Hermopinne/puutumuus/yms vaivat

Maidan

Respected Leader
En löytänyt mitään tätä vaiva koskeva ketjua.
Itselläni kantapäässä on edelleen lievä tunnottomuutta, vaikka kokonaisuudessa jalka paljon perempi. Puutumus tuntuu välillä enemmään, välillä vähemmän. Lämpö auttaa. Pakko yrittää nyt etsiä ensin itsehoitoapua - liikeista aluksi, jospa se puristuksessa oleva hermo vapauttuisi..
Jonot lääkäreille ovat pitkät, ja meikä maksoi jo paljon magneettikuvista itse. Nyt siirtynyt julkiselle puolelle. Joten ennen neurologille ja fysioterapian pääsyä, leikin tässä itse lekuria. Jospa minulla on periformis syndrooma ja hermo puristunut juuri sieltä jossain..

Löysin yhden todella hyvän videon parhaan tähän mennessä:

Jos jollakin oli sama vaiva, niin onko neuvoja minulle?
Mistä vielä voisi johtua jalan kantapään tunnottomuus? Näkyykö periformis hermopinne jalan magneettikuvassa?

Tässä vielä hyvä ohje, pitää vain hankkia hierontapallon:
 
Viimeksi muokattu:
Toinen paikka, mikä voi aiheuttaa tunnottomuutta jalkaterän alueella, on lonkkahermon/iskiashermon puristuma. Asia on syytä tutkia, koska pidempään jatkuneena tuo voi johtaa ko. hermon pysyvään vaurioitumiseen ja eriasteisiin halvauksiin tai jalan toiminnan rajoittuneisuuteen.
 
Kantapäähän oireilee aikamonet vaivat mutta onko sitä/sinua tuon tiimoilta koskaan tutkittu oikeen kunnolla..?

Löysin tuolaisen linkin: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01098
Ei tutkittu kunnolla kaikkea vielä. Selän magnetin lausunnossa hyvä asia että "hermokanavat auki, ei juuri kompressiota", vaikka muuta harmillista pientä siinä on, lievät kulumat. Ortopedin mukaan "ei ole mitään leikattava".
Jalan hamstring jänteestä olin huolissaan, että revähti taas, koska oli leikkaus siinä, mutta se oli onneksi paikallaan magnettikuvan lausunnon mukaan. Enemmään sitä kuva ei katsonut edes fysiatri, vaikka värjäsin että lievä pakotusta/arkutta on leikausarven alla ja hermosärky oli jalassa.

Kantapäässä ei ole varsinaista kipua, vaan lievä tunnottomuutta. Pikkasen hermosto oireilee koko ala jalassa kihelmöitymisellä, siksi pyysin lähete neurologille.

Voi jouhtua verensokeristakin, koska suklaata ja stipseja oli ruokavaliossani liikakin. Voi olla että alkava diabetes..
Sokerirasitusta ei tehty, kun paastosokeri oli 6,6 eli alle 6,9, jolloin tehdään sokerirasituskoe.

Lääkäri sanoi että pitää liikkua enemmään, lopeta epätervellisyyksien syöntiä :oops:ja laihtuakin pitää, ja se voi palautua normaaliksi.
Voiko muuten noussut verensokeri aiheuttaa hermoston oireilua näin pienessä sokerin nousussa? Ikinä ei ollut näin korkea sokeria. Hyvästi herkuttelu :(
 
Toinen paikka, mikä voi aiheuttaa tunnottomuutta jalkaterän alueella, on lonkkahermon/iskiashermon puristuma. Asia on syytä tutkia, koska pidempään jatkuneena tuo voi johtaa ko. hermon pysyvään vaurioitumiseen ja eriasteisiin halvauksiin tai jalan toiminnan rajoittuneisuuteen.
Eli hermo ei itsestään vapautu? Onpas vaikeata, ihan kun fysiatri ei voinut lähettää heti neurologille :mad:, vaan pitää asiakkan kierrättää terveyskeskuksen kautta taas?? Mikä ihmeen säästö tälläinen on? Kuka laittoi tätä niin vaikeaksi?

