80-luvun alkua muistellessa, pari alikessua, joiden henkinen taso oli jäänyt n. 13 vuotiaan murrosikäisen tasolle, jonka vuoksi purkivat kaikki henkiset patoutumat alokkaisiin, söi aika rankalla kädellä motivaatiota alokasaikana ja karkotti ne pienimmätkin ajatukset mistään 11 kk:den palveluksesta.
Koulutushan oli rankkaa RVL:ssa, varsinkin "raittiissa ulkoilmassa", se meni osaltani ihan hyvin, olin hyväkuntoinen. Mutta kaikkein kovimmalle otti henkiseen puoleen olla jopa 5-6 viikkoa kiinni, ilman lomia. 20 -vuotias, nuori, viriili, elämänsä keväässä oleva mies, testosteroni huipussaan, miettii aidatun kasarmialueen sisällä kesäisiä rientoja, tyttöjen kikatusta....Se ahdisti aivan mielettömästi ja löi henkisesti täysin alamaihin.
Omat kokemukseni alokkaana varusmiesesimiehistä olivat osittain samankaltaisia. Kaikki heistä eivät olleet kouhoja mutta joillakin oli häiriövirtaa muidenkin edestä. Laitosmainen pennalismi oli minulle entuudestaan tuttu juttu kun olin asunut kotoa pois kouluviikot 13v alkaen ja pudonnut jo vuosia aikaisemmin pumpulin sisältä piikkipensaaseen. Aiemmat kokemukset antoivat perspektiiviä, sillä pennalismin katkaisun vastalääkkeetkin oli jo aikaa sitten keksitty ja ihanneyhteiskunta rakennettu lukioikään tullessa. Kantapään kautta saadun kokemuksen avulla saattoi omalta osaltaan tukea ja rakentaa oman porukan me-henkeä ja ylläpitää hyvää huumoria joka auttoi vastoinkäymisissä. Periksi ei kannata antaa.
Joukko-osaston henki muodostuu niistä ihmisistä, jotka siellä vaikuttavat. Minulla oli onni saada pääasiassa hyviä ja asiallisia kouluttajia joista jäi positiivinen kuva. Osa oli positiivisella tavalla persoonallisia ja mieleenpainuvia hahmoja. Asiallisia henkilöitä. Eräs nuori ja "särmä" luutnantti eteni myöhemmin mm. EU:n rajavalvontaviraston pääjohtajaksi ja on nykyään RVL:n apulaispäällikkö. Tavja ohitti ko. henkilön sisäministeriön kansliapäällikkönimityksessä johon hän valitsi oman demavikavevin.
Huonojakin omenoita osui kohdalle. Ensimmäinen joukko-osastomme komentaja oli hieman höyrähtänyt ja sen vuoksi oli siirretty rajakomppaniasta meille mutta hän jatkoi onneksi varsin pian matkaa. Mieleen jäi lähinnä supermahdottomat rättisulkeiset, joissa juostiin 3-4 tuntia. Valmistautumisajat olivat mahdottomia ja lopulta päällä olivat lähes kaikki vaatteet vähintäinkin nurinkurisessa järjestyksessä. Muut kouluttajat eivät naureskelleet vaan pudistelivat vaivihkaa päätään. Muutaman kerran menin portaikossa kolme kerrosta ylös ja alas niin että jalat eivät koskeneet lainkaan maahan.
Toisessa joukko-osastossa vietetty lyhyt erikoiskoulutusaika oli kasarmilla oloaikana hieman erikoista, sillä osaston komentaja oli toivottanut meikäläisille: "Te ette ole tervetulleita tänne." Tulin päivää myöhemmin paikalle huomaamatta, joten vältyin pahimmalta vainolta. Lähtöpuhuttelussa sanottiin seuraavaa: "Toivon, että en enää koskaan tapaa ketään teistä. Erityisesti tämä koskee x:ää." "Tunne on molemminpuolinen" vastasii x hymyillen, veti käden lippaan ja kopsautti kannat komeasti yhteen ja nousimme helpottuneina autoon. Minua säälittivät ne piruparat, jotka olivat koulutettavina ko. yksikössä, sillä siellä oli mm. kaksi hyvää trangiakaveriani Rajakoulun ajoilta. Tullessani mattimyöhäsenä koulutusjaksolle jouduin heti ensiksi erottamaan heidät toistensa kurkusta; molemmille taisi jäädä kuristusjäljet kaulaan pingiserimielisyyden vuoksi. Olivat aivan raivona. En olisi millään uskonut tuollaista mahdolliseksi, mutta toisena päivänä kireän tunnelman alkulähde selvisi minulle.
