitä mieltä, että sen suunnittelussa ei oltu otettu huomioon riittävästi lentäjien tarpeita - tätä pidettiin selkeänä puutteena vrt. kilpailijoina olleet länsimaiset koneet. Samoin huollon suhteen kone taisi olla tietyiltä ratkaisuiltaan ongelmallinen, ei välttämättä sovelias Suomen vaativiin oloihin. Lisäksi ongelmana oli se, että Suomeen olisi myyty versiota joka oli riisuttu vrt. Venäjän ilmavoimille toimitetut koneet - Neuvostoliitto kauppasi ja Venäjä kauppaa aseita edelleen sillä tyylillä jossa on olemassa erilliset vientiversiot ja sitten omalle armeijalle tarkoitetut versiot ja vientiin myydään riisuttuja malleja.

vlad.


Juurikin näin. MiG-29:n tilaaminen 90-luvun alussa Neuvostoliitosta oli ollut erittäin riskialtis päätös. Muistatte varmaan kuinka sekasortoisessa tilassa siellä silloin oltiin. MiG-29 olisi vaatinut rankat modernisoinnit heti kärkeen täällä kotimaassa. Länsimaista avioniikkaa venäläisen tilalle. Kallista olisi ollut. Lisäksi suomalaisten annettiin ymmärtää, että MiG:n tilauspäätös olisi pitänyt tehdä oikeastaan heti siltä istumalta. Syynä kiireeseen venäläisten puolelta oli se, että tehtaan tuotantolinja oli menossa kiinni. Luonnollisesti tässä vaiheessa suomalaisupseerit miettivätkin jo varaosatoimituksia yms.

Hornet-hankinnan taustoista kertoo hyvin Apali Oy:n kirja "Haavelasku", joka antaa minusta hyvin perspektiiviä myös nykytilanteeseen kun aletaan miettiä Hornetille seuraajaa.
 
Juurikin näin. MiG-29:n tilaaminen 90-luvun alussa Neuvostoliitosta oli ollut erittäin riskialtis päätös. Muistatte varmaan kuinka sekasortoisessa tilassa siellä silloin oltiin. MiG-29 olisi vaatinut rankat modernisoinnit heti kärkeen täällä kotimaassa. Länsimaista avioniikkaa venäläisen tilalle. Kallista olisi ollut. Lisäksi suomalaisten annettiin ymmärtää, että MiG:n tilauspäätös olisi pitänyt tehdä oikeastaan heti siltä istumalta. Syynä kiireeseen venäläisten puolelta oli se, että tehtaan tuotantolinja oli menossa kiinni. Luonnollisesti tässä vaiheessa suomalaisupseerit miettivätkin jo varaosatoimituksia yms.

Hornet-hankinnan taustoista kertoo hyvin Apali Oy:n kirja "Haavelasku", joka antaa minusta hyvin perspektiiviä myös nykytilanteeseen kun aletaan miettiä Hornetille seuraajaa.


Simsalabim.....pim.....olet superhävittäjä jälleen !

155762.webp

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-35

Tätä ilmeisesti koettavat myydä nykyään "pikkukoneena".

 
Viimeksi muokattu:
Kovasti ovat viime vuosina päivitelleet MiG-29:ä. Uusimmissa koneissa on mukana thrust vectoring-tekniikkaa.


Tosin tällä alkaa olla merkitystä vasta lähitaistelussa.
 
Se on totta suunnittelukustannukset pysyy minimissä eikä aikaa tuhraannu.

Hieman aavistelen, että tässä ensin slobo on kopioinut Gripeniä ja sitten taas svenssoni tätä.
art7209.jpg

Tämännäköinen experimental mig oli joskus 60-luvulla, jonka pohjalta sitten kyhättiin mig23. Koneessa on paljon samoja piirteitä kuin aiemmin ketjussa vilahdelleessa mig 1.44:sen yksimoottorisessa versiossa.

