Hitler Mannerheimin vieraana 1942

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikoyan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Netistä en löydä sitä harvinaista kuvaa, jossa Hitler kompastelee metsässä ja taustalla Mannerheim hymyilee leveästi. On äärimmäisen harvinaista nähdä Marskin hymyilevän. Hän oli hyvin tarkka siitä, ettei sellaisia kuvia julkaistu. Se on ollut jossain painoteoksessa ja harmittelen, etten ole skannannut sitä.

Tippuiko se tuonne ojaan vai?
 
Juttua FW-200 Condorin lennosta Immolaan. Mm. suomalaisen ilmailuhistorian ykköstykki Pentti Mannisen kommentit tuosta tehtaanpiipputapauksesta.

http://seura.fi/historia/sotahistoria/hitlerin-sokkolento-suomeen/

Ai se olikin Wind. Melkein arvaan, mistä Manninen näin päättelee. Koska saattajista vain Rimminen todistettavasti pysyi näköetäisyydellä eikä hän ole julkaissut tällaista muistiinpanoa eikä Baur kerro artikkelissaan tästä, juttu jää suulliseksi perinnöksi. Tässä korostuu jälleen kirjoitetun lähteen painoarvo. Jos Rimminen olisi kirjoittanut asian ylös eikä vain kertonut Windille, tapahtuma (jos se oli) olisi muuttunut totuudeksi.

Juuri tästä syystähän Viipurissa katosi savuna ilmaan 419 miestä, koska näin oli ylös kirjoitettu ja tämä "totuus" kulki sitten aina 2000-luvulle, kunnes minun pyyynnöstäni eräs toimittaja etsi näitä kadonneita ja löysi yhden uimassa Saimaalla. Pojat oli koottu Lavolassa.
 
Ai se olikin Wind. Melkein arvaan, mistä Manninen näin päättelee. Koska saattajista vain Rimminen todistettavasti pysyi näköetäisyydellä eikä hän ole julkaissut tällaista muistiinpanoa eikä Baur kerro artikkelissaan tästä, juttu jää suulliseksi perinnöksi. Tässä korostuu jälleen kirjoitetun lähteen painoarvo. Jos Rimminen olisi kirjoittanut asian ylös eikä vain kertonut Windille, tapahtuma (jos se oli) olisi muuttunut totuudeksi.

Juuri tästä syystähän Viipurissa katosi savuna ilmaan 419 miestä, koska näin oli ylös kirjoitettu ja tämä "totuus" kulki sitten aina 2000-luvulle, kunnes minun pyyynnöstäni eräs toimittaja etsi näitä kadonneita ja löysi yhden uimassa Saimaalla. Pojat oli koottu Lavolassa.

Tämä nyt on ihan spekulaatiota, mutta varmaan ihan mahdollista että sodan jälkeen kaveriporukalla kuppia otettaessa on Wind voinut pyrkiä kertomaan oman versionsa tosijuttuna eteenpäin.
 
Tämä nyt on ihan spekulaatiota, mutta varmaan ihan mahdollista että sodan jälkeen kaveriporukalla kuppia otettaessa on Wind voinut pyrkiä kertomaan oman versionsa tosijuttuna eteenpäin.

Totta kai.

Tämä on kuitenkin nerokkaan kiinnostava juttu, historiantutkimuksen ja datojen suhde. Kirjallinen on ykkönen ymmärrettävästi ja niin pitääkin.

Aina 1990-luvulle asti I/JR 53 puolusti Sahakylää klo 20.00 asti joka teoksessa (mm. Koskimaa), koska se oli niin kirjoittanut sotapäiväkirjaansa! Minulla oli suullinen tieto sellaisilta toisen yksikön pojilta, jotka Sahakylän ottivat vastahyökkäyksellä takaisin, eli elossa olevilta veteraaneilta. JR 53 oli jättänyt asemat jo päivällä ja hajosi liitoksistaan. Vasta Antti Juutilainen ja Niilo Lappalainen kirjoittivat 1990-luvulla, miten se meni. He saivat paperille asiat ja löysivät taistelukertomuksia. Sahakylän jätti 14.6. II/JP 6, tosin klo 20.00, joten jotain oli oikein historiankirjoissa. Kellonaika.

