Huoltovarmuus

Näitä huoltovarmuusasioita onkin mukavaa syynätä nyt jälkikoronallisessa tilanteessa, tai ollaan ainakin lähestymässä kenties jonkinlaista exitiä. Huomioitavaa:

kun valtiot antavat lääketehtaille ns. avoimen piikin niin yllättäen valmistuu suorastaan sarja erilaisia rokotteita hämmästyttävällä vauhdilla ja volyymilla.

huoltovarmuus ja toivouskominen eivät sovi yhteen.

yhteishankintamekanismeihin liittyy etuilu, varmaan suomalaisille täysin ullattaen.

mahdolliset varastot on inventoitava säännöllisesti ja tavara-artikkelit vaihdettava tasaisesti. Inventoimattomuus kyllä hämmästyttää minua, vaikken helposti hämmästykään enää mistään.

eri ministeriöiden ja viranomaistahojen yhteistoiminnoissa on edelleen korjattavaa. Säännölliseen harjoitteluun ja testaamiseen tuskin on halua, mutta se on silti tarpeen.

osa kansalaisista ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, joka on merkille pantavaa.

viranomaisten on luotava vielä tehokkaampi yhteinen suorituskyky. Tässä kohtaa olisin taipuvainen hyvinkin farisealaisiin ratkaisuihin.
 
Näitä huoltovarmuusasioita onkin mukavaa syynätä nyt jälkikoronallisessa tilanteessa, tai ollaan ainakin lähestymässä kenties jonkinlaista exitiä. Huomioitavaa:

kun valtiot antavat lääketehtaille ns. avoimen piikin niin yllättäen valmistuu suorastaan sarja erilaisia rokotteita hämmästyttävällä vauhdilla ja volyymilla.

huoltovarmuus ja toivouskominen eivät sovi yhteen.

yhteishankintamekanismeihin liittyy etuilu, varmaan suomalaisille täysin ullattaen.

mahdolliset varastot on inventoitava säännöllisesti ja tavara-artikkelit vaihdettava tasaisesti. Inventoimattomuus kyllä hämmästyttää minua, vaikken helposti hämmästykään enää mistään.

eri ministeriöiden ja viranomaistahojen yhteistoiminnoissa on edelleen korjattavaa. Säännölliseen harjoitteluun ja testaamiseen tuskin on halua, mutta se on silti tarpeen.

osa kansalaisista ei noudata yhteisiä pelisääntöjä, joka on merkille pantavaa.

viranomaisten on luotava vielä tehokkaampi yhteinen suorituskyky. Tässä kohtaa olisin taipuvainen hyvinkin farisealaisiin ratkaisuihin.
Kyllähän koronahässäkkä on hyvin avannut silmiä sen suhteen että vaikkapa suojatarpeiden ja valmistuksenkin osalta on oltava omaa valmiutta. Yllätyin aidosti siitä ettei henkilösuojaimia ollut tarkoituskaan löytyä valmiusvarastoista. Hyvä että siellä oli sentään joku vanha setti happanemassa. Materiaalin kierrättäminen niin että varastoitu tavara on aina tuoretta ja käyttökelpoista on jonkinlainen ponnistus mutta sekin on vain tehtävä.

Ollaanko poltto- ja voiteluaineiden sekä elintarvikkeiden tai vaikka merikuljetuskyvyn osalta lipsahdettu toiveajattelun puolelle on sekin pohtimisen arvoinen asia. Tämä on olennainen kokonaisuus siinä kuin sotilaallinen maanpuolustus.
 
Viime huhtikuussa lyötiin 600 miljoonan hankintalisämääräraha tiskiin.

2018 tilinpäätökseen liittyen ori muutama tunnusluku. Itse tp on salainen, mutta ao. linkin muistio antaa tämän verran. 37M€ otettiin takaisin valtiolle liian isoksi katsotusta 220M€ kassasta.



Mistähän mä oon tuon 30 miljoonaa saanut päähäni. Yleensä muistan suuruusluokat hyvin. Vaikka ite summa voi olla vähän pielessä
 
Kyllähän koronahässäkkä on hyvin avannut silmiä sen suhteen että vaikkapa suojatarpeiden ja valmistuksenkin osalta on oltava omaa valmiutta. Yllätyin aidosti siitä ettei henkilösuojaimia ollut tarkoituskaan löytyä valmiusvarastoista. Hyvä että siellä oli sentään joku vanha setti happanemassa. Materiaalin kierrättäminen niin että varastoitu tavara on aina tuoretta ja käyttökelpoista on jonkinlainen ponnistus mutta sekin on vain tehtävä.