Tosin minä vähän luulen että nuo stealth gripenin mallit, joita netissä levitellään; ovat tosiasiassa pelkästään yksityisten netinkäyttäjien tahallisia trollauksia, eikä niillä ole mitään tekemistä Saabin visioiden kanssa. Nuo ovat vasta hahmotelmia. Saab ei ole edes julkaissut sitä virallista tuulitunneliversiotaan, jonka pohjalta lähdetään aikanaan prototyyppiä rakentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
art7209.jpg

Tämännäköinen experimental mig oli joskus 60-luvulla, jonka pohjalta sitten kyhättiin halvempi ja pienemmän teknisen riskin omaava mig21. Koneessa on paljon samoja piirteitä kuin aiemmin ketjussa vilahdelleessa mig 1.44:sen yksimoottorisessa versiossa.

Tosin minä vähän luulen että nuo stealth gripenin mallit, joita netissä levitellään; ovat tosiasiassa pelkästään yksityisten netinkäyttäjien tahallisia trollauksia, eikä niillä ole mitään tekemistä Saabin visioiden kanssa. Ainakaan niin kauan kuin Saab ei ole julkaissut sitä tuulitunneliversiotaan.

Tätä on vaikea uskoa...samoin sitä, että stealth Gripen ei olisi malliasteella.

Mig-21 oli jo 50-luvulta.

Täällä SAABin suunnitelmista; http://gripen4canada.blogspot.fi/2013/05/future-gripen-concept.html

Erik+Gustavsson%2527s+Future+RCAF+Gripen.jpg


Tätä videota on keritty jo kyllä epäillä; http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/04/video-stealth-fighter-demonstr/

Linköping yliopiston ja SAABin yhteistyötä;
 
Viimeksi muokattu:
Mig-21 oli jo 50-luvulta.

Täällä SAABin suunnitelmista; http://gripen4canada.blogspot.fi/2013/05/future-gripen-concept.html

Erik+Gustavsson%2527s+Future+RCAF+Gripen.jpg
Huppista. Siinä piti lukea mig23. Mulla tässä android-puhelimessa automaattinen korjaus.

Tuo kuvan gripenin malli oli se, jota ruotsalaiset ehdotti norjalle f35 ostopäätöksen alla. Se on taiteilijan alustava hahmotelma, joka teetettiin vissiin vain f35 kauppojen torppaamiseksi. Ruotsalaiset oli valmiita menemään todella pitkälle saadakseen lisäaikaa uuden koneen kehittämiseksi ja myydyksi norjalle ja muille pohjoismaille. Tosiasia he olisivat tarvinneet aikaa semmoiset 20 vuotta, ennen kuin mitään olisi saatu sarjatuotantoon asti. Tässä välissä käydään vielä pitkä prosessi, jonka aikana koneen varsinainen muoto vähitellen hahmottuu.
 
Viimeksi muokattu:
Huppista. Siinä piti lukea mig23. Mulla tässä android-puhelimessa automaattinen korjaus.

Tuo kuvan gripenin malli oli se, jota ruotsalaiset ehdotti norjalle f35 ostopäätöksen alla. Se on taiteilijan alustava hahmotelma, joka teetettiin vissiin vain f35 kauppojen torppaamiseksi. Tässä välissä käydään vielä pitkä prosessi, jonka aikana koneen varsinainen muoto vähitellen hahmottuu.

Joo melkoinen vaappujainen se malli ilmassa.


1-Novi_avion_YU.webp

Gripen ja Novi-Avion samankaltaisia.

GFF+concept.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo norjalle esitelty gripen-piirros ei vastanne sitä lopullista mallia. Se tekaistiin ihan tarkoituksella sähäkämmän ja virtaviivaisemman näköiseksi, kuin f35, jotta se vetoaisi päättäjiin. Lopputulos on todennäköisesti ihan yhtä tylsännäköinen.

Saattaa käydä niinkin että tuo Saabin ja Boeingin yhteistyönä suunnittelema T-X trainer on se tulevan gripenin pohjaratkaisu, josta sitten kehitetään toinen versio Ruotsin ilmavoimille. Canarditkin varmaan tippuu tuossa matkalla pois häiveominaisuuksien parantamiseksi.

Tuo E-Korean kehittämä häivekone myytiin alunperin päättäjille ihan toisennäköisenä kuin miltä se nyt parivuotta myöhemmin näyttää. Alkuperäinen versio näytti ihan raptorilta, johon oli ympätty valtavat Deltasiivet ja Canarditkin, jolloin aikaansaannos näytti futuristisemmalta kuin muut länsikoneet. Nykyinen malli näyttää kömpelöltä kulmikkaalta hornetilta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top