Heko-rykmentti

Helikopterit on kyllä mielenkiintoisia. Olen pohtinut enemmän niiden käyttöä ikään kuin täydentävänä taisteluosastona. Voisiko Porin prikaati hyökätä moottoroidun jalkaväkiprikaatin kovaa kärkeä vastaan, jos heillä olisi 12 Eurotiikeriä mukana? Miten paljon enemmän ensivaiheen kevyet jalkaväkijoukot voisivat hidastaa raskaan vihollisen etenemistä tiikerit apunaan? Kuinka paljon voimakkaampi Karjalan prikaati olisi hekot tukenaan?

Hinnan voisi jakaa tältä pohjalta vaikka 10 prikaatille. Mitä 40 miljoonalla saisi prikaatille ja mikä on sen teho vs. osa-aikakäyttö eurotiikeristä. Onko mahdollinen tilanne, jossa mekanisoidut taisteluosastot ja Karjalan prikaati ovat nuolemassa näppejään, mutta tarvittaisiin joku pysäyttämään vihollisen mekanisoitu hyökkäys? Voitaisiinko tällöin käyttää Porin Prikaatia ja tst-hekoja?

In the extreme inhospitable conditions of the Afghanistan theatre, the Tiger had a reported operational availability of 90%.
According to Andrew Warner, the Tiger's survivability "relies on stealth and agility".

Amatöörinä hankala sanoa mitä näillä ihan tarkalleen tarkoitetaan, mutta puoltaisi tigerin sopivuutta tilanteisiin, jossa konetta yritetään käyttää paljon hankalassa ilmatilanteessa ja usealla lentäjällä.

En tiedä pitäisikö meidän koota hekorykmenttejä vai käyttää tst-hekoja siellä missä ne ovat tarpeen tukemaan vastahyökkäyksiä ja kevyttä jalkaväkeä puolustuksessa.

Tällaisia pohdintoja ja joku varmaan korjaa ajatusvirheeni.
 
Samalla saatiin korkealaatuisen teknolokian hallinta ja 650 mies tyovuotta...


First Finnish Patria - Assembled NH90 Takes Off

NHIndustries - NHIndustries is proud to announce that the first serial production NH90 assembled outside the NHIndustries community took to the air today at the Patria facility of Halli, Jämsä - Finland.

The flight started at 9:30 and lasted 65 minutes. The NH90 was flown by:

Didier GUERIN experimental test pilot,
Nicolas CERTAIN flight test engineer,
François ROSTAING flight engineer.

The serial production NH90 are mainly born from one of the 3 assembly lines of the NHIndustries Partner Companies community: Cascina Costa in Italy for AgustaWestland, Marignane in France and Donauwörth in Germany for Eurocopter.

KH-202 is the first Finnish NH90 helicopter assembled by Patria, the Finnish Aerospace and Defence Group. Patria, through a subcontract with Eurocopter, in the frame of the main contract offset obligation, is operating the 4th NH90 assembly. The contract calls for a series production of a minimum of 50 helicopters whose main modules are supplied to Patria from NHIndustries Partner Companies.

Locally, the employment effect is approximately 650 man-years. Patria is currently assembling 5 helicopters and deliveries of these 50 NH90 will be completed by 2011. The first flight of KH-202 occurs after a splicing phase completed in October 2003, the equipment installation during 2004 and system tests started in January 2005.

On 19 October 2001, Finland ordered to NHIndustries 20 NH90 in the Tactical Troop Transport configuration, after a severe competition through the Nordic Standard Helicopter Programme (NSHP). After the usual customer-dedicated equipment integration, KH-202, the Finnish NH90 flying at Marignane from 15 September 2004 and the 18 Finnish NH90 to come will be operated by the Army Aviation of Finland in the Tactical Transport and SAR roles.

With its outstanding original features (full Fly-By-Wire flight control system, full composite crashworthy airframe, full aircraft/avionics/mission system integration…) associated to Rolls-Royce RRTM322-01/9 engines, Finnish NH90 will bring the most reliable heliborne support to Finnish Defence Forces whatever the military operational scenario proposed.

