Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Tähän ketjuun sopii hyvin.

Helsinki-Vantaa on eittämättä yksi maailman parhaita lentokenttiä.

http://www.finavia.fi/fi/helsinkivantaa/lyhyesti/palkinnot/

Palkinnot ja tunnustukset

Matkustajat ovat arvioineet Helsinki-Vantaan Euroopan ja maailmankin huipulle useissa eri kansainvälisissä lentoasemien palvelun laatua mittaavissa tutkimuksissa.

1997: Euroopan 1. paras (IATA)

1998: Maailman 1. paras (IATA)

1999: Maailman 1. paras omassa kokoluokassa (IATA), Kultainen avain (Suomalaisen Työn Liitto)

2000: Maailman 1. paras omassa kokoluokassa (IAA), Euroopan 1. paras (IATA), Service Excellence Award (Airport World Magazine)

2001: Service Excellence Award (Airport World Magazine)

2002: Service Excellence Award (Airport World Magazine)

2004: Maailman 1. paras omassa kokoluokassa (Aetra), Euroopan 2. paras (Aetra)

2005: Maailman 3. paras omassa kokoluokassa (Aetra), Euroopan 3. paras (Aetra)

2006: Maailman 3. paras omassa kokoluokassa (ASQ), Euroopan 3. paras (ASQ), Euroopan 2. paras (Skytrax), Maailman 1. paras turvatarkastus (Skytrax), Golden Pillow Award (Sleeping in Airports), Award of Excellence( Air Cargo World)

2007: Euroopan 3. paras (ASQ), Maailman 2. paras matkatavaroiden käsittely (Skytrax), Euroopan 1. paras (Reader's Digest)

2008: Maailman 5. paras (Wanderlust Magazine), Maailman 9. paras (Skytrax), Maailman 3. paras matkatavaroiden käsittely (Skytrax)

2009: Maailman 1. paras matkatavaroiden käsittely (Skytrax), Maailman 1. paras lentoasema (Monocle Magazine)

2010: Pohjois-Euroopan 1. paras lentoasema (Skytrax), Vuoden lentoasema Suomessa (Finavia), Maailman paras vaihtokenttä (Monocle)

2011: Maailman paras lounge (Priority Pass), Euroopan paras vaihtokenttä (Monocle)

2012: Paras lentoasema sosiaalisessa mediassa (SimpliFlying)

2013: Pohjois-Euroopan paras lentoasema (Skytrax), Maailman 5. paras lentokenttä nukkumiseen (Sleeping in airports), Suomen paras mobiilisovellus (Teleforum ry & Teknologiateollisuus)

2014: Maailman 3. paras kenttä lentoaan odottaville matkustajille (Sleeping in airports)

2015: Maailman 7. ja Euroopan 2. paras lentoasema kokonaispalveluiltaan, maailman 3. uniystävällisin lentoasema (Sleeping in airports), Vuoden mobiilihanke (Management Eventsin mobiilipalkinto)

2016: Pohjois-Euroopan 1. paras lentoasema (Skytrax
 
Veli Baikal ei ole ihan tarkistanut faktoja :)

Helsinki-Vantaalle on sijoitettu miljardeja, ja laitetaan koko ajan lisää. Kannattaa lukea tuo pitkä ja perusteellinen artikkeli linkin takaa, laitoin vain alkua tuohon.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/he..._on_yksi_suomen_suurimmista_rakennustyomaista

Helsinki-Vantaan laajennus on yksi Suomen suurimmista rakennustyömaista
11.08.2015 - 18:19

Helsinki-Vantaan matkustajaterminaalin ja asematasoalueen rakennustyömaat ovat yksi Suomen suurimpia urakoita. Varsinaisten rakennustöiden odotetaan pääsevän vauhtiin keväällä 2016. Euroopan ja Aasian yhteyksien kehittäminen tuo Helsinki-Vantaalle ennusteiden mukaan yli 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa jo vuonna 2020.

