Hyödyttömimmät asiat mitä teille koulutettiin vm-palveluksessa?

MATI:n ja JOHLA:n käyttö tulenjohtoaukissa ja alaisilleni joukkotuotannossa. Kertauksessa kun kävi ilmi, että SA joukolleni ei niitä ole jakaa, joten hyvin tuli kaikki ne tunnit käytettyä.

Mun mielestä tuvan roskiskäytäntö oli aivan ylivertainen.

Roskakorin piti aina olla tyhjä. Tämä selvä.

Jos jollakin oli roska, se piti tietenkin laittaa roskakoriin, joka sitten ei enää ollut tyhjä, ja se piti lähteä heti tyhjentämään.

Yritin järkeillä ja kysyin, että onko tarkoitus että roskakoria ei käytetä? Ei tietenkään, roskakori on sitä varten että roskat laitetaan sinne.

Ja jos siellä on roskia, se tyhjennetään. Tämä selvä.

Jos jollakin oli roska, se piti tietenkin laittaa roskakoriin, joka sitten ei enää ollut tyhjä, ja se piti lähteä heti tyhjentämään.

Yritin järkeillä ja kysyin, että onko tarkoitus että roskakoria ei käytetä? Ei tietenkään, roskakori on sitä varten että roskat laitetaan sinne.

Ja jos siellä on roskia, se tyhjennetään. Tämä selvä.
Säkylässä vasta remontoidussa kasarmissa oli mukava, kun tupiin ei oltu muistettu hankkia roskiksia. Ei ollut tätä ongelmaa. Toisessa yksikössä AUKissa siihen sitten törmäsin, ja vielä kannelliset roskikset tuvissa, niin helposti jäi huomaamatta joku roska sinne, JA TÄSTÄ SYYSTÄ SIIRRYTÄÄN TAKAISIN TUPIIN VÄLITÖNTÄ MINUUTTIA VIETTÄMÄÄN!

Nopeasti alokastupa oppi, että roskille pitää olla muovikassi, joka jemmattiin piiloon ryhmyreiltä. Taidettiin se joskus ripustaa narulla ikkunan ulkopuolellekin.

Kyllähän tuollainen simputus söi tehokkaasti motivaatiota ja maanpuolustustahtoa. Asiallisesta sotilaakoulutuksesta oli puute, mutta tällaiseen oli aikaa rajattomasti..

MATI:n ja JOHLA:n käyttö tulenjohtoaukissa ja alaisilleni joukkotuotannossa. Kertauksessa kun kävi ilmi, että SA joukolleni ei niitä ole jakaa, joten hyvin tuli kaikki ne tunnit käytettyä.
Olisko ne ollut kärkipään orkesterille tarkoitettu jonka sijoitus aika on lyhyt ja kaikkia ei sinne loppupeleissä sijoiteta.
🤔

Edit. Sijoitus

Olisko ne ollut kärkipään orkesterille tarkoitettu jonka sijoitus aika on lyhyt ja kaikkia ei sinne loppupeleissä sijoiteta.
🤔

Edit. Sijoitus
Aukissa se oli täysin ymmärrettävää, kun sieltä väki meni kaikkiin prikaatin komppanioihin. Joukkotuotannossa ei niinkään, kun alusta asti oli selvillä, että mun porukka sijoitettaisiin sinne, mihin olen yhä sijoitettuna 7 vuotta myöhemmin.

Aukissa se oli täysin ymmärrettävää, kun sieltä väki meni kaikkiin prikaatin komppanioihin. Joukkotuotannossa ei niinkään, kun alusta asti oli selvillä, että mun porukka sijoitettaisiin sinne, mihin olen yhä sijoitettuna 7 vuotta myöhemmin.
Jos teidän pumppu koulutettiin joukkojen rotaation varalta🤔

Lumityöt. Ennen klo 7 aamulla piti olla piha kolattuna, kun kantikset tulivat töihin. Klo 7 lähtivät myös auraajat töihin ja ajelivat pitkin kolattuja etupihoja koneillaan. Takapihat sentään sai jättää kolaamatta.

Kevytsinko 55 S 55:n käyttökoulutus ja sen raahaaminen harjoituksissa. Aseella ei siinä vaiheessa saanut enää ampua mitään, ei kovia, ei harjoitusammuksia eikä siisäpiippuja. Paukkulaukauksia kaiketi jossain vielä ammuttiin.

