Hyvää Joulua

Ihmiset, älkää tehkö sitä Glorian reseptin mukaan punajuurta, sipulista tuli pitkän haudatuksen jälken hyvä, punajuurista tuli sitkeät, vaikeasti kuorittavat ryppyiset ja tehosekoitimessa tuli tahna, eikä sellainen kun kuvassa, kokonaisuus on mitäänsanomaton. Tavallinen kotitekoinen kuutioksi leikattu rosolli on sata kertaa parempi, itse laittasin sinne vielä ns kylmäpuristettua voimakashajuista- ja makuista aurinkokukansiemen öljyä. Mitään persiljamajoneesiakaan kannatta tehdä. Paras on kotitekoinen sinappikastike. Näin on.

Kaikki hieno ei välttämättä ole hyvä.
 
Ihmiset, älkää tehkö sitä Glorian reseptin mukaan punajuurta, sipulista tuli pitkän haudatuksen jälken hyvä, punajuurista tuli sitkeät, vaikeasti kuorittavat ryppyiset ja tehosekoitimessa tuli tahna, eikä sellainen kun kuvassa, kokonaisuus on mitäänsanomaton. Tavallinen kotitekoinen kuutioksi leikattu rosolli on sata kertaa parempi, itse laittasin sinne vielä ns kylmäpuristettua voimakashajuista- ja makuista aurinkokukansiemen öljyä. Mitään persiljamajoneesiakaan kannatta tehdä. Paras on kotitekoinen sinappikastike. Näin on.

Kaikki hieno ei välttämättä ole hyvä, vaikka kuin kauniita kuvia sitä otettu!
 
Joulu on ovella..kulkuset-kulkuset :)

Ostin uudet jouluvalot. Siis vanhat. Halusin vintage valot ja onneksi löysin heti.
Nämä:
rECl+

http://www.tradera.com/item/202901/...ips-erik-forsman-klammor-i-gulmetall-fungerar

Ihmiset eivät tajua että pakkauskin arvokas, repivät kun roskispahvia..siis kuvassa ei ole minun ostos, mutta ihan sama kokoinen pala revitty, vaan toiselta puolelta, ja muuten koko oikea puoli on risainen. Vanhat pakkaukset kirppareilla suljetaan teipilla, ja valoja halutaan nähdä väkisin menemällä pakkauksen kulmasta. Näin ei saa tehdä!
Minä joudun restauroimaan sitä teipeilla. Huomenna toiverikkana menen etsimään puuttuva pala.

Kuvassa on Erik Forsmanin tekemä piirros, monille postikorteissa tuttu. Älkää heittäkö tälläistä roskikseen, jos löydätte jossain, voisin vaikka ostaa :)

Halusin myös taas rautaisen kuusen jalan. Löytyi sekin. Mutta yksi pultti oli ruostunut kiinni. Sain jalan kuitenkin 2.50 eurolla, mielessä kävi heti kokeilla ruosten poisto coca-colalla :D
Se on tälläinen: http://d.pr/i/tkKu
Haluaisin tietyn valurautaisen, joka on jo "museoitu", mutta niitä vaikea löytää.

Mikä on paras tapa poistaa ruostetta, ja kannattako edes yrittää?
 
Viimeksi muokattu:
@Maidan Sen verran kun voin nähdä tuosta laatikon reijästä niin vaikuttaa olevan suunnileen saman tyyppistä mitä mun lapsuuden kodissa oli. Olen -66 syntynyt joten meidän kynttilät on 60-lukulaista.
 
@Maidan Sen verran kun voin nähdä tuosta laatikon reijästä niin vaikuttaa olevan suunnileen saman tyyppistä mitä mun lapsuuden kodissa oli. Olen -66 syntynyt joten meidän kynttilät on 60-lukulaista.
Jep. Käy katsomassa, vaikka ne ovatkin jossain kellarissa tai vintilla. Tässä blogin kuvassa on minun valot, siinä on messinkin värinen metalli klipsi. Kaunis kun mikä!
http://anitahhkknn.blogspot.fi/2015_10_01_archive.html

Tämä on kuusijalka josta olisin hyvin onnellinen. UPOn
AeXaQ+

Hyvällä säkällä voisin löytää, mutta varmaan himottu, kun päässyt museon listalle.

