Tähän asiaan näköjään palataan aina uudelleen ja uudelleen, joten mielelläni kerron sen mitä tiedän. Korjaan samalla muutaman virheen aikaisemmista viesteistäni.
Vuonna 1992 Venäjä esitti Suomen puolustushallinnolle kutsun tulla katsomaan olisiko heidän sotakalustossa jotain sellaista millä Venäjä saisi kuitattua Neuvostoliitolta jääneitä velkoja. Suomesta lähetettiin kenraalijohtoinen ja asiansa osaava 10 hengen upseeridelegaatio tutkimaan helikoptereita. Mielenkiinto kohdistui Kamov 26:een ja KA-52 Warewolfiin, sekä Suomalaisille tutumpaan MI mallistoon. MI-koptereista koelennot tehtiin malleilla taisteluhekot MI-28 ja MI-24, koulutuskone MI-31 ja kuljetuskoneet MI-8:n paranneltu versio ja sen isoveli MI-17. Erityisen mielenkiintoisina ja suositeltavina pidettiin MI-17 kuljetuskonetta ja MI-24 taistelukonetta. Pääesikunta ei kuitenkaan tuossa kohtaa ymmärtänyt syystä tai toisesta ottaa koneita, ja ne jäi hankkimatta. Jokin tarve koneille oli kuitenkin tiedossa koska Hägglundin johdolla muutama vuosi myöhemmin helikopteritoimintaa alettiin voimakkaasti kehittää nimenomaan siihen suuntaan, että Valmiusyhtymien käyttöön hankittaisiin kuljetushelikoptereita ja niiden suojaksi taisteluhelikoptereita. Eduskunnalta ei kuitenkaan saatu kinuttua tarpeeksi rahaa muuhuin kuin NH 90:een. Ase -ja kuljetusjärjestelmä kuihtui kuljetusjärjestelmäksi..
Lähteenä seuraava kirjat : Rinteen Lentoupseeri ja Hägglundin kyyhkynen ja leijona, sekä enemmän tai vähemmän valistunut allekirjoittaneen mutu-tieto.