Heko-rykmentti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En voi olla kanssasi samaa mielta tuosta riippuvaisuudesta ulkoiseen maalinosoitukseen. Turvallisuuden yllapitaminen vaatii kuluja mutta silla ei ole hintaa.

Kyllä noi aika pitkälti vaatii sen ulkoisen maalinosoituksen. Se helikopteri kun saapuu sille tehtäväalueelle niin sehän ei näe sitä maalia ja jonkun (tj, lennokki, toinen helikopteri) pitää kertoa maalin sijainti ja minkälainen maali on kyseessä. Eikös jenkitkin käytä Apachen tukena sitä Kiowa Warrior tiedustelukopteria tai A-10 silminä toimii JTAC-ilmatulenjohtaja. Ensin tiedustellaan sitten tehdään päätökset ja sen jälkeen toimitaan.

Jotta se helikopteri voi toimia sen pitää lentää matalalla ja kun se lentää matalalla se ei näe. Jos vihollisella ei ole ilmatorjuntaa (esim. Afganistan) voidaan lentää korkealla ja silloin havainnointikyky kasvaa.
 
Kyllä noi aika pitkälti vaatii sen ulkoisen maalinosoituksen. Se helikopteri kun saapuu sille tehtäväalueelle niin sehän ei näe sitä maalia ja jonkun (tj, lennokki, toinen helikopteri) pitää kertoa maalin sijainti ja minkälainen maali on kyseessä. Eikös jenkitkin käytä Apachen tukena sitä Kiowa Warrior tiedustelukopteria tai A-10 silminä toimii JTAC-ilmatulenjohtaja. Ensin tiedustellaan sitten tehdään päätökset ja sen jälkeen toimitaan.

Jotta se helikopteri voi toimia sen pitää lentää matalalla ja kun se lentää matalalla se ei näe. Jos vihollisella ei ole ilmatorjuntaa (esim. Afganistan) voidaan lentää korkealla ja silloin havainnointikyky kasvaa.

Tuossa alla on se alkuperainen lause johon vastasin etten voi olla samaa mielta riippuvaisuudesta.
"Hekohan on nykyisin symmetrisessä sodankäynnissä oikeastaan vain liikkuva ohjusten laukaisualusta joka on joka tapauksessa riippuvainen ulkoisesta maalinosoituksesta".

Tiger UHT: can carry "fire and forget" and/or HOT3 anti-tank missiles as well as 70 mm (2.8 in) Hydra 70 air-to-ground fire support rockets. Four AIM-92 Stinger missiles (2 on each side) are mounted for air-to-air combat.

Tiger HAP: It is fitted with a chin-mounted GIAT 30 mm gun turret and can carry 68 mm SNEB unguided rockets or 20 mm machine cannons for the fire support role as well as Mistral air-to-air missiles. France's 40 HAP were delivered by 2012 at a cost of €27m/unit

NH 90: The primary role of the NFH version is autonomous anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface unit warfare (ASuW), mainly from naval ships. These aircraft are equipped for day and night, adverse weather and severe ship motion operations.

Missa noista yllamainituista tarvitaan sita ulkoista maalinosoitusta.

Ja viela yleistiedoksi mahdollisuuksista:
Mast-Mounted Sight (MMS)
DRS’ Mast Mounted Sight (MMS) is a fully integrated multi-sensor electro-optical sighting system offering both visible and infrared capability. The MMS is equipped with a high-resolution TV camera, thermal imaging sensor, and a laser rangefinder/designator, along with a system processor, power supply, protective shrouds and other components.

The advanced thermal imaging camera enables pilots and crews to acquire, identify and target potential threats over great distances and at any time of day or night, thereby improving situational awareness and survivability. This sensor features a narrow field of view of 1.6° x 2.0° extending to a wide field of view of 4.9° x 3.7°, enabling the MMS user to detect and recognize targets under conditions of poor visibility such as dust, sand, smoke, light fog and night.