Eli se periformis syndrooma on oma juttunsa ja iskiashermopuristus oma? Miten se hermopuristus mitataan?
Pitääkö varata ajan yksityisneurologille, eikä odottaa julkiselta puolelta mitään? Tämä on oireillut jo 2 kk kylmyyden tunnolla/kihelmöinnillä/puutumisen tunnolla.

Huomasin - venytysvoimistelun jälkeen jalkaoireni pahenevat jalkaterässä. Ja jopa hiukan toisessa(kin) jalassa tuntuu.
 
Selän magnetin lausunnossa hyvä asia että "hermokanavat auki, ei juuri kompressiota"

Mulla on vähän samaa, selässä aika kovia kipuja ja magneetissa käyty. Ei kompressiota mutta kipu tulee vuotavasta välilevynesteestä. Lähinnä se kiinnosti, että voiko jatkaa urheilua vai täytyykö löysätä, ei tarvitse vaan treeniä alle. Kovaa rangan pystysuuntaista kuormaa kuulemma kannattaa välttää.
 
Mulla on vähän samaa, selässä aika kovia kipuja ja magneetissa käyty. Ei kompressiota mutta kipu tulee vuotavasta välilevynesteestä. Lähinnä se kiinnosti, että voiko jatkaa urheilua vai täytyykö löysätä, ei tarvitse vaan treeniä alle. Kovaa rangan pystysuuntaista kuormaa kuulemma kannattaa välttää.
Se kuulostaa hyvältä argumentilta.
Olen kuulut että se neste vähän kun hapan. Pitääkö paikkansa?

"Pystysuuntaista kuorma"? Onko kävelykin sitä?

Eilen erehtyin nostaa tavallista painavimpia ostoksia ja kannoin lyhyen matkan, yritin laittaa painoa tasan molempiin käsiin. Mutta olin paljon liikkeellä, noin 5 km tuli käveltyä yhteensä. Kirvelyä selässä tuntui jo illalla, sellaista polttava kipua. Ja tänään paheni jalkaoireilu. Vaikka vasemmassa jalassa se oli ennestään hiukan.

Ortopedi sanoi että pitää ollakin hyvä lihaksisto, joka pitää luustoa. Suositteli uimista ja vesijuoksua.
 
Se kuulostaa hyvältä argumentilta.
Olen kuulut että se neste vähän kun hapan. Pitääkö paikkansa?

"Pystysuuntaista kuorma"? Onko kävelykin sitä?

Eilen erehtyin nostaa tavallista painavimpia ostoksia ja kannoin lyhyen matkan, yritin laittaa painoa tasan molempiin käsiin. Mutta olin paljon liikkeellä, noin 5 km tuli käveltyä yhteensä. Kirvelyä selässä tuntui jo illalla, sellaista polttava kipua. Ja tänään paheni jalkaoireilu. Vaikka vasemmassa jalassa se oli ennestään hiukan.

Ortopedi sanoi että pitää ollakin hyvä lihaksisto, joka pitää luustoa. Suositteli uimista ja vesijuoksua.

Joo, hapan välilevyneste menee nikamien luun kovasta pinnasta läpi ja aiheuttaa kovaa luukipua, ei ole sinänsä vaarallista mutta voi olla todella voimakasta. Kävely ei ole kovaa kuormaa, kovaa kuormaa on esim. punttisalilla kyykyt ja maastaveto, tuo painavien ostoskassienkin kantaminen voi mennä siihen jos kuormaa tulee paljon ja aika on pitkä. Selvästi tuo sinun ostoskassien kantaminen oli liikaa.