Hankkeen avulla pyritään vahvistamaan Helsinki-Vantaan asema kiristyvässä kilpailutilanteessa sekä varmistaa Suomen hyvien lentoyhteyksien säilyminen. Lentoaseman kapasiteetin lisääminen mahdollistaa kasvun.

Insinööriajattelua. Tässä puuttuu nyt sekä korkeus että syvyys. Miten Vantaan raha kehittää Malmin infraa? Vantaa risteysasemana tuo näitä vaihtavia, jotka jatkavat matkaa heti kun Rooman, Pariisin jne. koneet lähtevät. Finnair ja Finavia satsaavat siihen ja se on hyvä! Ei mene kone tyhjänä. Se Venäjän yli tuleva reitti on kultakimpale. Mutta ne miljoonat saatetaan pikavauhtia mennen tullen eteenpäin.
 
Insinööriajattelua. Tässä puuttuu nyt sekä korkeus että syvyys. Miten Vantaan raha kehittää Malmin infraa? Vantaa risteysasemana tuo näitä vaihtavia, jotka jatkavat matkaa heti kun Rooman, Pariisin jne. koneet lähtevät. Finnair ja Finavia satsaavat siihen ja se on hyvä! Ei mene kone tyhjänä. Se Venäjän yli tuleva reitti on kultakimpale. Mutta ne miljoonat saatetaan pikavauhtia mennen tullen eteenpäin.

Onneksi tuo tilaisuus on huomattu, toimia tehty ja tuloksiakin on syntymässä :)

Aasialaiset kuulivat vihdoin Suomen kutsun - "Suomi on nyt destinaatio, ei pelkkä gateway"

http://www.talouselama.fi/uutiset/a...-on-nyt-destinaatio-ei-pelkka-gateway-6566672
 
Anteeksi. Olen vähän rajoittunut ihminen, kun aina kuvittelen Suomeen kuuluvan muitakin mestoja kuin Helsinki. :rolleyes:

Muun Suomen lentokentät valitettavasti kärsivät, kun lisääntyvä kilpailu alentaa muun liikenteen /bussit ja junat/ hintoja ja parantaa palvelua.
 
Keväällä odotin aika monta tuntia jatkolentoa Berlin - Tegelissä. Ehdin monta kertaa toivomaan, että olisin ollut vaikka HelsVantaalla odottamassa...

Siinä on se bratwurst-ratikka ulkona? Kyllä siinä pari tuntia menee. Mutta sisällä ei ole yhtään mitään - ei kannata mennä turvatarkastukseen liian aikaisin. Kenttä on kuin Porin "terminaali".

Olut ja makkara tekevät kuitenkin kentästä legendan. Hintakin normaali. Joko Vantaalla myydään käristystä, läskisoosia ja silakkapihvejä? Vai suomalaiseen tapaan ylihinnoiteltua "noisettea" ja norjalaista lohta?
 
Siinä on se bratwurst-ratikka ulkona? Kyllä siinä pari tuntia menee. Mutta sisällä ei ole yhtään mitään - ei kannata mennä turvatarkastukseen liian aikaisin. Kenttä on kuin Porin "terminaali".

Olut ja makkara tekevät kuitenkin kentästä legendan. Hintakin normaali. Joko Vantaalla myydään käristystä, läskisoosia ja silakkapihvejä? Vai suomalaiseen tapaan ylihinnoiteltua "noisettea" ja norjalaista lohta?

Eipä näkynyt bratwurst-ratikkaa, ei. Odotusaika oli kuitenkin luokkaa 6 h. Käsimatkatavaroissa oli sen verran painoa ja koivet olivat tuolloin pahimmoilleen kipeät, etten viitsinyt lähteä kaupungille pällistelemään. Makkaraa en kyllä nähnyt (en tosin aktiivisesti etsinytkään), ja hinnan normaalius oli lähinnä "lentokenttänormaali". Radeberger-olut on kyllä hyvää, mutta ei sitä paljoa viitsi latkia, kun edessä on 8 h lento (ja sen jälkeen vielä noin tunnin lento). Kyllä matkustaminen on sitten mukavata. Paluumatkalla oli sitten vain pari tuntia odotusta tuolla mainiolla kentällä.

