Honcho
SMLNKO M/83
Elisabetillä oli munaa![]()
Oli sillä kai ainakin pari, ihan oman kertomansa mukaan...

[/HUONOVITSI]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Elisabetillä oli munaa![]()
Juke: aseta kysymys itsellesi siten, että oleta toimittajan tietävän kuinka Venäjä aktiivisesti pinnan alla tarjoaa sotamateriaalia Suomen ostettavaksi. Toimittajat tietävät paljon sellaista, mistä me tavikset emme näe edes pahaa unta. Sitten tämä sama inhoittava toimittaja on perillä pm:n Gripen-fantasioista....vekkulia vedätystä ja Haggis töräyttää vaalien alla pommin: hän ei luota venäläiseen toimittajaosapuoleen. Mikä käsittämätön yllätys varmaan kaikille.Normi vaalienalusjeesustelut päälle ja jymyotsikko. Ja miehen kravattikin on ihan perseestä, en panisi tuollaista edes päiväkodin iltajuhlaan.
Mutta mitäpä voi odottaa ministeriltä, joka ei ole nyky-Suomessa käynyt inttiäkään. Ihme homma, ja sotilaat kuolaavat miehen perään niin että meinaa oikein myötähäpeää sivusta katsoen syntyä.
Mitä tulee korrektiin kielenkäyttöön tms. Naapureiden välillä sitten. No tämä foorumin rajattomasti ihailema calle on tietysti epädiplomaattisesti möläytellyt jo kaikenlaista. Toisaalta Venäjä paskat nakkaa lepertelyllekään, en usko, että isossa kuvassa tulee sen enempää vahinkoa kuin hyötyäkään siitä, että suomalainen pm toteaa Venäjän olevan epäluotettava toimittajaosapuoli ja että pm on kerrassaan haluton hankkimaan venäläistä sotamateriaalia. Olisikin todella verraton signaali maailmalle, kun pm ilmoittaisi, että venäläisten konetarjonta on pirun mieluista.
Hävittäjäkonehankinta on näetsen Suomen oloissa muutakin kuin sotaresurssin hankintaa, se on myös ulkopoliittinen linjaus, sitä se oli Hornet-hankinnan aikaan ja tässä maailman ajassa aihe on korostunut potenssiin kolme. Jos ruotsalaiset tekevät sitovan poliittisen päätöksen Suomen kriisinajan tukemisesta kaikilla mausteilla, niin voit uskoa, että seuraava lentäjäsukupolvi lentää votvottaa Gripenillä. Mikä ei sekään ole kenties edes huono ratkaisu. Liittolaisen hankinta läheltä on yleensä maailmassa ollut viisasta meininkiä, sillä apuun rientää se mies lahdentakainen, mutta ehtiikö merentakainen, kuten wanha viidakonsanontakin jo paljastaa.
Gripenin seuraaja voi olla jotain tähän suuntaan
http://defence.pk/threads/swedish-stealth-fighter-concept-fs-2020.118265/
![]()
Vaikka tästä ei nyt puhuta, on selvää että SAABilla on ns. kehityspolku työn alla.
Jos seuraavasta sukupolvesta puhutaan liikaa, kärsii nykyisten mallien myynti.
Lisätietoa tästä?Niin, Ruotsissa se hänen kommenttinsa että ostetaan paras kone joka rahalla saadaan, aiheutti kiukkua.
Siinähän se saabin suunnittelun helppous piilee, että moottori saadaan suoraan boeingilta ja siinä on jo puolivalmiskone.
Lisätietoa tästä?
Olenko missannut jotain, mutta miksi jotkut täällä tuntuvat ajattelevan että Haglund haikailisi Gripenien perään?
En tiennytkään että suomalaiset myyvät Gripenia.En usko että haikailee lainkaan Gripenin perään, mutta haluaa auttaa maanmiehiään myymään konetta joka aivan ok juttu...itseasiassa Gripenkin on aivan ok.
En tiennytkään että suomalaiset myyvät Gripenia.
Se oli tuo alkutaival Jasilla hankala. Tuon jälkimmäisen sain itse nähdä ja tuli silloin mieleen, että ehkäpä jotain muuta. Vaan hyvä kone siitä tuli.