Today, full-scale production is rapidly proceeding with more than 80 NH90 on assembly line in France, Germany, Italy and Finland awaited by the end of this year. The current NH90 logbook shows a total of 357 firm orders, 86 options and 45+ selected NH90, by 13 countries and for 17 Armed Forces.

NHIndustries is responsible for the NH90 programme management, marketing, sales, and after sales support. Production shares of the 3 Partner Companies involved are 32.00% for AgustaWestland – Italy, 62.50% for Eurocopter – France and Germany, and 5.50% for Fokker Aerospace - The Netherlands.

Oma huomautus: SAR roles (search and rescue)
 
Helikopterit on kyllä mielenkiintoisia. Olen pohtinut enemmän niiden käyttöä ikään kuin täydentävänä taisteluosastona. Voisiko Porin prikaati hyökätä moottoroidun jalkaväkiprikaatin kovaa kärkeä vastaan, jos heillä olisi 12 Eurotiikeriä mukana? Miten paljon enemmän ensivaiheen kevyet jalkaväkijoukot voisivat hidastaa raskaan vihollisen etenemistä tiikerit apunaan? Kuinka paljon voimakkaampi Karjalan prikaati olisi hekot tukenaan?

Hinnan voisi jakaa tältä pohjalta vaikka 10 prikaatille. Mitä 40 miljoonalla saisi prikaatille ja mikä on sen teho vs. osa-aikakäyttö eurotiikeristä. Onko mahdollinen tilanne, jossa mekanisoidut taisteluosastot ja Karjalan prikaati ovat nuolemassa näppejään, mutta tarvittaisiin joku pysäyttämään vihollisen mekanisoitu hyökkäys? Voitaisiinko tällöin käyttää Porin Prikaatia ja tst-hekoja?




Amatöörinä hankala sanoa mitä näillä ihan tarkalleen tarkoitetaan, mutta puoltaisi tigerin sopivuutta tilanteisiin, jossa konetta yritetään käyttää paljon hankalassa ilmatilanteessa ja usealla lentäjällä.

En tiedä pitäisikö meidän koota hekorykmenttejä vai käyttää tst-hekoja siellä missä ne ovat tarpeen tukemaan vastahyökkäyksiä ja kevyttä jalkaväkeä puolustuksessa.

Tällaisia pohdintoja ja joku varmaan korjaa ajatusvirheeni.
Itse hommaisin Apache longbowta jos tst koptereita hommattaisiin... Oikeasti taiteluissa koe käytetty ja ottaa mukaansa 16 ohjusta tai 8 ohjusta raketti kasetit...
 
Itse hommaisin Apache longbowta jos tst koptereita hommattaisiin... Oikeasti taiteluissa koe käytetty ja ottaa mukaansa 16 ohjusta tai 8 ohjusta raketti kasetit...

Kyllä sekin käy. Tiikeri voidaan tuossa ajatuksessa korvata kopterilla, mikä omaa parhaan kyvyn toimia haasteellisessa ilmatilanteessa ja tuhoaa eniten tst-vaunuja. Tykistöä ja jalkaväkeä meillä mielestäni on mahdollista ripotella niin paljon, että kyky torjua raskaita vaunuja on tärkein. Mitä mieltä kopterien ja rahan käytöstä sekä tehosta?
 
Kehotan laskemaan myös ne raskaat kopterit sinne mukaan jos meinaatte oikeasti ilmamekanisoida. Kopterit pitää myös hankkia kunnon omasuojavarustuksessa ja ja taistelukopterit tarvitsevat aseet. Sitten joku voi ynnäillä mitä noiden operointi tulee maksamaan vaikka vuosikymmenessä. Pelkkä lentävän henkilökunnan koulutus maksanee jo varmaan yhdeksännumeroisen summan ja se porukka tarvitsee vielä vuosittain tarvittavan lentotuntimäärän pysyäkseen tikissä. Lentäjät, mekaanikot ja osa jalkaväestä ovat myös varmaan ammattilaisia eli palkkakulut päälle. Kaikenlaisia huoltosopimuksia pitää myös solmia. Näin monesta muutaman kymmenen miljoonan menoerästä tuleekin yhteenlaskettuna yllättäen satojen miljoonien lisälasku.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä Museon kanssa, jos ei ole ilmaista panssijoukon koulutuskaan, on lentävän henkilöstön koulutus aivan omassa luokassaan.
Kumpikin poppoo on taas pelkkä hyödytön maali ilman laadukasta ja riittävää koulutusta.
 