Additionally, the MMS employs a laser rangefinder for targeting with laser-guided weapons. The effectiveness of the integrated laser and sensor suite are facilitated by a stabilized, “soft mount” sensor system which isolates the sensors from vibration, pitch, yaw and roll motion, to ensure a solid image, precise tracking, and accurate targeting independent of host aircraft movement.

Mounted above a helicopter’s rotor, the MMS promotes stealth and extended standoff ranges, allowing craft to hide behind existing terrain while maintaining 360-degree surveillance.

Edit: Eli jos mina Asian oikein ymmarsin niin tuo UHT omaa havaintokyvyn 18 km sateelle (360°) eli silla on myos kyky tykiston tulenjohtamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa alla on se alkuperainen lause johon vastasin etten voi olla samaa mielta riippuvaisuudesta.
"Hekohan on nykyisin symmetrisessä sodankäynnissä oikeastaan vain liikkuva ohjusten laukaisualusta joka on joka tapauksessa riippuvainen ulkoisesta maalinosoituksesta".

Tiger UHT: can carry "fire and forget" and/or HOT3 anti-tank missiles as well as 70 mm (2.8 in) Hydra 70 air-to-ground fire support rockets. Four AIM-92 Stinger missiles (2 on each side) are mounted for air-to-air combat.

Tiger HAP: It is fitted with a chin-mounted GIAT 30 mm gun turret and can carry 68 mm SNEB unguided rockets or 20 mm machine cannons for the fire support role as well as Mistral air-to-air missiles. France's 40 HAP were delivered by 2012 at a cost of €27m/unit

NH 90: The primary role of the NFH version is autonomous anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface unit warfare (ASuW), mainly from naval ships. These aircraft are equipped for day and night, adverse weather and severe ship motion operations.

Missa noista yllamainituista tarvitaan sita ulkoista maalinosoitusta.

Ja viela yleistiedoksi mahdollisuuksista:
Mast-Mounted Sight (MMS)
DRS’ Mast Mounted Sight (MMS) is a fully integrated multi-sensor electro-optical sighting system offering both visible and infrared capability. The MMS is equipped with a high-resolution TV camera, thermal imaging sensor, and a laser rangefinder/designator, along with a system processor, power supply, protective shrouds and other components.

The advanced thermal imaging camera enables pilots and crews to acquire, identify and target potential threats over great distances and at any time of day or night, thereby improving situational awareness and survivability. This sensor features a narrow field of view of 1.6° x 2.0° extending to a wide field of view of 4.9° x 3.7°, enabling the MMS user to detect and recognize targets under conditions of poor visibility such as dust, sand, smoke, light fog and night.

Additionally, the MMS employs a laser rangefinder for targeting with laser-guided weapons. The effectiveness of the integrated laser and sensor suite are facilitated by a stabilized, “soft mount” sensor system which isolates the sensors from vibration, pitch, yaw and roll motion, to ensure a solid image, precise tracking, and accurate targeting independent of host aircraft movement.

Mounted above a helicopter’s rotor, the MMS promotes stealth and extended standoff ranges, allowing craft to hide behind existing terrain while maintaining 360-degree surveillance.

Ellei sinulla ole käytössä mitään "Longbow" tyylistä tutkaa, niin tuo MMS kykenee ampumaan vain yhteen maaliin kerrallaan ja käytännön syistä (vakautus, LOS, ympäröivän maaston mahdolliset esteet) johtuen sen kopterin on silloin leijuttava paikallaan. Tästä syystä ainakin jenkeillä oli tapana pitää useita Kiowa Warrior -koptereita jokaista Apachea kohti (olikohan suhde n. 50+/12 per rykmentti), jotka etsisivät maalit ja osoittaisivat ne. Lisäksi tarkoitus oli, että maajoukot osoittelisivat omilla lasereillaan kohteita. Tämä siis siksi, että Apache saa laukaisun jälkeen ottaa hatkat ja myös ampua useamman ohjuksen kerralla.
Mitä taas tulee tuohon "longbow" systeemiin, niin joskus taisin erehtyä sanomaan, että siinä olisi vain passiivinen hakupää, eikä siinä siis olisi omaa MMW tutkaa. Tämä ei siis ilmeisesti pitänyt paikkaansa. Mutta tämä hakupää löytää tankin kokoisen maalin maastosta vasta alle kolmen kilsan päästä, joten tämä on F&F laukauksen maksimi etäisyys, jos siis maali on liikkuva. Täydeltä kantamalta voi vissiin ampua liikkumattomiin kohteisiin kopterin tai UAV:n tutkan paikantamiin maaleihin vaikka tutka sammutettaisiinkin laukauksen jälkeen. Tai jos tutka kuvaa saadaan koko ohjuksen lennon ajan, niin sitten täydeltä kantamalta voi vissiin ampua liikkuvaankin maaliin.

