Kyllä se kouluttaa. Se kouluttaa toimimaan huolellisesti, täsmällisesti ja pikkutarkasti stressaavassa tilanteessa näennäisesti merkityksettömässä tehtävässä. Samalla se kasvattaa pettymyksensietoa ja ns. vitutuskynnystä. Paineensietokyky on merkittävä osa sotilaan kyvykkyyttä ja parempi että se koeponnistetaan kasarmilla eikä siellä missä luoti hiihtää ja läski tummuu.
Kouluttaako ja kasvattaako oikeasti? Onko tästä siis ihan oikeaa tutimustulosta, että noin käy? Jos on, niin kysyn sinulta saman, minkä kysyin jo joltain aiemmin, eli pitäisi tuollaista ottaa käyttöön peruskoulussa, jotta kaikista naiset mukaanlukien tulisi pettymyksensietävämpiä, huolellisia, täsmälliisiä ja kaikilla olisi korkeampi vitutuskynnys? Eikö noilla asioilla ole paljon merkitystä myös siviilityöelämässä ja muussakin siviilielämässä (monihan täällä on todennut, että intit vitutukset ovat pientä verrattuna siihen, mihin siviilissä tulee törmäämään)?
Ihan subjektiivisesti voin sanoa, että aukin sänkyjen räjäyttely ei kouluttanut minua yhtään mihinkään. Ne räjäytetyt punkat olivat todennäköisesti ehdottomasti parhaimpia punkkia, mitä koko inttiaikana tein. RUKissa punkat olivat mitä olivat, hyvä jos päiväpeitto oli siinä päällimmäisenä ja sama sitten koksuaikaan. Ainakaan siis huolelliseen punkantekoon, joka olisi kestänyt edes varusmiespalvelun läpi, se touhu ei minua (eikä muitakaan palveluskavereitani) kouluttanut. Sitä, miten se koulutti minua pettymyksensietoon, on tietenkin itse subjektiivisesti aika vaikea arvioida. Sen voin joka tapauksessa sanoa, että yleistä maanpuolustustahtoani ja positiivista suhtautumistani PV:hen se joka tapauksessa laski. Ja tämän suhteen asia oli eri verrattuna sellaisten asioiden vaatimiseen, jotka oikeasti olivat mielekkäitä sotimisen opettelun kannalta. Univelkaa tuottaneet viestitoimintaharjoitukset tietysti vituttivat sillä nimenomaisella hetkellä, kun yöunilta herätettiin siirtymään ihan niin kuin se punkkien räjäyttelykin, mutta ne oli paljon helpompi yhdistää siihen, mitä siellä intissä oikeasti oltiin tekemässä, minkä vuoksi niistä ei seurannut mitään maanpuolustustahdon laskua tai negatiivista suhtautumista PV:hen.
Täydellisessä maailmassahan esimies voi käydä alaisensa kanssa rajattoman pitkän ajan kestävän keskustelun siitä miksi joku asia täytyy tehdä pilkuntarkasti annetun ohjeen mukaan ilman mitään sooloiluja mutta oikeassa elämässä saati sitten siinä tilanteessa jossa ry**ä rynnii päälle niin esimiehen on pystyttävä luottamaan siihen että alainen tekee käskystä mitä käsketään täsmällisesti, pilkuntarkasti ja huolellisesti käskyn mukaan vaikka selässä käryäisi litra napalmia.
Ymmärrät varmaan, että ryssän rynniessä päälle kenellekään ei tarvitse perustella, miksi siinä käsketään, mitä käsketään.
Minusta tuntuu, että suhtaudut aikuisiin ihmisiin kuin 3-vuotiaisiin lapsiin. Heille tosiaan on usein vaikea ymmärtää, miksi aikuinen haluaa heidän tekevän niin kuin haluaa. Mutta väitän, että suurin osa aikuisista ei ole tällaisia, vaan kyllä vihollisen tuhoamiseen tähtäävien käskyjen järkevyys ymmärretään, vaikka esimies ei jokaista yksityiskohtaa alkaisikaan vääntää rautalangasta. Sen sijaan ei ymmärretä, mitä ihmeen tekemistä punkan tai pinkan viivojen suoruudella on sen kanssa, miten tehokkaasti mahdollisessa tilanteessa se niitä vääntänyt porukka ryssiä oikein tuhoaa. Yleisestikin sanoisin, että nykyaikaisessa sodankäynnissä yksilön omalla päätöksenteolla on paljon suurempi merkitys kuin silloin joskus entisaikaan, kun sotamiehen tärkein tehtävä oli vain marssia kolmirivissä kohti muskettitulta. Kun nyt vänrikki käskee "tuhoa tuo panssarivaunu", hän olettaa, että komennon saaneelta jääkäriltä itseltään löytyy osaamista sen suhteen, miten se tehtävä täytetään tehokkaimmin. Mitään vastaavaa ei sen kolmirivissä marssineen sotilaan tarvinnut osata. Hänelle tärkein kyky oli juuri se, että hän pilkuntarkasti noudatti mitäkin annettua käskyä käyttämättä itse omaa harkintakykyä sen suhteen, mitä juuri siinä pitäisi tehdä.