Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Huollon haasteet uudessa taistelutavassa

Viestiketju osiossa 'Muut huoltopalvelut' , aloittaja Tetra, 06.03.2016.

  1. kimmo.j

    kimmo.j Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    01.05.2010
    Viestejä:
    4,442
    Tykkäykset:
    4,030
    Pisteet:
    1,286
    En epäile etteikö paikaan johtaisi tie, vaan sitä ampuuko Ivana sitä tietä niin, ettei sitä pitkin uskalla ajaa bussilla. Kun bussia ajaa pieneenkin siroitteeseen sen matka katkeaa ja se tukkiin pahimillaan koko tien.
    Eli kun taistelukenttä on laajentunut ja sen syvyys kasvanut enstisestään, onko realistista odottaa, että logistiikka toimii joukoille asti ja mikä on se gappi siinä välissä?
     
    Tähystäjä ja Tetra tykkäsivät tästä.
  2. Tetra

    Tetra Ylipäällikkö BAN Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    07.01.2013
    Viestejä:
    5,009
    Tykkäykset:
    5,187
    Pisteet:
    1,286
    Ainakin minulle varusmiespalveluksessa tuli[​IMG] vastaan tuo idea, että haavoittuneita viedään paluukyydeissä kuorma-auton lavalla, ja sitä pidettiin siis hyväksyttävänä. Toki varmasti haavoittuneiden evakuointiin tarkoitettu ajoneuvo olisi parempi, mutta onko niitä miten usein käytössä?
     
  3. Mainos



  4. Ottoville

    Ottoville Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    1,941
    Tykkäykset:
    3,624
    Pisteet:
    316
    En ole varma että pari isoa herraa on asiasta samaa mieltä.:(
     
  5. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Kyllä asialliset viestit voi ihan hyvin laittaa yleiselle puolelle.
     
    Tetra tykkäsi tästä.
  6. Victor Charlie

    Victor Charlie Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    30.04.2010
    Viestejä:
    634
    Tykkäykset:
    618
    Pisteet:
    76
    Äkkiä pari juttua.

    Kelkkoja riittää varmasti ja mönkijöitä, niitä on täällä maalla riesaksi asti. Eri juttu sitten, ovatko sotakäyttöön sopivia. Toisaalta särkyneen voi skipata polun varteen ja hakea lähimmästä autotallista uuden.

    Etelässä tieverkko on sen verran tiheä, että mönkijän käyttö haavoittuneen evakuoinnissa ei välttämättä nopeuta juurikaan, jos lähimmälle uralle on matkaa vaikka 200 metriä ja mönkijä jossain muussa käytössä, niin äkkiä menee kantamalla nopeammin kuin konetta odotellessa. Tietysti sitoo enempi väkeä mitä tilanne ei välttämättä salli. Lavamönkkäri tai tavallinen peräkärryn kanssa ei myöskään taivu ihan joka paikkaan, vaan vaatii jonkinlaista uraa. Lumisena aikana ahkiolla hiihtäen tai jalkaisin vetäen on vielä nopeampaa. Käytännössä kun se sotiminen kuitenkin molemmilla osapuolilla perustuu ajoneuvoihin ja tiestöön, niin ei ne tiet voi kovin kaukana olla siitä taistelualueesta. Vaikka se taistelu olisi hajautettuakin, niin ei se välttämättä tarkoita, että oltaisiin koko ajan jossakin korvessa.
     
    Tetra tykkäsi tästä.
  7. scip10

    scip10 Eversti

    Liittynyt:
    23.07.2012
    Viestejä:
    1,649
    Tykkäykset:
    2,565
    Pisteet:
    316
    Rahdin kuljettaminen on tuttua, mutta sodan ajan logistiikka vierasta, joten spekulointi sallittaneen.

    Eri organisaatiotasoilla on omat huolto-organisaationsa jotka tilaavat tavaraa ylemmältä tasalta. Todennäköisesti lasti tultaisiin alkuun kuljettamaan suuryksiköissä kuten konteissa tai perävaunuissa jotka purettaisiin lavatasolle lähempänä määränpäätä. Lavat taas voitaisiin jakaa laatikoihin/irtokolleihin. Mitä suurempi tavaravirta, sitä suuremmalla yksiköllä mennään perille saakka.

    Sen viimeisen kilometrin kuljettaminen on loppujen lopuksi "vain" tekniikkaa. Tärkeintä on saada oikea määrä oikeaa tuotetta oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Tässä tullaan maallikolle näkymättömään logistiikan osa-alueeseen eli informaation kulkuun. Eli jollain ilveellä pitää saada tilaus läpi, täyttöasteet korkeiksi ja toimitusaika riittävän lyhyeksi.
     
    RautaRisti, JR49 ja Tetra tykkäsivät tästä.
  8. Tetra

    Tetra Ylipäällikkö BAN Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    07.01.2013
    Viestejä:
    5,009
    Tykkäykset:
    5,187
    Pisteet:
    1,286
    Vaikka en logistiikkaihminen olekaan, niin tämä periaate on toki tuttu.

    Tämä informaation kulku aiheuttaa kokemukseni mukaan jo rauhan ajan harjoituksissakin ongelmia välillä. Sodassa hyvin kulkevan informaation arvo on mittaamaton.
     
  9. Tetra

    Tetra Ylipäällikkö BAN Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    07.01.2013
    Viestejä:
    5,009
    Tykkäykset:
    5,187
    Pisteet:
    1,286
    Olisiko tässä osuva sitaatti?

