Hyödyttömimmät asiat mitä teille koulutettiin vm-palveluksessa?

Hölmöintä oli ehdottomasti vääpelin neuvo sulkea toinen eli se ei tähtäävä silmä ampuessa. Rynkyn vaihdon jälkeen (onneksi alikersantti antoi omansa) tulos olisi ollut valion väärti ja enkä sulkenut silmääni vaan korvat vääpeliltä. Olin kyllin itsevarma koska olin ampunut jo alta 10v. Tästä on jonkun verran aikaa ja koulutuskin saattoi silloin olla tuota luokkaa.
 
Kaappien siisteystarkastukset ennen lomille lähtöä. Naurettavaa teatteria: jokaisen kaapin piti tuvassa näyttää tismalleen samalta, eli siellä käärityn villapaidan tai sotilaan käsikirjan takana sai olla vaikka paskaa kaappi täynnä. En kyllä käsitä miksi vaaditaan järjestämään kaappi niin epäkäytännölliseen järjestykseen ja tuhlattiin siihen sitten aikaa joka oli muusta siivoamisesta pois. Mahdollisen hälytyksen kannalta tuollainen kaapin näennäisjärjestys olisi ollut hidastava tekijä kamppeita kerätessä.
Joissain toisessa komppaniassa kaapit tarkastettiin kuulemma joka päivä.
päällikkö, joka itse suoritti korkeimman omakätisesti tarkastuksen, oli sitä mieltä, että kaapin tulee näyttää täsmälleen siltä, mitä kuvassa on piirretty. Päällikkö myös julisti parhaan kaapin palkinnon,
Samalla tavalla tuli näitä sotilaskoulutuksen "oheishommia" kirottua varusmiehenä. Myöhemmin opin ajattelemaan niilläkin olleen tarkoitus. Tässä myös vähän toisenlainen näkemys kun ylle on kirjoitettu. Jenkkien sotilaskulttuuri ja -perinne on erilaista kun meillä, joten jokainen ajatelkoon tästä asiasta omalla tavallaan. Videoo tarvitsee kuunnella ainoastaan pari minuuttia, jonka nyt voinee tehdä selkeän ja hyvän puheen vuoksi.
 
En muista tai keksi oikeastaan mitään opetettua mikä olisi ollut turhaa koulutuksen tavoitteisiin nähden. Pinkkailu, jäpittäminen, sisäkuri yms oli tietysti turhaa suuressa kuvassa, mutta palvelivat kulloistakin tavoitetta. Vähän kuten ruotsin opiskelu on turhaa sen itsensä vuoksi, mutta ensiarvoisen tärkeää päättötodistuksen saadakseen.

Se mikä minulle oli turhaa opettaa, kuten hiihtäminen, hygienia, leiriytyminen, säänmukainen pukeutuminen jne oli joillekin kaikki ihan uutta.
 


Samalla tavalla tuli näitä sotilaskoulutuksen "oheishommia" kirottua varusmiehenä. Myöhemmin opin ajattelemaan niilläkin olleen tarkoitus. Tässä myös vähän toisenlainen näkemys kun ylle on kirjoitettu. Jenkkien sotilaskulttuuri ja -perinne on erilaista kun meillä, joten jokainen ajatelkoon tästä asiasta omalla tavallaan. Videoo tarvitsee kuunnella ainoastaan pari minuuttia, jonka nyt voinee tehdä selkeän ja hyvän puheen vuoksi.
Täsmennän vielä, että ymmärrän täysin, miksi tietyt asiat intissä täytyy tehdä tietyllä tavalla. Mutta en kuitenkaan ole suuresti hyötynyt taidostani tehdä pinkkoja silitysraudalla vaatekomeroon, intin jälkeen. Silloin toki hyödyin, kuntoisuusloman muodossa, koska päällikkö oli sentään ymmärtänyt tuon palkitsemisenkin merkityksen motivoinnissa. Ja pistän perseeni pantiksi siitä, että tuo amiraali ei ikinä urallaan nähnyt niin särmiä kaappeja, mitä minä näin joukko-osastoni tuvissa, heh!
 
Rättisulkeiset. Ei ikinä auennut ainakaan minulle että miksi se nenäliinan oikea esittämistapa on niin tärkeää...
Tämä vuonna -83.
 
Jäpittäminen. Siis se tuvassa jakkaroilla istuminen valmiudessa naama näkkärillä ja kädet polvien päällä.

Näin jälkeenpäin ihmetyttää, että missä oli porkkana. Esimerkiksi miksei vaikkapa joka viikko palkittu siisteintä tupaa jollain tavalla. Esimerkiksi kuntsarilla. Olisi taatusti tupien siistiminen ollut mieluisampaa.
 
Jäpittäminen. Siis se tuvassa jakkaroilla istuminen valmiudessa naama näkkärillä ja kädet polvien päällä.

Näin jälkeenpäin ihmetyttää, että missä oli porkkana. Esimerkiksi miksei vaikkapa joka viikko palkittu siisteintä tupaa jollain tavalla. Esimerkiksi kuntsarilla. Olisi taatusti tupien siistiminen ollut mieluisampaa.
Muistan kuin eilisen päivän, kun RAUK:n paras punkan/pinkantekijä lähti lomalle vuorokautta aikaisemmin kuin muut.
Koulun johtaja piti huolen siitä, että me muut olimme muodossa silloin odottamassa lisäkolutusta sisäpalveluun.
Vähän nysvääjänä pidetty kaveri teki siinä virheen, että käveli nolona muodon ohi, kun me käskystä katseella seurasimme hänen lomalle lähtöään. Hän oli seurannut ohjeita, ymmärsi ne ja pystyi ne täyttämään. Siihen kai pyrittiin, ja siitä palkittiin, kurssin paras punkantakijä.
Tunnen miehen vuosikymmenten jälkeen, ja on edelleen tarkka ja säntillinen.
Mies paikallaan.
Itse menin sieltä, missä aita on matalin, ehkä "koukkuni" on muualla.😇
 
Jäpittäminen. Siis se tuvassa jakkaroilla istuminen valmiudessa naama näkkärillä ja kädet polvien päällä.

Näin jälkeenpäin ihmetyttää, että missä oli porkkana. Esimerkiksi miksei vaikkapa joka viikko palkittu siisteintä tupaa jollain tavalla. Esimerkiksi kuntsarilla. Olisi taatusti tupien siistiminen ollut mieluisampaa.

Monen mielestä paskassa asuminen ei ole mukavaa, vaikka siitä ei saa palkintoa
 
Muistan kuin eilisen päivän, kun RAUK:n paras punkan/pinkantekijä lähti lomalle vuorokautta aikaisemmin kuin muut.
Koulun johtaja piti huolen siitä, että me muut olimme muodossa silloin odottamassa lisäkolutusta sisäpalveluun.
Vähän nysvääjänä pidetty kaveri teki siinä virheen, että käveli nolona muodon ohi, kun me käskystä katseella seurasimme hänen lomalle lähtöään. Hän oli seurannut ohjeita, ymmärsi ne ja pystyi ne täyttämään. Siihen kai pyrittiin, ja siitä palkittiin, kurssin paras punkantakijä.
Tunnen miehen vuosikymmenten jälkeen, ja on edelleen tarkka ja säntillinen.
Mies paikallaan.
Itse menin sieltä, missä aita on matalin, ehkä "koukkuni" on muualla.😇

Itseltänihän räjähti punkka vielä kotiutumista edeltävällä viikolla.

En jaksanut vain tehdä kunnon pinkkaa.
 
Back
Top