Älkää heittäkää sitä pois jos löydätte kotona, vaan myykää minulle :rolleyes:

Surullista on että minulla oli tälläinen joskus, mutta hävisi muuttossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Käy katsomassa, vaikka ne ovatkin jossain kellarissa tai vintilla. Tässä blogin kuvassa on minun valot, siinä on messinkin värinen metalli klipsi. Kaunis kun mikä!
http://anitahhkknn.blogspot.fi/2015_10_01_archive.html

Tämä on kuusijalka josta olisin hyvin onnellinen. UPOn
AeXaQ+

Hyvällä säkällä voisin löytää, mutta varmaan himottu, kun päässyt museon listalle.

Älkää heittäkää sitä pois jos löydätte kotona, vaan myykää minulle :rolleyes:

Surullista on että minulla oli tälläinen joskus, mutta hävisi muuttossa.

Muistan tuon mallisen kuusenjalan olleen myös meillä aikoinaan, joten tein pikaisesti haun. Huuto.netissä näytti joku kauppaavan viitosella tuollaista, tosin siipimutterit näyttävät vaihtuneen jossain vaiheessa. Toimtustapana pelkkä nouto, joten se hankaloittaa jonnin verran.

Linkki vielä ilmoitukseen: http://www.huuto.net/kohteet/valurautainen-upo-kuusenjalka/432488624
 
@Maidan , saisitko kuvan kohteesta, mistä haluat ruosteen pois? Yleensä menetelmät ovat mekaanisia tai kemiallisia tai niiden yhdistelmiä. Keinojen valinnassa vaikuttavat mm. ruosteen määrä ja laatu, puhdistettavan alueen koko, tuotteen arvo, haluttu lopputulos (entisöinnissä voidaan pyrkiä myös siihen, että tuotteessa näkyy sen ikä ja elämä tai sitten kaikki kalutaan puhtaaksi ja esim. maalataan uudestaan) jne.

Edit: Niin, hyvää joulunalusaikaa kaikille foorumilaisille!
 
Viimeksi muokattu:
@Maidan , saisitko kuvan kohteesta, mistä haluat ruosteen pois? Yleensä menetelmät ovat mekaanisia tai kemiallisia tai niiden yhdistelmiä. Keinojen valinnassa vaikuttavat mm. ruosteen määrä ja laatu, puhdistettavan alueen koko, tuotteen arvo, haluttu lopputulos (entisöinnissä voidaan pyrkiä myös siihen, että tuotteessa näkyy sen ikä ja elämä tai sitten kaikki kalutaan puhtaaksi ja esim. maalataan uudestaan) jne.

Edit: Niin, hyvää joulunalusaikaa kaikille foorumilaisille!
http://d.pr/i/tkKu
Tälläinen. Siellä vain niin pieni säiliö..paksurunkoinen viljelty jalokuusi ei sinne mahdu. Tämä on pienelle kuselle, hinta oli mukavat 2,50 euroa.
Sain sen puhtaaksi etikalla tänään. Yksi mutteri oli ruostunut kiinni pahasti, suihkutin mutteriin etikkaa ja liikutin hyvin hitaasti auki, ja taas suikutin ja taas liikutin ja näin milli millita ja sain sen ruuvattua sieltä. Sitten laitoin kahvikuppiin kolme mutteria etikkaan likoamaan. Ruostetta lähti paljon pohjalle. Sitruunahapolla kuulemma lähtisi vielä paremmin, mutta sitä ei kotona ollut.
Olen sama mieltä että patina saa näkyä, en halua kaluta sitä liian "puhtaaksi". En tiedä kuka tämän jalan valmistaja, (voi hyvinkin olla suomalainen) mutta on tukevampi kun nykyiset muoviset jalat ja on yksinkertaisuudessa kauniimpi kun kiinalaiset kammottavan koristeelliset valurautaiset (ja kalliit).
 
