Huollon haasteet uudessa taistelutavassa

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#41
Perävaunu varustettuna koukkulava nostimella. Toki tyhjää lavaa on mahdollista raahata maatakin pitkin lyhyt matka, jos se on telojen päällä.
Kolmipiste nostolaitteeseen voisi kyllä väsätä lavan nostokoukun, en vain näe sille käyttöä, kun noissa lavoissa ei renkaita alla, vaan ne ovat perävaunun rungossa.
Jos vilkaiset edelliselle sivulle, niin siellä on pari kuvaa joita laitoin aikaisemmin.
 

TBman

Ylipäällikkö
#43
Niissä on PV:n Valtran perässä koukkulava nostimella varustettu perävaunu. Eli juuri sama systeemi kuin tuossa yllä.¨^
Tuo raktorin koukkulavakärry on muuten hyvä, mutta se ei ole tarkoitettu painaville tuotteilla lainkaan... Tuolla nostaa näppärästi traktorin "pystyyn" ja siitä poispääseminen onkin sitten vittumainen homma. Meillä on työturvallisuuteen liittyen kiellettyä käyttää kevyttä vaihtolavakalustoa ensinkään työmailla. Vain riittävän järeillä saa tulla ja onneksi ei mitään "pikkukekkaroita" kotimaasta työmaille lähetetäkkään...
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#44
Tuo raktorin koukkulavakärry on muuten hyvä, mutta se ei ole tarkoitettu painaville tuotteilla lainkaan... Tuolla nostaa näppärästi traktorin "pystyyn" ja siitä poispääseminen onkin sitten vittumainen homma. Meillä on työturvallisuuteen liittyen kiellettyä käyttää kevyttä vaihtolavakalustoa ensinkään työmailla. Vain riittävän järeillä saa tulla ja onneksi ei mitään "pikkukekkaroita" kotimaasta työmaille lähetetäkkään...
Varmaankin tarkoitat painavan täyteen lastatun vaihtolavan vetämistä maasta kärryn rungon päälle?
Muutoinhan tuo täyteenkin lastattuna käsittääkseni käyttäytyy kuten mikä tahansa perävaunu. Siis silloin kun lava on kärryn päällä.
 

TBman

Ylipäällikkö
#45
Varmaankin tarkoitat painavan täyteen lastatun vaihtolavan vetämistä maasta kärryn rungon päälle?
Muutoinhan tuo täyteenkin lastattuna käsittääkseni käyttäytyy kuten mikä tahansa perävaunu. Siis silloin kun lava on kärryn päällä.
Juu, justiin sitä "vetovaihetta", kun kuorma nousee "taitto/kääntöakselin" päälle ja lavan perä alkaa irrota maasta... Silloin pitää "keulan" olla painava ja näissä kärryissähän se ei ole kovin painava... Varovaisuutta pitää olla.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#46
Juu, justiin sitä "vetovaihetta", kun kuorma nousee "taitto/kääntöakselin" päälle ja lavan perä alkaa irrota maasta... Silloin pitää "keulan" olla painava ja näissä kärryissähän se ei ole kovin painava... Varovaisuutta pitää olla.
Ei muuten kauheana välttämättä keuli kun takimmainen akseli on niin lähellä persettä. Pahempiaki on nähty.
 

Nhhk

Luutnantti
#48
Totta, ei tule "momenttivartta" paljoakaan... Mutta käsittääkseni nuo on tarkoitettu keveille konteille, alle 10 tonnia??? Vai kuinka liene?
16t kantavuus ainakin tuossa kipan siviili versiossa
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#50
Ei muuten kauheana välttämättä keuli kun takimmainen akseli on niin lähellä persettä. Pahempiaki on nähty.

Kyllä se keventää etupäätä kuorma-autossa. Traktorissa paino siirtyy vetoaisan kautta traktorin taka-akselille.
Ääritapauksessa voisi käydä niin, että traktorin takapyörät on ilmassa.
 

Nhhk

Luutnantti
#51
Tuo raktorin koukkulavakärry on muuten hyvä, mutta se ei ole tarkoitettu painaville tuotteilla lainkaan... Tuolla nostaa näppärästi traktorin "pystyyn" ja siitä poispääseminen onkin sitten vittumainen homma. Meillä on työturvallisuuteen liittyen kiellettyä käyttää kevyttä vaihtolavakalustoa ensinkään työmailla. Vain riittävän järeillä saa tulla ja onneksi ei mitään "pikkukekkaroita" kotimaasta työmaille lähetetäkkään...

