Hyödyttömimmät asiat mitä teille koulutettiin vm-palveluksessa?

@Erkki ja @Herman30 Olette ihan oikeassa, kirjaimellisesti vedettynä tuo kohtalaisen hanurista (ja harvapa sitä juurikaan käytännössä opettelun lisäksi vaati). Tarkoitin lähinnä sitä miten tuo tapa kulkeutuu reippaana ja asiallisena normaliin maailmaan.
 
Liialliset toistotkaan eivät ole hyväksi, jos asiat jäävät vuosiksi jomottamaan selkärankaan. Ei tehnyt välttämättä vaikutusta, kun asento napsahti ja ilmoitus seurasi johtajan tullessa kyselemään kuulumisia. Tai kun kerran kävelin sattumalta samaan suuntaan jalkakakäytävällä, kun sotaväki marssi orkesterin tahdittamana kadulla. Vaivaannuttavaa kun jouduin monta kertaa korjaamaan tahtia, eikä kädetkään meinannut pysyä alhaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liialliset toistotkaan eivät ole hyväksi, jos asiat jäävät vuosiksi jomottamaan selkärankaan. Ei tehnyt välttämättä vaikutusta, kun asento napsahti ja ilmoitus seurasi johtajan tullessa kyselemään kuulumisia. Tai kun kerran kävelin sattumalta samaan suuntaan jalkakakäytävällä, kun sotaväki marssi orkesterin tahdittamana kadulla. Vaivaannuttavaa kun jouduin monta kertaa korjaamaan tahtia, eikä kädetkään meinannut pysyä alhaalla.
Minulla ei kestänyt puolta minuuttia resetoitua tuollaisista kun kasarmin portti jäi taakse reserviin lähdettäessä. :)
 
Liialliset toistotkaan eivät ole hyväksi, jos asiat jäävät vuosiksi jomottamaan selkärankaan. Ei tehnyt välttämättä vaikutusta, kun asento napsahti ja ilmoitus seurasi johtajan tullessa kyselemään kuulumisia. Tai kun kerran kävelin sattumalta samaan suuntaan jalkakakäytävällä, kun sotaväki marssi orkesterin tahdittamana kadulla. Vaivaannuttavaa kun jouduin monta kertaa korjaamaan tahtia, eikä kädetkään meinannut pysyä alhaalla.
Joo itselle sattui vastaava tapaus, oli koulutettu että hautajaissaattuetta pitää kunnioittaa asennolla ja kättä lippaan vetämällä, olin vissiin aukissa (1993, eli vanha kunnon lomapuku -83 ja verikauha vielä päässä), olin vihdoin päässyt Parolasta takasin stadiin, jatkaakseni Espooseen, kun ohi ajoi Monosen monttufirman auto arkku kyydissä... meikäläinen lomalaisen energialla tempaisin asennon, käden lippaan ja seurasin katseella... kaksi hautaustoimiston äijää mulkkasi kopista vastaan että mitä helvettiä toi varusmies tossa pelleilee.

Ilmeisesti eivät olleet lukeneet YlPalvO:a.
 
Meidän jaos oli avustamassa ampumamestaruuskisoja Moskovan olympialaisten aikaan. Kun Karppinen voitti olympiakultaa, kessu sanoi että nyt häivytään äkkiä. Muuten olisi pitänyt tehdä kunniaa Porilaisten marssin ajan siviilien pällistellessä.
 
Oli. Mitäköhän ne muuten teki siellä. Ainakin ne vei likaiset rätit pois ja toi puhtaat tilalle. Ja yksikön ollessa tyhjänä tekivät jonkun vahauksen lattioihin (todella runsaalla vedellä, kun lattialistat oli märkiä vielä seuraavalla viikolla). Ja varmaan pesivät ikkunoita. Muistaakseni varusmiehet ei niitä pesseet.

Ei ole jäänyt siviiliin päälle tuo pedin särmääminen. Pääsee nopeammin aamulla töihin ja illalla nukkumaan kun ei säädä joutavia.
Keuruullakin oli siivoojat. Vastasivat käytännössä samoista asioista.
 
Joo itselle sattui vastaava tapaus, oli koulutettu että hautajaissaattuetta pitää kunnioittaa asennolla ja kättä lippaan vetämällä, olin vissiin aukissa (1993, eli vanha kunnon lomapuku -83 ja verikauha vielä päässä), olin vihdoin päässyt Parolasta takasin stadiin, jatkaakseni Espooseen, kun ohi ajoi Monosen monttufirman auto arkku kyydissä... meikäläinen lomalaisen energialla tempaisin asennon, käden lippaan ja seurasin katseella... kaksi hautaustoimiston äijää mulkkasi kopista vastaan että mitä helvettiä toi varusmies tossa pelleilee.

