Peiper kirjoitti:
Okei, eli lentäjien velvollisuus on tapattaa itsensä saamatta mitään konkreettista aikaan?
No tämähän alkaa muistuttaa jotain Suoli24:n asevelvollisuus keskustelua.

Kannattaisikohan miettiä millaisia tehtäviä niille Hawkeille annetaan? Tuskin kukaan edes suunnittelee, että Hawkkeja käytettäisiin SEAD-tehtäviin Kannaksella? Kyllä tuolla taivaalla lentää ja tulee vielä tulevaisuudessakin lentämään muutakin kuin sitä suorituskyvyltään parasta kalustoa. Esimerkiksi tilanteessa jossa vastakkain joutuvat suomalainen Hawk ja venäjän vapautusilmavoimien SU-25 niin tulos on mitä todennäköisimmin sellainen, että SU-25 palaa roviona maassa taistelun jälkeen.
Vaikka venäläinen ilmatorjunta on tulivoimainen ja kattava ei sekään pysty kaikkea suojaamaan kaikkialla. Varsinkin nykyaikaisessa sodankäynnissä
saattaa tulla tilanteita jolloin vihollisvoimia pakkautuu esim. tienpätkälle ja vihollisella ei ole tehokasta ilmatorjuntaa alueella.
Hawkien käyttö taistelutehtäviin on vähän samanlainen juttu kuin tykistön suorasuuntausammunnat panssareita ja muita ajoneuvoja vastaan. Talvisodassa tykistöä ei käytetty panssaritorjuntaan koska tehtävää ei oltu harjoiteltu. Voi miettiä olisiko esim. keveitä tykkejä voinut sijoittaa teiden varsille panssareita torjumaan? Tykkejä ei tähän käytetty kun ei oltu toimintaa harjoiteltu. Tiedetään jopa tapauksia joissa tykistön asemien läheisyyteen eksyneitä vaunuja vastaan ei ryhdytty edes taistelemaan vaan kirmattiin pakoon. (90 % sen aikaisista panssareista olisi tuhoutunut kolmituumaisen osumasta.) Puutteet koulutuksessa kyllä korjattiin talvisodan jälkeen. Jatkosodan ajoilta löytyykin jo kuvia ja tietoa tykistön suorasuuntausammunnoista panssareita vastaan.