Ilmasota

Postaan useamman jutun peräkkäin, jotta kahdeksanosainen dokumenttipätkäsarja mahtuu tänne.

Purkitettua kinkkua tai ei, aika kattava katsaus Brewsteriin, sen kehitykseen ja käyttöön sotatantereella (huom. Suomen käyttämien Brewstereiden ominaisuudet, niiden käymät taistelut ja taktiikat kuvattu kattavasti).


 
Viimeksi muokattu:

''DK-200 (cn 35026). Saatiin lahjoituksena Rovaniemelle lentomekaanikkojen koulutuskoneeksi elokuussa 1976. Sai runkonumeron DK-200, mutta ei koskaan lentänyt Suomessa.''

Onko syytä, että miksi tällaista mekaanikkojen koulutuskonetta ei mitenkään lennätetty Suomessa? Kun muutenkin tuolloin Suomen Ilmavoimat olivat pienet potentiaaliseen vastustajaan nähden, niin minkä takia tuolla yhdellä koneella ei sitten lennetty yhtään, kun voihan ne mekaanikot muillakin koneilla harjoitella.
 

''DK-200 (cn 35026). Saatiin lahjoituksena Rovaniemelle lentomekaanikkojen koulutuskoneeksi elokuussa 1976. Sai runkonumeron DK-200, mutta ei koskaan lentänyt Suomessa.''

Onko syytä, että miksi tällaista mekaanikkojen koulutuskonetta ei mitenkään lennätetty Suomessa? Kun muutenkin tuolloin Suomen Ilmavoimat olivat pienet potentiaaliseen vastustajaan nähden, niin minkä takia tuolla yhdellä koneella ei sitten lennetty yhtään, kun voihan ne mekaanikot muillakin koneilla harjoitella.
En nyt ole nousta numeroista varma, mutta tuo oli mielestäni meillä Hallissa opetuskoneena. En tiedä, mitä sille lienee Ruotsissa käynyt, tulkittu, ettei kannattane korjata. Mutta tällä huollon opetuskoneena voidaan käyttää. Pääsevät opettelemaan ihan oikealla koneella.
 
En nyt ole nousta numeroista varma, mutta tuo oli mielestäni meillä Hallissa opetuskoneena. En tiedä, mitä sille lienee Ruotsissa käynyt, tulkittu, ettei kannattane korjata. Mutta tällä huollon opetuskoneena voidaan käyttää. Pääsevät opettelemaan ihan oikealla koneella.
Eli siis kyseessä oli jonkin vaurion kärsinyt kone, jonka Ruotsi sitten lahjana dumppasi Suomeen mekaanikoille koulukoneeksi. Eikä täysin kunnossa oleva koneyksilö, jonka Ruotsi olisi hyvää hyvyyttään lahjoittanut Suomelle.
 
Eli siis kyseessä oli jonkin vaurion kärsinyt kone, jonka Ruotsi sitten lahjana dumppasi Suomeen mekaanikoille koulukoneeksi. Eikä täysin kunnossa oleva koneyksilö, jonka Ruotsi olisi hyvää hyvyyttään lahjoittanut Suomelle.
Tämmöistä minä siitä koneesta muistelisin. Siis ajalta syksy -85. Ihan ehjän näköinen, mutta jostain syystä ei lentokelpoinen jo tullessaan.
 
Saattanut tulla joku rakennevaurio, 'kova' lasku tai joku 10g oikaisu jonka jälkeen tutkittu ettei lentoranka ole enää lentokelpoinen, evt. Tai sitten vaan vanhuuttaan poistettu lentävästä kalustosta. DK-200 oli muistaakseni Bertta, ne oli Ruotsissa 70-luvulla jo pikkuhiljaa poistumassa, osittain siksi niitä Suomeen dumpattiinkin.
 
Katselin ja kuuntelin tämän esitelmän. Tyyppi sättii puoli tuntia kotimaisia ilmailumuseoita kun nämä eivät ole hänen mukaansa asiallisesti taltioineet ilmavoimien entisiä MiG-21 -koneita. Täytyy sanoa ettei esitelmöijä ole kovinkaan hyvin perille suomalaisten ilmailumuseoiden (erit. ammatillisesti hoidetut Tikkakoski ja Vantaa) nykytilasta.

 
Katselin ja kuuntelin tämän esitelmän. Tyyppi sättii puoli tuntia kotimaisia ilmailumuseoita kun nämä eivät ole hänen mukaansa asiallisesti taltioineet ilmavoimien entisiä MiG-21 -koneita. Täytyy sanoa ettei esitelmöijä ole kovinkaan hyvin perille suomalaisten ilmailumuseoiden (erit. ammatillisesti hoidetut Tikkakoski ja Vantaa) nykytilasta.

Tuosta Tikkakosken mainitusta kakkoshallista. Se oli palveluspaikkani marras 85 - touko 86. Halli oli käytännössä jaettu kahteen osaan keskelle pysäköidyllä Kuvatukiautolla. Siis, "linjuri", jossa oli pimiö, kehityskone ja analysointihuone. Halli oli siis Tiedustelulentolaivueen Tiedustelelulentue. Viimeinen F poistui siinä ensimmäisten viikkojen aikana käytöstä ja siirrettiin naapuriin museoon (tuolloin ykköshallissa). Sen auton toisella puolella oli yleensä yksi Vinka ja aluksi kaksi, myöhemmin kolme Hawkia. Ja sitten se toinen, videolla mainittu puoli. Siellä oli muistaakseni viitisen Hopeatorvea. Olihan se toki museomielessä kiva, mutta ei sotakäyttömielessä tehokasta tilankäyttöä. (Olin muuten purkamassa yhtä niistä valemaaliksi.)

Kolmoshalli oli sitten yhteyslentue. Sen nurkissa oli Safireja ja Vampireita. :)
 
Otetaan ajassa reipas askel taakse ja asettaudutaan maailmansotien väliseen aikaan.

Saksalaiset ampuivat noita alas kesäkuussa 1941 kuin variksia. Yhden kohtalosta on hyvä kuvaus jossain kirjassa, jota en nyt muista.

EDIT Väärä kone. Tarkoitin nelimoottorista pommaria.
 
Back
Top