Ei kai ihan noin mennyt. Saihan roskiksessa olla roskia esimerkiksi päiväpalveluksen päättymisen jälkeen iltavahvuuslakentaan asti eli ns. vapaa-aikana.

Ei kai ihan noin mennyt. Saihan roskiksessa olla roskia esimerkiksi päiväpalveluksen päättymisen jälkeen iltavahvuuslakentaan asti eli ns. vapaa-aikana.
Kyllä me 80-luvun alussa pidettiin tupa siistinä.

Moniko tietää, minkälainen oli laivaston pinkka?

Kyllä me 80-luvun alussa pidettiin tupa siistinä.

Moniko tietää, minkälainen oli laivaston pinkka?
Kuten vanha sanonta sanoo laivaston seksuaalisesta suuntaumisesta, pinkka on myös samaa tavaraa:
Tehdään pinkka, kaveri persepystyssä esittää taistelujakkaraa jonka päälle pinkka asetellaan, pinkan tarkastaja koittaa pippellillään ja jos pippeli ei pääse pinkan läpi tulee hylky. Jos ryppyreikä löytyy rätin läpi tai ohi, on tekijä ansainnut kuntsarin ja näin ollen tehnyt pinkan oikein

Kuten vanha sanonta sanoo laivaston seksuaalisesta suuntaumisesta, pinkka on myös samaa tavaraa:
Tehdään pinkka, kaveri persepystyssä esittää taistelujakkaraa jonka päälle pinkka asetellaan, pinkan tarkastaja koittaa pippellillään ja jos pippeli ei pääse pinkan läpi tulee hylky. Jos ryppyreikä löytyy rätin läpi tai ohi, on tekijä ansainnut kuntsarin ja näin ollen tehnyt pinkan oikein
Meillä iltatoimet kesti aika pitkään, mutta kivaa oli!

Lähellä ollaan, mutta kuitenkin niin kaukana

Niin tästä puuttuu kuinka ruudut pitää olla joka puolelta samaan suuntaan.

Minkälainen se oikeasti on?

Vähän olin kyllä pettynyt PV:n toimintaan, kun ei ollut kehitelty mitään kenttäpinkkaa makuupussin suojapussista ja iltavahvaria tai jotain hölmöä sääntöä makuupussin levittämiseen ennen nukkumaanmenoa. Ei ihme, että moraali laskee kenttäoloissa...

Niin tästä puuttuu kuinka ruudut pitää olla joka puolelta samaan suuntaan.

Minkälainen se oikeasti on?

Vähän olin kyllä pettynyt PV:n toimintaan, kun ei ollut kehitelty mitään kenttäpinkkaa makuupussin suojapussista ja iltavahvaria tai jotain hölmöä sääntöä makuupussin levittämiseen ennen nukkumaanmenoa. Ei ihme, että moraali laskee kenttäoloissa...
Siinä on kolme tasapaksua kerrosta ja Akuankka päällimmäisenä.

Pohjalla päiväpeite muistaakseni neljä ruutua näkösällä, ja suorassa tietenkin. Tämä on helppo.

Seuraavana palveluspusero, pään yli vedettävä melko jäykkää kangasta, ja siinä on samanlainen läppäkaulus kuin Akuankkakin on. Kun tästä laatii tasaisen kerroksen ja etuseinämän, on siinä pientä laittoa. Jäykkää, ja siinä on ikäänkuin liikaa kangasta samanvahvuiseen kerrokseen, eikä voi paljon painella ettei päiväpeitto mene länään. Etuseinän saa silotella tosissaan.

Seuraavaksi merimiespaidasta tehty saman paksuinen kerros. Paita on taas pehmeää puuvillaa, ja paidassa on ikään kuin liian vähän kangasta tuohon kerrokseen, joten se pitää taitella suht höllästi.

Ja päällimmäisenä tietenkin Akuankka eli irtokaulus.

Itselleni ei tule mitään erikoista mieleen. PSJK:ssa oli karsittu itse koulutuksesta kaikkea turhaa, se oli varsin pragmaattista (muuten pedagogiikassa ja asenteessa oli aika paljonkin...haasteita).

Tosin eräs alokaskauden alikki sooloili ja opetti meidät kiinnittämään käkrin sytkän korpossa siten että teimme sen sokkona reiden takana ja katsoimme vastakkaiseen suuntaan.

Perusteena se että jos sytkä poksahtaa niin silmät ei mene.

Varsin nopeasti ennen kovan kranun heittoa meidät poisopetettiin moisesta hölmöilystä.

Back