Samoin Lehväslaiho kirjoittaa välillä happamasti kirjassaan Sotkalla sodassa joistakin historiaan kanonisoiduista kirjallisiin lähteisiin perustuvista jutuista, jotka hän kai omin silmin olisi huomannut.

Eli tarkasti miettien tähän jää edelleen kaksi vaihtoehtoa. 1) Baur ei nähnyt koko piippua. Rimminen ei merkityttänyt laivueen kirjoihin (miksi edes olisi) mutta asiasta puhuttiin messissä ja 2) Wind heitti huulta.
 
Kirja joka kannattaa lukea;

operaatio-chevalier.jpg

Taitava yhdistelmä kansainvälisen trillerin ja suomalaisen sotaromaanin parhaimpia ominaisuuksia. Onnistuuko Mannerheimin salamurha - ja Hitlerin, joka on tulossa marsalkan syntymäpäiville?Syyskuussa 1941 Suomi on täydessä sodassa Neuvostoliitonkanssa. Muutaman tunnin välein Suomenrannikolla räjähtää suomalainen panssarilaiva Ilmarinen ja kolme saksalaista sotalaivaa. Suomen Vastavakoilu epäilee tekijäksi Suomen Kommunistista Puoluetta, johon vastavakoilu päättää soluttautua.Legendaarisen kaukopartio-osaston Marttinan miehet pääsevät soluttautumaan Leningradista ohjattuun sabotaasiryhmä Kostajaan, joka on saanut tehtäväkseen murentaa suomalaisten yhtenäisyys jakäynnistää rauhanneuvottelut. Tämä aiotaan saada aikaan toteuttamalla Suomen armeijan ylipäällikön marsalkka Mannerheimin salamurha. Kun Kostajaryhmä saa kuulla, että Adolf Hitler osallistuu Mannerheimin syntymäpäiville, venäläiset päättävät murhata myös Hitlerin. Venäläinen iskuryhmä pudotetaan laskuvarjoilla Suomeen Kostajan tueksi.Kostajaan soluttautuneiden kaukopartiomiesten ja Saksan tiedustelupalvelun saamien tietojen avulla Suomen armeijan päämaja alkaa rakentaa nopeasti suunnitelman estääkseen kahden armeijan komentajan kuoleman. Alkaa taistelu aikaa vastaan. Ehtiikö vastavakoilu ajoissa?Nyt saadaan lopulta vastaus myös suomalaisia askarruttaneisiin väitteisiin joukkohaudoista Lappeenrannan Huhtiniemessä.

Ville muutenkin kirjoittaa aika taitavasti faktan ja fiktionkin lyödessä liki toisiaan!
 
Kutsut Hasse Windiä siis valehtelijaksi? Mitä pidät hänen motiivinaan puhua paskaa?

Huom. Jukka Partanen tätä on tutkaissut. Windin lentopursi oli ehdoitta maassa tuolla hetkellä, kun tämä episodi oli päällä. Lensikö W. sitten liisatulla koneella, en tiedä.

Isävainaan työkaveri tunsi W:n hyvin ja käytti säännöllisesti samoja soittobaareja hänen kanssaan. Kyllä hänen mukaansa W. oli melkoinen tarinaniskijä saatuaan lärvilaudan pöytään.
 
Huom. Jukka Partanen tätä on tutkaissut. Windin lentopursi oli ehdoitta maassa tuolla hetkellä, kun tämä episodi oli päällä. Lensikö W. sitten liisatulla koneella, en tiedä.

Isävainaan työkaveri tunsi W:n hyvin ja käytti säännöllisesti samoja soittobaareja hänen kanssaan. Kyllä hänen mukaansa W. oli melkoinen tarinaniskijä saatuaan lärvilaudan pöytään.

Juutilainenkin on kirjoittanut tästä tarinasta jo 1950-luvulla. Sanoiko Wind missään vaiheessa itse nähneensä tapauksen? Hän putosi sumussa Condorin siiveltä ja meni Vesivehmaalle. Ei siis nähnyt mitenkään. Vain Rimminen Malmilta lähteneistä saattajista pysyi kelkassa Immolaan. Se, mitä kaikki lentäjät jakoivat, saattoi olla vain ja ainoastaan Rimmiseltä lähtöisin, ellei muiden koneita ole ollut Immolassa vastassa.