Ja huomaa, ryssällä on käytössään edelleenkin vahvin IT puolustus maailmassa ja joku etulinjan rykmentti ei ole tässä poikkeus. Tämä tarkoittaa sitä, että joku kopteri ei jää nynnimään paikalleen laukaistuaan ohjuksen, koska joku sen ohjuksen kuitenkin huomaa ja kertoo IT:lle, että mistä suunnasta se tuli! Eli yksittäiset ohjuslaukaukset eivät ole suositeltavia, vaan siinä pitää saada ainakin joukkue vaunuja kerralla palamaan.
 
Ellei sinulla ole käytössä mitään "Longbow" tyylistä tutkaa, niin tuo MMS kykenee ampumaan vain yhteen maaliin kerrallaan ja käytännön syistä (vakautus, LOS, ympäröivän maaston mahdolliset esteet) johtuen sen kopterin on silloin leijuttava paikallaan. Tästä syystä ainakin jenkeillä oli tapana pitää useita Kiowa Warrior -koptereita jokaista Apachea kohti (olikohan suhde n. 50+/12 per rykmentti), jotka etsisivät maalit ja osoittaisivat ne. Lisäksi tarkoitus oli, että maajoukot osoittelisivat omilla lasereillaan kohteita. Tämä siis siksi, että Apache saa laukaisun jälkeen ottaa hatkat ja myös ampua useamman ohjuksen kerralla.
Mitä taas tulee tuohon "longbow" systeemiin, niin joskus taisin erehtyä sanomaan, että siinä olisi vain passiivinen hakupää, eikä siinä siis olisi omaa MMW tutkaa. Tämä ei siis ilmeisesti pitänyt paikkaansa. Mutta tämä hakupää löytää tankin kokoisen maalin maastosta vasta alle kolmen kilsan päästä, joten tämä on F&F laukauksen maksimi etäisyys, jos siis maali on liikkuva. Täydeltä kantamalta voi vissiin ampua liikkumattomiin kohteisiin kopterin tai UAV:n tutkan paikantamiin maaleihin vaikka tutka sammutettaisiinkin laukauksen jälkeen. Tai jos tutka kuvaa saadaan koko ohjuksen lennon ajan, niin sitten täydeltä kantamalta voi vissiin ampua liikkuvaankin maaliin.

Ja huomaa, ryssällä on käytössään edelleenkin vahvin IT puolustus maailmassa ja joku etulinjan rykmentti ei ole tässä poikkeus. Tämä tarkoittaa sitä, että joku kopteri ei jää nynnimään paikalleen laukaistuaan ohjuksen, koska joku sen ohjuksen kuitenkin huomaa ja kertoo IT:lle, että mistä suunnasta se tuli! Eli yksittäiset ohjuslaukaukset eivät ole suositeltavia, vaan siinä pitää saada ainakin joukkue vaunuja kerralla palamaan.

Olet oikeassa, laitteet on valittava mahdollisen vihollisen mukaisesti.

"TRIGAT LR is an autonomous fire and forget missile unlike the medium range version in which the laser beam has to be directed onto the target until impact. The long range TRIGAT is ground vehicle or helicopter launched. The system uses passive infra-red CCD sensors in the mast mounted sight and in the missile.