Samaa mieltä Museon kanssa, jos ei ole ilmaista panssijoukon koulutuskaan, on lentävän henkilöstön koulutus aivan omassa luokassaan.
Kumpikin poppoo on taas pelkkä hyödytön maali ilman laadukasta ja riittävää koulutusta.

Joo ja odotas kun tuollainen ammattilaispoppoo helikoptereineen innostuisi kunnolla kansainvälisestä toiminnasta...
 
Tiger/Tigre on alun alkaen kehitetty venaispanssareiden torjuntaan. Aivan samalla tavalla kun mekaaninen taisteluosasto iskee tai vastaiskee. Voisiko olla mahdollista etta tst-helikoptereilla torjutaan vihollisen ilmarynnakko ennen joukkojen maastoutumista. Itsellani on sellainen kasitys etta kohtaamistaisteluissa kaukoilmatorjunnan kaytto olisi rajattua ja tuossa tilanteessa vihollisella ei viela olisi maastoutunutta lahi-ilmatorjuntaa.
 
Taisteluhelikopterin pääaseena on pitkän kantaman panssarintorjuntaohjus, esim. Tigerin tapauksessa Spike ER. Suomen oloissa joissa taistelu tapahtuu kuitenkin omalla maaperällä voitaisiin hekojen hinnalla ostaa riittävästi pitkän kantaman ohjuksia, esim. Spike NLOS:a peittämään vaikka koko valtakunnan alue. Hekohan on nykyisin symmetrisessä sodankäynnissä oikeastaan vain liikkuva ohjusten laukaisualusta joka on joka tapauksessa riippuvainen ulkoisesta maalinosoituksesta esim. lennokkien tms. kautta. Tästä liikkuvuudesta vaan joudutaan maksamaan hillitön hinta.
 
Taisteluhelikopterin pääaseena on pitkän kantaman panssarintorjuntaohjus, esim. Tigerin tapauksessa Spike ER. Suomen oloissa joissa taistelu tapahtuu kuitenkin omalla maaperällä voitaisiin hekojen hinnalla ostaa riittävästi pitkän kantaman ohjuksia, esim. Spike NLOS:a peittämään vaikka koko valtakunnan alue. Hekohan on nykyisin symmetrisessä sodankäynnissä oikeastaan vain liikkuva ohjusten laukaisualusta joka on joka tapauksessa riippuvainen ulkoisesta maalinosoituksesta esim. lennokkien tms. kautta. Tästä liikkuvuudesta vaan joudutaan maksamaan hillitön hinta.
Millaisessa tilanteessa maalinosoitus tapahtuu esimerkiksi lennokista käsin? Onko syynä se ettei kopterit uskalla käyttää omaa tutkaansa?
 
Taisteluhelikopterin pääaseena on pitkän kantaman panssarintorjuntaohjus, esim. Tigerin tapauksessa Spike ER. Suomen oloissa joissa taistelu tapahtuu kuitenkin omalla maaperällä voitaisiin hekojen hinnalla ostaa riittävästi pitkän kantaman ohjuksia, esim. Spike NLOS:a peittämään vaikka koko valtakunnan alue. Hekohan on nykyisin symmetrisessä sodankäynnissä oikeastaan vain liikkuva ohjusten laukaisualusta joka on joka tapauksessa riippuvainen ulkoisesta maalinosoituksesta esim. lennokkien tms. kautta. Tästä liikkuvuudesta vaan joudutaan maksamaan hillitön hinta.

Havittajakin on liikkuva ohjusten laukaisualusta. Olet oikeassa tuon hinnan vertaamisen kanssa ja jos noin asiaa katsotaan niin ei kannata hankkia tst-helikoptereita mutta viela halvempaa olisi ostaa Spike ER:n hinnoilla kertasinkoja.
Jos asiaa aletaan opjektiivisesti tarkastelemaan kaikilta mahdollisilta kannoilta niin mita tuollainen hankinta kokonaisuudessaan toisi. Teknolokiaa, tuotantoa ja tyopaikkoja, liikkuvampaa ilmasta-ilmaan torjuntaa, liikkuvampaa ilmasta-maahan torjuntaa toisin sanoen kyky iskea nousisi aivan toiseen luokkaan.

