Ilmasota

MiG-21:llä yrittivät ampua alas U-2 -koneita mm. Kiinassa.
Kiinan ilmavoimat eli virallisesti Kansan vapautusarmeijan ilmavoimat menettivät 1950- ja 1960- luvuilla useita Mig-15/17/19 koneitaan ( mukaanlukien omat lisenssikoneet ) Etelä-Kiinan merellä. Syynä koneiden menetykseen oli polttoaineen loppuminen kesken lennon. Kiinalaiset olivat päätelleet, että mikäli pilotti saa tankin täyteen, saattaisi kiusaus loikata Taiwaniin tulla turhan suureksi. Meren yläpuolella tehdyt partiolennot saattoivat ajoittain olla sään suhteen vaihtelevia ja useampi kone eksyi reitiltään kun tutkat oli mitä olivat (Mig-15 oli ilman tutkaa) ja maavalvonnan ohjaus sekä lentäjien koulutustaso jättivät paljon toivomisen varaa.

Taiwaninsalmen 2. kriisi 1958 antoi Neuvostoliitolle erikoisella tavalla "lahjan". Taiwanin ilmavoimien Sabre hävittäjän ampuma AIM-9 Sidewinder ohjus jäi suutarina kiinalaiseen Mig-17 (tai J-5) kiinni ja kone onnistui palaamaan takaisin tukikohtaansa. Pienen taivuttelun jälkeen Kiina luovutti ohjuksen Neuvostoliitolle, missä se luonnollisesti kopioitiin ja siitä tuli K-13 (NATON koodinimi AA-2A Atoll) ohjus. Kyseisiä ohjuksia käytettiin sittemmin Mig-21F-13 mallissa, mitä Suomi hankki Noottikriisin jälkeen ilmapuolustustamme varten.

...alkuperäisestä aiheesta poiketen
 
Back
Top