Ilmeisesti eivät olleet lukeneet YlPalvO:a.

Minulla oli aivan sama aikanaan Turussa, olimme tulossa takaisin lomilta, ja ohitsemme ajoi hautajaissaattue. Me kaikki kolme pysähdyimme ja vedimme kättä lippaan ja seurasimme katseella. Kolmannessa autossa oli upseeri joka selvästi hölmistyi, mutta nyökkäsi meille selvästi hyväksyvästi. Jälkeenpäin saimme kuulla kiitokset toimistamme leskeltä, ilmeisesti ko. upseerin toimittamana, sillä viimeiseen lepoon oli ollut matkalla veteraani. Me vain nuorina autosotamiehinä teimme mitä oli opetettu. Saatiin pulla kahvit sotilaskodista ja se lämmitti. Teimme oikein!!
 
Marssiharjoittelu. Joukkue, vain lähtöaskel ottaen tahdissa mars, ja useampaan kertaan toistettiin. Meidän joukkue oli aina hitain kaikissa treeneissä, esim kun muut oli kaivaneet poteronsa valmiiksi meillä otettiin asentolepo, asentolepo monta kertaa ennenkuin päästiin varsinaiseen asiaan. Liikuntakoulutuksessa juostiin siltä lutilta jalat alta, ihmeen huonokuntoinen nuoreksi ukoksi, malliesimerkki paraatiupseerista kaikkine touhuineen
 
Marssiharjoittelu. Joukkue, vain lähtöaskel ottaen tahdissa mars, ja useampaan kertaan toistettiin. Meidän joukkue oli aina hitain kaikissa treeneissä, esim kun muut oli kaivaneet poteronsa valmiiksi meillä otettiin asentolepo, asentolepo monta kertaa ennenkuin päästiin varsinaiseen asiaan. Liikuntakoulutuksessa juostiin siltä lutilta jalat alta, ihmeen huonokuntoinen nuoreksi ukoksi, malliesimerkki paraatiupseerista kaikkine touhuineen
Mikä joukko-osasto? Kuulostaa jotenkin tutulta, eli Kaarti JP....
 
Vekara? Mielenkiintoista että stadista (noh, laajemmin pääkaupunkiseudulta) suunnilleen kolmasosa meni Santahaminaan, kolmannes Upinniemeen / Dragsvikiin ja viimeinen kolmannes pitkälle linja-auto marssille Vekaranjärvelle... yhtäkään meikäläisen frendeistä (ja nyt niiden lapsista) ei käsketty Porin prikaatiin, se lienee pohjaalaisten oma juttu.
Meitsi passitettiin tosin Parolannummelle nauttimaan kovennettua sisä- ja ulkokuria. Mutta sielläkin oli lähinnä hämäläisia, uusmaalaiset oli muutaman ukon vähemmistö.
Härmäläiset on sitten ihan oma lukunsa :) !
 
Vekara? Mielenkiintoista että stadista (noh, laajemmin pääkaupunkiseudulta) suunnilleen kolmasosa meni Santahaminaan, kolmannes Upinniemeen / Dragsvikiin ja viimeinen kolmannes pitkälle linja-auto marssille Vekaranjärvelle... yhtäkään meikäläisen frendeistä (ja nyt niiden lapsista) ei käsketty Porin prikaatiin, se lienee pohjaalaisten oma juttu.
Meitsi passitettiin tosin Parolannummelle nauttimaan kovennettua sisä- ja ulkokuria. Mutta sielläkin oli lähinnä hämäläisia, uusmaalaiset oli muutaman ukon vähemmistö.
Härmäläiset on sitten ihan oma lukunsa :) !
Tuolloin oli tampereen itäisestä piiristä paljon porukkaa, oikeastaan liikaakin, no oppipahan outoja sanoja, rotvalli siis ei tarjoa nimestään huolimatta hirveästi tulisuojaa :cool:
 
Mikä vika levysukissa? Vai eikö osattu opettaa?