Tuollahan oli ainakin tällä kertaa turvatarkastus vasta portilla ennen koneeseen nousua, ja sen jälkeen ei sitten todellakaan ole mitään muuta kuin tuoleja.
 
Muun Suomen lentokentät valitettavasti kärsivät, kun lisääntyvä kilpailu alentaa muun liikenteen /bussit ja junat/ hintoja ja parantaa palvelua.

Jos George Raha laskeutuu Learjetilla Malmille, hän näkee ensin maailman viimeisen 1930-luvun tyylisen kentän. Kymmenen metriä ja hän on autossa. Tiet Lahden, Kotkan ja Kouvolan suuntaan aukeavat nenän alta mutta missä ruuhka? Kannattaa mennä Porvooseen syömään ja hei - vanhaa maantietä pitkin!
 
Eipä näkynyt bratwurst-ratikkaa, ei. Odotusaika oli kuitenkin luokkaa 6 h. Käsimatkatavaroissa oli sen verran painoa ja koivet olivat tuolloin pahimmoilleen kipeät, etten viitsinyt lähteä kaupungille pällistelemään. Makkaraa en kyllä nähnyt (en tosin aktiivisesti etsinytkään), ja hinnan normaalius oli lähinnä "lentokenttänormaali". Radeberger-olut on kyllä hyvää, mutta ei sitä paljoa viitsi latkia, kun edessä on 8 h lento (ja sen jälkeen vielä noin tunnin lento). Kyllä matkustaminen on sitten mukavata. Paluumatkalla oli sitten vain pari tuntia odotusta tuolla mainiolla kentällä.

Tuollahan oli ainakin tällä kertaa turvatarkastus vasta portilla ennen koneeseen nousua, ja sen jälkeen ei sitten todellakaan ole mitään muuta kuin tuoleja.

Joo se on siinä heti kun astuu Tegelin ovista ulos, pihalla. Tietysti sitä voi luulla oikeaksi raitiovaunuksi.
 
Kunpa ketjun voisi lukita tähän viestiin, ennen kuin joku kansallismieliseksi naamioitunut sabotööri iskee kertomaan, miksi Suomessa kaikki on niin päin (mitä) Vittua.

Suomi on vähän hiton hyvä alusta elää. Ongelmiakin on, mutta ne voidaan aina korjata. Kaikkea vastuuta ei voida lykätä esim. poliitikoille, kyllä sitä vastuuta on enenevästi otettava myös alamais-tasolla. Länsi-eurooppakin on vähän hiton hyvä alusta. Menetettävää on paljon, jos niikseen tulee.
 
Jos George Raha laskeutuu Learjetilla Malmille, hän näkee ensin maailman viimeisen 1930-luvun tyylisen kentän. Kymmenen metriä ja hän on autossa. Tiet Lahden, Kotkan ja Kouvolan suuntaan aukeavat nenän alta mutta missä ruuhka? Kannattaa mennä Porvooseen syömään ja hei - vanhaa maantietä pitkin!

Juuri näin tuo pitää nähdä. Se Malmi on haluttaessa pirun joustava pala liikennettä. Ja kun emme tiedä, miten lentoliikenne vielä kehittyykään, joka tapauksessa se kehittyy.
 
Joo se on siinä heti kun astuu Tegelin ovista ulos, pihalla. Tietysti sitä voi luulla oikeaksi raitiovaunuksi.

Ilmeisesti tämä josta puhutaan.

berlin-tegel-airport-an-old-s-bahn-as-a-curry-stand-selling-currywurst-CP9K70.jpg
 
Muun Suomen lentokentät valitettavasti kärsivät, kun lisääntyvä kilpailu alentaa muun liikenteen /bussit ja junat/ hintoja ja parantaa palvelua.