The Osiris mast mounted sight for a helicopter is produced by SFIM Industries and was designed for both HOT and TRIGAT missiles. The Osiris electro-optical acquisition system provides passive detection, recognition and identification of the target. The mast mounted sight is equipped with an IR CCD thermal imager and a CCD television camera on a gyrostabilised platform. Positive target identification (man-in-the-loop) is used. The gunner selects the target on a display screen and the target is locked-on before launch using highly automated fire control. The system's infra-red electro-optics sight provides day and night capability and all weather operation.
Both long range and medium range TRIGAT use thrust vector control for high agility in flight and precision targeting. The operating range is given as 500 metres to 5000 metres, but the range is extendable to 8000 metres. Salvo firing provides a firing rate of up to four missiles in eight seconds".
 
On tosiaan mielenkiintoista, että tuo henkilökohtaisten lentolaitteiden kehitys sotilaspuolella on jäänyt niin vähiin. Johan saksalaiset kokeilivat viime sodassa. Ilmeisesti kyseessä on hiukan sama juttu kuin VTOL autojen kehityksessä: Harrier lensi jo 1960-luvulla, mutta kuluttajakäyttöön ei ole teknologiaa saatu vieläkään.

Niin. Kehitys kulkee varmaankin miehittämättömien lentolaitteiden suuntaan. Tiedustelu- ja "itsemurhatehtäviin" ne soveltuvatkin hyvin.

Nelikopterit saattavat ajan mittaan tarjota mielenkiintoisia suorituskykyjä. Liikkuvuus, nostovoima, häiveominaisuudet...

[Kielipoliisin vaatimuksesta korjasin tuon apaattisen anglismin: quad(ro)copter. Nelikopteri on helikopteri, jossa on 4 roottoria. Multikopteriksikin mainittu.]
 
Viimeksi muokattu:
Ei Suomen poliitikot ajattele rahaa, vaan mainettaan. Ostetaan jos se voidaan perustella kansalle NATO-jäsenyydellä. Nyt on sen hetki, etenkin kuni Putin jatkaa toimiaan Itä-Euroopan lietsomisessa. Äänestäjät katsoo välttämättömän asevarustelun hyvällä.
 
Neliroottoriset quadrokopterit saattavat ajan mittaan tarjota mielenkiintoisia suorituskykyjä. Liikkuvuus, nostovoima, häiveominaisuudet...

Pieniin lennokkeihin ne sopivat täydellisesti, mutta täyskokoiset vehkeet ovat ongelmallisempia. Väistämättömät ongelmat ovat huomattavasti suurempi koko vaakasuunnassa ja mikäli pystysuunnassa halutaan pysyä maltillisissa mitoissa, roottorit tulevat vaarallisen alas.
 
Pieniin lennokkeihin ne sopivat täydellisesti, mutta täyskokoiset vehkeet ovat ongelmallisempia. Väistämättömät ongelmat ovat huomattavasti suurempi koko vaakasuunnassa ja mikäli pystysuunnassa halutaan pysyä maltillisissa mitoissa, roottorit tulevat vaarallisen alas.

Niin. Tiedustelu- ja "itsemurha"tarkoituksiin nuo sopivat nykyisin.

Jos halutaan liihoitella korkealla ja kovaa, teknologiademonstraattori nEUROnin jatkoversiot tms. UCAVit soveltuvat paremmin tarkoitukseen.

Jos tarvitaan pilotti puikkoihin, kourallinen nopeasti nousevia ja pystysuoraan laskeutuvia F-35B (STOVL) koneita voisi sopia Suomen tarpeisiin. (Jakolevin veljeksille kiitokset: Lockheed consulted with the Yakovlev Desing Bureau in the F-35B STOVL variant's development, purchasing design data from their development of the Yakovlev Yak-141 "Freestyle".)
 