Ollaanko poltto- ja voiteluaineiden sekä elintarvikkeiden tai vaikka merikuljetuskyvyn osalta lipsahdettu toiveajattelun puolelle on sekin pohtimisen arvoinen asia. Tämä on olennainen kokonaisuus siinä kuin sotilaallinen maanpuolustus.

Eikös Suomen Kuvalehti kertonut, että suojaimien varastointi olisi kuulunut sairaanhoitopiireille. Jossa tavara vaihtuisi itestään.

Mutta liekkö valvonnan ja rahan puute?

Vanhentuneet suojaimet oli Suomen Kuvalehden mukaan hankittu vastoin normikäytäntöä, mutta poliittisen ohjauksen seurauksena HVK:n luoliin.

Eli ei kierrätysmahollisuutta.
 
Eikös Suomen Kuvalehti kertonut, että suojaimien varastointi olisi kuulunut sairaanhoitopiireille. Jossa tavara vaihtuisi itestään.

Mutta liekkö valvonnan ja rahan puute?

Vanhentuneet suojaimet oli Suomen Kuvalehden mukaan hankittu vastoin normikäytäntöä, mutta poliittisen ohjauksen seurauksena HVK:n luoliin.

Eli ei kierrätysmahollisuutta.
Se varastolla ollut satsi oli jotain possuflunssaan liittyviä kertaluonteisia varmuushankintoja. Asiaan liittyi ilmeisesti myös se että suojainmenekki oli koronalta suojautuessa ihan eri tasolla kuin ennakkoarvioissa.

Jatkossa pitää varmasti pyrkiä keskitettyyn varastointiin ja varastokiertoon. Kilpailutukset yms. teettävät tässä omat ongelmansa kun hankintoja ei voi noin vain tehdä HVK:sta.
 
Se varastolla ollut satsi oli jotain possuflunssaan liittyviä kertaluonteisia varmuushankintoja. Asiaan liittyi ilmeisesti myös se että suojainmenekki oli koronalta suojautuessa ihan eri tasolla kuin ennakkoarvioissa.

Jatkossa pitää varmasti pyrkiä keskitettyyn varastointiin ja varastokiertoon. Kilpailutukset yms. teettävät tässä omat ongelmansa kun hankintoja ei voi noin vain tehdä HVK:sta.

Muistelen että Suomen Kuvalehti kertoi, että possuköhän aikana poliittinen ohjaus käski hankkia nuo haukutut vanhentuneet maskit. Mutta valtio ei muistanut, että silloinen useamman vuoden hankintabudjetti upposi noihin maskeihin.

Pitänee kaivaa Suomen Kuvalehtiä esiin.
 
Polttoaineiden ja voiteluaineiden huoltovarmuuttahan parannettiin juuri äskettäin lopettamalla koko Naantalin öljynjalostamo, eri asia on sitten että olisiko meillä ollut varastossa yhtään raakaöljyä mitä jalostaa. No seuraavassa kriisitilanteessa sitten ostetaan polttoaineet joltakin Nilsiän öljysheikiltä.
Lääkintämateriaalille meillähän on jo valmis ostokanava erään kumitissiasentajan kautta.:facepalm:
 
Muistelen että Suomen Kuvalehti kertoi, että possuköhän aikana poliittinen ohjaus käski hankkia nuo haukutut vanhentuneet maskit. Mutta valtio ei muistanut, että silloinen useamman vuoden hankintabudjetti upposi noihin maskeihin.

Pitänee kaivaa Suomen Kuvalehtiä esiin.

Kuulostaa käsittämättömälle että hallitus toteaa tarvittavan välttämättä 37 miljoona euroa rokotteisiin mutta hallinnolliset kuviot estävät määrärahan myöntämisen. Keinoksi jää se että valtiovarainministeri kusettaa HVK:n maksamaan rokotteet omistaan lupaamalla kompensaation joka sitten jätetäänkin muistamattomuuteen ja budjettikehyksiin vedoten maksamatta. Kovin on jäykät systeemit.

"HUOLTOVARMUUSKESKUKSESSA Pohjoisen Makasiinikadun jugendlinnassa istui pettynyt mies.

Toimitusjohtaja Ilkka Kananen oli suostunut maksamaan rokotteet sillä ehdolla, että valtio korvaisi 37 miljoonan menoerän syksyn lisäbudjetissa.

”Sosiaali- ja terveysministeriö teki esityksen, ja ministerit olivat pontevasti sen takana”, Kananen sanoo.

Esitys ei mennyt läpi. Kehykset eivät antaneet myöden. Lisäbudjettiin ei ilmestynyt Huoltovarmuuskeskuksen rahoja.