Pitkät kävelylenkit 60min+, auttavat tuossa välilevynesteen pois huuhtelussa ja helpottavat kipuja, ne ostoskassit kannattaa jättää näistä pois.
 
Jouduin viikoloppuna sairaalaan Syynä oli sydämen rytmihäiriö.:( Hieman oli ontto olo kun sydämen tahti oli 200 laukausta/min. Yön yli sitä oltiin valtakunnan verkossa (monitorissa) ja muutama annos tuli beta-salpaajaa saatua. Sunnuntaiaamuna valmistaudittiin jo antamaan sähköä ja käynnistämään äijää uuudelleen kun... yks kaks ihme tapahtui syke palasi normaaliksi!!:)

Tunti tuon jälkeen sairaalasta ulos ja baanalle. Tosin käsky kävi lekurilta, että "muista olla sitten hieman iisimmin" ja mömmömääräys mukaan...

Täytyy tunnustaa, että tapaus kyllä järkytti!
 
Jouduin viikoloppuna sairaalaan Syynä oli sydämen rytmihäiriö.:( Hieman oli ontto olo kun sydämen tahti oli 200 laukausta/min. Yön yli sitä oltiin valtakunnan verkossa (monitorissa) ja muutama annos tuli beta-salpaajaa saatua. Sunnuntaiaamuna valmistaudittiin jo antamaan sähköä ja käynnistämään äijää uuudelleen kun... yks kaks ihme tapahtui syke palasi normaaliksi!!:)

Tunti tuon jälkeen sairaalasta ulos ja baanalle. Tosin käsky kävi lekurilta, että "muista olla sitten hieman iisimmin" ja mömmömääräys mukaan...

Täytyy tunnustaa, että tapaus kyllä järkytti!
Voi hitto! Onneksi rytmi palautui.:eek:
Olen muuten jäänyt käsitykseen, että yllättävän yleisiä, siis vaikkei mitään vakavaa sydämessä oliskaan. Minulla on pari nelikymppistä kaiffaria, joilla sama vaiva silloin tällöin, sydänfilmin mukaan kaikki ok. Betasalpaajia sitten napsivat tilanteen mukaan.
 
Voi hitto! Onneksi rytmi palautui.:eek:
Olen muuten jäänyt käsitykseen, että yllättävän yleisiä, siis vaikkei mitään vakavaa sydämessä oliskaan. Minulla on pari nelikymppistä kaiffaria, joilla sama vaiva silloin tällöin, sydänfilmin mukaan kaikki ok. Betasalpaajia sitten napsivat tilanteen mukaan.
Kuulostaa flimmeriltä, eli eteisvärinältä. Toisilla on luonnostaan taipumus saada se ja osalla se tulee taipumuksen ja stressin yhteisvaikutuksesta. Valvominen, kahvi ja krapula ainakin altistaa sille. Flimmeri ei ole usein kovin vaarallinen lyhyellä aikajänteellä, mutta se tuntuu toki aluksi hyvin epämiellyttävältä ennekuin rytmi rauhoittuu. Pidemmällä aikajänteellä riskin muodostaa lähinnä veritulppariski. Tulppariskin pienentämiseksi käytetään verta ohentavaa lääkitystä, joista yleisimmin käytössä lienee Marevan. Valitettavasti verenohennuslääkitykselläkin on haittansa. Mm. lisääntynyt verenvuotoriski ja jatkuva laboratoriokokeissa ravaaminen. Potilaat joilla flimmeri on pyritään hoitamaan ensisijaisesti palauttamalla rytmi normaaliksi joko sähköisesti tai lääkkein, mutta mikäli rytmi ei tahdo pysyä normaalissa niin vasta sitten otetaan verenohennuslääkkeet käyttöön.
Kaikesta pelottelusta huolimatta todettakoon että flimmerin hoito on hyvin tunnettua ja riskit melko pienet. Flimmeri tunnetaan itseasiassa toiseksi parhaana rytminä heti normaali sinusrytmin jälkeen.
 
