Huoltovarmuus

Jos Vuolleen twiitissä mainittu tuotantokustannusten kasvu siirtyy kuluttajahintoihin sellaisenaan, niin ostovoima taitaa säätyä ihan itsestään ilman juonittelijoita Moskovassa ja Tukholmassa. Toisekseen maatalous on joka tapauksessa riippuvainen ulkomaisesta tuonnista - nostamalla öljynhintaa nostat samalla suomalaisten ruoan hintaa.
 
Uutinen vuodelta 2017, mutta ei vittu tätä touhua tässä maassa :rolleyes:

Leipäviljan varmuusvarastot on Suomessa miltei puolitettu myymällä varastoista pääsääntöisesti vehnää. Varastojen puolittaminen vuoden 2016 loppuun mennessä perustui Jyrki Kataisen (kok.) hallituksen joulukuussa 2013 päivittämiin huoltovarmuustavoitteisiin.

Tavoitteiden mukaan huoltovarmuudessa on kiinnitettävä enemmän huomiota tietojärjestelmien ja energiansaannin turvaamiseen, sillä perinteinen raaka-aineiden varastointi ei enää riitä turvaamaan yhteiskunnan toimintaa. Elintarvikeviljan varmuusvarastot päätettiin puolittaa vuoden tarpeesta puolen vuoden tarvetta vastaaviksi.

– Viljan varmuusvarastojen sopeuttaminen on tehty, ja varmuusvarastoissa on elintarvikekelpoista viljaa noin seitsemän kuukauden tarve, kertoo valmiusasiamies Juha Mantila Huoltovarmuuskeskuksesta.
 
Jos Vuolleen twiitissä mainittu tuotantokustannusten kasvu siirtyy kuluttajahintoihin sellaisenaan, niin ostovoima taitaa säätyä ihan itsestään ilman juonittelijoita Moskovassa ja Tukholmassa. Toisekseen maatalous on joka tapauksessa riippuvainen ulkomaisesta tuonnista - nostamalla öljynhintaa nostat samalla suomalaisten ruoan hintaa.
Nyt pitäisi tuottajille kompensoida tätä kustannusnousua ja turvata kotimainen tuotanto. Suomi voi olla sodassa tai vakavan painostuksen ja toimitushäiriöiden alla seuraavan 1-52 viikon kuluessa.

Huoltovarmuushansikkaat eivät saa tippua kädestä, ei millään tekosyyllä.
 
"— Venäläiset energiatoimitukset on korvattavissa, mutta tällaista tilannetta ei saa päästää toistumaan tulevaisuudessa. Huoltovarmuuskysymyksiä on ajateltava uudella tavalla, koska esimerkiksi lämpöyritykset ovat vastuussa siitä, että kaukolämpöä voidaan toimittaa kaikenlaisissa tilanteissa."

"Suomessa on esimerkiksi normaalin viiden kuukauden kulutusta vastaava määrä tuontipolttoaineita. Viljaa on varastossa vähintään kuuden kuukauden keskimääräistä kulutusta vastaava määrä. Lääkkeisiin, niiden tuontiin ja valmistukseen liittyy puolestaan varastointivelvoite eli alan toimijoilla on tuotteista riippuen oltava kolmesta kymmeneen kuukauden varastot lääkkeitä."
 
HVK:n arviota Suomen varautuminen tasosta. https://www.huoltovarmuuskeskus.fi/...t-suomen-huoltovarmuudelle-hallittavissa?n=10

Toki, julkisuuteen ei luonnollisista syistä johtuen välttämättä kaikkea ulos anneta. Jos Korona-ajasta nyt jotakin positiivista haluaa hakea, niin ilmi tulleet puutteet ja epäselvyydet vaikkapa materiaalihankintojen vastuiden suhteen. Mahdollisesti ovat HV-järjestelmän kriisinsietotoimintaa oikeaan suuntaan vieneet.

Onko varautumisen astetta nyt pa- ja muiden hankintojen osalta HVK:n reviiriin kuuluvilla sektoreilla, kiihdytetyssä moodissa alettu suorittamaan. Tästä ei taida julkista tietoa olla saatavissa?
 
Tässä käsitellään mm. Venäjän merkitystä, lannoitteiden tuonnissa Suomelle. https://www.hs.fi/talous/art-2000008670717.html

"Lannoitteiden hinnat ovatkin vuoden sisällä lähes kolminkertaistuneet. Kova hinnannousu sai viljelijät lykkäämään lannoiteostoksia. Se taas sai tehtaat Euroopassa supistamaan tuotantoa, kun lannoitteiden tuottaminen varastoon kalliilla maakaasulla ei ole ollut kannattavaa."