Monelle elinkeinolle on lähilentokenttä a ja o. Olen kuule ollut vähän monessa seminaarissa ja kokouksessa, jossa on pohdittu sitä, millaisen pullonkaulan asioihin luo 130 km:n välimatka lentokentälle.....ei ole sattumaa, että ne paikkakunnat, joiden kupeessa on kenttä, voittavat monta kertaa esim. matkailualalla ne paikkakunnat, joilla on kentälle matkaa -vain- 130 kilsaa. Ei se aina näin mene, mutta tarpeeksi usein, jotta siitä voi vetää johtopäätöksiä. Piinkovat matkanjärjestäjätoimistot ovat melkoisia neuvottelijoita ja niiden intressissä on matkanteon sujuvuus ja lennon jälkeen syöttöliikenteen pitää sujua kuin kirnupiimä kesähelteellä tölkistä. Ja ihmisten kyytiminen bussilla lennon jälkeen maksaa sekin. Meidän hinnoilla lähimmän lentokentän syöttö maksaa noin tonnin, edestakaisin bussi kertaa kaksi. Ja turistin aika se vasta onkin rahaa.....onko kiireisempää otusta kuin suomalainen eläkeläinen tai lomaileva turisti?
 
Monelle elinkeinolle on lähilentokenttä a ja o. Olen kuule ollut vähän monessa seminaarissa ja kokouksessa, jossa on pohdittu sitä, millaisen pullonkaulan asioihin luo 130 km:n välimatka lentokentälle.....ei ole sattumaa, että ne paikkakunnat, joiden kupeessa on kenttä, voittavat monta kertaa esim. matkailualalla ne paikkakunnat, joilla on kentälle matkaa -vain- 130 kilsaa. Ei se aina näin mene, mutta tarpeeksi usein, jotta siitä voi vetää johtopäätöksiä. Piinkovat matkanjärjestäjätoimistot ovat melkoisia neuvottelijoita ja niiden intressissä on matkanteon sujuvuus ja lennon jälkeen syöttöliikenteen pitää sujua kuin kirnupiimä kesähelteellä tölkistä. Ja ihmisten kyytiminen bussilla lennon jälkeen maksaa sekin. Meidän hinnoilla lähimmän lentokentän syöttö maksaa noin tonnin, edestakaisin bussi kertaa kaksi. Ja turistin aika se vasta onkin rahaa.....onko kiireisempää otusta kuin suomalainen eläkeläinen tai lomaileva turisti?

Onhan se ilman muuta tärkeä. Erilaisia keinoja onkin käytetty.

Enontekiöläiset saamassa ilmaislentoja Helsinkiin
Enontekiön kunta aikoo tarjota kuntalaisille ilmaisia Helsingin lentoja kevään aikana.

http://yle.fi/uutiset/enontekiolaiset_saamassa_ilmaislentoja_helsinkiin/5492354

Lentoliikenne on kilpailussa muiden liikkumismuotojen kanssa, jotka myös kehittyvät.

PT_03_02_01.png


Tuossa Pohjalaisen pääkirjoituksessa pohdintaa asiasta.

Lentoliikenne jatkuu tummien pilvien alla

http://www.pohjalainen.fi/mielipide/pääkirjoitus/lentoliikenne-jatkuu-tummien-pilvien-alla-1.1771333

Paine on kova siihen, että Finavia voisi luopua monista kentistä ja hoitaisi vain maan tärkeimmät kentät.

Syykin on selvä. Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi vain muutama kenttä kannattaa taloudellisesti. Sen tuotoista rahoitetaan suurinta osaa Suomen kentistä.

Aikaa myöten tuo yhtälö ei toimi oikein hyvin. Helsinki-Vantaa tarvitsee omat tuottonsa, koska sillä on omat kehittämistarpeensa. Maan ykköskentällä on täysi työ pysyä kovassa kansainvälisessä kilpailussa mukana.

Ilman tervettä markkinapohjaa maakuntakenttien tulevaisuus on toivottamalta tuntuvaa eloonjäämistaisatelua. Kentille pitäisi löytää uusia toimintamuotoja ja tulonlähteitä. On helppo ymmärtää, kuinka vaikea tavoite se on.
 