Kuulostaa flimmeriltä, eli eteisvärinältä.
Juu kyllä se flimmeri oli. Oire kun alkoi selviämään, niin hoitsu ilmeisesti huomasi järkytykseni ja sanoi karskisti "et sä tähän kuole" :) kukaan vain ei sitä aikaisemmin huomannut kertoa! Kahvia join Lauantaina kupin, krapulaa ei ollut, nukuinkin riittävästi edellisenä yönä. Joten aiheuttaja on mysteeri. Jatkotutkimuksiin joudun.



Vissiin täytyy siirtyä mamman kanssa extreme harrastuksista diagonaaliin.. kroppa näköjään ei enään kestä kaikkea;)
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin viikoloppuna sairaalaan Syynä oli sydämen rytmihäiriö.:( Hieman oli ontto olo kun sydämen tahti oli 200 laukausta/min. Yön yli sitä oltiin valtakunnan verkossa (monitorissa) ja muutama annos tuli beta-salpaajaa saatua. Sunnuntaiaamuna valmistaudittiin jo antamaan sähköä ja käynnistämään äijää uuudelleen kun... yks kaks ihme tapahtui syke palasi normaaliksi!!:)

Tunti tuon jälkeen sairaalasta ulos ja baanalle. Tosin käsky kävi lekurilta, että "muista olla sitten hieman iisimmin" ja mömmömääräys mukaan...

Täytyy tunnustaa, että tapaus kyllä järkytti!

Urheilukaverillani 46-v. on leikkaukseen meno ensi kuussa tuon vaivan takia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin operaatio tehdään jollain jäädytyssysteemillä? Hänellä tuo vaiva iskee levossa. Veikkaan, että ongelmat alkoivat kolme vuotta sitten saadun sairaalabakteerin myötä.

Serkkupojan pumppaamo ei ole uudeksi tullut myyräkuumeen jälkeen.

Elämä on. Uudeksi ei enää tulla ja vihoviimeisessä yksiössä vaivat paranee. :confused:
 
Perustanko tyrälle uuden vitjan, niin pääsen oikein valittamaan?:cool:
 
Kokemusta on kaksi case:a. Molemmin puolin. Leikattu molemmat. No problem..
 
Jouduin viikoloppuna sairaalaan Syynä oli sydämen rytmihäiriö.:( Hieman oli ontto olo kun sydämen tahti oli 200 laukausta/min. Yön yli sitä oltiin valtakunnan verkossa (monitorissa) ja muutama annos tuli beta-salpaajaa saatua. Sunnuntaiaamuna valmistaudittiin jo antamaan sähköä ja käynnistämään äijää uuudelleen kun... yks kaks ihme tapahtui syke palasi normaaliksi!!:)

Tunti tuon jälkeen sairaalasta ulos ja baanalle. Tosin käsky kävi lekurilta, että "muista olla sitten hieman iisimmin" ja mömmömääräys mukaan...

Täytyy tunnustaa, että tapaus kyllä järkytti!
Sinulla oli hyvä tuuria. Minun kaverille tehtiin kaksi kerta sydänpysähdystä ja uudellen käynnistys sähköllä, eikä rytmi palannut normaaliksi. Mutta hän elää sen kanssa, fillaroi paljon kesäisin työpaikalle, kun tekee istumatyötä. Hän lopetti tupakoinnin ajat sitten, ja juo hyvin vähän, en ole nähnyt koskaan hänen humalassa.
Mutta viettää epäsäännöllistä elämä, menee nukkumaan milloin huvittaa, viettää paljon iltamenoja, ja hänellä hoidossa oleva hypertonia. Nyt syö paljon mömmöjä, mutta kuulemma flimmerin kanssa voi elää pitkään. Ei niin pitkään kun huipputerven sydämen kanssa, mutta kuitenkin..
 