EDIT:
Mig29 oli länsimaisia lentokoneita edullisempi ja erittäin suorituskykyinen kone, eikä se Suomelle kelvannut.
Kukaan ei kiistänyt tuolloin koneen suorituskykyä tai hintaa, mutta mitä olen ilmavoimien taholla työskennelleiden kanssa keskustellut niin MiG-29:n kohdalla oli selkeitä ongelmia jotka pudottivat sitä monta pykälää alaspäin (sen ohella, että se oli idästä). Esim. koneen ohjaamosuunnittelua ja lentäjän "toimiympäristöä" kritisoitiin juuri lentäjien taholta voimakkaasti ja lentäjät olivat sitä mieltä, että sen suunnittelussa ei oltu otettu huomioon riittävästi lentäjien tarpeita - tätä pidettiin selkeänä puutteena vrt. kilpailijoina olleet länsimaiset koneet. Samoin huollon suhteen kone taisi olla tietyiltä ratkaisuiltaan ongelmallinen, ei välttämättä sovelias Suomen vaativiin oloihin. Lisäksi ongelmana oli se, että Suomeen olisi myyty versiota joka oli riisuttu vrt. Venäjän ilmavoimille toimitetut koneet - Neuvostoliitto kauppasi ja Venäjä kauppaa aseita edelleen sillä tyylillä jossa on olemassa erilliset vientiversiot ja sitten omalle armeijalle tarkoitetut versiot ja vientiin myydään riisuttuja malleja.
vlad.
Juurikin näin. MiG-29:n tilaaminen 90-luvun alussa Neuvostoliitosta oli ollut erittäin riskialtis päätös. Muistatte varmaan kuinka sekasortoisessa tilassa siellä silloin oltiin. MiG-29 olisi vaatinut rankat modernisoinnit heti kärkeen täällä kotimaassa. Länsimaista avioniikkaa venäläisen tilalle. Kallista olisi ollut. Lisäksi suomalaisten annettiin ymmärtää, että MiG:n tilauspäätös olisi pitänyt tehdä oikeastaan heti siltä istumalta. Syynä kiireeseen venäläisten puolelta oli se, että tehtaan tuotantolinja oli menossa kiinni. Luonnollisesti tässä vaiheessa suomalaisupseerit miettivätkin jo varaosatoimituksia yms.
Hornet-hankinnan taustoista kertoo hyvin Apali Oy:n kirja "Haavelasku", joka antaa minusta hyvin perspektiiviä myös nykytilanteeseen kun aletaan miettiä Hornetille seuraajaa.
Se on totta suunnittelukustannukset pysyy minimissä eikä aikaa tuhraannu.
Hieman aavistelen, että tässä ensin slobo on kopioinut Gripeniä ja sitten taas svenssoni tätä.
![]()
Tämännäköinen experimental mig oli joskus 60-luvulla, jonka pohjalta sitten kyhättiin halvempi ja pienemmän teknisen riskin omaava mig21. Koneessa on paljon samoja piirteitä kuin aiemmin ketjussa vilahdelleessa mig 1.44:sen yksimoottorisessa versiossa.
Tosin minä vähän luulen että nuo stealth gripenin mallit, joita netissä levitellään; ovat tosiasiassa pelkästään yksityisten netinkäyttäjien tahallisia trollauksia, eikä niillä ole mitään tekemistä Saabin visioiden kanssa. Ainakaan niin kauan kuin Saab ei ole julkaissut sitä tuulitunneliversiotaan.
Tätä on vaikea uskoa...samoin sitä, että stealth Gripen ei olisi malliasteella.
Huppista. Siinä piti lukea mig23. Mulla tässä android-puhelimessa automaattinen korjaus.Mig-21 oli jo 50-luvulta.
Täällä SAABin suunnitelmista; http://gripen4canada.blogspot.fi/2013/05/future-gripen-concept.html
![]()
Huppista. Siinä piti lukea mig23. Mulla tässä android-puhelimessa automaattinen korjaus.
Tuo kuvan gripenin malli oli se, jota ruotsalaiset ehdotti norjalle f35 ostopäätöksen alla. Se on taiteilijan alustava hahmotelma, joka teetettiin vissiin vain f35 kauppojen torppaamiseksi. Tässä välissä käydään vielä pitkä prosessi, jonka aikana koneen varsinainen muoto vähitellen hahmottuu.