Homeiset talot/koneellinen ilmastointi/ilmalämpöpumppu

Aikanaan kun talon tein,oli ohjenuorana rossipohja,hirsiseinät,puukuitu eristys,ei muovia eikä ilmanvaihto koneita,tarkoitus oli että pärjää pitkänkin sähkökatkon aikana ilman agrea,nykyisinhän tiettyjä juttuja muutettu ja nyt talossa pystyy olemaan pitkiäkin aikoja ilman sähköä,olemme tyytyväisiä.Ja talon tein itse,vain sähkö ja patteri putket on ulkopuolinen tehnyt.
 
Yhdelläkään tutulla ei ollut mitään hyvä sanottava sitä: veto ja tukkoisuus olivat päällimmäisenä.

Jos laite aiheuttaa vedon tunnetta, se on sijoitettu väärin.

Ne voi erittää otsonia, ja se muodostaa lähtöaineiden kanssa ei-toivotun reaktion.

Laite tuottaa pieniä määriä otsonia, jos siinä olevaa ionisaattoria käytetään. Sitä ei ole pakko käyttää.

Eka lauseestasi en valitettavasti saanut selvä mihin viittaat.

Viestiä kirjoittaessani threadin otsikossa luki "lämpöilmapumppu", ei "ilmalämpöpumppu" niinkuin nyt. Eli asia on jo kunnossa.

Ps. Iltavapaat on tälle oikea alue, koska aihe ei suoranaisesti liity maanpuolustukseen.
 
Aikanaan kun talon tein,oli ohjenuorana rossipohja,hirsiseinät,puukuitu eristys,ei muovia eikä ilmanvaihto koneita,tarkoitus oli että pärjää pitkänkin sähkökatkon aikana ilman agrea,nykyisinhän tiettyjä juttuja muutettu ja nyt talossa pystyy olemaan pitkiäkin aikoja ilman sähköä,olemme tyytyväisiä.Ja talon tein itse,vain sähkö ja patteri putket on ulkopuolinen tehnyt.
Näkökulmaeroja. Itselleni haluaisin talon joka pysyy pienellä energialla lämpöisenä. Jos tarvitsee lisä ilmanvaihtoa normipäivinä tai ylipäätään sähkökatkon aikana, niin avaa oven tai ikkunan parikertaa päivässä ja polttaa tulta takassa. Jos haluaisi "vanhanaikaiseksi" ilman sisääntulon, niin ampuisi .22lr lisäreikiä seiniin.
Tiiviiseen taloon saa aina helpommin lisäilmanvaihtoa kuin vetoiseen taloon energiatehokkuutta.

Taloon comista 100m2 taloon finnfoam eriste n. 300m2 140mm paksu n. 7300e.
 
Viimeksi muokattu:
Kahdesti vuodessa?? :oops::ROFLMAO:
Kyllä, kahdesti vuodessa huoneistoissa olevat suodattimet. Ilma kun ei tule suoraan ulkoa putkea pitkin huoneistoon, vaan katolla olevan ilmastointijärjestelmän syöttämänä jossa on jo omat suodattimensa.
En tiedä minkälaista paskailmaa täynnä tuhkaa tms sulle tulee, mutta tuolla ne suodattimet on hyvin puhtaan näköisiä kun menevät vaihtoon.
 
Seinät on 180 cm paksu Hirsi ilman lisäeristystä,puukuitu eriste on siis lattiassa,välikatossa ja katossa,nykyisinhän tuon paksuinen hirsi on liian kapoonen,tulee kuulema kylmä läpi..ei kyllä olla huomattu..puun kulutus sivuseikka kun sahan omasta metästä..
 
Piti alkujaan tehdä tuo Nimim.muotoon Just in Case..en ihannoi kyseistä heikkovirta miestä..
 
En tiedä minkälaista paskailmaa täynnä tuhkaa tms sulle tulee, mutta tuolla ne suodattimet on hyvin puhtaan näköisiä kun menevät vaihtoon.
Tavallinen Itä-helsinkiläinen paskailma. Sama on kaverillakin. Suodattimesta kiinni paljon, on sellaisia suodattimia, kute kirjotin, ohuita ja tehottomia, ne eivät suodata kun itiköitä, siksi ovat aina puhtaita.

Sidepöpyn kauden ainakana minun suodattimet ovat vihertävän päin.

Terve ilma kaupassa, josta allergikot ostaa suodattimia, kauppias sanoi että jos suodatin näyttää puhtaalta niin se ei suodattaa.
Minullakin oli tälläinen, Sini, se ei koskaan tummui, ei se pysäytyi hiukkasia, vaikka siinä luki. Ihan kelvoton.
Tein testin,pidin Sini suodatin ritilässä, ja laittoin pyöreään aukkoon filtretea, viikon päästä filtrete oli tummunut.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset ei enää tiedä mitä haluavat ja mikä on mahdollista. Pitäisi olla painovoimainen ilmanvaihto ja samalla hyvä suodatus, hengittävä talo ja hyvä ääneneristys jne jne. Usein ne ovat yhdessä mahdottomia.
Miksi painovoimaisessa talossa ei voi käyttää näitä samoja soudattimia, mitä minä käytän? :oops: Toisaalta, minulla on kylppärissä, saunassa ja liesituulettimessa imu, entä sitten.
Asuisin mielummin kokonaan hyvin painovoimaisessa, liesi kupu vain saisi olla, ei muuta. ihmiset ovat vain laiskoja vaihtamaan suodattimia itse, tai uusavuttomia.

