Hermopinne/puutumuus/yms vaivat

Voiko sitä määrätä terveyskeskuslääkäri?

Täällä Lontoossa sen määräsi kipulääkäri kipuklinikalla. Täällä sä joudut suorittamaan 9 vuotta nukutuslääkärinä ennenkuin voit päästä konsultoimaan kipuasioissa. Vaimon kautta mulla on yli kymmenvuotinen kokemus kroonisen kivun hoitamisessa.

Lidocane patch, pregabalin ja baclofen auttaa kaikki hermoperäisiin kipuihin. Niitä on helkkarin vaikea tutkia koska kosketus aiheuttaa kipua, ja niiden etiikka ei anna periksi vaikka hoitsulla saattaisi riittää kanttia kivun aiheuttamiseksi. Tramadol on niitä lievempiä opiaatteja, mutta jos pystyt sun lääkärisi puhumaan ympäri että se kokeilee noita laastareita, niin se olisi parasta. Jos ei niin koita hankkia netistä ja kokeile itse.
 
Sain Tramadolia 100 mg tabletteina.
Tänään lääkärin vastanotolla en ehtinyt hoittaa kaikki asiat kun oli muutakin allergian liityvä hermosärkyn lisäksi, neurologin lähete pitää tehdä seuraavalla vastanotolla. Lääkärillä oli itsellään kerran kolmoishermon särky, jota hän hoitti lyrikalla, joten hän tiesi miten "ihanalta"hermokipu tuntuu. Kerroin hänelle että lyrika ei sopinut minulle, hänellä taas ei tullut mitään sivuvaikutusta. Minulle tuli sitä tosi huono olo ja heitin koko lääkkeen menemään.
Ennen tätä sain kaksi peräkkäistä injektiötä kipuun terveyskeskuksessa. Sitten hermokipu taas rupesi vaivamaan, eli meni jalkaan selästä. Nyt mietin mistä se nyt ärtynyt, saatta olla läpivedosta tai tulettimesta jota käytin ahkerasti näillä helteillä.

Mutta Tramal lääke toimi! Pitkästä aikaa en tunne kun hyvin lievä kirvelyä jalassa, selässä en tunne mitään :)Saan ottaa Tramadolia 1-3 tablettia vuorokaudessa. Itse mietin että saisi olla 150 mg, se vamasti tätä inhottava kirvelyä kokonaan. On vielä suurempi pitoisuus - 200 mg. Mutta 150 mg ja 200 mg ei saisi 100 kpl pakkauksessa. Otan mielummin isompia satseja aina kun ovat halvempia.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ennen tätä sain kaksi peräkkäistä injektiötä kipuun terveyskeskuksessa.

kortisooni injektioita? Kokemus on että se auttaa jonkin aikaa, ja joillekkin se auta ollenkaan. Kipulääkärit eivät suosittele sitä krooniseen kipuun, mutta lieventämään aukuutteja kiputiloja Se ei kuitenkaan auta hermokipuun. Siihen ei ole mitään parannusta koska lääkäreillä ei ole kykyä korjata vahinkoituneita hermoratoja. Ne voi tappaa sen, mutta siinä samalla voi mennä esim kyky liikuttaa jalkaa taikka jotakin muuta. Pelkään pahoin että jos et liikunnalla saa tuota hermoa toimimaan joudut olemaan kemikaalien varassa pitkän aikaa. Se ei ole herkkua.
 
kortisooni injektioita? Kokemus on että se auttaa jonkin aikaa, ja joillekkin se auta ollenkaan. Kipulääkärit eivät suosittele sitä krooniseen kipuun, mutta lieventämään aukuutteja kiputiloja Se ei kuitenkaan auta hermokipuun. Siihen ei ole mitään parannusta koska lääkäreillä ei ole kykyä korjata vahinkoituneita hermoratoja. Ne voi tappaa sen, mutta siinä samalla voi mennä esim kyky liikuttaa jalkaa taikka jotakin muuta. Pelkään pahoin että jos et liikunnalla saa tuota hermoa toimimaan joudut olemaan kemikaalien varassa pitkän aikaa. Se ei ole herkkua.
Ei se kortisoni ollut, vaan Tramal injektio ja lihasrelaksantti, toisen kerran pyysin vain Tramal injektio ilman lihasrelaksanttia.
Löysin jo hiukan vanhentunut lähete hermorata tutkimukseen yksityisellä puolella, haluan olla selvä tilanteesta, meinän käyttää sitä. Ja sitten liikkumaan vaikka lopun asti. Tuon minä humasin toimivaan parhaiten. Itse asiassa jo kevellä olin hyvissä voimissa ja melko kivuton, sitten sattui liukastuminen kylpyhuoneessa. Liikunta tekee liikestäni hyvin nopeita, ja kun taipumusta tehdä samalla kahta asia, niin menetit tasapainon ihan uskomattomassa tilanteessa ja kaaduin, onneksi ei mennyt mitään rikki ja poikki, jatkoin kaupungille ihan kun ei mitään tapahtunut, mutta selän kipu palasi kun pahimpana aikana,ja hermosärky lisänä. Sitten tuli katkerus että niin hyvin alkanut ja taas jotain..