En voi olla kanssasi samaa mielta tuosta riippuvaisuudesta ulkoiseen maalinosoitukseen. Turvallisuuden yllapitaminen vaatii kuluja mutta silla ei ole hintaa.
 
Havittajakin on liikkuva ohjusten laukaisualusta. Olet oikeassa tuon hinnan vertaamisen kanssa ja jos noin asiaa katsotaan niin ei kannata hankkia tst-helikoptereita mutta viela halvempaa olisi ostaa Spike ER:n hinnoilla kertasinkoja.
Jos asiaa aletaan opjektiivisesti tarkastelemaan kaikilta mahdollisilta kannoilta niin mita tuollainen hankinta kokonaisuudessaan toisi. Teknolokiaa, tuotantoa ja tyopaikkoja, liikkuvampaa ilmasta-ilmaan torjuntaa, liikkuvampaa ilmasta-maahan torjuntaa toisin sanoen kyky iskea nousisi aivan toiseen luokkaan.

En voi olla kanssasi samaa mielta tuosta riippuvaisuudesta ulkoiseen maalinosoitukseen. Turvallisuuden yllapitaminen vaatii kuluja mutta silla ei ole hintaa.

Kertasinko tai perinteinen pst-ohjus on suorasuuntausase, asevaikutuksen keskittäminen missä muualla tahansa kuin vuoristossa tai biljardipöytämaastossa on hankalaa. Spike ER tai NLOS eivät vaadi näköyhteyttä maaliin, paikkatieto riittää. Ohjaus tapahtuu kuituyhteydellä mikä ei ole häirittävissä. Toki helikopteria voi käyttää maalin etsinnässä mutta helikopteri on iso, kömpelö ja hidas maali.

Pitkän kantaman pst-ohjukset sopisivat mainiosti alueelliseen puolustukseen ja hajautettuun taistelutapaan. Ihannetapauksessa sensorit voisivat olla miehittämättömiä jolloin miesvoimaa tarvittaisiin lähinnä laukaisualustalla joka voisi sijaita kilometrien päässä panssaroimattomassa ajoneuvossa.

Toki vaadittava laukaisualustojen määrä olisi merkittävästi suurempi, mutta hekojen hintaan verrattuna miehistön koulutustaso olisi merkittävästi pienempi ja laukaisualustana toimiva maastoajoneuvo hiukkasen halvempi... Eivät ne Suomen ratkaisutaistelumaastot maantieteellisesti loppujen lopuksi niin hirvittävän isoja ole.

Jos taas tarkoituksena on pelastaa Etelä-Sudan Sudanin joukkojen invaasiolta ovat tst-helikopterit aivan oikea ratkaisu.
 
Kertasinko tai perinteinen pst-ohjus on suorasuuntausase, asevaikutuksen keskittäminen missä muualla tahansa kuin vuoristossa tai biljardipöytämaastossa on hankalaa. Spike ER tai NLOS eivät vaadi näköyhteyttä maaliin, paikkatieto riittää. Ohjaus tapahtuu kuituyhteydellä mikä ei ole häirittävissä. Toki helikopteria voi käyttää maalin etsinnässä mutta helikopteri on iso, kömpelö ja hidas maali.

Pitkän kantaman pst-ohjukset sopisivat mainiosti alueelliseen puolustukseen ja hajautettuun taistelutapaan. Ihannetapauksessa sensorit voisivat olla miehittämättömiä jolloin miesvoimaa tarvittaisiin lähinnä laukaisualustalla joka voisi sijaita kilometrien päässä panssaroimattomassa ajoneuvossa.

Toki vaadittava laukaisualustojen määrä olisi merkittävästi suurempi, mutta hekojen hintaan verrattuna miehistön koulutustaso olisi merkittävästi pienempi ja laukaisualustana toimiva maastoajoneuvo hiukkasen halvempi... Eivät ne Suomen ratkaisutaistelumaastot maantieteellisesti loppujen lopuksi niin hirvittävän isoja ole.