Airbus_Helicopters_EC665_Tiger_HAD_and_EC725_Caracal_first_appearance_in_Poland_640_001.jpg


EC665 Tiger HAD attack helicopter will join the multi-mission EC725 Caracal on display at MSPO. With a proven combat mission record, including side-by-side deployments with the French Army in Afghanistan, Libya and Mali under extreme and challenging conditions, the two aircraft have already demonstrated their unique performance, reliability and interoperability.

The Tiger HAD (Hélicoptère d'Appui Destruction in French, "Support and Attack Helicopter") has 14% more engine available than former versions due to the upgrade Enhanced MTR390 engine and a better ballistic protection. It can also be equipped with the PARS 3 LR anti-tank missiles that were originally developed for the German UHT version, the Hellfire II and is equipped with Spike ER for Spanish Army.
http://www.armyrecognition.com/mspo...ec725_caracal_first_appearance_in_poland.html
 
Jenkeiltä tuli ulos Raider. Mielenkiintoisena pointtina on että tuohon voi ladata puoliryhmällisen verran ukkoja ja kuljettaa heidät suhteellisen huomaamatta kohteeseen, ja vahingon sattuessa tuolla on vielä mahdollisuus kurmoottaa vihulaista.

15399722306_89e727c69b_o.jpg


http://raider.sikorsky.com/index.asp
 
Jenkeiltä tuli ulos Raider. Mielenkiintoisena pointtina on että tuohon voi ladata puoliryhmällisen verran ukkoja ja kuljettaa heidät suhteellisen huomaamatta kohteeseen, ja vahingon sattuessa tuolla on vielä mahdollisuus kurmoottaa vihulaista.

15399722306_89e727c69b_o.jpg


http://raider.sikorsky.com/index.asp
WOW! Luulin helikopterien kehityksen jämähtäneen lännessä paikoilleen, mutta tuo todistanee etteivät venkut olekaan edelläkävijöitä. Viimein ulos tulee jotain ''futuristista''.
 
Viimeksi muokattu:
Perjantai on videopäivä!

Eli tässä ensimmäisessä videossa esitetty esimerkkiskenaario siitä mihin uutta S-97 Raider helikopteria voidaan esimerkiksi käyttää tuetttassa erikoisjoukkoja:




Seuraavassa taas on esitelty laajemmin S-97 Raider:in mahdollistaneen X2-helikopteriteknologian (X2 oli S-97:aa edeltäneen teknologiademonstraattorikopterin nimi) mahdollisia käyttötarkoituksia tulevaisuudessa:




Oltaisiin vaan ostettu niitä Blackhawkeja! Lopuksi nimittäin israelilaisen Elbit Systemsin Sikorskyn S-70 helikopteriin tekemä "Battlehawk"-modifikaatio. Jos nimittäin oltaisiin ostettu 20 NH-90:n sijaan parisenkymmentä Blackhawkia, niin osa näistä oltaisiin voitu varustaa tarpeen mukaan tällä Battlehawk-asejärjestelmäkitillä, mikä olisi mahdollistanut myös jonkinlaisen saattokopteritoiminnan tarvittaessa. Hyvää tässä Battlehawk-modifikaatiossa on myös, että sen vaatima varustelu voidaan tarpeen vaatiessa ottaa pois kopterista, ja näin käyttää kopteria tavanomaisiin kuljetus- ja muihin tehtäviin. Lisäksi oltaisiin voitu saavuttaa tiettyjä synergiaetuja, koska Battlehawk-modifikaatiossa käytetään PST-ohjuksena meillä jo Merivoimilla käytössä olevaa Spike-ER:ää...


 
Oltaisiin vaan ostettu niitä Blackhawkeja! Lopuksi nimittäin israelilaisen Elbit Systemsin Sikorskyn S-70 helikopteriin tekemä "Battlehawk"-modifikaatio. Jos nimittäin oltaisiin ostettu 20 NH-90:n sijaan parisenkymmentä Blackhawkia, niin osa näistä oltaisiin voitu varustaa tarpeen mukaan tällä Battlehawk-asejärjestelmäkitillä, mikä olisi mahdollistanut myös jonkinlaisen saattokopteritoiminnan tarvittaessa. Hyvää tässä Battlehawk-modifikaatiossa on myös, että sen vaatima varustelu voidaan tarpeen vaatiessa ottaa pois kopterista, ja näin käyttää kopteria tavanomaisiin kuljetus- ja muihin tehtäviin. Lisäksi oltaisiin voitu saavuttaa tiettyjä synergiaetuja, koska Battlehawk-modifikaatiossa käytetään PST-ohjuksena meillä jo Merivoimilla käytössä olevaa Spike-ER:ää...
Komppaan, kumarran ja poistun takavasemmalle! Juuri näin!
 