Noh, aloitan vaan uudestaan koko homma, se on jo niin tutuu minulle -kaikki alusta.

Tramal tabletti valvoitti minua oudosti.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tämä on akuutti hermokipu. Kysy lääkäriltä josko se antaisi sulle 5% Lidocane lappusia. Ne voi olla hieman kalliita, mutta toimivat loistavasti hermojen/arpien paikallispuuduttamisessa. 12 tuntia kiinni, 12 tuntia irti, vuorokausi kivulievitystä. Hammaslääkärit käyttävät samaa paikallispuudutuksessa, mutta kipulääkärit voivat määrätä sen sulle tarvittaessa. En tiedä miten Kela nillittää tästä.

Osuit ytimeen!

Voiko sitä määrätä terveyskeskuslääkäri? Lastari on erityisluvan alainen.

Minustakin tämä on hermotulehdus. Olen jo kauan sitten (reilusti 10v sitten) ollut neuroloogin Maija Haapaan vastaanotolla Kipupolilla hermokivun takia lähetteellä, silloin jomotti, poltti ja kirveli koko vasenta jalka, alkoi kyllä oudosti selästä, tuntui koko ajan että selkä alue palelee. Oli tuntohöiriö. Muistan kun olin mökillä yksin, niin yöllä minun oli pakko istua lämpöpatterin vieressä että saisin sen kylmän tunnen pois selästä, tunne oli ihan kun joku laittoi jääpakkauksen selä päälle. Ulkona ja sisällä oli hyvin lämmintä. Punktion jälkeen alkoi jalan oireilu niin että jopa verkkkareiden kosketus tuntui pahalta.

Tämä jalan oireilu tuli seurauksena selkäydinpunktiosta. neula osui johonkin hermoon, tai muuten yhteensattuma. Punktio otettiin kovan pääsäryn takia, ja oli ihan turha toimenpide, ei löydetty lopulta mitään. Minuun on kokeiltu useita lääkeitä siihen jalan hermokipuun, voimakkaiden sivuvaikutusten takia en pystynyt käyttämään niitä. Pysyin panacodissa. Sitten ajan kanssa se rauhoitui, mutta sitten alkanut oireilla taas. Mutta kosketusarkuus (allodynia) ei hävinnyt ihan kokonaan. Käytän edelleen vain kaikista pehmeimmät materiaalit jaloissa. Vain silkki- ja bambu leggensit, ja housujen materiaali pitää olla kaikista pehmeimmasta päästä.

Myöhemmin minulle selvisivät magnettikuvissa näkyvät skolioosi ja pari protruusiota. Varmaan nääkin jitenkin asiassa mukana.
Tässä M.Haapaan kirjoitus, siinä on maininta llidokaaini laastarista. Ehkä silloin kun kävin hänen vastaaotolla ei näitä laastareita ollut vielä markkinoilla, hän ei määränyt lidokaiini voidettakaan, vain näitä kaikkia maailman gabapentineja ja tryptileja. En tiedä miksi, ehkä siksi kun en huutanut kurkku suorana kivusta. Jalan hermoradan tutkimuksessa ei löytynyt vikaa, paitsi jokin pienen pieni häikkä. En tiedä näkyykö ylipäänsä hermotulehdus hermorata tutkimuksessa? Osatko vastata?
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94055.per

Häntä kehutaan, ja minusta hän oli asiantunteva. Mutta lidokaiinia hän ei minulle määrännyt. Eikä edes panakodia, Tramalista puhumatta. Mutta juuri panakodista minulle tuli pelastus.
Hänellä on vastaanotto Ortonissakin. Mietin, pitääkö minun käydää uudestaan hänen luona, jospa yksityisenä lääkärinä määrääisi minulle ne kaastarit.

Olisiko sulla tai kenellä muilla tiedossa joku hyvä neuroologi pk seudulla joka määräisi laastarit ja kunnon kipulääkeet?

Lääkäri en ole, mutta heitän silti kaksi senttiä keskusteluun:

En usko, että lääkärillä tuottaa ongelmia määrätä puudutusainetta sisältää laastaria. Yleisesti ottaen lääkärit pelkäävät väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä, mutta paikallispuudutteet eivät ole tällaisia. Minun ymmärtääkseni erityisluvan hakeminen ei ole kiinni lääkäristä, vaan kuka tahansa laillistuksen saanut voi sitä hakea. Mutta erikoislääkäri osaa todennäköisesti perustella hakemuksen paremmin kuin yleislääkäri, eikä terveyskeskuslääkärillä välttämättä riitä kiinnostusta ryhtyä potilaansa esitaistelijaksi byrokratian rattaissa. Voi myös olla, että lääkäri on sinun tapauksessasi arvioinut hoidon soveltumattomaksi syystä taikka toisesta? Vasta-aiheet, riittämätön teho jne.