Muutamia vuosia taaksepäin, kun pyrin Suomen tilannetta ruokahuollon suhteen mahdollisissa kriisioloissa itselleni selvittelemään. Tilanne oli hyvä, vaikkapa Ruotsiin verrattuna omavaraisuudessa.

Palstalla taitaa vaikuttaa joitakin elantonsa maataloudesta hankkivia. Itselleni epäselvää, kuinka mahdollisia ja nopealla aikataululla toteutettavia olisivat ravinnontuotannon muutokset suuntaan, jossa panos-tuotto -suhde olisi mahdollisimman tehokas, energiansaannin suhteen.

Merirahtiliikenteeseen vihollisen suunnalta vaikuttaminen, on oletusarvoisesti (toivottavasti) huomioon otettu huoltovarmuutta arvioitaessa - vaikkapa juuri lannotteiden saannin osalta, tavalla jossa on reaalipohjainen B-suunnitelma olemassa.

Tuo ylläoleva arvailu lähinnä koskien tilannetta jossa normaalit toiminnat olisivat pidempikestoisen vihamielisen vaikuttamisen kohteena.
 
.
 

Dieselautojen vaatima AdBlue-neste on loppumassa varastoista​

"SCR-järjestelmällä varustetut nykyaikaiset dieselmoottorit eivät toimi ilman AdBlue-lisäainetta...Teknisesti SCR voidaan poistaa käytöstä, mutta laki ei tätä Suomessa salli."
:mad: Siis anteeksi mitä? Eli miltei kaikki Suomen tavaraliikenne loppuu nyt sitten, koska kuorma-autot ja rekat eivät saa tuota lisäainetta ja ilman sitä ei saa kerran ajaa - koska laki on näin hullu mikä se on ja muutoksia ei aiota tehdä lakiin!?! Vai miten tämä ongelma muka voidaan ratkaista? Ei AdBlueta niin ei saa ajaa ja ilman sitä ei tavarat kulje! Tai ainakin hinta nousee tähtitieteelliseksi eli kustannukset kasvata räjähdysmäisesti nyt sitten. :eek:

Kiitos vaan saatanasti tästäkin hulluudesta Vihreät. Näin sitä sabotoidaan Suomen ja koko länsimaiden huoltovarmuutta, säätelemällä koko touhu mielipuoliseksi korttitaloksi mukamas ympäristönsuojelun nimissä.
 
:mad: Siis anteeksi mitä? Eli miltei kaikki Suomen tavaraliikenne loppuu nyt sitten, koska kuorma-autot ja rekat eivät saa tuota lisäainetta ja ilman sitä ei saa kerran ajaa - koska laki on näin hullu mikä se on ja muutoksia ei aiota tehdä lakiin!?! Vai miten tämä ongelma muka voidaan ratkaista? Ei AdBlueta niin ei saa ajaa ja ilman sitä ei tavarat kulje! Tai ainakin hinta nousee tähtitieteelliseksi eli kustannukset kasvata räjähdysmäisesti nyt sitten. :eek:

Kiitos vaan saatanasti tästäkin hulluudesta Vihreät. Näin sitä sabotoidaan Suomen ja koko länsimaiden huoltovarmuutta, säätelemällä koko touhu mielipuoliseksi korttitaloksi mukamas ympäristönsuojelun nimissä.
Niin ne autot ei toimi ilman sitä Adblueta, eli rahdit pysähtyy..
 
Niin ne autot ei toimi ilman sitä Adblueta, eli rahdit pysähtyy..
Autot toimivat ilman AdBlueta jos SCR:n kytkee pois päältä, mutta lain mukaan sitä ei saisi kytkeä pois päältä. Eli nyt sitten rahdit pysähtyy, koska täällä noudatetaan viherfasistien hulluuksia, eikä kytketä tota nyt pois päältä ihan joka saatanan autosta mitä löytyy.
 
Autot toimivat ilman AdBlueta jos SCR:n kytkee pois päältä, mutta lain mukaan sitä ei saisi kytkeä pois päältä. Eli nyt sitten rahdit pysähtyy, koska täällä noudatetaan viherfasistien hulluuksia, eikä kytketä tota nyt pois päältä ihan joka saatanan autosta mitä löytyy.
Nyt ihan rauhallisesti. Käyt vaihtamassa puhtaat kalsarit ja hengittelet vaikka hetken paperipussiin. Suomi ei tuon takia pysähdy.
 
