Huollon haasteet uudessa taistelutavassa

Etelä-Suomessa tukeudutaan hyvin paljon rakennuksiin. Niihin johtaa aina tie, teollisuushalleihin sekä liikekiinteistöihin ylensä oikein hyväkin. Huoltolaitokset tarvitsevat kaksi ajokuntoista tietä, joten ei niitä
mihinkään korpeen viedä.

En epäile etteikö paikaan johtaisi tie, vaan sitä ampuuko Ivana sitä tietä niin, ettei sitä pitkin uskalla ajaa bussilla. Kun bussia ajaa pieneenkin siroitteeseen sen matka katkeaa ja se tukkiin pahimillaan koko tien.
Eli kun taistelukenttä on laajentunut ja sen syvyys kasvanut enstisestään, onko realistista odottaa, että logistiikka toimii joukoille asti ja mikä on se gappi siinä välissä?
 
Ainakin minulle varusmiespalveluksessa tuli vastaan tuo idea, että haavoittuneita viedään paluukyydeissä kuorma-auton lavalla, ja sitä pidettiin siis hyväksyttävänä. Toki varmasti haavoittuneiden evakuointiin tarkoitettu ajoneuvo olisi parempi, mutta onko niitä miten usein käytössä?
 
Äkkiä pari juttua.

Kelkkoja riittää varmasti ja mönkijöitä, niitä on täällä maalla riesaksi asti. Eri juttu sitten, ovatko sotakäyttöön sopivia. Toisaalta särkyneen voi skipata polun varteen ja hakea lähimmästä autotallista uuden.

Etelässä tieverkko on sen verran tiheä, että mönkijän käyttö haavoittuneen evakuoinnissa ei välttämättä nopeuta juurikaan, jos lähimmälle uralle on matkaa vaikka 200 metriä ja mönkijä jossain muussa käytössä, niin äkkiä menee kantamalla nopeammin kuin konetta odotellessa. Tietysti sitoo enempi väkeä mitä tilanne ei välttämättä salli. Lavamönkkäri tai tavallinen peräkärryn kanssa ei myöskään taivu ihan joka paikkaan, vaan vaatii jonkinlaista uraa. Lumisena aikana ahkiolla hiihtäen tai jalkaisin vetäen on vielä nopeampaa. Käytännössä kun se sotiminen kuitenkin molemmilla osapuolilla perustuu ajoneuvoihin ja tiestöön, niin ei ne tiet voi kovin kaukana olla siitä taistelualueesta. Vaikka se taistelu olisi hajautettuakin, niin ei se välttämättä tarkoita, että oltaisiin koko ajan jossakin korvessa.
 
Rahdin kuljettaminen on tuttua, mutta sodan ajan logistiikka vierasta, joten spekulointi sallittaneen.

Eri organisaatiotasoilla on omat huolto-organisaationsa jotka tilaavat tavaraa ylemmältä tasalta. Todennäköisesti lasti tultaisiin alkuun kuljettamaan suuryksiköissä kuten konteissa tai perävaunuissa jotka purettaisiin lavatasolle lähempänä määränpäätä. Lavat taas voitaisiin jakaa laatikoihin/irtokolleihin. Mitä suurempi tavaravirta, sitä suuremmalla yksiköllä mennään perille saakka.

Sen viimeisen kilometrin kuljettaminen on loppujen lopuksi "vain" tekniikkaa. Tärkeintä on saada oikea määrä oikeaa tuotetta oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Tässä tullaan maallikolle näkymättömään logistiikan osa-alueeseen eli informaation kulkuun. Eli jollain ilveellä pitää saada tilaus läpi, täyttöasteet korkeiksi ja toimitusaika riittävän lyhyeksi.
 
Eri organisaatiotasoilla on omat huolto-organisaationsa jotka tilaavat tavaraa ylemmältä tasalta. Todennäköisesti lasti tultaisiin alkuun kuljettamaan suuryksiköissä kuten konteissa tai perävaunuissa jotka purettaisiin lavatasolle lähempänä määränpäätä. Lavat taas voitaisiin jakaa laatikoihin/irtokolleihin. Mitä suurempi tavaravirta, sitä suuremmalla yksiköllä mennään perille saakka.
Vaikka en logistiikkaihminen olekaan, niin tämä periaate on toki tuttu.

Sen viimeisen kilometrin kuljettaminen on loppujen lopuksi "vain" tekniikkaa. Tärkeintä on saada oikea määrä oikeaa tuotetta oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Tässä tullaan maallikolle näkymättömään logistiikan osa-alueeseen eli informaation kulkuun. Eli jollain ilveellä pitää saada tilaus läpi, täyttöasteet korkeiksi ja toimitusaika riittävän lyhyeksi.
Tämä informaation kulku aiheuttaa kokemukseni mukaan jo rauhan ajan harjoituksissakin ongelmia välillä. Sodassa hyvin kulkevan informaation arvo on mittaamaton.
 
Tässä tullaan maallikolle näkymättömään logistiikan osa-alueeseen eli informaation kulkuun. Eli jollain ilveellä pitää saada tilaus läpi, täyttöasteet korkeiksi ja toimitusaika riittävän lyhyeksi.
Olisiko tässä osuva sitaatti?

"Gentlemen, the officer who doesn't know his communications and supply as well as his tactics is totally useless."
- Gen. George S. Patton, USA
 
Mitäs nämä on?