http://www.fimea.fi/apteekit/erityisluvat
http://www.fimea.fi/apteekit/erityisluvat/erityisluvan_hakeminen

En sano mitään muuten, mutta onko EMLA tuttu tuote? Siinä on lidokaiinia ja prilokaiinia, ja sitä saa myös ilman reseptiä. Voisit kokeilla, olisiko siitä apua. Isommat pakkauskoot ovat reseptin takana.

https://www.yliopistonapteekki.fi/catalogsearch/result/?prescription=4&q=EMLA
 
Lääkäri en ole, mutta heitän silti kaksi senttiä keskusteluun:

En usko, että lääkärillä tuottaa ongelmia määrätä puudutusainetta sisältää laastaria. Yleisesti ottaen lääkärit pelkäävät väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä, mutta paikallispuudutteet eivät ole tällaisia. Minun ymmärtääkseni erityisluvan hakeminen ei ole kiinni lääkäristä, vaan kuka tahansa laillistuksen saanut voi sitä hakea. Mutta erikoislääkäri osaa todennäköisesti perustella hakemuksen paremmin kuin yleislääkäri, eikä terveyskeskuslääkärillä välttämättä riitä kiinnostusta ryhtyä potilaansa esitaistelijaksi byrokratian rattaissa. Voi myös olla, että lääkäri on sinun tapauksessasi arvioinut hoidon soveltumattomaksi syystä taikka toisesta? Vasta-aiheet, riittämätön teho jne.

http://www.fimea.fi/apteekit/erityisluvat
http://www.fimea.fi/apteekit/erityisluvat/erityisluvan_hakeminen

En sano mitään muuten, mutta onko EMLA tuttu tuote? Siinä on lidokaiinia ja prilokaiinia, ja sitä saa myös ilman reseptiä. Voisit kokeilla, olisiko siitä apua. Isommat pakkauskoot ovat reseptin takana.

https://www.yliopistonapteekki.fi/catalogsearch/result/?prescription=4&q=EMLA
Kuulin Emlasta ja kuulemma sen tapaista käyttää suuhygienisti ennen kun puhdista ulttraäänellä hampaat.

Se on kallis lääke ja liian pieni putkilo, mutta kysyn lääkäriltä kun tapaan, voiko hän kirjoittaa isompi putkiloa.

Vaihdoin muuten lääkäriä, koska ed. valehteli minulle verenkokeista "kaikki ovat hyviä", vaikka siellä oli kahden kohdalla ylitys.
Kirjoitti joku "päivystys" tulos keuhkojeni kuuntelemisesta. Mutta lääkäri ei edes kuunnellut keuhkoja. Ei katsonut yhtään mitään, vaikka sanoin että limaisuutta kurkussa, johon olen jo kypsynyt, selkä/hermosäryn ohella. Valehtelu selvisi kun tilasin epikrisin pitkästä aikaa. Lääkäri tapasi minua vuodessa tasan kaksi kerta, mutta kirjotti "käy usein", valhe sekin.
Ihan pereseestä myös koko mies. Ainoa mihin olen tyytyväinen oli uusinut resepteja, eikä jankuttanut miksi tarvitsen panakodin ja nukahtamislääkkeet, joillekin lekureille ne ovat kun punaista härkälle.
Vaikka hän kirjottikin reseptin Tramadolille, josta olen kokeillut tasan yksi pilleri, kun kipu rauhoittui, vaihdoin lääkärin, koska minulle selvisi että hän ei ole kovin pätevä, väilinpitämätön, tapaamisen aikana rupattelee ihan terveyteeni kuulumattomia, ja sitten kun minä kysyn jotain terveyteni kuuluvaa, hän vastaa että aikamme on lähes päättynyt ja että seuraavalla käynnillä sitten, ja nyt kuten selvisi kirjoittaa myös valheita.

Minulla lisäksi oli kronistunut nuhaaoireilu ja allergiaa tutkimatta vielä, mitään tutkimuksia ei tähän ole tehty, osin oma syy, kun kuvittelin että se on ohi. Oireilen taas jo kohta kuukauden, dymista nenään ja syön antihistaminia, joita yksityinen lääkäri määräsi vuosi sitten. Vaikka en tiedä mistä tämä kurkussa oleva lima takaseinässä on, ja onko minulla allergia edes. Voi olla tietenkin allerginen rinitti, tai jokin siellä nenässä ei ole kunnossa.

Ja nyt tämä rupattelija ja valehtelija lähti lomalle.
TK: ssa kaikki hyvät lääkärit ovat varattuja, heillä on täynnä, eivätkä ne ottaa uusia potilaita.
Tila on tälle rupattelijalle, somalilääkärille ja afganistanilaiselle, joka ei ole paljon rupattelija parempi.
Siiryn naapurialuen TK:n, myös venäläiselle lääkärille, mutta hänestä sentään jotkut antaneet hyviäkin palautteita, toisin kun "rupattelevasta".
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top