Jos taas tarkoituksena on pelastaa Etelä-Sudan Sudanin joukkojen invaasiolta ovat tst-helikopterit aivan oikea ratkaisu.

Mielestani ilmaisin etta "jos asiaa aletaan opjektiivisesti tarkastelemaan kaikilta mahdollisilta kannoilta niin mita tuollainen hankinta kokonaisuudessaan toisi". Tyrmasit sen yhdesta ainoasta, eli pst-nakokulmasta asiaa katsoen,

Laitehan soveltuu:
-pst-toimintaan. (Hot2, Spike ER, Hell fire...)
-Heko IT-toimintaan. (Stinger, Mistral...)
-Joukkojen tulituki toimintaan. (Hell fire, 30 mm tykki...)

Versio HAP kantaa 68x68mm rakettia, 4x Mistralia + 30 MM tykki.
 
Jos rahaa olisi tuhlattavaksi asti, niin pelkät tst-kopterit kuulostaisi hyvältä. Niitä voisi heittää sinne mihin tarvitaan ja toisivat mukavasti tulivoimaa.
 
Suomi oli ensimmäisten asiakkaiden joukossa. Se selittää osaltaan sitä, miksi kopterit saatiin halvalla. Muistelen siteeratun kokonaispaketille hintaa 400 miljoonaa euroa, eli 20 miljoonaa euroa per helikopteri.

Mutta sen haluaisin kyllä tietää, että miten koptereista purkautuva kevyt jalkaväki pysäyttää mekanisoidun vihollisen? Taisteluhelikopterit sen tekisivät, jos tekisivät. Kevyellä jalkaväellä ei ole toivoakaan, linnoitteet olisivat välttämättömät. Siispä herää kysymys, millä ajoneuvokalustolla tuo jalkaväki varustetaan vai jätetäänkö se kokonaan pois ja keskitytään vihollispanssarien torjuntaan helikoptereilla?

Jos jalkaväki varustetaan ajoneuvoilla, niin nähdäkseni ainoastaan telakalusto tulee kysymykseen, koska tiestö on osassa Suomea niin harva, että tiet olisivat tukittavissa sirotemiinotteilla. Sopivan painoistakin telakalustoa on valitettavan vähän, mutta kävisikö saksalainen Wiesel 2? Sekin tosin vaatisi suurempien, Chinookin tai King Stallionin kaltaisten raskaiden kuljetushelikoptereiden hankintaa. Aseistusta voisi kasvattaa tulituki-varianteissa esim. asentamalla 30 mm konetykin ja Spike-laukaisimen katolle. Tämän kaveriksi APC-versio, olisiko paha?

@baikal Luulin juomisesi alkaneen tavallista aikaisemmin, mutta mutta... Esitän kuitenkin yhden kysymyksen: kun vihollisen teräsjyrä vyöryy päälle, niin onko tuo helikopterirykmentti tarkoitus tarkoitus heittää sen eteen? Vai selustaan? Minä lähtisin Suomen oloissa pohtimaan sitä, onko meillä ylipäätään resursseja tehdä noin suuria ilmamekanisoituja peliliikkeitä. Jos onkin, niin sitten on syytä pohtia kustannustehokkuutta. Etelä-Suomi on niin ilmeinen hyökkäyssuunta, että väistämättä ainakin yksi hyvin varusteltu panssariprikaati ("Karjalan prikaati") meiltä pitäisi löytyä, ja kun sen käyttökohdealue tiedetään jo ennalta, niin sijoitetaan sille mieluummin se panssariprikaati kuin helikopterirykmentti. Tuon päälle voin kyllä ottaa sen vispiläpumppusi. Sen voi siirtää Lappiin, jos tarve siellä kasvaakin suureksi vastoin ennakko-odotuksia, ja olisi se mukava voimatekijä tiputtaa vihollisen selustaan Etelä-Suomessakin.

Kaikessa ilmamekanisaatioissa on vain se puoli, että siihen selustaan pudotettuun joukkoon pitää saada äkkiä maayhteys, tai muuten siltä loppuu löpö ja lyijy. Onko meillä resursseja siihen?