Keskuksen elintärkeästä huoltovarmuusrahastosta neljännes oli huvennut suojaimiin, viruslääkkeisiin ja rokotteisiin. Ellei valtio maksa velkaansa, varojen palauttaminen entiselleen kestää Kanasen mukaan vuosia. Jos Suomeen sitä ennen iskee toinen kriisi, kuten lintuinfluenssa, Huoltovarmuuskeskuksen on otettava hankintoihin lainaa pankista.

”Valtiovarainministeriö on luvannut suullisesti, että joskus vuonna 2012 saisimme rahan takaisin”, Kananen sanoo. ”Mutta eihän meillä ole tästä mustaa valkoisella.”

Ministeriöissä ei kukaan ota vastuuta tapahtuneesta. Risikko sanoo olevansa ”yllättynyt”, etteivät rahat päätyneetkään lisäbudjettiin. Valtiovarainministeriössä taas ei muisteta lupauksista mitään.

Rokotteiden hankinta ei lain mukaan edes kuulunut Huoltovarmuuskeskuksen tehtäviin.

Kun asia äkättiin ministeriöissä, hallitus joutui hätäpäissään säätämään asetuksen, jolla keskuksen toimialaa laajennettiin väliaikaisesti, vuoden 2010 loppuun.

”Asetuksiahan säädetään yön yli, jos tarvitaan”, Kananen sanoo hieman katkerasti. ”Siihen on kyllä valmius.”

Suomen valtion budjetista ei ole tähän päivään mennessä herunut sikainfluenssarokotteisiin senttiäkään."
 
Viimeksi muokattu:

Kuulostaa käsittämättömälle että hallitus toteaa tarvittavan välttämättä 37 miljoona euroa rokotteisiin mutta hallinnolliset kuviot estävät määrärahan myöntämisen. Keinoksi jää se että valtiovarainministeri kusettaa HVK:n maksamaan rokotteet omistaan lupaamalla kompensaation joka sitten jätetäänkin muistamattomuuteen ja budjettikehyksiin vedoten maksamatta. Kovin on jäykät systeemit.

"HUOLTOVARMUUSKESKUKSESSA Pohjoisen Makasiinikadun jugendlinnassa istui pettynyt mies.

Toimitusjohtaja Ilkka Kananen oli suostunut maksamaan rokotteet sillä ehdolla, että valtio korvaisi 37 miljoonan menoerän syksyn lisäbudjetissa.

”Sosiaali- ja terveysministeriö teki esityksen, ja ministerit olivat pontevasti sen takana”, Kananen sanoo.

Esitys ei mennyt läpi. Kehykset eivät antaneet myöden. Lisäbudjettiin ei ilmestynyt Huoltovarmuuskeskuksen rahoja.

Keskuksen elintärkeästä huoltovarmuusrahastosta neljännes oli huvennut suojaimiin, viruslääkkeisiin ja rokotteisiin. Ellei valtio maksa velkaansa, varojen palauttaminen entiselleen kestää Kanasen mukaan vuosia. Jos Suomeen sitä ennen iskee toinen kriisi, kuten lintuinfluenssa, Huoltovarmuuskeskuksen on otettava hankintoihin lainaa pankista.

”Valtiovarainministeriö on luvannut suullisesti, että joskus vuonna 2012 saisimme rahan takaisin”, Kananen sanoo. ”Mutta eihän meillä ole tästä mustaa valkoisella.”

Ministeriöissä ei kukaan ota vastuuta tapahtuneesta. Risikko sanoo olevansa ”yllättynyt”, etteivät rahat päätyneetkään lisäbudjettiin. Valtiovarainministeriössä taas ei muisteta lupauksista mitään.

Rokotteiden hankinta ei lain mukaan edes kuulunut Huoltovarmuuskeskuksen tehtäviin.

Kun asia äkättiin ministeriöissä, hallitus joutui hätäpäissään säätämään asetuksen, jolla keskuksen toimialaa laajennettiin väliaikaisesti, vuoden 2010 loppuun.

”Asetuksiahan säädetään yön yli, jos tarvitaan”, Kananen sanoo hieman katkerasti. ”Siihen on kyllä valmius.”

Suomen valtion budjetista ei ole tähän päivään mennessä herunut sikainfluenssarokotteisiin senttiäkään."

Politikot kyllä muistaa puhua maailman parhaasta huoltovarmuudesta. Joka pitäisi tehdä ilmaiseksi
 

Virolainen sarjavalittaja haitannut apteekkien perustamista Suomeen – hyödyntää järjestelmän valuvikaa​

Suomen apteekkimarkkinoille pari vuotta sitten ilmestynyt toimija pisti lupajärjestelmän lujille. Valituskierre jatkuu siitä huolimatta, että valittaja ei sääntöjen mukaan voi enää voittaa mitään.