    "Gentlemen, the officer who doesn't know his communications and supply as well as his tactics is totally useless."
    - Gen. George S. Patton, USA
     
    Samses, scip10 ja RautaRisti tykkäsivät tästä.
  10. Nhhk

    Nhhk Kersantti

    Liittynyt:
    23.03.2016
    Viestejä:
    266
    Tykkäykset:
    208
    Pisteet:
    16
    Mitäs nämä on?
     
  11. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,785
    Tykkäykset:
    6,018
    Pisteet:
    1,286
    Sitä nimenomaista kuvaa tai vastaavaa en löytänyt, mutta PV hankki taannoin Valtralta traktoreita ja osa näistä oli varustettu kontin käsittelyyn. Tämä siis tarkoittaa, että traktorin takana on vastaava koukku, mikä on kuorma-autoissa joilla kuskataan kontteja. Tietenkin sillä erolla, että traktori ilmeisesti vain raahaa konttia perässään sen koukun varassa.

    Alla muutama kuva traktoreille tarkoitetuista konttiperävaunuista.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. Nhhk

    Nhhk Kersantti

    Liittynyt:
    23.03.2016
    Viestejä:
    266
    Tykkäykset:
    208
    Pisteet:
    16
    Joo nämä mä tiedän, se on koukkulavakärry Siviili puolella suhteellisen harvinaista herkkua joten ei niitä sieltäkään paljoa pv:lle liikene.
    Tuolla yhdistelmällä ei sitten kovin pahasta paikasta mitään painavaa haeta.

    Muokataan sen verran että määrällä tarkoitin nimenomaan traktorivetoisia koukkulavakärryjä
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2016
  13. Nhhk

    Nhhk Kersantti

    Liittynyt:
    23.03.2016
    Viestejä:
    266
    Tykkäykset:
    208
    Pisteet:
    16
    No tämmösestä en oo ikinä kuunaan kuullutkaa.
     
  14. Mainos



  15. crane

    crane Eversti

    Liittynyt:
    02.05.2011
    Viestejä:
    1,989
    Tykkäykset:
    1,298
    Pisteet:
    316
    Enkä minä, en nähny tai kuullu. Noita koukkukärryjähän ne osti joita ei siviilissä kyllä näe missään. Onkohan nyt menny sekaisin jutut?
     
    Rannari tykkäsi tästä.
  16. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,785
    Tykkäykset:
    6,018
    Pisteet:
    1,286
    Pioneerikalusto -ketjussa oli mokomasta kuva.
     
  17. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,725
    Tykkäykset:
    1,874
    Pisteet:
    1,286
    @SJ selvennykseksi sinulle, kun puhut tuosta kontin raahaamisesta. On siis traktori ja sen perässä perävaunu. Perävaunussa on koukkulaite jolla kontti nostetaan kyytiin. Mitään ei raahata!
     
  18. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,785
    Tykkäykset:
    6,018
    Pisteet:
    1,286
    Entä sitten ne kuvat traktorista jossa on se koukku perässä? Enkä siis tarkoita lähes jokaisen traktorin perässä olevaa peränostinta.
     
  19. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,725
    Tykkäykset:
    1,874
    Pisteet:
    1,286
    Missäs tällaisia kuvia on?
     
  20. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    16,785
    Tykkäykset:
    6,018
    Pisteet:
    1,286
    Kuten sanoin aikaisemmin, niin en löydä kuvia. Yksi vaihtoehto missä on kyseinen kuva voinut olla, on tässä viestissä ollut linkki ja/tai kuvat: http://maanpuolustus.net/threads/operatiivisten-joukkojen-pioneerikalusto.3496/page-3#post-230138
    Valitettavasti kyseinen juttu ei ole enää suoraan netistä luettavissa, mahdollisesti kirjautumalla, mutta näyttäisi maksavan rahaa. Toinen vaihtoehto on vastaava Suomen Sotilaan juttu, jälleen ei netin kautta löytyvillä. Tai sitten kyseessä on ollut joku kiltalehti, kuten Hakku -lehti.
     
  21. crane

    crane Eversti

    Liittynyt:
    02.05.2011
    Viestejä:
    1,989
    Tykkäykset:
    1,298
    Pisteet:
    316
    Tuossa jutussahan lukee näin: "Kaikki traktorit ovat niin sanottuja standardimalleja väriä lukuun ottamatta. Tällä valinnalla puolustusvoimat halusi varmistaa mahdollisimman toimivan huollon ja varaosapalvelun. Varusteet ovat identtiset, jolloin yhden koneen hallinta mahdollistaa kaikkien traktoreiden sujuvan käytön. Myös koulutuksessa identtisyydestä on selkeää etua."
    Ei standardimalleissa ole koukkulavalaitteen koukkua perässä. En kyllä googlettamisella löytäny yhtään kuvaa tollasesta traktorista missä se koukku olis.
     
    Rannari tykkäsi tästä.
  22. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,657
    Tykkäykset:
    7,160
    Pisteet:
    636
    [​IMG]
    Perävaunu varustettuna koukkulava nostimella. Toki tyhjää lavaa on mahdollista raahata maatakin pitkin lyhyt matka, jos se on telojen päällä.
    Kolmipiste nostolaitteeseen voisi kyllä väsätä lavan nostokoukun, en vain näe sille käyttöä, kun noissa lavoissa ei renkaita alla, vaan ne ovat perävaunun rungossa.
     

Jaa tämä sivu