Nyt ihan rauhallisesti. Käyt vaihtamassa puhtaat kalsarit ja hengittelet vaikka hetken paperipussiin. Suomi ei tuon takia pysähdy.
Selitä, miten se ei pysähdy, kun kerran ilman AdBlueta ei saa ajaa, eikä voi ajaa kytkemättä SCR pois päältä, koska laki estää (ja vaatinee tuo korjaamokäynninkin, tuskin kyse on yhden napin painamisesta)? Vai meinaatko, ettei Suomen kuorma-autot ja rekat ole mitenkään olennaisia esim. ruoan kuskaamisessa kauppoihin ja muuten? Selitä.
 
Selitä, miten se ei pysähdy, kun kerran ilman AdBlueta ei saa ajaa, eikä voi ajaa kytkemättä SCR pois päältä, koska laki estää (ja vaatinee tuo korjaamokäynninkin, tuskin kyse on yhden napin painamisesta)? Vai meinaatko, ettei Suomen kuorma-autot ja rekat ole mitenkään olennaisia esim. ruoan kuskaamisessa kauppoihin ja muuten? Selitä.
Vaatii tosiaan pientä koodausta ja aiheuttaa taatusti häiriön. Sekin onnistuu jos tulee pakkorako. Viranomaisen osalta asiat on helpompi hoitaa hallinnollisella päätöksellä.
 
Vaatii tosiaan pientä koodausta ja aiheuttaa taatusti häiriön. Sekin onnistuu jos tulee pakkorako. Viranomaisen osalta asiat on helpompi hoitaa hallinnollisella päätöksellä.

Pitääkö aina odottaa, että löysät on jo housussa?

Turvapaikkahakemusten käsittelyn muuttaminenkin taitaa mennä syksyn istuntokaudelle asti. Jos huomenna alkaisi lappamaan rajalle Instagram-riippuvaista pietarilaista, niin siinä sitä oltaisiin ihmeissään. Sama juttu raskaassa kalustossa - voi tulla korjaamoilla hiukka kiirus säätää ohituksia, jos/kun reagoidaan vasta rekkarallin pysähtyessä. Niitä muutoksia pitäisi alkaa tehdä jo tänään, jotta parin kuukauden tms. päästä olisi kalusto kunnossa ajamaan ilman lisäaineita.
 
Pitääkö aina odottaa, että löysät on jo housussa?
Johan tämä on nähty koronan hoidossakin, että mitään ei tehdä ajoissa, kaikkea viivytellään ja sitten hätäpäissään valehdellaankin suoraan kansalle, kun ei olla saatu aikaiseksi / uskallettu / kyetty tekemään mitään järkeviä päätöksiä ajoissa. Sitten nekin vähät päätökset, mitä on tehty, niin heti on ollut joku "asiantuntija" ja "virkamies" sanomassa, ettei se ja se käy ja onnistu, kun se on sen ja sen oikeuden ja sen ja sen lain vastaista ja sitten on puoli vuotta väännetty hallinto-oikeuksissa ja aluehallintovirastoissa jotain saatanan tikusta asiaa - samalla ei ole sitten tehty mitään, kun on odotettu sitä hallinto-oikeuden + korkeimman hallinto-oikeuden ja aluehallintoviraston päätöstä asiasta. Hyvässä lykyssä sitten vielä on käynyt niin, että virkamies sanoo X, hallinto-oikeudet sanoo Y ja aluehallintovirasto tulkitsee sitä Z ja homma palaa taas alkuun jne.

En nyt väitä, että demokratia ja oikeusvaltioperiaatteet pitäisi heittää romukoppaan kriisin aikana, mutta...no oikeastaan, kyllä, väitän. Ei tästä tule muuten yhtään mitään. Pitäisi nimittää Sale diktaattoriksi 6kk ajaksi ja jokainen suoran käskyn täyttämättä jättäminen tai ulina -> Automaattinen teloitus välittömästi virkamiehelle/tuomarille/asiantuntijalle. Johan alkaisi tapahtumaan.

Miettikää OIKEASTI, MIETTIKÄÄ, millaista tämä touhu olisi, jos Suomeen kohdistuisi hybrivaikuttamista, elektronista sodankäyntiä, sabotaaseja ja samalla aseellista hyökkäystä (tai sen valmistelua)? Eihän täällä normaalioloissakaan saada oikeasti MITÄÄN TEHTYÄ, niin miten helvetissä se sitten onnistuisi noiden kanssa? Ei mitenkään. Ei kerta kaikkiaan mitenkään. Se on jo nähty ja nähdään taas.
 
