Homeiset talot/koneellinen ilmastointi/ilmalämpöpumppu

Elämän kaikkinaiseen ymmärtämiseen saattaisi auttaa sekin, jos vaikka pystyisi muuttamaan mahdollisimman kauas pohjoiseen sieltä itähelsingistä.
Olen sitä mieltä että elämän kaikkinainen ymmärttäminen ei riippuu asuinalueen nimista ja kaupungista Suomessa. ihan hyvin voin täälläkin, en ole mikään snobi eikä luonnevammainen jotta tuntisin häpeä asuinalueesta jossa asun.
Kaukainen pohjoinenkin on tuttu minulle, mutta mitä se voi opettaa.

Löysin valmiiksi kirjoitetun tekstin koneellisesta ilmanvaihdosta allergia.fi keskustelusta, ei tarvitse kirjoita omin sanoin:
"Koneellinen ilmanvaihto (ilmastointi on ihan eri asia) on siitä vekkuli, että se pitää huoneilman jatkuvassa pienessä liikkeessä. Tämä on totta kai sekä hyvä että huono asia. Huonoa on se, että se "ei anna" normaalin pölyn asettua paikoilleen vaan nostaa sen jatkuvaan liikkeeseen. Vaikka mikään muu asia ei olisi muuttunut, niin koneellinen ilmanvaihto lisää ilmassa leijuvan huonepölyn määrää. Pelkästään tämä aiheuttaa usein ongelmia allergikoille, astmaatikoista puhumattakaan."

Tämä on ongelman juuri. Tietenkin ennen kuin ihmisiä pakotetaan väkisin tälläiseen, pitää kysyä lupa heiltä, haluavatko tuntea jatkuvasti vetoa ja lejuvassa pölyssä. Joten ei ole ihmekään että osa ihmisista alkaa voida huonosti. Onko tälläinen sisäilma sitten terve? Lisäksi suodattimia vaihdetaan liian harvoin (olen näyttänyt miltä suodatin näyttää jo viikon päästä).
Plus putket - miten ne voi puhdista kaikesta saateista?

Kun edes tuloilma (korvausilma) voi jotenkin pitää silmällä, niin se tuntuu lottovoitolta, tiedän milloin suodatin likaantunut, ja vaihdat itse, avaan tuuletusikkuna ja hengitän raikasta ulkoilma, eikä sitä likaisien putkien kautta juossutta ilma. Kuinka paljon saasteita/lika näissä putkeissa, jokainen voi itse helposti saada tuntuman: otat vain vanulappu, kostutat sen kevyesti veteen ja pyhit kerran kuukaudessa tuuletusikkunan välisen tason:
tältä se näyttää 2 vkon jälkeen:
1579567585476.png
Tason minä voin sentään pyhkiä puhtaaksi, voin pyhkiä myös uloimman ritilän tuuletusikkunassa. Miten voi puhdistaa tämän paskan laiteesta?
 
Viimeksi muokattu:
Selvisi nyt että kerrostaloihin saa laittaa vain viilentävä ilmalämpöpumppu. Ja onneksi kaikkien ei ole pakko.
Ei todellakaan ollut paljon kiinostuneita - fiksut ihmiset eivät loppuneet Suomessa, se ilahduttaa :) ilmassa oli kuitenkin hysterian tuntua kun myyjä esitelmöi hellekuolemista Euroopassa,yksi sama hysteerikko, oikeastaan kaksi, jotka välillä pelottelee miten me välillä kuollaan paloon, jos ei rakenneta kokonainen asfaltoidu kenttä johon paloauto mahtuisi pelastamaan meidät parkekkeeltä, he nyökkäsivät vimmatusti päätä kun myyntimies pelotteli helteisin kuolemalla. Pari muuta asukasta otti asian rauhallisesti, minun lisäksi. Ulkoyksikkö tulisi parveken/terassin lattiaan, ei seinään sentään.

Mistään riskeista ei haluttu puhuta, niitä on yritetty suorastaan vähätellä, en ehtinyt kysyä sitäkään, onko rakenteissa muovia/höyrysuluista. Myyntimies kehui ILP:ta miten se kuivata, viilentää ja vaikka mitä, ja miten huoltokin vain 3-5 vuoteen. Eli kuten arvasin antoi liian ruusuisen kuvan, josta kirjoitettukin.