Mittarilentoa Condorin tulo Baurinkin mukaan oli. Mutta mitään hovioikeuteen kelpaavaa näyttöä läheltä piti -tilanteesta tästä ei kyllä saa.

Juttu ei oikein voi olla alkuisin TK-väeltä, vaan lentäjiltä. Tilanne jää näin: epätosi väite, koska ainoat dokumentit, joilla mennään, ovat Lentolaivue 24:n päiväkirjat ja laskeutumispaikat sekä Baurin artikkeli.

Juutilainenkin puhuu tästä kohdassa 16.50.

 
Onhan paljon vaarallisempikin tarina tuosta Condorin tulosta, jos siitä löytyy tietoa. Ilmoitus Condorin saapumisestahan annettiin salaussyistä aivan viime tingassa Helsingin pattereille. Lauttasaaren patteri oli ampua sen alas ja olisi osunut varmasti. Condor tuli ehkä 500 metrissä Pihlajasaaren sivu. Jossain pitäisi olla kapteeni Jalassolan kertomus asiasta. Se oli ihan muutamista sekunneista kiinni, oli taas joku tietokatkos tai joku puhelu / lähetti juuttui jonnekin.

Olisi sekin, jos Hitler olisi ammuttu kuin sorsa taivaalta Suomessa 1942. Miten historia olisi mennyt? No Jalassolasta ei olisi tullut teollisuusneuvosta. Hänet olisi pantu seinää vasten.
 
Olisi sekin, jos Hitler olisi ammuttu kuin sorsa taivaalta Suomessa

Sodasta olisi tullut ehkä vielä verisempi ja kovempi, jos joku kunnon preussilainen lasiotsa olisi kasannut tolkun esikunnan ja pannut tuulemaan. :rolleyes: Hitlerin lentomatkoihin liittyy aika monia "läheltä piti"-juttuja.
 
Tämäkin on vain teollisuusneuvos Jalassolan kertomus. Sinänsä toki mehukas konjakkipöydässä kerrottavaksi.

Minäkin muistan ei-teollisuusneuvos-veteraanien juttuja, joita nyt jälkikäteen olen hiukan arvioinut uudelleen. :rolleyes: Vaikka veteraanit ovatkin koroitetut kultaiselle marmorijalustalle, niin hekin ovat olleet ja ovat ihmisiä, joilla helposti erityisesti virvokkeita nautittuaan alkaa löytyä myös legendavaihde. Kannattaa huomata, että kultainen marmorijalusta on ilmaiseksi syntynyt juhlapuhevalos. Hiukan liian moni veteraani ehti hautaan ilman suurempia suosionosoituksia.....
 
Onhan paljon vaarallisempikin tarina tuosta Condorin tulosta, jos siitä löytyy tietoa.

Todellisuudessa Kondorin reitti ei tainnut mennä läheltäkään Lauttasaarta. Kertomus ilmaantui julkisuuteen hyvin myöhään ehkä jopa 2000 -luvun puolella ja kunnioituksesta veteraania kohtaan lentoa ei kukaan lähtenyt etsimään IV -pöytäkirjoista.
 
Minäkin muistan ei-teollisuusneuvos-veteraanien juttuja, joita nyt jälkikäteen olen hiukan arvioinut uudelleen. :rolleyes: Vaikka veteraanit ovatkin koroitetut kultaiselle marmorijalustalle, niin hekin ovat olleet ja ovat ihmisiä, joilla helposti erityisesti virvokkeita nautittuaan alkaa löytyä myös legendavaihde. Kannattaa huomata, että kultainen marmorijalusta on ilmaiseksi syntynyt juhlapuhevalos. Hiukan liian moni veteraani ehti hautaan ilman suurempia suosionosoituksia.....

Varmasti näin.

Jukka L. Mäkelä kertoi, miten Aarne Juutilainen istui lomajunassa, kun vaunuosastoon juoksi siviilejä peloissaan, kun "Marokon kauhu" on niin hurjana toisessa vaunussa. No, Kauhu meni katsomaan, että mikä juttu tämä on. Joku tukilinjan mies oli ottanut viinaa ja esiintyi Juutilaisena.