Eihän ilman kenkäheinää ja jalkarättejä voi nahkasaappaita käyttää. Ei varsinkaan sotavaltion jakamia, kun niitä jaettiin niin kauan kuin ulkoisesti näyttivät ehjiltä (ihan sama vaikka vuorinahka olisi repaleinen ja sisäpohja olisi mädäntynyt puoliksi pois, joka on varmastikin ollut yleistä, kun ennen M/91-varsikenkiä ei pohjallisia talon puolesta jaettu; tämän voi havaita ylijäämämarkkinoille päätyneistä käytetyistä saappaista).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jalkarätit olivat niin mainiot jalassa kun oikein osasit laittaa. Meillä ei edes sellaisia nykyajan sukkia ollut ja omia ei uskallettu käyttää. Toki köyhä armeija oli kekkosen aikana, mutta mieli oli iloinen.
Varmasti hyödyttömmät asiat oli kypärän hihnan kiilloitus, kypärää käytettiin vain vartiossa, jos se kohdalle osui. Mutta, mutta typerin asia aivan varmasti oli autojen astinlautojen kiilloitus sekä kuorma-autojen hyttien liki kliinisen siisteyden tavoittelu. Toki, aina sitä keksittiin keinot joilla päästiin pois siitä hommasta. :)
 
Vekara? Mielenkiintoista että stadista (noh, laajemmin pääkaupunkiseudulta) suunnilleen kolmasosa meni Santahaminaan, kolmannes Upinniemeen / Dragsvikiin ja viimeinen kolmannes pitkälle linja-auto marssille Vekaranjärvelle... yhtäkään meikäläisen frendeistä (ja nyt niiden lapsista) ei käsketty Porin prikaatiin, se lienee pohjaalaisten oma juttu.
Meitsi passitettiin tosin Parolannummelle nauttimaan kovennettua sisä- ja ulkokuria. Mutta sielläkin oli lähinnä hämäläisia, uusmaalaiset oli muutaman ukon vähemmistö.
Härmäläiset on sitten ihan oma lukunsa :) !
Minä ja monta lukiokaveria mentiin Espoosta Hyrylään. Itse ainakin ihan oman toiveen perusteella. Kutsuntoihin mennessä pidin kalliosuojan ulko-ovea auki everstille ja pitkää luiskaa vierekkäin kävellessä tämä kysyi minulta jotain tyyliin "Mihinkäs nuori mies toivoo menevänsä?" Vastasin että "Hyrylään, herra eversti." Ja sinne mentiin. En kyllä muista että yksikään kaveri olisi Vekaralle joutunut. Säkylään, Parolaan, Santikseen, Öbikseen ja jopa Sodankylään mutta ei Vekaralle.

Ketjun otsikkoon liittyen vääpeli Paanasen pistimen käytön lisäksi opettama lähitaistelukoulutus kenttälapiolla tuntuu ainakin näin vajaat 30 vuotta myöhemmin aika turhalta.
 
Minä ja monta lukiokaveria mentiin Espoosta Hyrylään. Itse ainakin ihan oman toiveen perusteella. Kutsuntoihin mennessä pidin kalliosuojan ulko-ovea auki everstille ja pitkää luiskaa vierekkäin kävellessä tämä kysyi minulta jotain tyyliin "Mihinkäs nuori mies toivoo menevänsä?" Vastasin että "Hyrylään, herra eversti." Ja sinne mentiin. En kyllä muista että yksikään kaveri olisi Vekaralle joutunut. Säkylään, Parolaan, Santikseen, Öbikseen ja jopa Sodankylään mutta ei Vekaralle.

Ketjun otsikkoon liittyen vääpeli Paanasen pistimen käytön lisäksi opettama lähitaistelukoulutus kenttälapiolla tuntuu ainakin näin vajaat 30 vuotta myöhemmin aika turhalta.
Joo, lapiot on nykyään huonompia siihen tarkoitukseen
 
Joo, lapiot on nykyään huonompia siihen tarkoitukseen
Kyllä kenttälapio käyttökunnossa olisi yhä ihan soiva peli jos ei muuta kättä pidempää astaloa tarjolla. Tai ainakaan itse en vähättelisi jos osaava kaveri moisen kanssa päälle tulisi.
 
Kyllä kenttälapio käyttökunnossa olisi yhä ihan soiva peli jos ei muuta kättä pidempää astaloa tarjolla. Tai ainakaan itse en vähättelisi jos osaava kaveri moisen kanssa päälle tulisi.
Joo, en minä sitä epäile. Mutta eiköhän sitä lapiota osaisi astalona käyttää ilman mantteliin puetun lautanuken kanssa treenaamistakin...
 
Back
Top