http://d.pr/i/tkKu
Tälläinen. Siellä vain niin pieni säiliö..paksurunkoinen viljelty jalokuusi ei sinne mahdu. Tämä on pienelle kuselle, hinta oli mukavat 2,50 euroa.
Sain sen puhtaaksi etikalla tänään. Yksi mutteri oli ruostunut kiinni pahasti, suihkutin mutteriin etikkaa ja liikutin hyvin hitaasti auki, ja taas suikutin ja taas liikutin ja näin milli millita ja sain sen ruuvattua sieltä. Sitten laitoin kahvikuppiin kolme mutteria etikkaan likoamaan. Ruostetta lähti paljon pohjalle. Sitruunahapolla kuulemma lähtisi vielä paremmin, mutta sitä ei kotona ollut.
Olen sama mieltä että patina saa näkyä, en halua kaluta sitä liian "puhtaaksi". En tiedä kuka tämän jalan valmistaja, (voi hyvinkin olla suomalainen) mutta on tukevampi kun nykyiset muoviset jalat ja on yksinkertaisuudessa kauniimpi kun kiinalaiset kammottavan koristeelliset valurautaiset (ja kalliit).

Heh, tutun näköinen joulukuusen jalka tuossa kuvassa. Tuollainen saattaa olla tallessa jossakin menneitten aikojen kätkössä. Sopii ajallisesti ja tyylillisesti hyvin noiden Philipsin kynttilöiden kanssa yhteen. Ja olen samaa mieltä tuon ajan patinan jättämisestä kuusen jalkaan, etenkin jos halutaan vintage -tyyliä. Puhdistamisen ja neutraloinnin jälkeen ohut suojakäsittely joko lakkaamalla tai öljyllä. Lakkana voi käyttää esim. siveltävää saponilakkaa (Dicco metallilakka) tai jos haluaa käyttää sprayta niin vaikkapa akryylilakkaa (sekä mattaa että kiiltävää on olemassa. Edellä mainittuja löytyy mm. rautakauposta ja Motonetistä.

Tämän foorumin henkeä mukaellen suojaöljyksi sopisi tietysti tämä:
IMG_2085.JPG
 
Hetken kuluttua Turku julistaa maahan Joulurauhan.

Toivotan kaikille mp.netin kirjoittajille ja lukijoille Rauhaisaa Joulun aikaa :salut:

T. Hansai

Ps. täällä on pari "melkoisen" malttamatonta pikkumiestä...hauskaa seurattavaa..kohta kaatuu kuusi ;)
 
Taas olemme vuoden verran anonyymeinä jupisseet keskenämme ja minkkikuvia päivitelleet. Näin se vaan aika kuluu.

Joten Hyvää Joulua ja Onnellisempaa AD 2017 kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää joulua kaikille! Täällä sataa lunta. Lapset siitä riemuissaan. Kuusi on koristeltu, ruoat lämpiämässä ja koirallakin on punainen rusetti päässä :).
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää Joulua!
quUJ+

Kuusi on koristeltu. Laatikosta löytyi unohdetut hopeoidut messingiset MOMAn kuusikoristeetkin :)
Uunissa on punajuuret ja porkkanat kypsymässä pussissa rosollia varten. Tänä vuonna vain kotitekoinen klassinen slaavilainen venigret, mikä on todettu parhaaksi. Possua olen tehnyt jo eilen ulkofilesta rosmariini oksien, laakerilehtien, suola/pippurin ja neitsytöljyn kanssa fooliossa.

Sade piiskaa ikkunoita ja tuuli ulvoo, ihanaa! :mad:

Yritin tehdä "postikortteja" kuusesta. Tässä on yksi, fokuksessa enkeli:
bnuY+

Täytyy poistaa vasemmalta roikkuvat..parannan myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top