@baikal @Vonka

Nyt sen on oikein jenkki-yliopistot mitanneetkin :)

Amerikkalaisyliopistojen indeksi: Suomi on vuonna 2016 maailman puhtain ja vihrein maa – ”Hyvät mahdollisuudet nousta hyvinvointimatkailun kärkimaaksi”
http://www.talouselama.fi/uutiset/a...usta-hyvinvointimatkailun-karkimaaksi-6567798

Yalen ja Columbian yliopistojen laatiman EPI-indeksin mukaan Suomi on vuonna 2016 maailman puhtain ja vihrein maa, kertoo Visit Finland tiedotteessa. Visit Finlandin mukaan Suomen on mahdollista nousta maailman hyvinvointimatkailun kärkimaaksi.

”Suomalaista luontoa pyritään tuotteistamaan yhä paremmin rakentamalla erilaisia luonto-ohjelmia ja -aktiviteetteja eri puolilla Suomea. Esimerkiksi ainutlaatuinen saaristomme on varsinainen kätketty helmi, jonka markkinointia pyrimme kohdistamaan jatkossa erityisesti Keski-Euroopan markkinoille”, Visit Finlandin Merellinen saaristo -kasvuohjelman päällikkö Heli Saari kertoo.
 
Syykin on selvä. Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi vain muutama kenttä kannattaa taloudellisesti. Sen tuotoista rahoitetaan suurinta osaa Suomen kentistä.

Aikaa myöten tuo yhtälö ei toimi oikein hyvin. Helsinki-Vantaa tarvitsee omat tuottonsa, koska sillä on omat kehittämistarpeensa. Maan ykköskentällä on täysi työ pysyä kovassa kansainvälisessä kilpailussa mukana.

Ilman tervettä markkinapohjaa maakuntakenttien tulevaisuus on toivottamalta tuntuvaa eloonjäämistaisatelua. Kentille pitäisi löytää uusia toimintamuotoja ja tulonlähteitä. On helppo ymmärtää, kuinka vaikea tavoite se on.
Ainakin vielä pari vuotta sitten ainoa voitollinen kenttä oli Helsinki-Vantaa ja vähiten miinuksella pienkentistä oli Malmin kenttä, jota ei ole saanut kehittää 20 vuoteen. Toisenlaisella strategialla se tahkoaisi nyt.

En näe mitään estettä sille, etteikö esim. Rovaniemi tai Ivalo pitäisikin pitää hengissä koko valtioyhtiön tuloista. Kuolevia pikkukaupunkeja tässä nyt vielä tarvitaan. Ajatteluun on saatava koko maa.

Mutta lisää positiivista: Malmilla on 80-vuotisjuhlat elokuussa. Kuuntelemaan Hornetia ja katsomaan haukkoja ja kaikkia hilavitkuttimia. Kun bensa palaa, tuntuu kuin ei lamaa olisikaan! Ei kuin hanaa!

http://www.malmiairshow.fi
 
Jos vetäisit pääsi perseestä voisit yllättyä... Olen itseni ja perheeni elättänyt nyt kymmenen vuotta provikkapalkkaisena kodintekniikan myyjänä. Applen IPad josta tätä viestiä kirjoitan jättää noin 20€:n myyntikatteen, ihan noin esimerkinomaisesti. Älä vittu kehtaa lässyttää mistään vedätyksistä kun rautakate pyörii noin kymmenprosentin hujakoilla kokonaisuudessaan.
Edittinä vielä, totta helvetissä jokin Saksalainen verkkokauppa pystyy 10 000 kertaiseen volyymiinsä perustuen painamaan tavaraa halvemmalla pihalle kuin jokin kotimainen kivijalkaa pitävä pienyrittäjä. Ei se tee korkeammasta hinnasta vedätystä tai tarkoita että katteet ovat kovat.
Ja edelleenkin, osta ulkomailta jos haluat mutta jokin järki nyt noihin juttuihin.
Numerosi ovat linjassa oman kokemukseni kanssa... mutta aiheeseen liittyen, SILTI me jatkamme ja Suomi on astetta parempi juuri sen takia..



toi ei nyt ihan ole linjassa meidan duunien kanssa mutta silti... jonkun sinne on soitettava
 
Back
Top