Henkinen maanpuolustus - tahtotila

Tuntuu ihan toiselta valtiolta ja toiselta maailmalta tuo talvisodan/jatkosodan aikainen Suomi. Mulla on aina ollut vaikeuksia löytää itsestäni sitä arvostusta veteraaneja kohtaan mitä aistin muissa, tai tunnen sen vain vaimeasti. Historiallisissa filmeissä näkee mustavalkoisia nuoria miehiä univormuissa, mutta sotaveteraanit ovat minun elämässä "aina olleet" ryppyisiä ja täysissä väreissä ilmeneviä vanhuksia, useimmat pyörätuoleissa tai kävelykepin varassa. Mielessäni on välissä kai jokin katkos (disconnect) asian suhteen, tai sitten tämä on ihan luontainen mutta valitettava reaktio. Pitääkö siis paikkansa että kaikki olemassaolevat vanhukset ovat joskus olleet aikuisia ja sitä ennen lapsia? :D Maanpuolustustahtoa silti löytyy kourallisen verran, vai onko se vain vihaa miehittäjää kohtaan, vaiko molempia. :confused:

Ihan sama. Suomi on paras maa meille suomalaisille.
 
Lisätään vielä tuohon minun pitkään listaan Kirkonmaat. Vielä ennen sotia oli papeilla isot maa ja peltotilukset. Osa palkasta saattoi vielä 30-luvulla tulla jyvinä.
Sodan jälkeen piti keksiä yli 400 000 ihmiselle uus kotopaikka. Omas kotopitäjäs on karjalan notko. Sinne karjalaisille lohkottiin tilat kirkonmaille. Lisäksi tehtiin valtionmaille yhteismetsiä. Mistä muualta olisit sellaiset maa määrät ottanut yhdellä päätöksellä?
En ole kovinkaan uskonnollinen, mutta jos joskus on kirkosta ollut hyötyä, niin silloin. Luovutti pois varallisuuden mitä ei itse tarvitse, sitä niille tarvitseville.
Miettikää jos tämä väkimäärä olisi jäänyt kiertolaisena pyörimään pitkin Suomea sodan jälkeen.
 
Lisätään vielä tuohon minun pitkään listaan Kirkonmaat. Vielä ennen sotia oli papeilla isot maa ja peltotilukset. Osa palkasta saattoi vielä 30-luvulla tulla jyvinä.
Sodan jälkeen piti keksiä yli 400 000 ihmiselle uus kotopaikka. Omas kotopitäjäs on karjalan notko. Sinne karjalaisille lohkottiin tilat kirkonmaille. Lisäksi tehtiin valtionmaille yhteismetsiä. Mistä muualta olisit sellaiset maa määrät ottanut yhdellä päätöksellä?
En ole kovinkaan uskonnollinen, mutta jos joskus on kirkosta ollut hyötyä, niin silloin. Luovutti pois varallisuuden mitä ei itse tarvitse, sitä niille tarvitseville.
Miettikää jos tämä väkimäärä olisi jäänyt kiertolaisena pyörimään pitkin Suomea sodan jälkeen.

Siksikin kirkolle pienen roposen annan, karjalaispoika kun alkuaan olen.
 
Back
Top