Löysin vielä yhden kirjotuksen YLE:

Tuulettaja ei härveleitä kaipaa

Käyttäjien yleisimmät virheet liittyvät Penttisen mukaan liialliseen käyttöön.

- Kaikkein energiatehokkainta on pistää se jäähdyttämään pari astetta. Se leikkaa huonelämmöstä pahimmat huiput ja kosteuden pois. Parista muutamaan tuntiin vuorokaudessa riittää.

Energianeuvoja ei kuitenkaan itse ole sen paremmin lämpöpumppu- kuin tuuletinmiehiä.

- Itse kannatan yötuuletusta. Ei ole vielä ollut tarvetta ostaa mitään härveliä, vaikka välillä vähän lämmin onkin.
 
Mikä Dyson sinulla Maidan on? Mainitsit sen viilentävän? En löytänyt sellaista heidän sivuilta. Tarkoitatko että se viilentää ilmavirralla? Eli silloin se olisi ilmansuodatuksella oleva puhallin.
Minulla ei ole vielä sitä, mutta meinän ostaa.

Enemmään se lämmintää kun viilentää, siis sillä voi tehdä asuntoa lämpöisemmäksi, siinä on tämä toiminto, luin että varsinaiseksi viilenajaksi se ole, ehkä aste pari, mutta kyllä ilma on hyvin puhdas ja tuntuu viileämmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laite aiheuttaa vedon tunnetta, se on sijoitettu väärin.
Suomessa on liian paljon homeisia taloja muiden maiden verrattuna, koska mm liian nopea rakentaminen, mitään ei ehti kuivua kunnolla, eikä mitä parannusta tapahtu, ja nyt kun tullut vimma näihin ulkis-härveleihin jotka uusavuttomat tumpeloivat ne lisäksi homeen levittäjiksi.

En tarkoita sinua, eikä vastuullisia rakentajia, yleensä ja valitettavasti vastuulliset ihmiset ovat vähemmistö.


Jos tyhmät pilaa omat hengitystiet homeita puhaltavien härvelien avulla, olkoon, mutta kun homeinen ilma leviää toisiin asuntoihin!

Harva heistä nähnyt mitään parin viikon käytössä ollut Filtrete suodatinkangas. Ne kuvittele että puhdas ilma menee ja härvelin suodatus hoitaa ne jotenkin.
Ja sitten selvisi, että ihan "puhtaat ne ovat".

No sitten ilmalämpöpumpussa on oiva annos hujausta. Jos laitetta vielä niin helppo tumpeloida ja väärinkäyttää, sellaista ei saa ylipäänsä laittaa kerrostaloihin, juuri homevaaran takia.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmään se lämmintää kun viilentää, siis sillä voi tehdä asuntoa lämpöisemmäksi, siinä on tämä toiminto, luin että varsinaiseksi viilenajaksi se ole, ehkä aste pari, mutta kyllä ilma on hyvin puhdas ja tuntuu viileämmältä.

Tuo Dyson on tuuletin eikä jäähdytä ilmaa astetta eikä edes asteen murto-osaa. Liikkuva ilma tuntuu tottakai iholla viileämmältä, mutta kokonaisuutena laite nostaa asunnon lämpötilaa, koska laitteen kuluttama sähkö (56 W) muuttuu lämpöenergiaksi.
 
Tuo Dyson on tuuletin eikä jäähdytä ilmaa astetta eikä edes asteen murto-osaa. Liikkuva ilma tuntuu tottakai iholla viileämmältä, mutta kokonaisuutena laite nostaa asunnon lämpötilaa, koska laitteen kuluttama sähkö (56 W) muuttuu lämpöenergiaksi.
Jo, Dyson on ilmapuhdistava tuuletin. Siinä on toiminto cool ja jotkut tuntevat sen hiukan viilentävältä, toisin kun tavallisella Elektrolux ilmapuhditimella. Mainostajat väittää että "viilentää selvästi", en oikeastaan enää usko, kun ei ole päteviä todisteita sille, nyt kun olen tutkinut asian paremmin. Heat toimintolla se lämmittää enemmän.

Katsoin sitä lähinnä kun vanhaan Elektroluxin ilmapuhdistimeen oli vaikeata saada filtterit yhdessä vaiheessa, sitten löytyivät verkkokaupasta. Voi olla etten ostakaan Dysonia.
Koska erittäin hyvin pärjäsin luomu yötuuletuksella, mielestämme yöllä lämpötila jäädyttää asuntoa ihan hyvin, laitan makkariin filtreten ritilään eikä pieneen aukkoon kuten nyt, ja nukun nautin. Kertakaan en hikoilut tyynyt määräksi.
Päivällä on parasta pitää ikkunat ja parveken oven kiinni päivällä.