Tiukasti säännellyn apteekkialan valituskierteet ovat pahimmillaan viivästyttäneet apteekkien avaamista vuosia.
MOT-toimitus perehtyi tapaukseen, jossa yksi henkilö on tehtaillut poikkeuksellisen määrän valituksia.

Hän on hyödyntänyt suomalaisen apteekkijärjestelmän valuvikaa ja halvaannuttanut apteekkitoimintaa.
Valitukset ovat estäneet apteekkien perustamista esimerkiksi Espoossa, jossa on ollut pulaa apteekeista jo vuosia.
Valittamista ei ole estänyt oman apteekin saaminen samasta kaupungista.

Jotkut alalla työskentelevät arvioivat, että lääkehuolto voi vaarantua valituskierteen takia.


Proviisori Reet Teng sanoo MOT:lle valittavansa luvista, koska Suomen viranomaiset ovat kohdelleet häntä väärin.

– Jos sinun työurasta otetaan 20 vuotta pois, niin olisitko tyytyväinen? Tämä on se kysymys.

Virolaisnaisen toiminta on Suomen oloissa poikkeuksellista. MOT-toimituksen haastattelemat apteekkialan ihmiset kuvailevat sitä järjettömäksi.
Haastatellut eivät halua esiintyä jutussa nimellään, koska he pelkäävät siitä seuraavan ongelmia alalla.

– Tämä on todella härskiä. Sarjavalittajia on ollut ennenkin, mutta hekin ovat yleensä lopettaneet saatuaan oman apteekin, sanoo eräs apteekkari.
 
Proviisori Reet Teng sanoo MOT:lle valittavansa luvista, koska Suomen viranomaiset ovat kohdelleet häntä väärin.

– Jos sinun työurasta otetaan 20 vuotta pois, niin olisitko tyytyväinen? Tämä on se kysymys.

Virolaisnaisen toiminta on Suomen oloissa poikkeuksellista. MOT-toimituksen haastattelemat apteekkialan ihmiset kuvailevat sitä järjettömäksi.
Haastatellut eivät halua esiintyä jutussa nimellään, koska he pelkäävät siitä seuraavan ongelmia alalla.
Tämmöisille ryssäperkeleille olisi hyväksi pistää maahantulo kielto ja liiketoiminta kielto päälle! Ryssä on ryssä, vaikka voissa pyörittelisi.
 
Peruna loppumassa. Sehän tietää, että kohta lähtee (muutenkin) ruuan hinta laukalle, mutta maataloutta ei jo yksin huoltovarmuussyistä saa kurjistaa. Pottua pitää riittää aina, jos sota tulee niin chateau briäändit ei ole ensimmäisenä tarvitaan -listalla ja perunaa menee 2-kertaisesti normaalin nähden.


Ja tähän kukkuraksi pientä inflaatiota, ruoka tulee kohta maksamaan aivan helvetisti. Vihreä siirtymä here we come.

 
Putosiko nyt Spiken ja sen merivoimien ohjuksen osalta huoltovarmuus, jos ei Natomaatkaan saa?
Ei kiellä natomailta vaan aseiden siirrot/myynnit/lahjoitukset Ukrainaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Peruna loppumassa. Sehän tietää, että kohta lähtee (muutenkin) ruuan hinta laukalle, mutta maataloutta ei jo yksin huoltovarmuussyistä saa kurjistaa. Pottua pitää riittää aina, jos sota tulee niin chateau briäändit ei ole ensimmäisenä tarvitaan -listalla ja perunaa menee 2-kertaisesti normaalin nähden.


Ja tähän kukkuraksi pientä inflaatiota, ruoka tulee kohta maksamaan aivan helvetisti. Vihreä siirtymä here we come.

Tämähän on oikea monenkin eri tahon unelma ja mieliä kiihoittanut ajatus että ruoantuotanto loppuu Suomessa ja aletaan käyttämään edullisia tuontielintarvikkeita. Tämähän on oikea ilon ja onnen päivä..
 
Tämähän on oikea monenkin eri tahon unelma ja mieliä kiihoittanut ajatus että ruoantuotanto loppuu Suomessa ja aletaan käyttämään edullisia tuontielintarvikkeita. Tämähän on oikea ilon ja onnen päivä..
Jep. Terveellinen ja vastuullisesti tuotettu ruokavalio kunniaan, luomu melkein ehti nousta muotiin kun tilalle kaavaillaan jo teollisesti tuotettuja proteiineja.

Puhumattakaan siitä, että koska tahansa voi suomalaisten ostovoimaa säätää ruoan hinnalla ja neuvotteluhalukkuutta pienellä nälänhädällä.
 
Back
Top