Sitä nimenomaista kuvaa tai vastaavaa en löytänyt, mutta PV hankki taannoin Valtralta traktoreita ja osa näistä oli varustettu kontin käsittelyyn. Tämä siis tarkoittaa, että traktorin takana on vastaava koukku, mikä on kuorma-autoissa joilla kuskataan kontteja. Tietenkin sillä erolla, että traktori ilmeisesti vain raahaa konttia perässään sen koukun varassa.

Alla muutama kuva traktoreille tarkoitetuista konttiperävaunuista.

etusivu_vekarajarvi_8.jpg

valtra_maavoimat_53.jpg
 
Sitä nimenomaista kuvaa tai vastaavaa en löytänyt, mutta PV hankki taannoin Valtralta traktoreita ja osa näistä oli varustettu kontin käsittelyyn. Tämä siis tarkoittaa, että traktorin takana on vastaava koukku, mikä on kuorma-autoissa joilla kuskataan kontteja. Tietenkin sillä erolla, että traktori ilmeisesti vain raahaa konttia perässään sen koukun varassa.

Alla muutama kuva traktoreille tarkoitetuista konttiperävaunuista.

etusivu_vekarajarvi_8.jpg

valtra_maavoimat_53.jpg
Joo nämä mä tiedän, se on koukkulavakärry Siviili puolella suhteellisen harvinaista herkkua joten ei niitä sieltäkään paljoa pv:lle liikene.
Tuolla yhdistelmällä ei sitten kovin pahasta paikasta mitään painavaa haeta.

Muokataan sen verran että määrällä tarkoitin nimenomaan traktorivetoisia koukkulavakärryjä
 
Viimeksi muokattu:
Sitä nimenomaista kuvaa tai vastaavaa en löytänyt, mutta PV hankki taannoin Valtralta traktoreita ja osa näistä oli varustettu kontin käsittelyyn. Tämä siis tarkoittaa, että traktorin takana on vastaava koukku, mikä on kuorma-autoissa joilla kuskataan kontteja. Tietenkin sillä erolla, että traktori ilmeisesti vain raahaa konttia perässä

No tämmösestä en oo ikinä kuunaan kuullutkaa.
 
@SJ selvennykseksi sinulle, kun puhut tuosta kontin raahaamisesta. On siis traktori ja sen perässä perävaunu. Perävaunussa on koukkulaite jolla kontti nostetaan kyytiin. Mitään ei raahata!
 
@SJ selvennykseksi sinulle, kun puhut tuosta kontin raahaamisesta. On siis traktori ja sen perässä perävaunu. Perävaunussa on koukkulaite jolla kontti nostetaan kyytiin. Mitään ei raahata!

Entä sitten ne kuvat traktorista jossa on se koukku perässä? Enkä siis tarkoita lähes jokaisen traktorin perässä olevaa peränostinta.
 
Missäs tällaisia kuvia on?

Kuten sanoin aikaisemmin, niin en löydä kuvia. Yksi vaihtoehto missä on kyseinen kuva voinut olla, on tässä viestissä ollut linkki ja/tai kuvat: http://maanpuolustus.net/threads/operatiivisten-joukkojen-pioneerikalusto.3496/page-3#post-230138
Valitettavasti kyseinen juttu ei ole enää suoraan netistä luettavissa, mahdollisesti kirjautumalla, mutta näyttäisi maksavan rahaa. Toinen vaihtoehto on vastaava Suomen Sotilaan juttu, jälleen ei netin kautta löytyvillä. Tai sitten kyseessä on ollut joku kiltalehti, kuten Hakku -lehti.
 
Kuten sanoin aikaisemmin, niin en löydä kuvia. Yksi vaihtoehto missä on kyseinen kuva voinut olla, on tässä viestissä ollut linkki ja/tai kuvat: http://maanpuolustus.net/threads/operatiivisten-joukkojen-pioneerikalusto.3496/page-3#post-230138
Valitettavasti kyseinen juttu ei ole enää suoraan netistä luettavissa, mahdollisesti kirjautumalla, mutta näyttäisi maksavan rahaa. Toinen vaihtoehto on vastaava Suomen Sotilaan juttu, jälleen ei netin kautta löytyvillä. Tai sitten kyseessä on ollut joku kiltalehti, kuten Hakku -lehti.
Tuossa jutussahan lukee näin: "Kaikki traktorit ovat niin sanottuja standardimalleja väriä lukuun ottamatta. Tällä valinnalla puolustusvoimat halusi varmistaa mahdollisimman toimivan huollon ja varaosapalvelun. Varusteet ovat identtiset, jolloin yhden koneen hallinta mahdollistaa kaikkien traktoreiden sujuvan käytön. Myös koulutuksessa identtisyydestä on selkeää etua."
Ei standardimalleissa ole koukkulavalaitteen koukkua perässä. En kyllä googlettamisella löytäny yhtään kuvaa tollasesta traktorista missä se koukku olis.
 
Entä sitten ne kuvat traktorista jossa on se koukku perässä? Enkä siis tarkoita lähes jokaisen traktorin perässä olevaa peränostinta.

palms_koukkulava_1_460.jpg

Perävaunu varustettuna koukkulava nostimella. Toki tyhjää lavaa on mahdollista raahata maatakin pitkin lyhyt matka, jos se on telojen päällä.
Kolmipiste nostolaitteeseen voisi kyllä väsätä lavan nostokoukun, en vain näe sille käyttöä, kun noissa lavoissa ei renkaita alla, vaan ne ovat perävaunun rungossa.
 
Back
Top