Hämeenlinnassa vuonna 1984 kuusikymppinen Lapin sodan veteraani kertoi minulle hyvin vakuuttavasti, miten heiltä olivat patruunat lopussa ja Törni meni kertomaan sen saksalaisille ja miten he olisivat Törnin tappaneet mutta oli perhana jo livistänyt saksalaisten autoon.

Kyllähän puolesta miljoonasta ukosta reipasta tarinankerrontaakin löytyy. Mutta Kaukopään juttu sulkeutuu ikiajoiksi, koska Rimminen ei ole kertomassa. Ainakin minä lähden siitä, että mitään dokumenttia asiasta ei ole.

Toisin päinkin se menee joskus. Isäukko humalassa kertoi joskus veljelleni asemasodan aikaisesta vihollisen väkivaltaisesta tiedustelusta Lempaalassa. Veli oli jo aikuinen ja tuonut viinaa laivalta, minä olin lapsi. Isä kertoi haavoittuneensa rintaan yöllisessä kahakassa pimeällä ja taistelleensa iskuosaston kanssa parin pojan kanssa. Yksi pojista kaatui, vihollinen ei päässyt tukikohtaan. Me tiesimme, että hänellä oli ihan oikeita mainetekoja, kun yleni siellä Ilajanjärven kupeessa 20-vuotiaana kersantiksi ja sai VM-ykkösen ennestään olleen parin kolmosen päälle. Ajattelimme, että nyt tuli tällaista juoppojuttua. Äitikään ei nimittäin tiennyt mitään tuollaista. Ja baareissa oli jo nähty näitä miehiä ja isälläkin karjalaisena oli varmaan hyvä ote kansanperinteeseen, ettei ensimmäisenä äly ja puhelahjat lopu. Vähän nolotti sotasankarin puolesta. No, äijä ei nähnyt edes 1980-lukua.

Minä hain hänen kantakorttinsa viisi vuotta sitten. Merkintäsivuilla iski silmään haavoittumiset: Lempaala 23.9.1943 rinta, Sahakylä 14.6.1944 jalka, Ilomantsi 4.9.1944 jalka.

Nyt vasta nolottikin.
 
Viimeksi muokattu:
Todellisuudessa Kondorin reitti ei tainnut mennä läheltäkään Lauttasaarta. Kertomus ilmaantui julkisuuteen hyvin myöhään ehkä jopa 2000 -luvun puolella ja kunnioituksesta veteraania kohtaan lentoa ei kukaan lähtenyt etsimään IV -pöytäkirjoista.

Malmille luontainen lähestyminen tapahtuu Itä-Helsingin yli, Laajasalon päältä (nimimerkillä mersun simulaattorissa istunut). Mutta kyllä reitti Berliinistä aika luontevasti Helsingin niemelle sinänsä tulee kohti Larua. Sitten täytyy vain tehdä kierros, eli lentää Laajasalo-Santahaminaa kohti ja kääntyä pohjoiseen. Kiitorata näkyy heti. Vai lensikö Condor suoraan Immolaan ilman välilaskua?

Toinen juttu. Ei patteri kirjoita mitään stooreja. Ei sieltä löytyisi mitään väriä vaikka olisi tottakin. No, antaa olla.
 
Vai lensikö Condor suoraan Immolaan ilman välilaskua?

Toinen juttu. Ei patteri kirjoita mitään stooreja

Saksalaiset hävittäjät saattoivat alkumatkan ja suomalaiset vaihtoivat suojausvuoron jossain Itämeren yläpuolella. Condorin toimintamatka on jotain 4000 km, joten välilaskulle Malmille ei ollut mitään tarvetta. Enkä muista missään mainintaakaan
tällaisesta.

Ilmavalvontaorganisaatio oli eri juttu kuin ilmatorjunta! Tuloksista pidettiin havaintopäiväkirjaa, jotka on säilyneet, kun niistä ei tarvinut kiireellä muualle lähteä.
 
Juutilainenkin on kirjoittanut tästä tarinasta jo 1950-luvulla. Sanoiko Wind missään vaiheessa itse nähneensä tapauksen? Hän putosi sumussa Condorin siiveltä ja meni Vesivehmaalle. Ei siis nähnyt mitenkään. Vain Rimminen Malmilta lähteneistä saattajista pysyi kelkassa Immolaan. Se, mitä kaikki lentäjät jakoivat, saattoi olla vain ja ainoastaan Rimmiseltä lähtöisin, ellei muiden koneita ole ollut Immolassa vastassa.