Pitääkö aina odottaa, että löysät on jo housussa?

Turvapaikkahakemusten käsittelyn muuttaminenkin taitaa mennä syksyn istuntokaudelle asti. Jos huomenna alkaisi lappamaan rajalle Instagram-riippuvaista pietarilaista, niin siinä sitä oltaisiin ihmeissään. Sama juttu raskaassa kalustossa - voi tulla korjaamoilla hiukka kiirus säätää ohituksia, jos/kun reagoidaan vasta rekkarallin pysähtyessä. Niitä muutoksia pitäisi alkaa tehdä jo tänään, jotta parin kuukauden tms. päästä olisi kalusto kunnossa ajamaan ilman lisäaineita.
Kuka sitä odottaa? Muita kuin klikkiotsakejuttuja lukemalla olen jäänyt käsitykseen että tilanne on hoidettavissa tuotantoa järjestelemällä eikä mitään katastrofia ole tulossa. Hetkellisiä häiriöitä voi tulla mutta ei mitään sen isompaa murhetta. Tuotantokatkot ovat mahdollisia mutta eivät todennäköisiä. On selvää että Venäjältä tulevien toimitusten loppuminen laittaa monellakin sektorilla logistisen ketjun vinkumaan. Sodalla voi olla yllättäviä seuraamuksia kun jopa kusi on yhtäkkiä niukkuushyödyke :D

Toisaalta poikkeusolojen järjestelyjäkin jo raavitaan kasaan niin kuin tietysti pitääkin. Eihän tällaiset asiat voi pysäyttää yhteiskuntaa. Kaikkein typerintä olisi jos asia olisi teknisesti ratkaistavissa mutta kalusto muuttuisi lain edessä liikennekelvottomaksi.
 
Johan tämä on nähty koronan hoidossakin, että mitään ei tehdä ajoissa, kaikkea viivytellään ja sitten hätäpäissään valehdellaankin suoraan kansalle, kun ei olla saatu aikaiseksi / uskallettu / kyetty tekemään mitään järkeviä päätöksiä ajoissa. Sitten nekin vähät päätökset, mitä on tehty, niin heti on ollut joku "asiantuntija" ja "virkamies" sanomassa, ettei se ja se käy ja onnistu, kun se on sen ja sen oikeuden ja sen ja sen lain vastaista ja sitten on puoli vuotta väännetty hallinto-oikeuksissa ja aluehallintovirastoissa jotain saatanan tikusta asiaa - samalla ei ole sitten tehty mitään, kun on odotettu sitä hallinto-oikeuden + korkeimman hallinto-oikeuden ja aluehallintoviraston päätöstä asiasta. Hyvässä lykyssä sitten vielä on käynyt niin, että virkamies sanoo X, hallinto-oikeudet sanoo Y ja aluehallintovirasto tulkitsee sitä Z ja homma palaa taas alkuun jne.
Noinhan se on. Lisäksi nämä jotka päättävät asioista ovat päätöksentekohetkillä puhumassa jossain foorumilla siitä miten ureanjakelukin on sukupuolikysymys :D

En nyt tämän enempää ureasta. Vituttaa jo riittävästi. Vihreiden toimilla ei ole kuin heikennetty länttä. Odotelkaas sitä kun peltoja aletaan "ennallistaa" (siis kasvamaan pusikkoa). Jos minä olen näkemässä sen päivän että 10% pelloistamme on pusikkoina EU-määräysten vuoksi (joihin Suomella ei ole mitään sanomista koska määräykset ovat ylikansallisia epädemokraattisesti kootun "komission" tekemiä) - ja kansa näkee nälkää, niin sanon pojilleni että Te ette tuleviin sotiin osallistu. Nyt on korjattava huoltovarmuuden suuntaa ja kurssia että sellaiset vältetään. Eivät pelloistamme -ja metsistämme - saa päättää 5% vähemmistöön kuuluvat varttihullut vihreät.

Hallitus olisi pitänyt saada nurin silloin kun oli vielä suhteellisen rauhallista. Turvepäätös oli järjetön - ei annettu vaihtoehtoja. Kunnianhimo vittu vei kuten Putinia. Niitä jotka päättivät väärin pitäisi vedellä hanuriin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top