90-luvulla taisteluhekoja ei otettu ilmaiseksi poliittisista syistä ja 2000-luvulla ne jäi pois hinnan takia. Taisteluhelikoptereiden puute haittaa olennaisesti NH-90 ja muun hekokaluston tehokasta käyttöä epävakailla alueilla ja tämä on se asia joka päättäjien olisi pitänyt ymmärtää NH-tilausta tehdessä. Ilman kunnon tulitukea kalliit kuljetushekot on melko tarpeettomia.. NH 90:t on Maavoimien kallein asejärjestelmä ja olisi ihan kohtuullista jos niitä pystyttäisiin oikeasti käyttämäänkin.
 
Taisteluhekojen merkitys on yliarvioitu. Niillä on väliä silloin kun halutaan tosissaan hyppiä vihollisen maajoukkojen silmille. Jos tyydytään pysymään vihollisen näkymättömissä, riittää hävittäjäsuoja.
 
Varmasti näin on, mutta mielestäni auttamatta puolitiehen jäi näiden heko-joukkojen perustaminen ja tästä syystä joukolle asetetut tavoitteet ei täyty. En tiedä miten tänä päivänä on, joko ilmavoimat ja maavoimien lentäjät harjoittelee yhdessä, mutta mikäli näin ei vieläkään ole niin se vie viimeisenkin mahdollisuuden erikoisjoukkojen toiminnalta etulinjassa. Juuri etulinjan erikoisjoukkotoiminta oli tavoite numero yksi joukkoa perustettaessa.
 
90-luvulla taisteluhekoja ei otettu ilmaiseksi poliittisista syistä ja 2000-luvulla ne jäi pois hinnan takia. Taisteluhelikoptereiden puute haittaa olennaisesti NH-90 ja muun hekokaluston tehokasta käyttöä epävakailla alueilla ja tämä on se asia joka päättäjien olisi pitänyt ymmärtää NH-tilausta tehdessä. Ilman kunnon tulitukea kalliit kuljetushekot on melko tarpeettomia.. NH 90:t on Maavoimien kallein asejärjestelmä ja olisi ihan kohtuullista jos niitä pystyttäisiin oikeasti käyttämäänkin.

Ilmaiseksi?

Ilmarynnäkkökaavailut olivat nyt aina hullun houreita, ei ne taistelukopterit asiaa olisi mihinkään muuttaneet. Helikopterit ovat ilmarynnäköissä kulutustavaraa ja sellaiseen ei meillä ole varaa, taistelukoptereita eli ei.
 
Kyllä, sotakorvauksena oli tarjolla Mi-24 taistelukoptereita ja kuljetuskoptereita joiden tarkkaa mallia en nyt tähän hätään muista. PV olisi näitä halunnut 10+10 kpl, valtionjohto ei. Syy oli poliittinen, eikä siitä sen enempää kerrota vielä tänä päivänäkään. Kaikesta huolimatta valtion johto ja muutama PV:n edustaja kävi asian tiimoilta koneita katsomassa. Hyviä oli. Näitä kävi jopa Suomalainen PV:n koelentäjä ja ilmasodan asiantuntija lentämässä. Näin PV:ssä innostuttiin ilmamekanisoidusta jalkaväestä.. Loppu onkin sitten yhtä farssia niin hinnalta kuin suorituskyvyltä. Tai ei NH huono kone ole, mutta onko näin pienellä maalla varaa siihen..?
 
Back
Top