Ei pidä paikkaansa. Kyllä niitä koukkulavakärryjä on reippaasti yli 20t kantavuudellakin. Kaikki on kiinni traktorin painosta ja akselien sijoittelusta/lukumäärästä, yleensä nämä pystyyn hyppäämiset johtuu liian kevyestä traktorista tai sitten käytetään liianpitkää lavaa runkoon nähden. Pahimpia on nämä itse kuormaauton alustasta tehdyt kärryt niissä on yleensä aksilat väärässä paikassa eli tulee liikaa perä ylitystä.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#52

Kyllä se keventää etupäätä kuorma-autossa. Traktorissa paino siirtyy vetoaisan kautta traktorin taka-akselille.
Ääritapauksessa voisi käydä niin, että traktorin takapyörät on ilmassa.
No kyseinen video on nyt sanotaanko tykillä sääsken ampumista. Eihän tuo jaksa muutenkaan vetää laatikkoa kyytille tuossa.

EDIT: enkä mie väittänykkään etteikö se keulis jos kiskotaan liian painavaa laatikkoa kyytiin, sanoin vain että PAHEMPIAKIN on nähty.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#53
No kyseinen video on nyt sanotaanko tykillä sääsken ampumista. Eihän tuo jaksa muutenkaan vetää laatikkoa kyytille tuossa.

EDIT: enkä mie väittänykkään etteikö se keulis jos kiskotaan liian painavaa laatikkoa kyytiin, sanoin vain että PAHEMPIAKIN on nähty.
Kyllä, rimpulavehkeet on siinä pätkässä.

Vaan tässä ei ole.

Edit: Ot, panssarivaunuihin nämä ei kyllä liity, ylläpito voipi siirrellä mihin tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

TBman

Ylipäällikkö
#54
Kyllä, rimpulavehkeet on siinä pätkässä.

Vaan tässä ei ole.

Edit: Ot, panssarivaunuihin nämä ei kyllä liity, ylläpito voipi siirrellä mihin tykkää.
On aika jämäkkä peli muuten tuo videon kärry+rattori. Tuohon jos yhdistäisi vielä hydraulisen vedon kärryyn, niin menee vaikka minne tuolla yhdistelmällä...
 

TBman

Ylipäällikkö
#56
Jaha, kyllä pääsee tollaisella! Olis jämäkkä peli mettässä, minulla on vanha CASE MX150, jonka perässä vaan vanha 110 Superi, jonka olen katkaissut ohjaamon alta ja jätin sitten tietysti vaihdelaatikon paikalleen... Siinä on teliveto ja sekin on kyllä piru pääsemään! Olen sillä ajanut kaiken puutarpeen ja kipattavat maat myös.. Siinä on alkuperäinen Housukippi ja jos lavan jättää pois, voi vaihtaa karikat paikalleen... Laitoin kippaavan apurungon, että sa olisi kätsy käyttää.
Mutta se on vaan tällaisen "teeseitse ja heitä menemään" miehen touhuiluja... :)
 
#57
Kuten sanoin aikaisemmin, niin en löydä kuvia. Yksi vaihtoehto missä on kyseinen kuva voinut olla, on tässä viestissä ollut linkki ja/tai kuvat: http://maanpuolustus.net/threads/operatiivisten-joukkojen-pioneerikalusto.3496/page-3#post-230138
Valitettavasti kyseinen juttu ei ole enää suoraan netistä luettavissa, mahdollisesti kirjautumalla, mutta näyttäisi maksavan rahaa. Toinen vaihtoehto on vastaava Suomen Sotilaan juttu, jälleen ei netin kautta löytyvillä. Tai sitten kyseessä on ollut joku kiltalehti, kuten Hakku -lehti.
Mielikuva raahauskoukusta on mahdollisesti tullut tuosta kuvasta:

upload_2016-4-18_13-35-9.png

http://riihi.mtk.fi/epaper/products/KV_-2013-06-19/pdfs/103.pdf

Kuvassa on tyhjä koukkulavakärry, joka on tosin rajattu lähes kokonaan pois. Kärry näyttäisi olevan Stronga, joita PV on tilannut ennen kotimaisia noin vuonna 2010.


http://www.serkunkone.fi/albumi/hameenrykmentti/