Aivan tarkkaa vastausta minun on mahdoton antaa mutta itse naen asian siten ettei meidan pitaisi perustaa vihollisen "jyran" torjuminen "joko tai" periaatteen mukaisesti vaan "seka etta". Kuljetushelikoptereilla voidaan siirtaa pst-joukkoja vihollisen liikkeen mukaisesti. Taisteluhelikopterilla voidaan tukea omia joukkoja ja tuhota vihollisen kalustoa. Mikali keskitymme vain panssariprikaatin kehittamiseen ja laittaisimme kaikki "yhden kortin varaan" mika ei sitten toimisikaan suunnitellun kaavan mukaan, niin milla tuo "jyra" sitten torjutaan? Jotta ruoka olisi terveellista niin meidan olisi hyva syoda monipuolisesti. Eli tuon jyran kohdalta osa tuhotaan hyvin liikkuvalla pst:lla, osa tykistolla ja loppu mekaanisentaisteluosaston vastaiskulla jota tuetaan ilmasta myos alueelliset joukot tukevat ja suojaavat toimintaa.

En ole sanomassa etta nyt pitaa hankkia tst-helikoptereita tai muuten hukka perii vaan keskustelemassa hinta/laatu suhteesta.

UH Tiger
The UHT (from Unterstützungshubschrauber Tiger German for Support Helicopter Tiger) is a medium-weight multi-role fire support helicopter built for the Bundeswehr.
The UHT can carry "fire and forget" and/or
HOT3 anti-tank missiles as well as 70 mm (2.8 in) Hydra 70 air-to-ground fire support rockets. Four AIM-92 Stinger missiles (2 on each side) are mounted for air-to-air combat. Unlike the HAP/HCP version it has no integrated gun turret, but a 12.7 mm (0.50 in) gunpod can be fitted if needed. The German Army decided against the French 30 mm (1.2 in) GIAT cannon used on other Tiger versions due to dissatisfaction with the heavy recoil of this weapon. Another difference is the use of a mast-mounted sight, which has second-generation infrared and CCD TV cameras (range 18 km).

getasset.aspx




NH 90
The primary role of the NFH version is autonomous anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface unit warfare (ASuW), mainly from naval ships. These aircraft are equipped for day and night, adverse weather and severe ship motion operations. Additional roles include anti-air warfare support, vertical replenishment (VERTREP), search and rescue (SAR) and troop transport.
getasset.aspx
 
Minulla ei sinällään ole mitään Ilmavoimia tai maavoimien ilmailua vastaan, mutta suhtaudun noihin molempiin pensesästi, koska niiden kalustohanginnat ovat kaikki pois jo entuudestaan huonosti koulutetulta ja puutteeellisesti varustetulta jalkaväeltä.
 
Kopteri-Kustaan unelma jäi haaveeksi. Rahat riittivät kuljetuskoptereihin, mutta tst-kopterit eduskunta pudotti budjetista. Heko-pataljoonalle hekottelevat aidan seipäätkin. Jotakin tulitukea oviaukkoihin on kuitenkin saatu.

Tehokkaampaa tulitukea saataisiin tykeillä, raketinheittimillä ja ohjuksilla. Maalavetit ovat edullisia ja taistelunkestäviä. Säästyy raha putkiin ja ammuksiin. Ja kun lavetteja on siroteltu tarpeeksi eri puolelle Suomenniemeä, tulitukeakin saadaan tarvittaessa mihin kohteeseen tahansa.

Tulenjohtoon tietenkin tarvitaan tarkkaa ja ajantasaista tietoa. Tiedustelulennokit ja -helikopterit ovat tulevaisuutta. Jos alueelle kaivataan tulenjohtajia, kuljetuskopteria hajautetumpiakin vaihtoehtoja kannattaa harkita.

Ei ehkä joka mortin lentoreppu, mutta muutaman miehen kirjaimellisesti paikan päälle lennättää Martin jetpack. http://www.martinjetpack.com/
 
On tosiaan mielenkiintoista, että tuo henkilökohtaisten lentolaitteiden kehitys sotilaspuolella on jäänyt niin vähiin. Johan saksalaiset kokeilivat viime sodassa. Ilmeisesti kyseessä on hiukan sama juttu kuin VTOL autojen kehityksessä: Harrier lensi jo 1960-luvulla, mutta kuluttajakäyttöön ei ole teknologiaa saatu vieläkään.
 
Back
Top