Varusmiesesimiesten välit kouluttajiin olivat alokkaana ollessani kehnot ja ne joilla oli korvien välissä lähinnä vaikkua huusivat omaa huonoa oloaan huutamisen riemusta. Kumpi johtui kummasta, sitä on vaikea sanoa. Omalla esimiesvuorolla jonkin aikaa myöhemmin meillä olikin sitten yhtenäinen linja alaisten kohtelun suhteen. Kukaan ei poikennut inhimillisestä ja asiallisesta linjasta. Harhateille eksyvä olisi käännytetty melko välittömästi porukalla nurkan takana (ei meillä kyllä ollut ketään sellaista, jota olisi tarvinnut... ohjata Oikealle Tielle).
Alokkaat otettiin vastaan hyvin pehmeästi ja ensimmäisten viikkojen aikana opetimme heille kädestä pitäen ja kiireettömästi miten asiat tehdään oikein heti kerralla. Kaikki jipot ja konstit mitä oli opittu opetettiin myös ja Rajakouluun lähtijät valmennettiin etukäteen niin että heillä oli lähtiessään hyvät pohjatiedot. Valitsemamme alaisystävällinen lähestymistapa mahdollisti sen, että komppanian vääpeli antoi kasarmilla ollessa vastuuvuorossa olleelle päiväohjelman ja pyysi ystävällisesti huolehtimaan että kaikki tapahtuu ajallaan. Näin myös tapahtui ja ilman hämminkiä ja hässäkkää.
Sisäministeriön palveluksessa reissut olivat aika usein vaativia mutta niihin tottui. Kun lumi oli tullut maahan, lähdettiin viikonloppulomille ryhmäkohtaisen n.15km suunnistus-ahkionvetokilpailun kautta. Ensimmäinen ryhmä perillä lähti vaihtamaan suoraan lomakamppeet ja lomille lomps. Motivaatio oli hyvä. Lomat pyörivät paremmin kuin PV:n puolella tuohon aikaan, tosin minulla kaikki suuret juhlat sattuivat napsahtamaan kiinni. Joulun viettäminen oli tehty yksikössä mukavaksi, jouluateria oli luksustasoa pöytiin tarjoiluineen ja juhannuksen kohokohdaksi tuli järjestysmieskeikka yölomineen (käytössä oli koko illan ja yön videoilla varustettu bussi joka oli tuolloin ylellistä jne.). Nakki voi olla joskus myös plussaa.
Metsässä eli sissiteltassa asuin yli 220/330vrk ja ulkoilmaelämä oli oikeastaan aika mukavaa vaikka olosuhteet olivat joskus raakoja tai epämukavia. Kutturassa oli kovimmillaan 46 astetta pakkasta mikä tuntui jo aika kylmältä vaikka meillä oli hyvät kamppeet. 30 km hiihtohinauksessa reilun 30 asteen pakkasella jätti lakanakankaisista lumipuvuista vain kiristysnarut jäljelle.
Muusta ihmiskunnasta erillään oleminen metsäkeikoilla aiheutti nuorissa leijonissa luonnollisesti painetta puntissa sitten kun palattiin takaisin sivistyksen pariin. Herkimmillä värähti jo silloin kun nähtiin ensimmäiset liikennemerkit ("Täällä on ihmisiä!") puhumattakaan siitä, kuinka koomiselta näyttää kun linja-autossa olevat 70 jamppaa (2 koirasta en ole ihan varma) läähättivät silmät pullollaan nenä lasissa kun vähänkään näkyi hameväkeä reissulta palatessa. Iällä tai ulkoisella olemuksella ei ollut niin suurta merkitystä jos oli pitkä reissu takana. Sissimuonassa ei tainnut olla "jarrua", joten telttakankaan kiristäminen tapahtui vikkelästi. Osalla seurustelusuhteet katkesivat, osalla kestivät. Olin itse tuohon aikaan seikkailija vailla suuria tunnesiteitä, joten en kokenut kovia aallonpohjia seurusteluasioissa.
Koulutuksen rankkuus, josta Rajajääkäri tuossa mainitsi, oli asia johon tottui hiljalleen. Pientä ihmistä piinattiin monella tapaa joskus täydellisen uupumuksen ja romahtamisen porteille saakka. Sieltä takaisin elävien kirjoihin nouseminen oli kuitenkin tekijä, josta sai henkistä voimaa ja varmuutta kohdata koettelemuksia.
Summa Summarum: välillä väsytti, keljutti ja tympäisi. Oikein kunnolla. Siitä huolimatta muistot ovat myönteisiä. Miksihän?