Yliviilennystä nostin puheeksi, hallituksen hysterian lietsoja yritti ohittaa koko kysymystä, ja jopa ihmetteli miksi kysyn, vaikka se on tärkein kysymys puhtaanapidon jälken. Jopa myyntimies oli maltillisempi, vakuutti nopeasti että pari astetta saisi olla vaan, muuten tulee liian kylmä ja palelee. En edes ehtinyt sanoa että ainahan on niitä, jotka voivat laittaa vahingossa ylimääräiset asteet, esim jos ovat itsekin poissa.

Ei saa kysyä mistään hankalasta, eikä sitä mitä tapahtuu jos joku laiminlyö sisäyksikön puhdistusta ja yliviilentää pitkäksi aikaa asuntoa jolloin seurauksena kosteusvaurio ja homehtuminen.

Kysymykseen miten jos jossain asunnossa jo valmiiksi jokin kosteusvaurio kytemässä ja home on syntynyt niin laite pahentaa sitä ja puhaltamalla levitä se ilmaan, joka kulkeudu muidenkin hengitettavaksi - vastaus oli suorastaan järkyttävä "sille ei voida mitään".

Lisää hengityssairaita vaan maahan, kyllä hullut pitää huolta että home syntyy jos ei tavalla niin toisella!
 
Viimeksi muokattu:
Toiseksi järkyttävin kuultu lause oli pumpujen mainostajan kehuessaan miten paljon näitä ILP viilennykseen käytetään maailmalla, alkoi luetella maita, joukossa Thaimaa, koko Asia, koko USA ....ja onko muka siellä kosteuden kanssa ongelmia. Viitaten ettei pumpuista saa mitään kosteusongelmis.

Suomessa hyvä että pariksi viikoksi saa helteitä kesällä, ja homeisten rakennuksien kanssa tässä maassa on ongelmia.
 
Se on tutkittua faktaa että kesähelteet tappaa Suomessa. Tutkimuksen mukaan ideaalilämpö suomalaiselle on +15.
 
Se on tutkittua faktaa että kesähelteet tappaa Suomessa. Tutkimuksen mukaan ideaalilämpö suomalaiselle on +15.
Moni tykkää +21-22.
Helteet aiheuttavat ennenaikaisia kuolemia iäkkäille ja pitkäaikaissairaalle, totta. Itse kestin viime kesän helteet tosi hyvin v 2018 verrattuna.
 
Kun ilma ei kierrä ja talo ei hengitä, kosteus jää sisälle ja imeytyy rakenteisiin.
Tamä meidän kerrostalo rakennettu v 1990, onko silloin käytetty muovia rakenteissa?
 
Elementissä, välikatoissa, höyrynsuluissa. Eihän se elementti pelkkää betonia ole.
Kiitos, elämä on ihmeellinen. En tiennyt tätä, luulin että betoniseinä on vain betoniseinä, että on kantava seinät ja väliseinät. Rakennusala on niin mielenkiintoinen.
Kun tutkinut netista höyrysuluista, niin kauhistuin, mehän asutaan muovipusseissa :oops:


"Vanhat, pelkistä puumateriaaleista rakennetut talot ovat säilyneet usein hyvässä kunnossa ilman höyrynsulkua. Kosteus on tuulettunut ulos talosta tulisijojen kautta ja rakenteiden läpi".

No rakennetaanko enää puutaloja ilman muovia enää?
 
Nytkö vasta tajuat sen?!

Ei rakenneta.
Puutalojen terveellisyydestä olen tiennyt, mutta en tiennyt että nykyiset talot vuorataan sinisella muovilla ja ihmisiä asutetaan tavallaan muovipulloissa.
Puutaloissa olen nukkunut parhaiten ja hengitin ihan toisin. Sellaisissa alkukantaisissa, hirsimökeissä.

Mutta että uudet puutalot ovat pintahujausta ja niitä jopa muovitetaan :oops:
Ovatko sentään edes hiukan paremmat kun betonista tehdyt?
 
Varmaan sikakalliit? Voiko niissä asua ympäri vuoden vai kelpavatko vain kesäasunnoiksi?
Ei sellasia pakkasia tänne tulekkaan ettei voisi talvella asua hirsitalossa,meillä on hirsinen talo ilman muoveja,talo ei ole mökin mallinen vaan Suomalaisen rintamamies talon mallinen,umpikuistilla ja harjakatolla.
 
No rakennetaanko enää puutaloja ilman muovia enää?
Kyllä rakennetaan, hirsitaloja ja höyrynsulkumuovin tilalle voidaan laittaa höyrynsulkupaperi.
Mulla on talo rakenteilla ja siellä ainoat muovit löytyy putkista ja sähköjohdoista. Eristeet puukuitueristettä(ekovilla) höyrynsulku paperilla ja seinät tietenki hirttä.
 
Back
Top