Perustanko tyrälle uuden vitjan, niin pääsen oikein valittamaan?:cool:
Minulla on prolapseja, pari kappaletta ja lievä skolioosi.
Nys sain kuulla että pitää lopettaa puutarhaharrastus. Ja ylipäänsä näitä raskaanpuoleisia harrastuksia,mitä harmitta hirveästi. Mutta pakko hyväksyä.
Tukiliivi akuutivaihessa 4-6 tuntia päivässä. Leveä on paras.

Parhaat liikeet löysin itse netista, voin postata jos kiinnosta, lääkintävoimistelijan tekemänä. Ovat mielestäni paremmat kun tk fysiatrin antamat. Minulla alkoi tila kohentua nopeasti. Ovat post-akuutti kivulialle selälle.

Ja sitten vesijuoksu, kun pahin kipu väistää.

Tyrä voi vetäytyä sisään myös itsestään.
 
Voi jouhtua verensokeristakin, koska suklaata ja stipseja oli ruokavaliossani liikakin. Voi olla että alkava diabetes..
Sokerirasitusta ei tehty, kun paastosokeri oli 6,6 eli alle 6,9, jolloin tehdään sokerirasituskoe.

Sokerirasituskokeeseen voi tulla lähete jos paastosokeri 6,0. Esimerkiksi puolustusvoimien kuntotestauksessa kuuden yli menevät arvot ovat ilmoitettava riskitekijä.

Sokeriarvojen kanssa on lääkäreiden kanssa erilaisia koulukuntia, mutta elämäntaparemontti pitää aloittaa heti jos arvot yli 5,9.

Seitsemää lähenevät arvot kertovat jo esidiabeteksestä, josta kehittyy lähes varmasti diabetes, jos jatkaa samaa rataa. Useampaan kertaan mitattu 7,0 paastosokeri on merkki jo alkaneesta sokeritaudista.

Sokeria ja hiilaria rankasti pois ruokavaliosta. Paino alas ja napostelun tilalle liikuntaa. Pienikin painonpudotus ja liikunta parantavat jo huomattavasti ennustetta. Tarvittaessa liikuntaan ja ruokavalioon saa opastusta perusterveydenhuollosta tai työterveyshuollosta.


http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01134
 
Sokerirasituskokeeseen voi tulla lähete jos paastosokeri 6,0. Esimerkiksi puolustusvoimien kuntotestauksessa kuuden yli menevät arvot ovat ilmoitettava riskitekijä.

Sokeriarvojen kanssa on lääkäreiden kanssa erilaisia koulukuntia, mutta elämäntaparemontti pitää aloittaa heti jos arvot yli 5,9.

Seitsemää lähenevät arvot kertovat jo esidiabeteksestä, josta kehittyy lähes varmasti diabetes, jos jatkaa samaa rataa. Useampaan kertaan mitattu 7,0 paastosokeri on merkki jo alkaneesta sokeritaudista.

Sokeria ja hiilaria rankasti pois ruokavaliosta. Paino alas ja napostelun tilalle liikuntaa. Pienikin painonpudotus ja liikunta parantavat jo huomattavasti ennustetta. Tarvittaessa liikuntaan ja ruokavalioon saa opastusta perusterveydenhuollosta tai työterveyshuollosta.


http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01134
Säihkähdin tästä 6,6 sokerista niin pahasti että roskaruokien syömisen loppui kun seinään. Painokin alkoi mennä alas. Sitten pyysin muutaman kuukauden päästä pyysin tehdä sokerirasituskoetta:

Tästä on jo vuosi:
Sokeri Tutkimuksen tulos
Pt-Glukoosikoe, oraalinen, lyhyt (0, 2 h)Pt-Gluk-RLausunto
Lausunto
P -Gluk 0 5.5
P -Gluk 2H 6.0

Ymmärtääkseni tämä ei vielä ole esidiabetes, vai onko?
 
Back
Top