Helteet eivät ole niin pahat, kun tietää että ovat niin lyhytaikaisia, en lietso hysteria asian suhteen itselleni eikä muille.
On sen jännä että toiset menee ihan hulluksi niiden kanssa, ja toiset ei.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisessä työpaikassa oli viilentävä tuuletin. Sinne piti laittaa vettä ja sen avulla jotenki viilensi sen puhaltavan tuulen. Mutta luin että semmoista ei suositella kotiin koska se pukkasi aika paljon vesihöyryä huoneeseen. Ammattilaiskeittiöön sopii kun on tehokas huippuimuri.
 
Maidanin kannattaisi edelleen lukea ilmanvaihdon perusteita ja jos ymmärrys riittää, niin myös rakennusfysiikan perusteita. Kirjoituksissasi on edelleen niin paljon väärinkäsityksiä, ymmärtämättömyyttä, epäloogista päättelyä ja kiukkua, ettei kukaan jaksa ruveta niitä korjaamaan.

Elämän kaikkinaiseen ymmärtämiseen saattaisi auttaa sekin, jos vaikka pystyisi muuttamaan mahdollisimman kauas pohjoiseen sieltä itähelsingistä.

Koneellisen tulon ja poiston ilmanvaihto on paras lähes kaikkialla. Paitsi silloin jos painovoimainen ilmanvaihto on jo ehtinyt pilata rakenteet. Pelkkä koneellinen poisto on ainakin puurakennuksissa usein ongelmallinen, koska korvausilman saannista ei ole kyseisen ilmanvaihtotavan taloissa yleensä huolehdittu. Painovoimaisen ilmanvaihdon etuna on se, ettei ne kuluta lämpöenergiaa. Nimittäin kun ilma ei vaihdu, niin sen mukana ei mene lämpöäkään. Minulla on myös yksi itse rakennettu painovoimaisen ilmanvaihdon talo.

Ilmalämpöpumppu on hyvä etenkin jos talossa on suora sähkölämmitys tai öljylämmitys. Minulla on tuollaisissa taloissa ilmalämpöpumppu. Koneellisen poiston kerrostaloissa poistoilmalämpöpumppu on suorastaan kultakaivos.

PS! Olen laittanut 275 kuutiometriä sahanpurua torppaan jossa itse asun. Muoveja ei ole, mutta on koneellinen ja tehokas ilmanvaihto.
 
Koneellisen tulon ja poiston ilmanvaihto on paras lähes kaikkialla.
Paras ei herättäisi niin paljon kritiikkia. Jännä on se kun ihminen alkaa tuntea esim.vetoa uudessa asunnossa, niin syytetään hänet, jos toinen tuntee samoin, niin "vielä yksi välittäjä", hänelle yritetään vakuutta ettei ole väärin asennettua koneellista ilmastointia. Että talo on vasta rakennettu, kaikki on tarkistettu. Rakennus/asennusmiesten näkkulmasta mitään väärin ei voi asettaa, vaikka tietävät hyvin että hyvinkin voi, muttei ole munaa myöntää sitä.

Sitten kun tyytymättömien ääni tulee voimakkammin esille, niin selviä, että joo, oli se väärin, onhan tässä vika. Meillä kävi näin lämmityspattereiden väärän perussäädön takia, kohisi niin että jotkut, mm minä etujoukossa olin ihan kypsä. Isännöitsijä sanoi asukkaan pitää kutsua viranomainen mittamaan melua/kohina. Kutsuin, melu ylitti suositun rajan.
sitten tuli korjaus ja todettiin että perussäätö oli ihan sekaisin, jopa todettiin että niin päin persetta säätöä harvoin nähty ja oliko läämmitysverkkoa koskaan edes perussäädetty.

Kun l.verkko oli ihan sekaisin, huoltomies muuta tehnytkaa kun juossut päästämässä ilmaa tai muuten tsekkamassa sieltä, hän säätti jotain mihin ei pitänyt koskea pannuhuoneessa, sitten puolustivat itseään jopa että kuka vain olisi voinut tulla kiukkuisena tulla sitä laitetta säätämään (!) Menee ja tietää. Mutta voi myös ymmärtää näitä ihmisiä jotka jollakin konstein meni sinne, jos joku saattoi ymmärttämään sitä edes vähän, ja tehdä, nimittäin melu on melu - ketä tahansa voi tehdä hulluksi.

Kyllä minä uskon tämän uuden perussäätön tehneita miehia - perussäätö oli ihan päin persetta. Sitä kunnostettiin kokonaan.

Nyt on hiljasta ja tasaisesti lämmintä, asukkaat ovat tyytyväisiä. Mutta sitten esiin ryömivät kaikki maailman "uutuksien" myyjät - myyvät jotain sellaista mihin Itse ei voi vaikuttaa, ei voi säätä, ei voi sulkea, koska jotain mene siellä jossain sekaisin, koska näin on vakuutettu/valehdeltu - nyt leikkivat jo hengitysilmalla.
 
Back
Top