Mittarilentoa Condorin tulo Baurinkin mukaan oli. Mutta mitään hovioikeuteen kelpaavaa näyttöä läheltä piti -tilanteesta tästä ei kyllä saa.

Juttu ei oikein voi olla alkuisin TK-väeltä, vaan lentäjiltä. Tilanne jää näin: epätosi väite, koska ainoat dokumentit, joilla mennään, ovat Lentolaivue 24:n päiväkirjat ja laskeutumispaikat sekä Baurin artikkeli.

Juutilainenkin puhuu tästä kohdassa 16.50.


Sanoi nähneensä.


n. puolen tunnin kohdalla.
 
Kutsut Hasse Windiä siis valehtelijaksi? Mitä pidät hänen motiivinaan puhua paskaa?


Missä mukamas kutsuin hävittäjä-ässää valehtelijaksi ? Eiköhän tarinaniskeminen ole ihan yleismaailmallista ja inhimillistäkin. Suosittelen kaivamaan Pentti Mannisen Immolan 4.6.42 tapahtumia käsittelevät artikkelit esiin Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä. Joel Savonen kertoo:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-JoelSavonen.html

Kesäkuun 1. päivänä toimiessani 1/LeLa 24:n päällikön sijaisena sain puhelimitse määräyksen lähettää kaksi Brewster hävittäjää Helsinkiin Malmin kentälle tehtävänä saksalaisten kuljetuskoneiden suojaus välillä Malmi - Immola - Malmi. Samana päivänä lähdin ltm. Veikko Rimmisen kanssa kello 16.35 Malmille, jonne laskeuduimme kello 18.35. Ilmavoimien esikunnasta sain sinne ilmoituksen, että saan vahvistukseksi toiset kaksi Brewster-konetta, jotka tulivatkin Malmille, toisessa ohjaajana luutnantti H. Wind ja toisessa muistaakseni kersantti T. Järvi.

Neljäntenä päivänä kesäkuuta tuli ilmoitus suojattavien koneiden lähestymisestä, jolloin nousimme ilmaan kello 12.05. Suojattavien koneiden tultua Malmin kentän kohdalle läksimme Rimmisen kanssa seuraamaan niitä. Toinen BW-partio oli kadonnut näköpiiristäni. Lennon jatkuessa Immolaan päin pilvikatto aleni jatkuvasti. Jonkin ajan kuluttua luutn. Wind pyysi lupaa laskeutua siipikoneensa kanssa Vesivehmaan kentälle huonon sään vuoksi. Annoin hänelle siihen luvan koska pilvikerros oli yhä alempana eikä hänellä ilmeisesti ollut näköyhteyttä suojattaviin eikä meidän partioomme. Kehotin häntä tulemaan sään mahdollisesti parannuttua perässä Immolaan.

Lennon jatkuessa sään huononemisen vuoksi oli vaikeuksia pitää samanaikaisesti näkyvissä molempia suojattavia koneita, minkä vuoksi Rimminen kokeneena lentäjänä ehdotti, että kumpikin seuraisi vain toista koneista. Näin jatkettiinkin sitten Immolan kentälle saakka. Koska kentän luona muut koneet katosivat näkyvistäni, katsoin parhaaksi laskeutua yhteentörmäysvaaran välttämiseksi lyhyelle poikittaisradalle. Laskeuduttuani kello 13.25 seurasin toisen kuljetuskoneen laskukiitoa. Raskaan koneen jarruttaessa voimakkaasti jarrut näyttivät savuttavan. Odotellessani koneeni vieressä jonkin ajan kuluttua luokseni tuli majuri Carlsson tiedustellen miksi en tullut ilmoittamaan Hitlerille suojaustehtävän suorittamisesta. Vasta tällöin sain tietää keitä suojattavissa koneissa olijat olivat. Aterioinnin yhteydessä vieressäni istui saksalainen upseeri, jonka minulle kerrottiin olevan Hitlerin koneen ohjaaja. Hän ei keskustellessamme maininnut mistään vaikeuksista kenttää lähestyttäessä. Sään myöhemmin parannuttua luutnantti Windin partiokin pääsi lentämään Immolaan.
 
Back
Top